ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Μάρτη 1999
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα εγκλήματα της Κυριακής

Αλλαξε η ώρα, άλλαξε η εποχή, μπήκαμε και επισήμως στην άνοιξη, και σε λίγο θα αλλάξουμε και μήνα. Ο νους μας πηγαίνει σε ταξίδια μακρινά ή κοντινά, που μάλλον δε θα κάνουμε. Προς το παρόν θα πάμε στην Αίγυπτο και θα κάνουμε μια υπέροχη κρουαζιέρα στο θρυλικό ποτάμι. Οχι, μη νομίζετε ότι στις κρουαζιέρες κανείς πλήττει. Τουλάχιστον σ' αυτήν που σας προτείνουμε σήμερα είναι αδιανόητο. Ελάτε μαζί μας και δε θα το μετανιώσετε. Το σημείο που θα συναντηθούμε είναι η ΝΕΤ και η ώρα αναχώρησης στις 22.00. Ετσι, λοιπόν, θα παρακολουθήσουμε το "Εγκλημα στο Νείλο" του Τζον Γκίλερμιν, σε σενάριο του Αντονι Σάφερ. Η ταινία είναι βασισμένη στο εξαιρετικό μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι, ενώ το δαιμόνιο Ηρακλή Πουαρό ερμηνεύει ο Πίτερ Ουστίνοφ. Ενα ζευγάρι κάνει το μήνα του μέλιτος πάνω σ' ένα κρουαζιερόπλοιο που διασχίζει αργά και νωχελικά τα νερά του Νείλου. Ενα ζευγάρι που φαίνεται πολύ ευτυχισμένο, κάνει όνειρα για το μέλλον, ένα μέλλον που μοιάζει να είναι χωρίς σύννεφα, αφού η σύζυγος είναι κληρονόμος μιας αμύθητης περιουσίας. Ομως μέσα στο ποταμόπλοιο βρίσκεται και η πρώην καλύτερη φίλη της συζύγου και πρώην αρραβωνιαστικιά του συζύγου, οπότε τα πάντα γίνονται πολύ δύσκολα. Τα σύννεφα διαγράφονται στον ορίζοντα και πυκνώνουν όταν η νιόπαντρη συνειδητοποιήσει ότι η καμαριέρα της τη μισεί, ότι ο άνδρας της έχει ακόμα πάρε - δώσε με την "πρώην", ότι ένας φανατικός αναρχικός την απειλεί, ότι σκιά της έχει γίνει μια σκανδαλοθήρας δημοσιογράφος, ότι ένας απατεώνας γιατρός την εκβιάζει και ότι ο παράξενος Βέλγος με τα μεγάλα μουστάκια κοιμάται όταν τον έχει ανάγκη... Η νύχτα φεύγει, ο φόνος έρχεται... που λέει και η διαφήμιση. Με τους: Τζέιν Μπίρκιν, Μία Φάρου, Μπέτι Ντέβις, Ντέιβιντ Νίβεν, Μάγκι Σμιθ, Τζον Φιντς και Ολίβια Χάσεϊ.

Ο σκηνοθέτης του μήνα, ο Τζον Φορντ, συνεχίζει να έχει την τιμητική στη ΝΕΤ. Τη Δευτέρα στις 22.00 θα παρουσιαστεί το κλασικό γουέστερν του Φορντ και των συνεργατών του (Χ. Χάθαγουέι, Τζορτζ Μάρσαλ), που τιμήθηκε με βραβείο Οσκαρ, σε σενάριο Τζέιμς Γουέμπ. Πρόκειται για μια συμπυκνωμένη αφήγηση της πορείας του αμερικανικού έθνους προς τη Δύση, μέσα από τη σύγκρουση δυο οικογενειών, των Πρέσκοτ και των Ρόλινγκς, σε τέσσερις διαδοχικές γενιές από το 1839 έως το 1889. Η αφήγηση του Σπένσερ Τρέισι δένει τα επεισόδια της πορείας προς την εύφορη πεδιάδα Οχάιο με τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα της εποχής, σε πέντε μέρη. Πρώτα απεικονίζεται η ζωή των κυνηγών, που χρησιμοποιούσαν παγίδες και των εξερευνητών, μέσα από τις περιοχές των Ινδιάνων και κατά το μήκος των μεγάλων ποταμών. Η πορεία συνεχίζεται προς τη Λουιζιάνα κάτω από αντίξοες συνθήκες. Οι μάχες με τους Ινδιάνους είναι συνεχείς, οι διαβάσεις είναι δύσβατες, τα βουνά απρόσιτα και οι παράνομοι καραδοκούν Εκείνοι όμως συνεχίζουν την κατάκτηση. Μια κατάκτηση οδυνηρή. Και όταν έχουν ηρεμήσει, όταν έχουν αποδεκατίσει τους έρημους τους Ινδιάνους και έχουν μεταφέρει τους σκλάβους από την Αφρική, τότε έρχεται ο εμφύλιος πόλεμος να τους ταράξει την ηρεμία... "Η κατάκτηση της Δύσης" είναι μια υπερπαραγωγή που καταλήγει σε πανηγυρικό του αμερικανικού έθνους. Και εδώ, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι, ενώ δε θα έπρεπε να επαίρονται οι Αμερικανοί για τις κατακτήσεις τους, επιμένουν να το κάνουν... Γιατί άραγε; Με τους Χένρι Φόντα, Τζέιμς Στιούαρτ, Λι Κομπ, Ρίτσαρντ Γουίντμαρκ, Λι Βαν Κλιφ, Ντέμπι Ρέινολντς και άλλους.

