ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Απρίλη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Φλόγα που καίει» η νέα δισκογραφική δουλειά του Χρήστου Λεοντή

Παρουσιάστηκε την περασμένη Δευτέρα η νέα δισκογραφική δουλειά «Φλόγα που καίει» του συνθέτη Χρήστου Λεοντή σε στίχους Δημήτρη Λέντζου. Είναι η δεύτερη συνεργασία τους, δέκα χρόνια μετά από τον «Ερωτα Αρχάγγελο» (2007).

Δεκατρία καινούργια τραγούδια με αναφορά στο σήμερα για τα αρχέγονα πάθη των ανθρώπων. Οι μελωδίες του Χρήστου Λεοντή, λυρικές και γόνιμες, συναντούν τους ποιητικούς στίχους του Δημήτρη Λέντζου σαν ένας πανάρχαιος χορός που όλο μεγαλώνει σαν αγκαλιά και σαν πατρίδα. Τραγούδια που καίνε σαν αιώνιες φλόγες στους βωμούς της αξιοπρέπειας, του έρωτα και της ανάγκης.

Αυτή η «φλόγα που καίει» δεν είναι τίποτε άλλο από την ελπίδα του κόσμου να πάει ένα βηματάκι μέσα του. Είναι αυτό το «ωραίο ταξίδι» για μια Ιθάκη. Κι όλος ο κόσμος, πια, είναι μια Ιθάκη, κι όλος ο κόσμος πια είναι μια θάλασσα και τα άλλα νησιά δεν είναι τίποτε άλλο από τα πέτρινα δάκρυα των ανθρώπων.

Συντελεστές:

Ερμηνευτές: Θοδωρής Βουτσικάκης, Ιωάννα Φόρτη και Αλέξανδρος Τσιωνάς.

Παίζουν οι μουσικοί: Νεοκλής Νεοφυτίδης: πιάνο, Αντώνης Παπαγγελής: κλασική κιθάρα, Παντελής Ντζιάλας: ακουστική κιθάρα, Θανάσης Σοφράς: κοντραμπάσο, Νίκος Παπαναστασίου: ακορντεόν, Σπήλιος Κούνας: λάφτα, σάζι, Γιάννης Σινάνης, Βαγγέλης Τσιαπλές, Στάθης Σαββίδης: μπουζούκι, Χρήστος Πανόπουλος: τύμπανα, Στράτος Σαμιώτης: κρουστά, Μάνος Αβαράκης: φυσαρμόνικα, Βασίλης Ραψανιώτης: βιολί

Ενορχήστρωση και διεύθυνση ορχήστρας: Χρήστος Λεοντής

Παραγωγή: Μετρονόμος, 2017

Εργασιακό μεσαίωνα βιώνουν οι εργαζόμενοι στην έκθεση Documenta

Toν εργασιακό μεσαίωνα που βιώνουν οι εργαζόμενοι στην έκθεση Documenta, η οποία κατά τ' άλλα αναπτύσσει αντιμνημονιακή ρητορεία, έφερε στη χτεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθήνας η «Λαϊκή Συσπείρωση». Ο Ν. Σοφιανός, σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» και μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, ενημέρωσε το Σώμα για τις καταγγελίες της Πρωτοβουλίας Εργαζομένων στην Documenta, που κάνουν λόγο για απαράδεκτες συνθήκες εργασίας και για μίμηση, σε πολύ λίγο χρόνο, από τη διοργάνωση, των χειρότερων ντόπιων εργοδοτών.

