ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 25 Δεκέμβρη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Φως» σε αρχαία λιμενικά έργα

Φωτογραφική τεκμηρίωση αρχαίων λιμενικών έργων στη Λέσβο πραγματοποίησε στις αρχές Δεκέμβρη η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, με σκοπό να προχωρήσει σε τοπογραφική και αρχιτεκτονική αποτύπωση των καταλοίπων και σε μελέτη ανάδειξης. Τα παραπάνω θα συνδυαστούν και με ανασκαφική διερεύνηση σε κάποια σημεία.

Συγκεκριμένα, τεκμηριώθηκαν: Οι δύο λιμενοβραχίονες του βόρειου εμπορικού λιμανιού της Μυτιλήνης, γνωστού ως «Μαλοείς λιμήν», χρονολογούμενοι στην κλασική περίοδο. Ο μοναδικός σωζόμενος λιμενοβραχίονας του νότιου λιμανιού της Μυτιλήνης που αποτελούσε τον «τριηρικό» λιμένα (πολεμικό ναύσταθμο) της πόλης. Τα κατάλοιπα της λιθορριπής και τμήμα κλασικού λιμενοβραχίονα από το αρχαίο λιμάνι της Μήθυμνας (Μόλυβος). Τα κατάλοιπα της προσχωμένης λεκάνης του λιμανιού της Αντισσας. Η υποβρύχια λιθορριπή που ενώνει το ακρωτήριο Νησί με την απέναντι χέρσο, στην περιοχή Σκαλοχωρίου, ανατολικά της Αντισσας. Τα κατάλοιπα του κρηπιδώματος από το λιμάνι της Ερεσού, τμήμα του οποίου έχει καλυφθεί από το σύγχρονο αλιευτικό καταφύγιο. Τα υποβρύχια κατάλοιπα που ταυτίζονται στη βιβλιογραφία με λιμενικά έργα στην αρχαία Πύρρα στον κόλπο Καλλονής. Τα κατάλοιπα αρχαίας λιθορριπής και κρηπιδώματος από κυβολίθους στο αλιευτικό καταφύγιο του Αγ. Φωκά.

Για τους επιστήμονες, «τα λιμάνια της Λέσβου με οφθαλμοφανέστερο παράδειγμα το βόρειο λιμάνι της Μυτιλήνης δείχνουν τη σοφία, οικονομία και ευστοχία των αρχαίων τεχνητών, όπως και την ανάγκη για τη μελέτη και αξιοποίηση τόσο των ίδιων των έργων όσο και των πληροφοριών που προκύπτουν από τη μελέτη τους». Επιπλέον, η ύπαρξη αγκυρών και κεραμικής που εντοπίστηκαν βόρεια του ακρωτηρίου Κέφαλος, «δείχνει τη χρήση του χώρου ως αγκυροβολίου τουλάχιστον από τη Βυζαντινή εποχή και εξής».

