ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 3 Ιούλη 1996
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ηχος "ηδύς και τερπνός"

Είναι μουσικό όργανο, ονομάζεται "αρχαία ύδραυλις".Το όνομά της δεν είναι τυχαίο, αφού για να βγάλει ήχο "ηδύ και τερπνόν",όπως περιγράφεται στις αρχαίες πηγές, χρησιμοποιείται νερό και αέρας, που διοχετεύονται με τη βοήθεια αντλίας.

Τους χάλκινους αυλούς μιας υδραύλεως του 1ου π. Χ. αιώνα έφεραν στο φως, το 1992, οι ανασκαφές του καθηγητή Δημήτρη Παντερμανλή,στο Δίον. Συγκεκριμένα, μέσα σε μεγάλο εργαστήριο. Η αποκάλυψη έγινε αφορμή για να ξεκινήσουν έρευνες, σύμφωνα με τις οποίες την αρχαία ύδραυλι είχε εφεύρει τον 3ο π. Χ. αιώνα ο Αλεξανδρινός μηχανικός Κτησίβιος.Το επόμενο στάδιο των ερευνών, για το οποίο πραγματοποιήθηκε και η χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ήταν η ανακατασκευή της υδραύλεως με τη συνεργασία του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών,του Ινστιτούτου Ερευνας Μουσικής και Ακουστικής του Δ. Παντερμανλή και άλλων επιστημόνων. Οργανο αναφοράς, φυσικά, αποτελεί το εύρημα του Δίου.

Τους πρώτους "ηδείς και τερπνούς" ήχους ακούσαμε, χτες, από το έτοιμο πειραματικό πρότυπο, αλλά η ύδραυλις θα είναι έτοιμη στο τέλος του μήνα, ώστε να παρουσιαστεί τον Αύγουστο στους Δελφούς, στα πλαίσια της Διεθνούς Μουσικής Συνάντησης (5-15/8).Η επιστημονική ομάδα, προκειμένου να προσεγγίσει την πιστή ανακατασκευή, ανέτρεξε στις πηγές και ειδικότερα στις περιγραφές του Ηρωνα του Αλεξανδρέα (2ος π. Χ. αιώνας) στα "Πνευματικά", όπου περιέχεται πλήθος κατασκευαστικών μεθόδων της αρχαιότητας.

Ο Δ. Παντερμανλής και η Ελένη Γλύκατζη - Αρβελέρ αναφέρθηκαν στην ιστορία του αρχαίου πληκτροφόρου οργάνου και το χαρακτήρισαν πρόδρομο του εκκλησιαστικού οργάνου, που σήμερα αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της καθολικής παράδοσης. Ωστόσο, στην απλούστερή του μορφή χρησιμοποιήθηκε στην αρχαιότητα, πέρασε στους ρωμαϊκούς χρόνους, το υιοθέτησαν οι Ιουδαίοι. από τους οποίους το παρέλαβαν οι πρώτοι χριστιανοί, ενώ στο Βυζάντιο έγινε λαμπρό αυτοκρατορικό όργανο. Στη Δύση έγινε γνωστό τον 5ο μ. Χ. Τελευταία φορά το βρίσκουμε το 1452, πριν το υιοθετήσει η δυτική μουσική παράδοση.

Σημειώνεται ότι τη γενική εποπτεία των ερευνών έχει ο Βασίλης Καρασμάνης,την αρχαιολογική έρευνα ο Δημήτρης Παντερμανλής και μουσικολογικός υπεύθυνος είναι ο Μάριος Μαυροειδής.

Λίλιομ το όνομά του

Το έργο "Λίλιομ",του Ούγγρου συγγραφέα Φέρεντς Μόνλαρ,ανεβαίνει το Σάββατο, στο θέατρο "Σφενδόνα" (παλιό Μπουρνέλη, στη Λεωφ. Αλεξάνδρας), σε σκηνοθεσία Ανδρέα Μανωλικάκη,μετάφραση Μαρίας Γεωργιάδου,σκηνικά - κοστούμια Θάλειας Ιστικοπούλου και μουσική Παναγιώτη Καλατζόπουλου.Παίζουν: Στράτος Τζώρτζογλου, Μαρία Γεωργιάδου, Μιχάλης Μητρούσης, Γιώργος Γεωγλερής, Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Νίκος Χύτας, Σωκράτης Αλαφούζος, Αννα Κοζαδίνου, Αντρια Ράπτη και Μιράντα Κουνελάκη.

Το έργο γράφτηκε το 1909 και πρωτοανέβηκε στη Βουδαπέστη. Είναι ένα παραμύθι, μια ιστορία αγάπης, ένα όνειρο με πολύ χιούμορ. Το 1945, στην υπόθεση και τους χαρακτήρες του "Λίλιομ" στηρίχθηκε ένα από τα καλύτερα μιούζικαλ, το "Καρουσέλ",των Ρότζερς - Χάμερστάιν.Ο Λίλιομ είναι ένας αλήτης που δουλεύει σε λούνα παρκ. Εκεί γνωρίζει την Τζούλια, την οποία παντρεύεται. Οταν μαθαίνει ότι θα γίνει πατέρας, παίρνει μέρος σε μια ληστεία, γιατί χρειάζεται τα χρήματα. Τον συλλαμβάνουν και για να αποφύγει τη φυλακή, αυτοκτονεί. Στο δικαστήριο του ουρανού καταλαβαίνουν πόση αγάπη κρύβει μέσα του, παρόλο που δείχνει σκληρός και του δίνεται η ευκαιρία να ξαναγυρίσει στη γη, για να δει το παιδί του και να αλλάξει.

