ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Γενάρη 1996
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προμελετημένες καταστροφές

Στο τεύχος 34 του περιοδικού "Ο Μέντωρ" της Αρχαιολογικής Εταιρείας,το έργο και η εταιρία του μετρό είχαν μνημονευτεί ανάμεσα σε ό,τι (πρόσωπα ή πράγματα) επηρεάζουν τις αρχαιολογικές υποθέσεις της χώρας μας. Στο τεύχος 35, που κυκλοφόρησε πρόσφατα, ο γενικός γραμματέας της Αρχαιολογικής Εταιρείας, Βασίλης Πετράκος,υπογράφει ένα επίκαιρο άρθρο με τίτλο "Κινδυνεύει ο Κεραμεικός",το οποίο αναφέρεται στα σοβαρότατα προβλήματα που συνεπάγονται για τις αρχαιότητες της περιοχής οι εργασίες της εταιρίας "Μετρό".

Ο Β. Πετράκος, βαθύς γνώστης των αρχαιολογικών μας θεμάτων, λόγω και της μακρόχρονης θητείας του ως προϊστάμενος της Β Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων (της μεγαλύτερης σε εδαφική έκταση και ποικιλία αρχαιοτήτων της Αττικής), μνημονεύει με αρχαιολογικά ντοκουμέντα τις βλάβες που δημιούργησε κατά το 19ο αιώνα η εγκατάσταση του υπόγειου σιδηροδρόμου Αθηνών - Πειραιώς στην πληθώρα των ανεκτίμητων αρχαιολογικών συνόλων στην "καρδιά" της αρχαίας Αθήνας. Εγκατάσταση που "χώρισε στα δύο το αρχαίο κέντρο της Αθήνας". Ο συγγραφέας του άρθρου επισημαίνει την αναντιστοιχία των υποσχέσεων που, πριν αρχίσει το έργο, έδιναν οι τεχνικοί της εταιρίας "Μετρό" ότι "δε θα θιγούν τα αρχαία", αφού η γραμμή θα κατασκευαζόταν σε μεγάλο βάθος και η πρόοδος (τεχνολογική) δε θα έβλαπτε τα αρχαία λείψανα. "Τα πράγματα δεν έγιναν κατά τις υποσχέσεις. Πολύμηνες ανασκαφές στους χώρους των νέων σταθμών φέρνουν στο φως αρχαία, των οποίων η τύχη εξαρτάται απολύτως από τα συμφέροντα των εταιριών του νέου σιδηροδρόμου",τονίζει ο Β. Πετράκος.

Ο γενικός γραμματέας της Αρχαιολογικής Εταιρείας σημειώνει ότι έναντι της Εταιρείας οι αρχαιολόγοι είναι ανίσχυροι.Παράδειγμα φέρνει τον Κεραμεικό: "Σύμφωνα με τα σχέδια των μελετητών, η γραμμή 3 του μετρό περνά κάτω από το Δίπυλο και διασχίζει τον Κεραμεικό κατά την πορεία του εκεί ποταμού Ηριδανού. Στο χώρο αυτό το τρένο θα βρίσκεται σε μικρό βάθος, μόλις 10 μέτρων. Με απόλυτη σχεδόν βεβαιότητα περιμένουμε να χαθεί το νερό του Ηριδανού και να γίνουν καθιζήσεις του εδάφους, οι οποίες θα προκαλέσουν καταρρεύσεις των μνημείων".

Η αρμόδια Γ Εφορεία Αρχαιοτήτων εγκαίρως, από τον Απρίλη του 1993, ζήτησε τροποποίηση των σχεδίων της γραμμής, ώστε να είναι μακριά από τον Κεραμεικό. Συγκεκριμένα ζήτησε να περάσει η γραμμή κάτω από την οδό Ερμού.Από τότε Ελληνες αρχαιολόγοι και γεωλόγοι, καθώς και αρχαιολόγοι του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου (το οποίο από παλιά έχει αποκαλύψει τις αρχαιότητες της περιοχής) μελετούν πώς να αποτραπεί η "βέβαιη καταστροφή". Ομως, όπως υπογραμμίζει ο Β. Πετράκος, "οι τεχνικοί των έργων του μετρό μέχρι στιγμής δε φαίνεται να έχουν μελετήσει τις συνέπειες της διέλευσης του τρένου κάτω από τον σεβασμιότερο χώρο της Αθήνας".

Ο Β. Πετράκος καταλήγει προειδοποιητικά: "Εάν δεν αποφευχθεί ο κίνδυνος οι βέβαιες καταστρεπτικές συνέπειες από την εφαρμογή του σχεδίου θα αποτελούν προμελετημένη ενέργεια του χώρου και των μνημείων. Και οι μεν ξένοι που μετέχουν στην επιχείρηση του σιδηροδρόμου δεν έχουν λόγους να ενδιαφέρονται για την τύχη των μνημάτων ανθρώπων του παρελθόντος και αγνώστων τους. Οι Ελληνες όμως;".