Γιορτινές θεατρικές βραδιές
«Ο Βυσσινόκηπος» στο «Αμφι-Θέατρο»
«Ο Βυσσινόκηπος» στο «Αμφι-Θέατρο»
  • Αύριο, δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων αρχίζουν, στο «Αμφι-Θέατρο», στη σκηνή «Λήδα Τασοπούλου», οι παραστάσεις του «Βυσσινόκηπου» του Τσέχωφ, σε μετάφραση Λυκούργου Καλλέργη, σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, σκηνικά-κοστούμια Γιώργου Πάτσα, μουσική Γιάννη Αναστασόπουλου, φωτισμούς Μελίνας Μάσχα. Παίζουν: Πέτρος Φυσσούν, Δήμητρα Χατούπη, Νίκος Χαραλάμπους, Γιώργος Βελέντζας, Νίκη Τουλουπάκη, Θανάσης Κουρλαμπάς, Γιώργος Μπούγος, Μαρίνα Ασλάνογλου, Βασίλης Πουλάκος, Γιούλικα Σκαφιδά, Ελίνα Μάλαμα, Λευτέρης Πολυχρόνης. Είναι γνωστή η διένεξη που υπήρξε μετά από την παγκόσμια πρώτη του έργου (1904) ανάμεσα στον συγγραφέα και στον σκηνοθέτη Κωνσταντίν Στανισλάφσκι. Ο Τσέχωφ θεωρούσε το έργο του κωμωδία. Ο Στανισλάφσκι το είχε παρουσιάσει με έντονη δραματικότητα. Είναι γνωστές επίσης οι προτάσεις νεότερων σκηνοθετών που ρέπουν άλλοτε προς τη μια και άλλοτε προς την άλλη κατεύθυνση. Ο Σπύρος Ευαγγελάτος προσπαθεί να βρει μια ισορροπία ανάμεσα στις δύο κατευθύνσεις, όπου το λυρικό και το δραματικό να εναρμονίζονται με το σκωπτικό και το χιουμοριστικό. Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στις 220 σκηνοθεσίες του είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζει ένα έργο του Τσέχωφ, τον οποίο ωστόσο θαύμαζε από παιδί.
  • Για την προβολή του σύγχρονου ελληνικού θεατρικού έργου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στο θέατρο «Αθηνών» παίζονται πρωτοπαρουσιαζόμενα έργα. Πρώτο το έργο του Μιχάλη Ανθη «Ο χρόνος έρχεται στην ώρα του!», σε σκηνοθεσία Πέρη Μιχαηλίδη, σκηνικά Τίτης Κυριακίδου που θα παίζεται μέχρι τέλος του Γενάρη. Παίζουν: Αλέκος Συσσοβίτης, Παναγιώτα Βλαντή.
  • Ο θίασος «Σκαραβαίοι» παρουσιάζει κάθε Δευτέρα και Τρίτη, το έργο «Ο διάολος στην μποτίλια», στο χώρο «Εκβασις» (Δεληγιάννη 5, πίσω από το Πάντειο). Πρόκειται για πέντε παραμύθια της Μάνης, σε δραματοποίηση - σκηνοθεσία Κώστα Ν. Φαρμασώνη, σκηνικά Κώστα Κουρμουλάκη, κοστούμια Εμμανουέλας Κρουκόβσκι - Τζωρτζίνας Κωστοπούλου, μουσική Γιάννη Ψειμάδα, κινησιολογία Βασίλη Μυριανθόπουλου. Παίζουν: Ζ. Κληματσάκη, Δ. Ποταμίτης, Β. Κουκούτση, Κ. Αυλωνίτης, Γ. Νικολάου, Δ. Λύρας, Χ. Πλατανιώτη, Ν. Φραγκιουδάκης.
  • Ο θίασος «Ακτίς Αελίου» στη Θεσσαλονίκη (Χριστοπούλου 12, τηλ: 2310-229.249) παρουσιάζει το έργο της Σάρα Κέιν «Blasted» (Ελεος). Η μετάφραση είναι της Αθηνάς Παραπονιάρη, η σκηνοθεσία του Θωμά Βελισσάρη. Το έργο εκτυλίσσεται σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου. Ο Ιαν, τοπικός δημοσιογράφος, προσπαθεί να αποπλανήσει και μετά βιάζει την Κέιτ, μια αφελή και μάλλον απλοϊκή νέα γυναίκα. Το έργο γίνεται σχεδόν εφιαλτικό, όταν ξαφνικά στο δωμάτιο εμφανίζεται ένας στρατιώτης με όπλο. Σκηνικό-κοστούμια Βαγγέλης Ξόνογλου, μουσική Γαβρίλης Χρυσικόπουλος. Παίζουν: Γιώργος Κολοβός, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, Μάρα Τσικάρα.
«Χρώματα» του χειμώνα

Εργο του Μ. Καμπάνη
Εργο του Μ. Καμπάνη
Μια ξεχωριστή έκθεση ζωγραφικής, με τίτλο «Γέφυρες», παρουσιάζεται (έως 30/12) στην γκαλερί «Αέναον» (Κατεχάκη 70, Κηφισίας). Η Σοφία Καλογεροπούλου (Ελλάδα) και η Χ. Γκιουργιόζ (Τουρκία), οι οποίες συνδέονται με μακροχρόνια φιλία και την κοινή αγάπη για την τέχνη, παρουσιάζουν σαράντα οκτώ έργα διαφόρων διαστάσεων, αντιπροσωπευτικά δείγματα της ζωγραφικής τους πορείας. Η Σ. Καλογεροπούλου εμπνέεται από το ανατολίτικο παραμύθι της Χαλιμάς. Διατηρώντας τη φρεσκάδα της εικαστικής της γραφής, το πλούσιο χρώμα και τη σκηνοθετική διάθεση, δημιουργεί έργα που διακρίνονται με την αισιοδοξία και τη λυρικότητά τους. Την Χ. Γκιουργιόζ απασχολεί ο άνθρωπος, η καθημερινή ζωή του. Σημαντική θέση στο έργο της κατέχει η μητέρα και το παιδί. Ο «γραφή» της, ιδιαίτερη: «Κεντάει» τις δημιουργίες της με χρώματα και αρώματα της Ανατολής.

