ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 25 Οχτώβρη 2002
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Και σενάριο για «ελλειμματικό» προϋπολογισμό

Η κυβέρνηση, αν και καταγγέλλει τον Πρόντι για τα περί αναθεώρησης του προγράμματος «σταθερότητας», ετοιμάζεται να προσαρμόσει ανάλογα τα μεγέθη του προϋπολογισμό 2003

Μπορεί ο υπουργός Οικονομίας να «πυροβολεί» τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις θέσεις του σχετικά με την αναθεώρηση του «Προγράμματος Σταθερότητας», όμως ο ίδιος ετοιμάζεται να εκμεταλλευτεί τις νέες ελαστικές διατάξεις περί ελλείμματος.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στο υπουργείο Οικονομικών καταρτίζουν σενάριο προϋπολογισμού για το 2003, το οποίο θα εμφανίζει έλλειμμα αντί για πλεόνασμα 0,5%, που προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού. (Λόγος για τη Γενική Κυβέρνηση, η οποία ενσωματώνει και το πλεόνασμα των ασφαλιστικών Ταμείων). Στο υπουργείο Οικονομικών, δικαιολογούν μια τέτοια εξέλιξη από μια σειρά γεγονότα, όπως ότι η άνοδος του ΑΕΠ θα προβλέπεται τελικά 3,7% και όχι 4,1% που αρχικά εκτιμούσαν οι προβλέψεις για παράταση της οικονομικής ύφεσης στην Ευρώπη (οι προβλέψεις για ανάκαμψη στις αρχές του 2003 αναθεωρούνται επί το δυσμενέστερο) κλπ.

Ολα αυτά τα υπαρκτά βέβαια γεγονότα, δε θα τα έθεταν καν σε συζήτηση, αν δεν τους ευνοούσε το κλίμα που έχει διαμορφωθεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όπου σήμερα όλοι βάλλουν κατά του προγράμματος σταθερότητας, το οποίο στις νέες συνθήκες ύφεσης της ευρωπαϊκής οικονομίας καταγγέλλεται πλέον ως... ανόητο (δηλώσεις Πρόντι). Ετσι, ο υπουργός Οικονομίας από τη μια καταγγέλλει μια τέτοια εξέλιξη (αναθεώρηση προγράμματος) από την άλλη έχει δώσει κατεύθυνση στις υπηρεσίες του υπουργείου να εκμεταλλευτούν το νέο δημοσιονομικό περιβάλλον, που διαμορφώνεται στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Αρωγό σ' αυτή την τακτική, έχουν τώρα και τη Eurostat, που καλεί την κυβέρνηση να εγγράψει στον προϋπολογισμό τα πραγματικά μεγέθη για το δημόσιο χρέος και να σταματήσει να παρουσιάζει μαγειρεμένα στοιχεία.

Αρμόδιοι παράγοντες αναφέρουν ότι αν επιλεχθεί το σενάριο του ελλειμματικού προϋπολογισμού, ο τελευταίος θα εμφανίζεται με μειωμένα έσοδα (η μείωση προβλέπεται να είναι ανάλογη με την πρόβλεψη για μείωση του ΑΕΠ), ενώ προβληματισμός επικρατεί για το ύψος διαμόρφωσης των δαπανών.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, δέχεται μεγάλη πίεση από τα άλλα υπουργεία, ειδικά τα θεωρούμενα μεγάλα, για αύξηση των κονδυλίων. Ηδη ο υπουργός Παιδείας απέσπασε μια αύξηση της τάξης των 40 εκατ. ευρώ (περίπου 140 δισ. δρχ.), ενώ ισχυρές πιέσεις ασκούνται και από το υπουργείο Δημόσιας Τάξης, το οποίο ζητά αυξημένα κονδύλια, επικαλούμενο την ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων κλπ. Χτες, ο υπουργός Οικονομίας είχε συνεργασία με τους υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Γεωργίας και Πολιτισμού, με τους οποίους συζήτησε ύψος των κονδυλίων, που θα δοθούν το 2003 στα αντίστοιχα υπουργεία, χωρίς προφανώς να τους πείσει για το σφίξιμο των δαπανών.

Το σημαντικότερο, βέβαια, δεν είναι τα μερικά δέκατα της μονάδας, από τα οποία εξαρτάται αν ο προϋπολογισμός εμφανιστεί «πλεονασματικός» ή «ελλειμματικός» -άλλωστε, και οι προηγούμενοι «πλεονασματικοί» προϋπολογισμοί υπήρξαν αποτέλεσμα λογιστικής αλχημείας- όσο το γεγονός ότι η οικονομική κρίση χτυπά την πόρτα και της ελληνικής οικονομίας, κάτι που έχει αντανάκλαση και στα δημοσιονομικά της μεγέθη.

