ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Ιούνη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τελευταίο αντίο στη Σάσα Καστούρα

Το τελευταίο αντίο είπαν χτες στη Θεσσαλονίκη συγγενείς, φίλοι και συνεργάτες στην ηθοποιό Σάσα Καστούρα, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 74 ετών χάνοντας τη μάχη με τον καρκίνο. Εφυγε από τη ζωή στην πόλη όπου γεννήθηκε κι εργάστηκε για πολλά χρόνια, εκεί όπου επέστρεψε κι έμενε τα τελευταία χρόνια.

Ηταν μέλος του ΚΚΕ και υποψήφια βουλευτής στις εκλογές στην Α΄ Εκλογική Περιφέρεια Θεσσαλονίκης δύο φορές (1993, 1996). Υπήρξε επίσης για αρκετά χρόνια μέλος του ΔΣ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, εκλεγμένη με τη Δημοκρατική Ενότητα.

Πρώτη συνεργασία της με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) ήταν στην παράσταση «Σίβυλλα» (1962 - 1963) του Αγγελου Σικελιανού σε σκηνοθεσία Σωκράτη Καραντινού και τελευταία στο έργο «Ο γενικός γραμματεύς» (1998 - 1999) του Ηλία Καπετανάκη σε σκηνοθεσία Ερσης Βασιλικιώτη. Οι συνεργασίες της Σάσας Καστούρα με το ΚΘΒΕ: «Οταν οι γυναίκες το γλεντούν», Γκολντόνι Κάρλο (συγγραφέας) / Ιορδανίδης Γιάννης (σκηνοθεσία), 1998. «Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού», Καμπανέλλης Ιάκωβος (συγγραφέας) / Ρήγας Γιάννης (σκηνοθεσία), 1998. «Ο υποψήφιος βουλευτής», Καρύδης Σοφοκλής (συγγραφέας) / Καλφόπουλος Τάκης (σκηνοθεσία), 1993. «Μαχαίρι στο κόκκαλο», Μουρσελάς Κώστας (συγγραφέας) / Χαρίτογλου Πάνος (σκηνοθεσία), 1992. «Δελησταύρου και υιός», Σακελλάριος Αλέκος, Γιαννακόπουλος Χρήστος (συγγραφέας) / Σακελλάριος Αλέκος (σκηνοθεσία), 1991. «Γιάννης Γαβριήλ Μπόρκμαν», Ιψεν Χένρικ (συγγραφέας) / Βαφέας Βασίλης (σκηνοθεσία), 1989. «Ιππόλυτος», Ευριπίδης (συγγραφέας) / Καραντινός Σωκράτης (σκηνοθεσία), 1964. «Ο αρχοντοχωριάτης», Μολιέρος (συγγραφέας) / Καραντινός Σωκράτης (σκηνοθεσία) 1962 κ.ά.

Ιδιαίτερα γνωστή στο ευρύ κοινό έγινε μετά από από τη συμμετοχή της στη δημοφιλή σειρά «Η Γειτονιά μας». Συμμετείχε επίσης σε πολλές κινηματογραφικές ταινίες: «e-mail» (2000), «Το κυνήγι του λαγού» (1999), «Οι απάνθρωποι» (1972), «Η ζαβολιάρα» (1971), «Γιακουμής, μια ρωμέικη καρδιά» (1970), «Ο ξεροκέφαλος» (1970), «Οι μνηστήρες της Πηνελόπης» (1968), «Τρελός παλαβός και Βέγγος» (1968), «Ενας απένταρος λεφτάς» (1967), «Η κοροϊδάρα» (1967), «Καλώς ήλθε το δολάριο» (1967), «Πατέρα, κάτσε φρόνιμα» (1967), «Διπλοπενιές» (1966), «Ενωμένοι στη ζωή και στο θάνατο» (1964) κ.ά.

Το ΚΘΒΕ με ανακοίνωσή του «αποχαιρετά με θλίψη την αγαπητή ηθοποιό του ελληνικού θεάτρου Σάσα Καστούρα, η οποία συνεργάστηκε με το ΚΘΒΕ από το 1962».

Η αρχαιολογική έρευνα δεν είναι αντικείμενο οικονομικής εκμετάλλευσης

«

Πρωτόγνωρη προσπάθεια οικονομικής εκμετάλλευσης ακόμη και της επιστημονικής διαδικασίας της αρχαιολογικής έρευνας», χαρακτηρίζει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) την ανάρτηση στην ιστοσελίδα της Εταιρείας Μεσσηνιακών Αρχαιολογικών Σπουδών όπου προσκαλούνται ομάδες ενηλίκων ατόμων, που θα διαμένουν στη Μεσσηνία, να λάβουν μέρος στο προσεχές πρόγραμμα της ανασκαφής και συντήρησης στην Αρχαία Μεσσήνη (Ιούλης-Σεπτέμβρης 2014) έναντι συγκεκριμένου αντιτίμου. «Η έκπληξη ήταν ακόμη μεγαλύτερη», σημειώνει ο ΣΕΑ σε ανακοίνωσή του, «όταν πληροφορηθήκαμε ότι γνωστό ξενοδοχειακό συγκρότημα της Μεσσηνίας "διαφημίζει" το εν λόγω "τουριστικό πακέτο" στους πελάτες του, χωρίς να υπάρχει καμία ενημέρωση ή άδεια από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού»!