Αξίζει να σημειωθεί και ένα άλλο θέμα, που δικαίως ανησυχεί έναν επιστήμονα, που έδωσε πολλά χρόνια της ζωής του στην υπόθεση των αρχαιοτήτων μας. Η αλόγιστη, άκαιρη, βλαπτική χρήση των μη ερευνηθέντων και αναστηλωμένων αρχαίων θεάτρων για την "επένδυση" κάποιων. Αναφέρει προλογικά σαν παράδειγμα το μικρό θέατρο της Επιδαύρου, που ενώ δεν έχει ερευνηθεί, δεν έχει δημοσιευτεί, δεν έχει αναστηλωθεί, δέχτηκε από πέρσι τις "περιποιήσεις των αισθητικών" για να χρησιμοποιηθεί σαν σύγχρονο θέατρο και καταγγέλλει τις ανάλογες κινήσεις (και με δημοσιεύματα) του "Συλλόγου Κατοίκων και Φίλων Σουνίου" για χρήση του αρχαίου θεάτρου του Θορικού στη Λαυρεωτική, του οποίου ελαχιστότατα λείψανα απέμειναν και από τη μακρόχρονη εγκατάλειψη, και προς όφελος της ΔΕΗ και της πολυεθνικής εταιρίας χημικών προϊόντων "Dow".

Ο Β. Πετράκος τονίζει: "Γνωρίζουν όσοι προτείνουν τη χρήση του θεάτρου του Θορικού ότι για να γίνει αυτή δυνατή όλο το θέατρο, έως την τελευταία του πέτρα, πρέπει να τσιμεντωθεί; Οτι πρέπει ολόκληρο το ανάλημμα του κοίλου να διαλυθεί και, εφόσον είναι δυνατόν, να αναστηλωθεί; Οτι για να είναι ακίνδυνο για τους θεατές χρειάζεται συνεχής εργασία τουλάχιστον 10 ετών και ένα γιγαντιαίο χρηματικό ποσόν; Οτι όταν τελειώσουν οι εργασίες, θα έχουμε ένα υπαίθριο θέατρο, αλλά δε θα είναι ούτε αρχαίο, ούτε του Θορικού;".Και καταλήγει: "Αρκετά καταστρέψαμε, γιατί και το θέατρο του Θορικού;".

"Χρόνος" στην "Πράξη"

Με ένα σημαντικό σύγχρονο και πρωτοπαρουσιαζόμενο στην Ελλάδα έργο συνεχίζει τις χειμερινές της παραστάσεις η Θεατρική Εταιρεία "Πράξη" της Μπέττυς Αρβανίτη,στο "Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας".Πρόκειται για το έργο του Μπότο Στράους "Ο χρόνος και το δωμάτιο",που ανεβαίνει, αύριο, σε μετάφραση Μίνου Βολανάκη - Βασίλη Πουλαντζά,σκηνοθεσία Μίνου Βολανάκη,σκηνικά Απόστολου Βέττα,κοστούμια Ντόρας Λελούδα και μουσική επιμέλεια Ελπίδας Σκούφαλου.Παίζουν: Μπέττυ Αρβανίτη, Σοφοκλής Πέππας, Χρύσα Σπηλιώτη, Γιώργος Γραμματικός, Αριστοτέλης Αποσκίτης, Μπάμπης Σαρηγιαννίδης, Αντώνης Δημητρίου, Σύλβια Βενιζελέα και Αντώνης Μομπαϊτζής.Η ιστορία αρχίζει όταν εννέα πρόσωπα, για διαφορετικούς λόγους το καθένα, με διαφορετικές καταβολές και χρόνους εκκίνησης, υπακούοντας σε μια λογική που εκπορεύεται από το όνειρο, συναντιούνται σ' ένα δωμάτιο. Εκεί βιώνουν αδιέξοδες σχέσεις, εκφρασμένες μέσα από κώδικες κωμωδίας.

Πολιτιστικό Κέντρο της ΕΤΕ στη Λευκωσία

Το ιστορικό κτίριο Λυσιώτη,που βρίσκεται στη λεωφόρο Μακαρίου Γ στο κέντρο της Λευκωσίας και έχει κηρυχτεί διατηρητέο, αγόρασε η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας (Κύπρου) ΛΤΔ.Το όμορφο και καλοδιατηρημένο "Αρχοντικό" Λυσιώτη θα επεκταθεί με ανάλογο κτίριο, το οποίο θα ανεγερθεί στο μεγάλο οικόπεδό του. Στους χώρους του θα στεγαστεί το Κεντρικό Κατάστημα και το Πολιτιστικό Κέντρο της Τράπεζας. Στο Πολιτιστικό Κέντρο θα φιλοξενηθούν εκδηλώσεις εικαστικού και ιστορικού περιεχομένου.