Τέρμα τα «ψέματα» με τα «μαγειρεμένα» στοιχεία

Με τη χτεσινή άφιξη στελεχών της Eurostat στην Αθήνα, έληξε η περίοδος χάριτος, που είχε δώσει το διευθυντήριο των Βρυξελλών στην κυβέρνηση Σημίτη να εξωραΐζει τα μεγέθη στον προϋπολογισμό

Με το κλείσιμο της κάλπης των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών στην Ελλάδα, έληξε και η περίοδος χάριτος, που είχε δώσει το διευθυντήριο των Βρυξελλών στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, να «μαγειρεύει» τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, ώστε να εμφανίζονται εξωραϊσμένα τα μεγέθη του προϋπολογισμού για το ύψος των ελλειμμάτων, του δημόσιου χρέους κλπ. Του λόγου το αληθές μαρτυρά και η επίσκεψη στελεχών της Eurostat στην Αθήνα, που ήρθαν για να καταγράψουν -μετά από επιτόπιο έλεγχο- τα πραγματικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας. Ο επιτόπιος έλεγχος από τα στελέχη της Eurostat, κρίθηκε αναγκαίος, καθώς η κυβέρνηση (παραβιάζοντας τα χρονικά περιθώρια που της είχαν δοθεί, παρά το γεγονός ότι έληξε η προεκλογική περίοδος) κατέθεσε στη Βουλή το προσχέδιο προϋπολογισμού 2003, με «μαγειρεμένα» τα στοιχεία. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η κυβέρνηση και το οικονομικό της επιτελείο προτίμησαν να «κάνουν την πάπια», αν και το θέμα των μαγειρεμένων στοιχείων για το χρέος και τα ελλείμματα δημοσιεύτηκε χτες σε αρκετές εφημερίδες!

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι της Eurostat επικεντρώνουν τους ελέγχους στους εξής 10 κωδικούς του κρατικού προϋπολογισμού και συναλλαγές του ελληνικού Δημοσίου.

  • Στο πλεόνασμα των Οργανισμών Γενικής Κυβέρνησης, το οποίο είχε αποκαλύψει στα μέσα της δεκαετίας του '90 ο τότε υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Γ. Παπαντωνίου, και το είχε εμφανίσει σαν «άσπρη τρύπα».
  • Στις παρατηρούμενες δυσαρμονίες στο χρόνο καταγραφής των δαπανών των τόκων εξυπηρέτησης της δημόσιου χρέους.
  • Στα κονδύλια (ενισχύσεις) που δόθηκαν στις ΔΕΚΟ, για να εξαγοραστούν από το Δημόσιο νέες μετοχές των ήδη κρατικών επιχειρήσεων.
  • Στις καταπτώσεις των εγγυήσεων του Δημοσίου, που δεν εγγράφονται ως δαπάνη του Προϋπολογισμού στο σκέλος των επιχορηγήσεων.
  • Στη μετάθεση του χρόνου εγγραφής εσόδων και δαπανών του κράτους σε διάφορους κωδικούς του προϋπολογισμού.
  • Στην απόκρυψη των ποσών αποπληρωμής των εξοπλιστικών προγραμμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, τα οποία δεν εγγράφηκαν στον προϋπολογισμό και στο δημόσιο χρέος.
  • Στις κεφαλαιοποιήσεις τόκων, που αφαιρούνται από τις δαπάνες του προϋπολογισμού και μεταφέρονται στο χρέος, με συνέπεια να εμφανίζεται μικρότερο το κρατικό έλλειμμα ή ακόμη και πλεόνασμα.
  • Στις κάθε είδους συναλλαγές, αλλά και το γενικότερο ρόλο που έχει αναθέσει η κυβέρνηση στη Δημόσια Επιχείρηση Κινητών Αξιών.
  • Στις επιστροφές φόρων που δεν εγγράφονταν σαν δαπάνη στον προϋπολογισμό.
  • Στις εκδόσεις πέντε ανταλλάξιμων ομολόγων (της Εθνικής Τράπεζας, των Ελληνικών Πετρελαίων, του ΟΤΕ και της Εμπορικής Τράπεζας), χωρίς να εγγραφεί το σχετικό ποσό στο δημόσιο χρέος.
Να μας ζητήσουν συγνώμη

Ο πρόεδρος της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, Ρομάνο Πρόντι, σε συνέντευξή του στη «Μοντ» χαρακτήρισε το Σύμφωνο Σταθερότητας ανόητο. (Οταν λέμε Σύμφωνο Σταθερότητας εννοούμε ότι το έλλειμμα του προϋπολογισμού πρέπει να είναι γύρω στα 3%, ο πληθωρισμός 2-3%, το δημόσιο χρέος γύρω στο 60% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος κλπ.). Αυτό σημαίνει ότι δεν είναι υποχρεωτικό να τηρούνται τα κριτήρια του Συμφώνου Σταθερότητας. Και δε θα τηρούνται γιατί οι μεγάλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία) δεν μπορούν να τα τηρήσουν.

