Πέθανε ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης Ετορε Σκόλα, δημιουργός του σημαντικού «Μια ξεχωριστή μέρα» καθώς και ατελείωτων άλλων, αξιολογότατων κινηματογραφικών τίτλων. Μαέστρος του σινεμά, επαΐων της ανθρώπινης φύσης, έσμιγε τη μελαγχολία με την ειρωνεία... Με τις ταινίες του αφηγήθηκε την Ιταλία...
Ξεχωρίζει μια - και ναι και όχι - «πρεμιέρα» από την Ανατολική Γερμανία. Ο «Ιάκωβος ο ψεύτης» (1974) του Φρανκ Μπάιερ... που προβάλλεται απόψε στην «Αλκυονίδα». Η προβολή των 20.00, μάλιστα, που θα προλογίσει ο δόκτορας Ραλφ Σενκ, διευθυντής του Ιδρύματος DEFA, θα είναι δωρεάν για το κοινό, φτάνει να γίνει τηλεφωνική κράτηση στο 210 8220 008. Ακολουθούν πολλές σπουδαίες κινηματογραφικές ταινίες της DEFA. Από τη «New Star»!
Πρεμιέρα κάνουν, μεταξύ άλλων, και δυο ταινίες κινουμένων σχεδίων. «Κοκορόκι: Ο Ηρωας της Φάρμας» (2015) από το Μεξικό η πρώτη, σε σκηνοθεσία των Γκάμπριελ Ρίβα - Παλάθιο Αλατρίστε και Ροντόλφο Ρίβα - Παλάθιο Αλατρίστε, που προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά και «Anomalisa» (2015) από τις ΗΠΑ η δεύτερη, φτιαγμένη με την τεχνική του stop-motion animation, σε σκηνοθεσία Τσάρλι Κάουφμαν και Ντιουκ Τζόνσον.
Εγκλωβισμένος στο ψέμα του ο εφήμερος ήρωας, πρέπει καθημερινά να εφευρίσκει ειδήσεις με την ενοχή να τον ροκανίζει. Ο Γιάκομπ γίνεται σύμβολο ελπίδας, δεν μπορεί όμως να ελέγξει τις αντιδράσεις στα ψέματά του ούτε να σταματήσει τα φριχτά που έρχονται... Είναι ταυτόχρονα ισχυρός και ανίσχυρος με τη μέγγενη της ιστορίας να κλείνει πάνω του, αφήνοντας άφωνο το θεατή.
Η ομορφιά αυτής της ταινίας έγκειται στην απλότητά της. Δεν υπάρχει εξαπάτηση στο κωμικό αποτέλεσμα, ούτε αστεία ευρεσιτεχνίας ούτε και επεξεργασμένες φαντασιώσεις όπως στο «Η ζωή είναι ωραία» (1997) του Ρομπέρτο Μπενίνι.
Με τους: Βλαστιμίλ Μπρόντσκι, Ερβιν Γκέσονεκ, Χένρι Χόμπσεν κ.ά.
Παραγωγή: «Jakob der Lugner», Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία (1974)
Τα πρώτα τρία τέταρτα της ταινίας, ελεύθερα από υπαρξιακές εξυπνάδες και σεναριακά τεχνάσματα, προϊδεάζουν ότι πρόκειται, ίσως, για το καλύτερο φιλμ του σκηνοθέτη, που, στις παγωμένες στέπες, μάλλον βρήκε κάτι μεγαλύτερο από το εγώ του, ένα χώρο εφαρμογής της οπτικής του δεξιοτεχνίας...
Με το πέρας της αρχικής, πυκνής και καλοαρθρωμένης «εισαγωγής», καταλαβαίνεις ότι η ιστορία βρίσκεται ακόμα στην αρχή. Σε πλημμυρίζει η αίσθηση ότι ο σκηνοθέτης θέλει να σε εξαντλήσει, με ένα άσαρκο στην ουσία περιεχόμενο αλλά μπαρόκ στη φόρμα του. Το να βάζεις τον θεατή να αναμετράται με τις δυνάμεις του είναι σωστό και όχι τόσο δύσκολο. Η δυσκολία έγκειται στον τρόπο που το κάνεις, ώστε ο «άθλος» να τραβήξει μαζί του τον θεατή, η «αξία» του άθλου να εμφυσήσει στο θεατή συμπάθεια για τον αγώνα του ήρωα, για τη ζωή και την εκδίκηση, ώστε να μην έχει την αίσθηση ότι «το όλον» είναι καρπός της υπερτροφικής, μεγαλομανούς αφήγησης του δημιουργού.
Στην «Επιστροφή» δεν υπάρχουν στοιχεία επικά, μυστικιστικά, φιλοσοφίας ή ιστορίας. Μόνο το «βαρύγδουπο». Αυτό που μένει είναι επεισόδια, στιγμές, κινήσεις της κάμερας. Ξαφνικές αναλαμπές, ενίοτε ισχυρές, αλλά χωρίς κίνητρα για παραπέρα... Παραμένει βέβαια ένα αξιόλογο φωτογραφικό έργο που αποτυπώνει το μεγαλείο της φύσης. Αλλά εις μήκος, ακόμη και το μεγαλείο της φύσης κουράζει σε μια γυμνή ταινία, που δεν είναι παρά ένα γουέστερν της «National Geographic».
Με τους: Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τομ Χάρντι, Γουίλ Πούλτερ κ.ά.
Παραγωγή: «The Revenant», ΗΠΑ (2015)
Με τους: Μάικλ Φασμπέντερ, Κέιτ Γουίνσλετ, Σεθ Ρόγκεν κ.ά.
Παραγωγή: «Steve Jobs», ΗΠΑ, Μ. Βρετανία (2015)
Ταινία με όψη άρρωστη. Προϊόν αρρωστημένης μυθοπλασίας το σκηνοθετικό ντεμπούτο μεγάλου μήκους του Ισπανού σκηνοθέτη και σεναριογράφου εν προκειμένω, Ζόε Μπεριατούα, για την καθημερινότητα τριών απροσάρμοστων εφήβων - μοιάζει να ζουν σε απόλυτο οικογενειακό κενό αέρος - που χρησιμοποιούν τη βία για να επιβιώσουν μέσα κι έξω από το σχολικό περιβάλλον. Προϊόν με χαρακτηριστικά επικίνδυνα οδυνηρά και απόλυτα μηδενιστικά, αποδέκτες του οποίου δεν θα έπρεπε να είναι ένα γενικό κοινό, αλλά ψυχίατροι και κοινωνιολόγοι... Ο Μπεριατούα σκηνοθέτης αμέτρητων ταινιών μικρού μήκους, ένας από τους πιο προσωπικούς σκηνοθέτες του ισπανικού σινεμά, καταπιάνεται στο πρώτο του μεγάλου μήκους φιλμ χαμηλού προϋπολογισμού, με ένα μη σύνηθες στοίχημα με προβληματικές συμπεριφορές που δεν αφήνει στο θεατή χώρο για ανάσα. Οι ηθοποιοί άγνωστοι, καθόλου συμπαθητικοί χαρακτήρες, εγκλωβισμένοι στην εφηβική ρομαντική απελπισία, οδηγούνται στην αδυσώπητη διαδρομή της αδιέξοδης αφηγηματικής λογικής του Μπεριατούα.
Με τους: Χόρχε Κλεμέντε, Μπεατρίς Μεδίνα και Εμίλιο Παλάσιος.
Παραγωγή: «Los heroes del mal», Ισπανία (2015).