Στο Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1), παρουσιάζεται (έως 27/1) έκθεση του Βασίλη Φωτόπουλου με τίτλο «Το Βυζάντιο του Βασίλη Φωτόπουλου». Στο κτίριο της Πειραιώς 138, φιλοξενείται (έως τις 6/1) η φωτογραφική έκθεση «Εριέτα Αττάλη 1997 - 2007, τοπία αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα». Η φωτογραφική ανασκόπηση νέων δρώμενων της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής παρουσιάζονται με έγχρωμες και ασπρόμαυρες πανοραμικές φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων της Εριέτας Αττάλη. Οι εικόνες που δημιούργησε από το 1997 σε συνεργασία με αναγνωρισμένους Ελληνες αρχιτέκτονες (Ν. Γκόλαντα, Α. Κουζούπη, Ε. Ζάμπελη, Κ. Διακομήδου, Ν. Χαρίτος, Γ. Εξάρχου, Τ. Σωτηρόπουλος, κ.ά.). Στον ίδιο χώρο φιλοξενείται αναδρομική έκθεση του Στήβεν Αντωνάκου.

Επιλογή μονοτυπιών από τα φοιτητικά σχεδόν χρόνια έως σήμερα, παρουσιάζει (έως 16/2) ο Μάρκος Καμπάνης στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας (Αμερικής 13). Τα περισσότερα έργα εκτίθενται για πρώτη φορά.

Στο χώρο «Kalfayan Galleries» (Χάριτος 11), εκτίθενται έργα του Γιάννη Τσαρούχη. Πρόκειται για χαρακτηριστικές δημιουργίες του καλλιτέχνη (προσωπογραφίες, γυμνά, σχέδια για σκηνικά και κοστούμια), και ένα εξαιρετικό ζεύγος από βεντάλιες.

«Μέρες επίγειες» τιτλοφορείται η έκθεση έργων του Γιάννη Λασηθιωτάκη στην «Αίθουσα Τέχνης Αθηνών» (Γλύκωνος 4, έως 19/1).

Με κλαρίνο και φωνή

«Με κλαρίνο και φωνή», τιτλοφορείται το πρόγραμμα που παρουσιάζει ο εξαιρετικός ερμηνευτής του κλαρίνου Μάνος Αχαλινωτόπουλος, κάθε Πέμπτη (9.30 μ.μ.), στο «Χαμάμ» (Δημοφώντος 97, Α. Πετράλωνα, τηλ. 210 3421212). Ενα δίωρο πρόγραμμα αφιερωμένο στην απλότητα, στην ουσία και το αίσθημα της καλής, αγνής δημοτικής μουσικής, όπως αναδεικνύεται χωρίς ενορχηστρώσεις και φτιασίδια, με δύο μόνον όργανα και καλές φωνές. Γι' αυτό ο Μ. Αχαλινωτόπουλος προσκαλεί σημαντικές φωνές του δημοτικού τραγουδιού, σε ένα αντάμωμα που συνάμα είναι και διάλογος μαζί τους και με το κοινό. Η αρχή έγινε με τον Παναγιώτη Λάλεζα, ενώ θ' ακολουθήσουν κάποιοι από τη γενιά των ιστορικών τραγουδιστών του δημοτικού τραγουδιού, όπως οι Τασία Βέρα, Ξανθίππη Καραθανάση, Σοφία Κολλητήρη, Λάκης Χαλκιάς κ.ά. Συνοδοιπόρος, ο δάσκαλος του λαούτου Χρήστος Ζώτος.

«Συρανό» - ποιητής του έρωτα

Ενα από τα πιο δημοφιλή έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου «Συρανό ντε Μπερζεράκ» του Εδμόνδου Ροστάν, παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο «Βασιλικό Θέατρο», σε σκηνοθεσία Εύης Γαβριηλίδη.

Ο Εδμόνδος Ροστάν έγραψε τον «Συρανό ντε Μπερζεράκ» το 1897, αντλώντας στοιχεία από τη ζωή του ομώνυμου ξιφομάχου και ποιητή που έζησε τον 17ο αιώνα. Το έργο θεωρείται διαχρονικό, χάρη στο κεντρικό πρόσωπο του Συρανό, που εκφράζει τη μοναχική πορεία κάθε ιδιαίτερης προσωπικότητας. Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, «ο Συρανό, δύσμορφος και ονειροπαρμένος, αλλά με επίγνωση της τραγικής θέσης του, αναδεικνύεται σε ήρωα που αυτοθυσιάζεται στο όνομα της αυθεντικότητας και της ανθρωπιάς».

Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύει ο Κώστας Σαντάς. Παίζουν επίσης: Κορίνα Βασιλοπούλου, Διονύσης Μπουλάς, Αλέξανδρος Μούκανος, Φούλης Μπουντούρογλου, Χρίστος Στυλιανού. Μετάφραση Στρατής Πασχάλης, σκηνικά - κοστούμια Αγνή Ντούτση, μουσική Δημήτρης Μαραμής. Παίζουν επί σκηνής οι μουσικοί: Ανδρονίκη Δονουκάρα (βιολί), Ελευθερία Παπάζογλου - Χαλικιά (φλάουτο), Παναγιώτης Ξανθόπουλος (κιθάρα).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