«Είμαστε αντίθετοι», συνεχίζει ο ΣΕΑ, «και καλούμε και όλη την επιστημονική κοινότητα ν' αντισταθεί σε διαδικασίες που ιδιωτικοποιούν ακόμη και την επιστημονική έρευνα! Είμαστε αντίθετοι σε οποιοδήποτε πρόγραμμα συμμετοχής ιδιωτών έναντι χρηματικού αντιτίμου σε ανασκαφικές έρευνες, ενάντια σε κάθε δεοντολογία και πρόβλεψη του αρχαιολογικού νόμου. Η άδεια ανασκαφής, μελέτης κι έρευνας δίνεται σε ιδρύματα και φορείς (στην προκειμένη περίπτωση, στην Αρχαιολογική Εταιρεία) για την προαγωγή της επιστημονικής γνώσης και όχι για την απευθείας εξωθεσμική εμπορική εκμετάλλευσή τους! Οι κίνδυνοι που συνεπάγεται η συμμετοχή ανθρώπων άσχετων με την αρχαιολογία στη διαδικασία της ανασκαφής, της αναστήλωσης ή της συντήρησης είναι προφανείς: Από την αλλοίωση της ανασκαφικής τεκμηρίωσης (που είναι η βάση της επιστημονικής έρευνας), μέχρι και τη λαθροχειρία από πλευράς συμμετεχόντων. Ο μεγαλύτερος όμως κίνδυνος είναι η επιστημονική έρευνα να εκπέσει σε αντικείμενο οικονομικής εκμετάλλευσης, πόσο μάλλον εκμετάλλευσης από έναν ιδιώτη»!

Ο ΣΕΑ εκφράζει την ανησυχία του για τη «χαρακτηριστική άνεση με την οποία ένας ιδιώτης (ξενοδοχειακό συγκρότημα) θεωρεί ότι μπορεί να διαφημίζει "πακέτα" που περιλαμβάνουν "συμμετοχή σε ανασκαφή", χωρίς καμία έγκριση από το ΥΠΠΟΑ... Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, που θα είναι πάντοτε αντίθετος σε κάθε μορφή παραχώρησης των μνημείων, των αρχαιολογικών χώρων και των Δημόσιων Μουσείων για εκμετάλλευση από ιδιώτες επενδυτές, θα σταθεί απέναντι και σε οποιαδήποτε ενέργεια θέτει σε κίνδυνο την επιστημονική διαδικασία της έρευνας και την ασφάλεια των αρχαιοτήτων, παραμένοντας παράλληλα αρωγός στη δημοσιοποίηση της γνώσης και την ευαισθητοποίηση του κοινού, χωρίς οικονομικούς και κοινωνικούς αποκλεισμούς».

Εικαστική «ανασύνθεση»

Το Σάββατο 21 Ιούνη εγκαινιάζεται η έκθεση ζωγραφικής του Θοδωρή Νικολάκη, με γραμματόσημα (κολάζ) με τίτλο «ανασύνθεση», στον πολιτιστικό χώρο «Καμίνι - στοά» (Ρεθύμνης 16 και Χρ. Καψάλη 14) στο Γαλάτσι. Είναι η όγδοη ατομική του έκθεση και είναι αναδρομική. Ο τίτλος περιγράφει κυρίως την τεχνική που θα κυριαρχεί στην έκθεση, δηλαδή τη ζωγραφική με γραμματόσημα, αλλά και ότι μερικά έργα έχουν θέματα παρμένα από παλαιότερους πίνακες ζωγραφικής ή γκραβούρες. Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 40 έργα με γραμματόσημα, αλλά και κάποια φτιαγμένα με άλλες τεχνικές, όπως λάδια ή ακριλικά. Η θεματογραφία περιλαμβάνει ιστορικά μνημεία, ιστιοφόρα καράβια, ελιές, αλλά και στιγμές καθημερινότητας κ.λπ. Κάθε μέρα, από 18.00 έως 22.00. Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή και Κυριακή και το πρωί, από 11.00 έως 13.00.