"Αυλαία" στην Επίδαυρο

Πρεμιέρα έχει το Φεστιβάλ Επιδαύρου και το Εθνικό Θέατρο,που παρουσιάζει (5,6/7) τη σοφόκλεια "Ηλέκτρα",σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά,σκηνικά - κοστούμια Διονύση Φωτόπουλου,σκηνοθεσία Λυδίας Κονιόρδου,σε συνεργασία του Δημήτρη Οικονόμου.Η ζωντανή μουσική, με κύριο στοιχείο τα κρουστά, είναι του Τάκη Φαραζή.Η χορογραφία είναι της Αποστολίας Παπαδαμάκη,η μουσική διδασκαλία της Μελίνας Παιονίδου.Παίζουν: (Κλυταιμνήστρα) Ασπασία Παπαθανασίου,(Ηλέκτρα) Λυδία Κονιόρδου,Στέφανος Κυριακίδης, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Τάνια Παπαδοπούλου, Μίλτος Δημουλής, Γιώργος Καραμίχος κ. ά.

"Το έργο - επισημαίνει η Λ. Κονιόρδου - εκτός από τη μεγάλη του ποιητική αξία, την ολοκληρωμένη διαγραφή των προσώπων και τα μεγάλα ερωτηματικά που προβάλλονται για τη ζωή, το θάνατο, το δίκαιο, την εξουσία, την αντίσταση σε οτιδήποτε αποκοιμίζει τη μνήμη και ευνουχίζει τη συνείδηση του ανθρώπου, είναι ένα συναρπαστικό έργο. Εχουμε σαν φωτεινό, πολύτιμο σημείο αναφοράς και έμπνευσης την εμπειρία της πλούσιας παράδοσής μας, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από ρυθμούς ποικίλους, μουσικούς δρόμους, συμπυκνωμένες κινήσεις ή χορευτικά θέματα, αφαιρετικές μορφές και σχήματα, που με σοφία δίνουν όψη στις αέναες κινήσεις της φύσης και του κόσμου".

Το Εθνικό Θέατρο,με την "Ηλέκτρα",μετά τα Επιδαύρια, θα συμμετάσχει σε διάφορα ελληνικά φεστιβάλ, ενώ από τις 8-20/9 θα δώσει παραστάσεις στο Τορόντο του Καναδά και από 22-29/9 στο "Σίτι Θίατερ" της Ν. Υόρκης.

Ραντεβού στο Λυκαβηττό

Στον πεζόδρομο της οδού Τσακάλωφ, στο δισκοπωλείο Μετρόπολις,έδωσε την πρώτη της - για το αθηναϊκό κοινό - χορευτική παράσταση η βασίλισσα του φλαμέγκο Νίνα Κόρτι.Χτες, (7.30 μμ), στον πεζόδρομο, μαζί με τον Ανδαλουσιανό κιθαρίστα Λ. Παστόρ μάγεψε το κοινό με τη "φλόγα" του φλαμέγκο. Το ραντεβού της με τους φίλους του χορού ανανεώνεται για αύριο μόνο, στις 9.30μμ, στο θέατρο του Λυκαβηττού.Μαζί της θα είναι το Καντένα γκρουπ,με μουσικούς από ολόκληρο τον κόσμο.

Σύγχρονος "Οιδίποδας"

Μια πρωτότυπη προσέγγιση στο μύθο του Οιδίποδα,που ξεφεύγει από την αρχαία ελληνική παράδοση, αν και στηρίζεται σ' αυτή, αποτελεί η όπερα του Γκ. Ενέσκου "Οιδίπους",που θα παρουσιαστεί στο Ηρώδειο (7,8/7), από την Εθνική Οπερα Ρουμανίας,σε σκηνοθεσία του Ρουμάνου σκηνοθέτη Αντρέι Σερμπάν."Αν και η τραγωδία του Σοφοκλή - λέει ο σκηνοθέτης - συνδέεται με μια πολύ αρχαία παράδοση, η μουσική του Ενέσκου, που στηρίζει την παράσταση, είναι εξαιρετικά σύγχρονη, αναλύοντας τη σημερινή ανθρώπινη πραγματικότητα με την ακρίβεια του τραγικού. Στην ιστορία του Οιδίποδα βλέπουμε τη δική μας ζωή, υποταγμένη στους μηχανισμούς ενός συστήματος ηθικών και κοινωνικών αξιών που καταρρέουν και μεταβάλλονται. Γι' αυτό η πορεία του Οιδίποδα μας είναι οικεία".

Δικαίωμα στο όνειρο

Η Θεατρική Ομάδα του Κέντρου Ψυχικής Υγιεινής Πειραιά παρουσιάζει, σήμερα (9 μμ), στο Θέατρο Γραμμών (Μαυρογένους και Αγ. Αναργύρων, Π. Κοκκινιά), το έργο "...κι όμως εγώ θέλω να ονειρεύομαι...".Σκοπός της θεατρικής ομάδας είναι να γνωρίσει η ευρύτερη κοινότητα τη δημιουργική έκφραση των ψυχικά πασχόντων. Τη θεατρική ομάδα στηρίζει η Λαϊκή Επιμόρφωση Πειραιά. "Η καλλιτεχνική δημιουργία - επισημαίνει ο πρόεδρος της Λαϊκής Επιμόρφωσης, Γιάννης Μαρωνίτης - είναι ένα κανάλι επικοινωνίας. Η ομάδα προβάλλει μια διαφορετική στάση ζωής από αυτή της μοναχικότητας και της απομόνωσης. Αξίζει να συνεχίσουμε την προσπάθεια αυτή".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