ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Ιούλη 2010
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ - ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
«Πακέτο» γενικού ξεπουλήματος

Διεθνείς τράπεζες σε ρόλο συμβούλου, προσλαμβάνει η κυβέρνηση. Το άνοιγμα ολόκληρου του πακέτου, αποφάσισε η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων

Σε ρόλο «συμβούλου» της κυβέρνησης διεθνείς χρηματοπιστωτικοί οίκοι και άλλα μονοπώλια του κλάδου αναλαμβάνουν το έργο της αποτίμησης της κρατικής περιουσίας στις τράπεζες, ενώ στη συνέχεια θα της υποδείξουν τους τρόπους και τα σχήματα συγχωνεύσεων και εξαγορών στον κλάδο. Στην απόφαση αυτή κατέληξε η χτεσινή συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων, ενώ ταυτόχρονα ανοίγουν και το συνολικό πακέτο με τις ιδιωτικοποιήσεις που θα κλιμακώσουν από τώρα και για τα επόμενα χρόνια σε εφαρμογή και του μνημονίου τους με την ΕΕ και το ΔΝΤ.

Λιμάνια, αεροδρόμια, μεταφορές (ΟΣΕ), οδικά δίκτυα, νευραλγικές υποδομές, όπως οι ΕΥΑΘ - ΕΥΔΑΠ, τα φιλέτα της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και με πρώτες σε χρονολογική σειρά τις τράπεζες (ΑΤΕ - Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο κ.ά.) μπαίνουν στη λίστα, εκχωρούνται σε πακέτο ή μεμονωμένα στις μερίδες της πλουτοκρατίας. Είναι απόλυτα φανερό ότι οι συγχωνεύσεις - ιδιωτικοποιήσεις φέρνουν και νέες μαζικές απολύσεις εργαζομένων. Ειδικά για τις τράπεζες, το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει πακτωλό από κρατικό χρήμα και άλλες ενισχύσεις.

Στη χτεσινή συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων αποφασίστηκε:

  • Χρηματοπιστωτικό σύστημα: Η πρόσληψη «δύο ή τριών διεθνών τραπεζών» σε ρόλο συμβούλου της κυβέρνησης, τους οποίους θα ανακοινώσουν την ερχόμενη βδομάδα. Είναι, δηλαδή, φανερό ότι ανοίγουν το παιχνίδι σε κοιναγορίτικα ή και άλλα μονοπώλια, τα οποία και θα αποκτήσουν πλήρη γνώση για τα δεδομένα του ντόπιου τραπεζικού συστήματος. Ο υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου δήλωσε σχετικά ότι «εξετάζονται όλα τα ενδεχόμενα». Δηλαδή, και της πρότασης από την Τράπεζα Πειραιώς (εξαγορά ΑΤΕ - Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου), όπως και «εναλλακτικές λύσεις», όπως αυτή που «διαρρέουν» για τετραπλή συγχώνευση (ΑΤΕ - ΤΤ - Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων - Τράπεζα Αττικής). Είναι φανερό ότι το παραπάνω είναι το πρώτο βήμα για την παράδοση, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ολόκληρου του επιχειρηματικού σχήματος σε ιδιωτικά κεφάλαια.
  • Ανοίγει συνολικά ο φάκελος των ιδιωτικοποιήσεων, από τις οποίες (με βάση το μνημόνιο) θα συγκεντρώνουν ποσά ύψους τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ για καθένα από τα επόμενα χρόνια. Για καθένα από τα συγκεκριμένα κομμάτια θα προσληφθούν «σύμβουλοι» - ιδιώτες, που θα «τρέξουν» τα προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων.
  • Ακίνητη δημόσια περιουσία: Συγκροτείται ειδική κυβερνητική ομάδα σε επίπεδο ΓΓ και στελεχών υπουργείων για παραπέρα εξειδικεύσεις. Στόχος τους είναι να ξεπεράσουν τυχόν σκοπέλους, να μεθοδεύσουν ακόμη και τον αποχαρακτηρισμό φιλέτων δημόσιας γης, που στη συνέχεια θα δώσουν για εμπορική αξιοποίηση σε ιδιώτες
  • Νομοθετικό οπλοστάσιο: Θα προχωρήσουν σε τροποποίηση του νόμου για τις αποκρατικοποιήσεις. Η κατεύθυνση είναι να γίνει περισσότερο ευέλικτος με τη σύντμηση των διαδικασιών, τυχόν νομικών και άλλων εμποδίων, όπως σε περιφερειακά αεροδρόμια και άλλους, όπου σήμερα δεν υπάρχει εταιρική δομή.
Φάκελος «ιδιωτικοποιήσεων»

Η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ έχει προσχωρήσει τις σχετικές μεθοδεύσεις, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται:

ΟΣΕ : Πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε «στρατηγικό επενδυτή», που θα αναλάβει και τη διοίκηση - εκχώρηση σε ιδιώτες των εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο Πεδίο και στη Θεσσαλονίκη - κλείσιμο «ζημιογόνων δρομολογίων» - παραχώρηση σταθμών και ακινήτων σε ιδιώτες.