Αυτό δεν μπορούμε να το διανοηθούμε. Χρόνια ολόκληρα μας πιπίλιζαν το μυαλό για την αναγκαιότητα τήρησης των κριτηρίων σύγκλισης και οι λαοί αυτό το πλήρωσαν με σκληρή λιτότητα. Τώρα έπρεπε να μας ζητήσουν συγνώμη και όχι να προσπαθούν να το περάσουν με έναν «αθώο» χαρακτηρισμό.

Πέρα από αυτό και κυρίως πρέπει να βγουν ορισμένα συμπεράσματα: Πρώτο, δικαιώνονται οι αριστεροί οικονομολόγοι που υποστήριζαν ότι η Ευρωπαϊκή Ενοποίηση είναι δύσκολη αν όχι αδύνατη. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχουν αποτύχει δύο προηγούμενες προσπάθειες. Το 1970 με το σχέδιο Βέρνερ και το 1978 με την καθιέρωση του Ευρωπαϊκού Νομισματικού Συστήματος.

Δεύτερο, δεν μπορεί να γίνει ενοποίηση γιατί οι οικονομίες των χωρών αναπτύσσονται ανισόμετρα, δηλαδή οι ρυθμοί ανάπτυξης δεν μπορούν να είναι ίσοι και κατά συνέπεια και τα κριτήρια σύγκλισης να είναι τα ίδια.

Τρίτο, η ενοποίηση είναι δυσχερέστερη όταν στην καπιταλιστική οικονομία υπάρχει οικονομική κυκλική κρίση, όπως συμβαίνει τώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες σχεδόν οι οικονομίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης παρουσιάζουν πτώση της βιομηχανικής παραγωγής σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο: Η Μεγάλη Βρετανία -6,6%, η Γερμανία -2,3%, η Ιταλία -5,4%, το Βέλγιο -4,1%, η Ολλανδία -3,0%, η Ισπανία -4,4% (Economist 7-13/9/2002). Ετσι είναι καθαρό ότι υπάρχει κυκλική οικονομική κρίση που αυξάνει την ανισορροπία και δυσχεραίνει την ενοποίηση.

Τέταρτο, η κατάσταση θα δυσκολέψει παραπέρα με τη σχεδιαζόμενη είσοδο στην Ευρωπαϊκή Ενωση δέκα νέων χωρών με άνισο επίπεδο ανάπτυξης.

Πέμπτο, σοβαρά προβλήματα θα δημιουργηθούν και από το γεγονός ότι με το ενιαίο νόμισμα δεν μπορεί να γίνει υποτίμηση του νομίσματος, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα των ελλειμμάτων του εμπορικού ισοζυγίου και του ισοζυγίου πληρωμών.

Ολα αυτά σημαίνουν παραπέρα όξυνση της κρίσης των οικονομιών. Οι κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις θα προσπαθήσουν να φορτώσουν νέα βάρη στις πλάτες της εργατικής τάξης και όλων των εργαζομένων. Γι' αυτό είναι επιτακτική ανάγκη να δυναμώσει το μέτωπο πάλης ενάντια στις συνέπειες και στην ίδια την Ευρωπαϊκή Ενωση ώστε να πάρουν νέα ορμή οι αγώνες για τη λύση των λαϊκών προβλημάτων.

ΥΓ. Τελικά οι ευρωπαϊστές κέρδισαν το δημοψήφισμα στην Ιρλανδία. Εκείνο που έχουμε να παρατηρήσουμε είναι ότι όταν οι ευρωπαϊστές χάνουν ένα δημοψήφισμα, όπως έγινε παλαιότερα και στη Δανία, αντί να αλλάξουν και να προσαρμόσουν την πολιτική τους στις αποφάσεις των λαών, αλλάζουν τους λαούς με τη μαύρη προπαγάνδα και την κινδυνολογία και τότε κάνουν νέο δημοψήφισμα. Αυτή είναι η δημοκρατία τους!!!


Του
Κώστα ΚΑΠΠΟΥ

Νέα επιτόκια από τη Γενική

Σε μείωση των σταθερών της επιτοκίων στεγαστικών δανείων προχώρησε και η Γενική Τράπεζα. Σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση, η τράπεζα μειώνει το σταθερό της επιτόκιο για τρία, πέντε και δέκα χρόνια, σε 5,80%, 5,95% και 6,50%, ενώ το κυμαινόμενο επιτόκιο ορίστηκε σε 5,75%. Τα σημερινά επιτόκια είναι 7,5% (για 3 και 5 χρόνια) και 8,25% (για δέκα χρόνια).

Στην ανακοίνωση της Γενικής αναφέρεται πως τα στεγαστικά προγράμματα της τράπεζας προσφέρουν κάλυψη έως 100% της εμπορικής αξίας του ακινήτου και προέγκριση σε 24 ώρες. Επίσης, παρέχεται περίοδος χάριτος από 3 ως 18 μήνες και ευελιξία στον τρόπο αποπληρωμής (11, 12 ή 13 δόσεις το χρόνο).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