Την Τρίτη από τη ΝΕΤ στις 00.30 "Ανοιξιάτικη πατρίδα μου",του Κουάμνγκο Λι. Πρόκειται για μια ταινία με ένα υπόγειο λυρισμό, που αν και η υπόθεση εκτυλίσσεται στην Κορέα του 1952 δεν έχει πολιτικά στοιχεία, αλλά στοιχεία από τραυματισμένα αισθήματα. Η ταινία προβλήθηκε στο διεθνές Διαγνωστικό Τμήμα του 39ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και απέσπασε το βραβείο Καλύτερης Καλλιτεχνικής Συμβολής.

Φωτογραφικά...

"Η περιπέτεια της φωτογραφίας", είναι μια σειρά 10 επεισοδίων του καναλιού της γαλλικής τηλεόρασης, παραγωγής 1998 σε σκηνοθεσία του Φιλίπ Αζουλέ. Στις άγνωστες σε πολλούς περιοχές της φωτογραφίας θα μας ξεναγήσει το ενδιαφέρον αυτό ντοκιμαντέρ που θα παρακολουθήσουμε από τη ΝΕΤ τη Δευτέρα στις 19.00. Το βλέμμα απλώνεται πέρα από τα περιορισμένα όρια και ταξιδεύοντας στο χρόνο ξεκινά από τους πρωτοπόρους - γεννήτορες της φωτογραφίας, διανύοντας διάφορους σταθμούς, όπως: Η φωτογραφία και η Επιστήμη, Φωτογραφία Πολέμου, οι Πορτρετίστες, οι Φωτορεπόρτερ, η Μόδα, το Γυμνό, οι Ερασιτέχνες φωτογράφοι, το Εμπόριο της Φωτογραφίας, ο Σουρεαλισμός. Ο σκηνοθέτης Φιλίπ Αζουλέ ξεκίνησε από την ανάγκη να ανιχνεύσει τον κόσμο της φωτογραφίας και απευθύνθηκε στο ευρύ κοινό και όχι, όπως θα περίμενε κανείς στους μυημένους του είδους. Αποτέλεσμα ήταν μια αληθινή καταγραφή, βασισμένη σε ανέκδοτα ντοκουμέντα και σημαντικές πληροφορίες που αφορούν τη δράση των φωτογράφων. Ο Ρότζερ Θέροντ, εμπνευστής της σειράς, χρησιμοποιεί για τους φωτογράφους τον όρο οι "άνθρωποι της περιπέτειας", οι οποίοι προσπαθώντας να τελειοποιήσουν το μέσον, άφησαν τα ίχνη τους σε όλα τα καλλιτεχνικά ρεύματα και συνέβαλλαν ακόμη και στην πρόοδο της επιστήμης (Αστρονομία, Ιατρική κλπ.). Η αφήγηση κάθε αποσπάσματος ακολουθεί μια χρονολογική σειρά, που βοηθά το θεατή να κατανοήσει πώς εξελίχθηκε η φωτογραφία μέσα από την τεχνολογική, καλλιτεχνική και οικονομική πρόοδο, ώστε τελικά, να γίνει μια καθημερινή υπόθεση όλων μας. Στην αυριανή πρώτη εκπομπή θα κάνουμε ένα ταξίδι με διαδρομές και πορείες ακολουθώντας την πορεία της φωτογραφίας από τη μέρα που γεννήθηκε μέχρι σήμερα. Ο Νιεπς στα 1826 τράβηξε την πρώτη φωτογραφία, η οποία είχε θέμα τις στέγες των σπιτιών του χωριού του. Η προοπτική της εμπορικής εκμετάλλευσης της καινούριας εφεύρεσης τράβηξε το ενδιαφέρον του Ντάγκερ, ο οποίος και βάφτισε τα φωτογραφικά του δοκίμια "δαγκεροτυπίες" Από την άλλη όχθη, στο Λονδίνο ο Φοξ Τάλαμποτ, ο Αγγλος λόγιος και επιστήμονας, ανακαλύπτει τη φωτογραφική επεξεργασία αρνητικού - θετικού. Ο Ιππόλυτος Μπέιτραντ, καλλιτέχνης περίπλοκος, δημιουργούσε συνθέσεις με ό,τι βρισκόταν διαθέσιμο γύρω του. Το 1888 ο Γεώργιος Ισταμαν θα κάνει τη φωτογραφία λαϊκό μέσο με την "Κόντακ" και ο Οσκαρ Μπρνακ το 1930 ανακαλύπτει τη θρυλική "Λάικα". Σήμερα δρομολογείται μια καινούρια επανάσταση, η ψηφιακή φωτογραφία.

Σκηνή από το κλασικό γουέστερν "Η κατάκτηση της Δύσης"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