Λιμάνια: Σήμερα το Δημόσιο έχει το 74% σε ΟΛΠ και ΟΛΘ και το 100% στα «περιφερειακά λιμάνια». Το σκηνικό ανατρέπεται πλήρως με τη δημιουργία μιας ή περισσότερων εταιρειών, όπου θα συγχωνευθούν τα λιμάνια της χώρας. Η νέα ή οι νέες εταιρείες θα περάσουν σε πακέτο στο χρηματιστήριο, δηλαδή σε ιδιωτικά κεφάλαια. Επίσης προβλέπουν «συμπράξεις» με ιδιώτες και για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στα λιμάνια.

Αεροδρόμια: Για το «Ελ. Βενιζέλος» εξετάζουν τη δυνατότητα εισαγωγής στο χρηματιστήριο ποσοστών του Δημοσίου (σήμερα 55%). Επίσης τη χρονική επέκταση της σημερινής σύμβασης παραχώρησης στο γερμανικό μονοπώλιο «Χόχτιφ». Κολεγιές και συμπράξεις με ιδιώτες ετοιμάζουν, όπως και για τα λιμάνια, και στα «περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας».

ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ: Θα εκχωρήσουν και νέα πακέτα σε ιδιώτες. Στις προθέσεις τους είναι και νέα συγχώνευση ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ και επαρχιακών εταιρειών.

Ενέργεια: Ξαναμοιράζουν την τράπουλα, εκχωρώντας ποσοστά η προχωρώντας σε συμπράξεις με ιδιώτες σε ΔΕΗ - ΔΕΠΑ - ΕΛΠΕ.

Επικοινωνίες: Πώληση ποσοστών στα ΕΛΤΑ, και συμπράξεις παραχώρησης στο φάσμα συχνοτήτων.

Ακίνητη περιουσία: Προκρίνεται η συγχώνευση ΚΕΔ - ΕΤΑ - «Ολυμπιακά Ακίνητα», ενώ εξετάζεται και η δυνατότητα εισαγωγής της ενιαίας εταιρείας στο χρηματιστήριο. Σε κάθε περίπτωση, προβλέπουν τη εκχώρηση φιλέτων δημόσιας γης. Ιδρύονται ειδικοί φορείς για την αξιοποίηση μεγάλων στοιχείων (Ελληνικό και Τατόι). Για τα «Ξενία» ετοιμάζονται να τα παραδώσουν μεμονωμένα ή σε πακέτο στους ιδιώτες κ.ά.

«Εταιρικά» φορτηγά - ιδιωτικά αεροδρόμια

Η «απελευθέρωση» των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, ο εναέριος έλεγχος με την παράλληλη αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και η «οδική ασφάλεια», είναι τα τρία νομοσχέδια του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, που παρουσίασε χτες στο Υπουργικό Συμβούλιο ο αρμόδιος υπουργός Δ. Ρέππας και αναμένονται να δοθούν επισήμως στη δημοσιότητα, μεθαύριο Δευτέρα.

Στο νομοσχέδιο για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, προβλέπει ότι στο εξής θα γίνονται μόνο από οργανωμένες εταιρείες (ΑΕ και ΕΠΕ), είτε της Ελλάδας, είτε άλλης χώρας - μέλους της ΕΕ. Στις εταιρείες θα μπορούν να ενταχθούν και παλιοί ιδιοκτήτες οχημάτων δημόσιας χρήσης, μόνο, που, όπως φαίνεται, η παραπάνω «πρόνοια» λαμβάνεται, προκειμένου να τους «χρυσωθεί το χάπι», αφού η μεγάλη τους πλειοψηφία δε θα μπορεί να αντεπεξέλθει στον ανταγωνισμό των μεγάλων εταιρειών, ενώ σε πέντε χρόνια το αργότερο θα υποχρεωθούν να πληρώσουν σημαντικά κονδύλια, για αντικατάσταση του στόλου τους με αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχήματα. Οσον αφορά στα κόμιστα, στο εξής θα καθορίζονται από τις συνθήκες της «ελεύθερης» αγοράς...

Σε ανάλογη κατεύθυνση, κινείται η κυβέρνηση και στο νομοσχέδιο περί «Οδικής Ασφάλειας», όπου φαίνεται να αίρονται μια σειρά περιορισμοί που ίσχυαν μέχρι σήμερα στη λειτουργία των πρατηρίων υγρών και αερίων καυσίμων. Στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπονται και αλλαγές στον τομέα του τεχνικού ελέγχου και στην ασφαλιστική κάλυψη των οχημάτων, προμηνύοντας νέα «χαράτσια», ιδιαίτερα για τους κατόχους παλαιότερων μοντέλων.