Ανέφερε, επίσης, ότι έχει σημασία να γνωρίζει το Σώμα, ειδικά όταν η έκθεση διαφημίζεται από τη δημοτική αρχή και τα περισσότερα μέσα ενημέρωσης, καθώς, όπως είπε ο Ν. Σοφιανός, «πέρα από την κοσμοπολίτικη προσέγγιση αχταρμά της τέχνης, καταγγέλλεται εργασιακός μεσαίωνας». Συγκεκριμένα, η Πρωτοβουλία Εργαζομένων καταγγέλλει ότι, ενώ στη συνέντευξη για να προσληφθούν οι εργαζόμενοι τους ανακοινώθηκε ότι ο μισθός θα είναι εννιά ευρώ μεικτά την ώρα, όταν έγινε η επιλογή τούς ενημέρωσαν ότι η σύμβαση που θα υπέγραφαν θα ανέφερε 5,62 ευρώ μεικτά την ώρα. Επίσης, οι συμβάσεις των εργαζομένων καταρτίστηκαν τελευταία στιγμή και απροειδοποίητα με την εταιρεία μεσάζοντα, εργολάβο «Μan Power», «αυτές που ψήφισαν οι προηγούμενοι και οι σημερινοί διατηρούν για να ξεζουμίζουν την εργατική δύναμη», όπως σημείωσε ο Ν. Σοφιανός.

Τέλος, η σύμβαση που καλούνται να υπογράψουν οι εργαζόμενοι γράφει λιγότερες μέρες και ώρες από αυτές που είχαν συμφωνήσει. Ο σκοπός είναι - όπως τόνισε ο Ν. Σοφιανός - οι εργαζόμενοι, για όλη τη διάρκεια της έκθεσης, να μην μπορούν να κάνουν κάτι άλλο και να είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμοι στις προσταγές της διοργάνωσης και της εταιρείας μεσαζόντων. «Είναι ένα δείγμα - κατέληξε - πώς τέτοιες πρωτοβουλίες έρχονται σε επαφή με το εργασιακό καθεστώς που έχουν φτιάξει και διατηρούν οι μνημονιακές κυβερνήσεις».

Ο Γιάννης Κότσιρας στο «Kremlino»

Ο νέος δίσκος του Γιάννη Κότσιρα, όπου μια μεγάλη παρέα δημιουργών και τραγουδοποιών, που παρά τις διαφορετικές τους ηλικίες, συνυπάρχουν ισότιμα, αλληλοσυμπληρώνονται και συνδιαλέγονται μέσα από τη μουσική και τον λόγο, με τίτλο «Ψεύτης Καιρός», μετρά μόλις λίγους μήνες κυκλοφορίας... Με την ευκαιρία αυτή, ο ίδιος έχει ετοιμάσει μία ξεχωριστή χειμωνιάτικη περιοδεία, η οποία κάνει στάση στον Πειραιά, στη μουσική σκηνή «Kremlino», το Σάββατο 28 και την Κυριακή 29 Απρίλη, στις 23.00. Μαζί του η Βιολέτα Ικαρη.

Ενα πρόγραμμα γεμάτο ένταση και κέφι, όπου πρωταγωνιστούν τα νέα του τραγούδια, ανάμεσά τους το «Κάθε φορά» και το «Ποιο παραμύθι να βρω», αλλά και το ολοκαίνουριο «Και θέλω εσένα» που ήδη άρχισε να ξεχωρίζει. Και φυσικά, ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμα έχουν και παλιότερα αγαπημένα του τραγούδια.

Μαζί του επί σκηνής, όπως πάντοτε, μία παρέα εξαιρετικών μουσικών: Ακης Κατσουπάκης: πλήκτρα, Ακης Γαβαλάς: τύμπανα, Γιάννης Γρυπαίος: μπάσο, Βαγγέλης Μαχαίρας: μπουζούκι, Κώστας Μιχαλός: κιθάρα.

Ενδιαφέρουσες τηλεοπτικές προτάσεις

«Ludlow, οι Ελληνες στους Πολέμους του Ανθρακα»
«Ludlow, οι Ελληνες στους Πολέμους του Ανθρακα»
Το ντοκιμαντέρ «Ludlow, οι Ελληνες στους Πολέμους του Ανθρακα», παραγωγής 2016, σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού, προβάλλεται, στην ΕΡΤ2, την Κυριακή 30 Απρίλη, στις 22.15.

Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ, που φυλακίζει το ενδιαφέρον του θεατή, από την αρχή μέχρι το τέλος. Η απόσταση του χρόνου έκανε επιτρεπτό το να ριχτεί φως στα γεγονότα. Η έρευνα στην οποία στηρίζεται η ταινία ξεκίνησε με τις μαρτυρίες των απογόνων των αγωνιστών του Λάντλοου και τις αφηγήσεις των σημερινών κατοίκων της περιοχής, που τις κρατούν ζωντανές στην προφορική τους παράδοση. Εγιναν πολύωρες συζητήσεις με ιστορικούς, με καθηγητές και μελετητές, με συνδικαλιστές, δημοσιογράφους και συγγραφείς που ασχολήθηκαν με το θέμα. Εντοπίστηκαν, επίσης, πλούσιες πηγές αρχειακού υλικού τεκμηρίωσης - φωτογραφίες, βίντεο, έντυπα, εφημερίδες, τραγούδια - σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στις ΗΠΑ.

Οι Πόλεμοι του Ανθρακα ήταν ένοπλες ταξικές αναμετρήσεις στα ορυχεία της Αμερικής κατά την περίοδο 1890 - 1930. Αιτία τους, οι άθλιες συνθήκες ζωής και εργασίας των ανθρακωρύχων και των οικογενειών τους. Ανάμεσα στους εργάτες που δούλευαν υπό απάνθρωπες συνθήκες στα ορυχεία του Ροκφέλερ και του σιναφιού του, υπήρχαν και Ελληνες μετανάστες, οι οποίοι το έτος 1913, μαζί με εργάτες 32 εθνοτήτων, συμμετείχαν στην τεράστια απεργία του Συνδικάτου Ενωμένων Ανθρακωρύχων Αμερικής, στο Νότιο Κολοράντο, γεγονός που κορυφώθηκε στις 20 Απρίλη 1914 με τη Σφαγή του Λάντλοου, όπου δολοφονήθηκαν άγρια από την πολιτειακή Εθνοφρουρά ο Λούις Τίκας, επικεφαλής των Ελλήνων, μαζί με άλλους δύο συνδικαλιστές και 20 γυναικόπαιδα.

Μετά τη Σφαγή ξέσπασε μεγάλη ένοπλη εξέγερση, που έγινε γνωστή με το όνομα «Πόλεμος των Δέκα Ημερών». Μέσα σε λίγες μέρες, ο αντάρτικος «στρατός» του συνδικάτου, Ελληνες και Ιταλοί κυρίως απεργοί, έτρεψε σε φυγή την Εθνοφρουρά και κατέλαβε ολόκληρο το Νότιο Κολοράντο. Για να αποκατασταθεί η εξουσία του κυβερνήτη του Κολοράντο μέσα στην ίδια του την πολιτεία, η κυβέρνηση των ΗΠΑ αναγκάστηκε να στείλει τον Ομοσπονδιακό Στρατό ως ειρηνευτική δύναμη.

Διεύθυνση φωτογραφίας: Προκόπης Δάφνος. Βοηθός σκηνοθέτη - μοντέρ: Ξενοφώντας Βαρδαρός. Επιμέλεια ήχου: Ανδρέας Γκόβας. Ερευνα - ιστορική επιμέλεια: Φρόσω Τσούκα. Αφήγηση: Ρήγας Αξελός. Το μουσικό σύνολο «Ρωμιοσύνη» παραχώρησε την πρώτη ηχογράφηση που έγινε ποτέ του λησμονημένου Υμνου των Ανθρακωρύχων του Κολοράντο, «The Union Forever», σε ενορχήστρωση Τεό Λαζάρου. Η παραγωγή είναι της μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Αποστόλης Μπερδεμπές».