Ο Θοδωρής Νικολάκης με τη ζωγραφική ασχολείται από μικρός, αλλά δεν έχει σπουδάσει. Ωστόσο - όπως λέει ο ίδιος - «διαβάζω βιβλία, επισκέπτομαι μουσεία κι εκθέσεις και προσπαθώ ν' αξιοποιώ τις σχετικές εμπειρίες στους πειραματισμούς μου. Στα χρόνια του Νυχτερινού, όπως και τα πρώτα χρόνια στις τράπεζες, βοηθούσα στη δημιουργία σκηνικών, αφισών και άλλων υλικών για διάφορα ερασιτεχνικά θέατρα κι εκδηλώσεις. Σε ομαδική έκθεση ζωγραφικής πήρα μέρος για πρώτη φορά το 1983 σε εκδήλωση στα Πατήσια (Πατησιακά), στη "Βίλα Δρακοπούλου"». Εχει επίσης εκδώσει μια ποιητική συλλογή (ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ, εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή»).

Εκδήλωση για την παρουσίαση έκδοσης της «Σύγχρονης Εποχής»

Μεγάλη εκδήλωση, στην οποία θα παρουσιαστούν τα Πρακτικά του Επιστημονικού Συνεδρίου της ΚΕ του ΚΚΕ, «Μπέρτολτ Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθουν» (έκδοση της «Σύγχρονης Εποχής»), που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλη του περασμένου χρόνου, θα γίνει την Πέμπτη 26 Ιούνη στις 8 μ.μ. στο Ανοιχτό Θέατρο Κολωνού (Καπανέως και Ιωαννίνων - Λόφος Κολωνού).

Στο Α' ΜΕΡΟΣ της εκδήλωσης θα παρουσιαστεί η μουσική παράσταση, με κείμενα του Μπ. Μπρεχτ, σε μουσική Χανς Αισλερ και Θάνου Μικρούτσικου. Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Κώστας Καζάκος, Παύλος Ορκόπουλος, Μαριάνθη Σοντάκη. Παίζουν οι μουσικοί: Δημήτρης Ανδρονιάδης (πιάνο), Δημήτρης Κουφαλάκος (φαγκότο, φυσαρμόνικα), Στέφανος Χατζηαναγνώστου (φλάουτο). Τραγουδούν: Σύλβια Καπερνάρου, Ερση Φτούλη, Θοδωρής Καρελλάς.Σκηνοθετική Επιμέλεια:Κώστας Καζάκος.Ενορχήστρωση:Στέφανος Χατζηαναγνώστου.

Στο Β' ΜΕΡΟΣ θα γίνει η παρουσίαση της έκδοσης από την Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ.

Στο Γ' ΜΕΡΟΣ θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του Μπ. Μπρεχτ «Η τελευταία λέξη δεν ειπώθηκε ακόμα» (παραγωγή του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ για το Επιστημονικό Συνέδριο, 2013).

Συλλυπητήρια από το ΚΚΕ

Ανακοίνωση εξέδωσε το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για το θάνατο της Σάσας Καστούρα.

Η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Η ηθοποιός Σάσα Καστούρα δεν είναι πια ανάμεσά μας. Παιδί από οικογένεια κομμουνιστών, στρατεύτηκε με το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, του οποίου υπήρξε μέλος και υποψήφια βουλευτής, μένοντας σταθερά στο πλάι του μέχρι το τέλος της ζωής της. Αγωνίστρια, συμμετείχε δυναμικά στους αγώνες των ηθοποιών, μέσα από τις γραμμές της Δημοκρατικής Ενότητας Ηθοποιών, στο ΣΕΗ.

Ως ηθοποιός, διέγραψε μια φωτεινή πορεία στο θέατρο και τον κινηματογράφο, ερμηνεύοντας λαϊκούς χαρακτήρες, χαρίζοντας ευχάριστες στιγμές στη λαϊκή οικογένεια. Η παρουσία της στην τηλεόραση σφραγίστηκε με τη συμμετοχή της στο δημοφιλές σήριαλ της κρατικής τηλεόρασης "Η γειτονιά μας".

Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένειά της. Θα μείνει πάντα ζωντανή στη μνήμη μας».

Βιβλιοπαρουσίαση

Το βιβλίο του Μάκη Μαΐλη «Το αστικό πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα από το 1950 έως το 1967» παρουσιάζεται από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», το Σάββατο 21 Ιούνη, στις 7 το απόγευμα, στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του 33ου Φεστιβάλ Βιβλίου. Τη βιβλιοπαρουσίαση θα κάνει ο Κώστας Σκολαρίκος, ιστορικός.

Το Xοροθέατρο «Λυδία Λίθος» και η χορογράφος - σκηνοθέτις Φένια Αποστόλου παρουσιάζουν, αύριο, στην Κεντρική Σκηνή του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης» το έργο Chair's Tragedy για μία και μοναδική παράσταση, στο πλαίσιο του 13ου Φεστιβάλ Χορού του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων, που πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης» και του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Μουσική: Casta Diva από τη Norma του Vincenzo Bellini. Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης. Σκηνογραφία - Κοστούμια: Ευδοκία Βεροπούλου - Νικόλαος Ζαβαλιάρης - Κρίνα Βροντή. Ερμηνεύουν: Σίλια Καρφοπούλου - Θανάσης Μεγαλόπουλος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