Τέλος, στο νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ, προβλέπεται και η είσοδος ιδιωτών στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

ΕΟΤ
Στον εισαγγελέα το πόρισμα για τη διαφήμιση

Εντοπίστηκε πλήθος παραβιάσεων των διαδικασιών

Πλήθος παραβιάσεων των προβλεπόμενων διαδικασιών διαπιστώνει το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών της Δημόσιας Διοίκησης στο πόρισμά του για την υλοποίηση του διαφημιστικού προγράμματος του ΕΟΤ την περίοδο 2008 και 2009. Το πόρισμα παραδόθηκε χτες στο υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, που το διαβίβασε στον εισαγγελέα Εφετών Αθήνας για την ποινική διερεύνηση της υπόθεσης και στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον καταλογισμό των ποσών που ζημιώθηκε ο Οργανισμός. Παράλληλα, η διοίκηση του ΕΟΤ διέταξε Ενορκη Διοικητική Εξέταση για να εξακριβωθούν οι συγκεκριμένες ευθύνες υπαλλήλων και στελεχών του.

Από το πόρισμα διαπιστώνεται ότι την τελευταία τριετία το κόστος των διαφημιστικών ενεργειών του ΕΟΤ ξεπέρασε κατά περίπου 76,4 εκατ. ευρώ τις εγκεκριμένες πιστώσεις από τον Τακτικό Προϋπολογισμό και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου, τα διαπιστωμένα χρέη του ΕΟΤ ανέρχονται σε περίπου 130 εκατ. ευρώ. Οι διαφημιστικές δαπάνες είχαν αυξηθεί και επί κυβέρνησης ΝΔ μετά από την απαίτηση των μεγαλοεπιχειρηματιών του τουρισμού, καθώς η προβολή της χώρας στο εξωτερικό τους γλιτώνει από έξοδα και ενισχύει ευθέως τη δραστηριότητά τους. Κάτι που θεωρούν, μεταξύ πολλών άλλων ακόμη, ως αυτονόητη υποχρέωση του κράτους και όχι ως ενίσχυση. Την ίδια σκοπιμότητα υιοθετεί και υπηρετεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με τον αρμόδιο υπουργό Π. Γερουλάνο να επιδίδεται σε μια «συμμαχία» προβολής με την ενεργοποίηση διαφημιστών και καναλαρχών. Το σχέδιο προβολής και συνεργασίας θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες με πανηγυρικό χαρακτήρα.

Ο έλεγχος των Επιθεωρητών διαπίστωσε επίσης: Ανυπαρξία σχεδίου διαφημιστικών ενεργειών, απευθείας αναθέσεις μετά από προτάσεις ενδιαφερομένων, μη έλεγχο των προβλεπόμενων προϋποθέσεων, αδιαφανείς διαδικασίες, προχρονολογήσεις συμβάσεων για λόγους νομιμοφάνειας, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, μη σύννομη σύναψη συμβάσεων, ελλειμματική διασφάλιση των συμφερόντων του Οργανισμού λόγω της μη πρόβλεψης στις συμβάσεις όρων και ρητρών που ορίζει η νομοθεσία (π.χ. μη υποβολή εγγυητικών επιστολών, ποινικές ρήτρες καθυστέρησης κλπ.).

Επίσης, αναφέρεται ότι ήταν γραφειοκρατική και χρονοβόρα η έγκριση των διαφημιστικών ενεργειών, ενώ πολλές φορές τα πρόσωπα που εισηγούνταν τις διαφημιστικές ενέργειες, εισηγούνταν και για την έγκρισή τους και αναλάμβαναν την υλοποίησή τους!

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Οι ιδιωτικοποιήσεις πλήττουν συνολικά το λαό

Συνάντηση με το Σύλλογο Εργαζομένων στο ΤΤ είχε χτες η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ

Αποψη από τη χτεσινή συνάντηση με το Σύλλογο Εργαζομένων στο ΤΤ
Αποψη από τη χτεσινή συνάντηση με το Σύλλογο Εργαζομένων στο ΤΤ
Συνάντηση με το Σύλλογο Εργαζομένων του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (ΤΤ) είχε χτες η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, ύστερα από αίτημα του Συλλόγου. Αμέσως μετά τη συνάντηση, στην έδρα της ΚΕ στον Περισσό, η Αλέκα Παπαρήγα δήλωσε:

«Η παραπέρα ιδιωτικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της Αγροτικής Τράπεζας, έτσι όπως έχει διατυπωθεί από την πρόταση της Τράπεζας Πειραιώς, είναι μια επιλογή του χρηματιστικού και βιομηχανικού κεφαλαίου να διαμορφωθούν δύο - τρεις μεγάλοι, απόλυτα ιδιωτικοί, τραπεζικοί όμιλοι, προκειμένου να ανταγωνιστούν μεταξύ τους για την πίτα της αγοράς τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.

Σε κάθε περίπτωση είμαστε αντίθετοι. Παίρνουμε επίσης υπόψη ότι θα θιγούν καίρια οι εργασιακές σχέσεις και η σταθερότητα της δουλειάς στους εργαζομένους στους ομίλους αυτούς, αλλά θα υπάρξουν ακόμα χειρότερες συνέπειες για τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού, γιατί ακριβώς θα δυναμώσει η δύναμη και η επιβολή του χρηματοπιστωτικού συστήματος και της πολιτικής εξουσίας».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