  • Την Πρωτομαγιά, μέρα γέννησης του κομμουνιστή ποιητή Γιάννη Ρίτσου, στην ΕΡΤ1, στις 22.15, θα προβληθεί η εκπομπή του Σπύρου Κατσίμη που είναι αφιερωμένη στον «Επιτάφιο» του Γ. Ρίτσου, παραγωγής του 1987. Πρόκειται για σπάνιο τηλεοπτικό ντοκουμέντο, όπου εμφανίζονται ο Γιάννης Ρίτσος και ο Μίκης Θεοδωράκης και μιλούν για τη μεταξύ τους συνεργασία και τις συνθήκες στις οποίες γράφτηκε και μελοποιήθηκε η ποιητική σύνθεση «Επιτάφιος».
Εκδήλωση ΣΕΗ και ΠΜΣ για την Πρωτομαγιά

Μια λιτή αλλά υψηλής αισθητικής και ιδεολογικής αξίας εκδήλωση συνδιοργάνωσαν τα Σωματεία Ηθοποιών (ΣΕΗ) και Μουσικών (ΠΜΣ) την Τετάρτη 26 Απρίλη, για να τιμήσουν τη μέρα της Πρωτομαγιάς και να προετοιμάσουν τη συμμετοχή των κλάδων στην απεργιακή συγκέντρωση.

Την εισηγητική ομιλία έκανε ο Βασίλης Παρασκευόπουλος, πρόεδρος του ΠΜΣ, ο οποίος αναφέρθηκε στην ιστορία του εργατικού κινήματος και των δύο σωματείων, η οποία διδάσκει ότι παρά την εναλλαγή με περιόδους συμβιβασμού και ήττας, όταν το κίνημα ξεσπά, τίποτα δεν μπορεί να το σταματήσει. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η ανάγνωση αφήγησης του Αλέκου Ξένου από το αρχείο του ΠΜΣ για την αντιστασιακή δράση του Σωματείου στην Κατοχή, πράγμα που ανέδειξε την οργανική σχέση των εργατικών αγώνων με την πάλη ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, που αποτελεί και σήμερα το περιεχόμενο της Πρωτομαγιάτικης απεργίας.

Ακολούθησε μουσικοθεατρικό αναλόγιο που επιμελήθηκαν η ηθοποιός Δανάη Κατσαμένη (κείμενο) και ο μουσικός Κώστας Σταυρόπουλος (επιλογή και εκτέλεση τραγουδιών). Ηταν μια σύνθεση ποιητικών κειμένων των Μπέκετ, Μπρεχτ, της Βισλάβα Σιμπόρσκα και του Γ. Ρίτσου, που δέθηκαν αρμονικά με άρθρα του «Ριζοσπάστη» για τις Πρωτομαγιές (του 1886, 1936 και 1944) και με βιντεοσκοπημένη αφήγηση της Ολυμπίας Παπαδούκα για την αντιστασιακή δράση των ηθοποιών στην Κατοχή, ενώ επενδύθηκαν με τραγούδια - ορόσημα, όπως η «Μπαλάντα του νεκρού στρατιώτη», ο «Επιτάφιος» κ.ά, τα οποία ερμήνευσε η Ερση Φτούλη. Απάγγειλε η ηθοποιός Αφροδίτη Βραχοπούλου.

Πέθανε ο ζωγράφος Β. Κατσιβελάκης

«Εφυγε» από τη ζωή ο ζωγράφος και γλύπτης Βασίλης Κατσιβελάκης. Τον πρόδωσε η καρδιά του στα 48 του χρόνια. Το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας εκφράζει τη λύπη του και τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένειά του.

Ο Βασίλης Κατσιβελάκης σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και αργότερα Γλυπτική στο εργαστήριο του Γιώργου Λάππα. Διετέλεσε πρόεδρος (2002 - 2003) της Ενωσης Πτυχιούχων Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και συνέβαλε με την πρόταση, που εκείνος αρχικά υποστήριξε, για εκθέσεις εργαστηρίων της ΑΣΚΤ στους χώρους της Ενωσης για την υποστήριξη του διδακτικού έργου τους. Πέρασε από όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης ως εικαστικός εκπαιδευτικός. Υπήρξε βοηθός του Αγγελου και του Πάνου Χαραλάμπους στα εργαστήρια της ΑΣΚΤ. Η κηδεία του έγινε χτες από το Γ' Νεκροταφείο στις 15.30.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