Η πίτα της ΠΠΚ

Με το πατροπαράδοτο κόψιμο της πίτας υποδέχεται το 1996 η Πανελλήνια Πολιτιστική Κίνηση,τη Δευτέρα 8 του Γενάρη, στις 8.30μμ, στην αίθουσά της "Κίνηση" (Υπατίας 1β και Μητροπόλεως). Το έθιμο αυτό, όπως σημειώνεται στη σχετική πρόσκληση, είναι μια καλή ευκαιρία να δούμε καλούς φίλους, να πιούμε ένα ποτήρι κρασί, ν' ακούσουμε λίγη καλή μουσική και να ευχηθούμε το 1996 να είναι ειρηνικό, δημιουργικό και γόνιμο.

Το σχεδόν διαλυμένο θέατρο του Θορικού

Κομμάτια ροκ, ριθμ εν μπλουζ, αλλά και τραγούδια από τους δύο δίσκους του"Ασταθής Ισορροπία" και "Εκτροπή" παρουσιάζει σήμερα και αύριο, στις 11, στο"Εναλλάξ" (Μαυρομιχάλη 139, Εξάρχεια) ο Δημήτρης Παναγόπουλος και το συγκρότημά του.

"Μνήμη μου... "

Ξεκινάει, σήμερα, η χοροθεατρική παράσταση με το έργο της Μαρίας Σταματάκη "Κλίνη μου, μνήμη μου",στο θέατρο "Χορολόγιον" (Ανδρούτσου 74, Πειραιάς), σε σκηνοθεσία και διδασκαλία της κίνησης Μαρίας Σταματάκη,μουσική Νανάς Καραγιάννη,μουσική εναρμόνιση Μίνου Βουτσίνου,σκηνικά Κωνσταντίνας Κατρακάζου,κοστούμια της Ελενας Βακαλοπούλου.Παίζουν - χορεύουν: Σοφία Γιοβανάκη, Ντορίτα Κοκκίνου, Ελένη Μιχαηλίδου, Ειρήνη Τσότρα.Τα μέλη της ομάδας, που αυτοσχεδίασαν πάνω στους ρόλους, στηριγμένοι στην ποίηση και σε προσωπικές μνήμες, λένε "κάνουμε χώρο στην κίνηση, για να βρεθεί σκαλοπάτι να ακουμπήσει η λέξη. Και η λέξη ανασύρει από τα βάθη μας την πρωταρχική της έννοια που τη "λέμε" με κίνηση".

Μαγική εικόνα

Τη θαλπωρή της μαγικής εικόνας, που γεννά η φαντασία των παιδιών για τη νύχτα των Χριστουγέννων, ζωντανεύει καθημερινά (6μμ - 2πμ) μέχρι τις 7 Γενάρη ο Μάνθος Σαντοριναίος σε έναν τεράστιο τοίχο ενός διώροφου νεοκλασικού σπιτιού, στο πάρκιν της Εθνικής Τραπέζης (Σοφοκλέους και Αιόλου). Με γιγαντοφωτογραφίες τις φιγούρες τριών παιδιών, μια οθόνη μέσα στο τζάκι που ζωντανεύει μια φωτιά και προβολές διαφανειών και βίντεο, ο Μάνθος Σαντοριναίος δημιουργεί μια μαγική εικόνα, που ξεπηδάει μέσα από το χνάρι του παλιού σπιτιού. Είναι η "μαγική εικόνα που φαντάζεται ένα παιδί τη νύχτα των Χριστουγέννων",όπως τιτλοφορείται η βιντεοεγκατάσταση του καλλιτέχνη ή η μαγική εικόνα που ζωντανεύει την ανάμνηση των Χριστουγέννων στους μεγάλους.

Εικαστικός Γενάρης

Με νέες ενδιαφέρουσες εικαστικές εκθέσεις, υποδέχτηκαν την καινούρια χρονιά, οι αίθουσες τέχνης της Αθήνας.

  • Εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην αίθουσα "Αέναον" (Αντερσεν 18, Κατεχάκη) έκθεση έργων ζωγραφικής του Κώστα Σκλαβούνου.Τίτλος της: "Ζωγραφική φύση".Πρόκειται για τη δεύτερη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη. Στα παρουσιαζόμενα έργα του, χρησιμοποιεί χρώματα, βερνίκια και υλικά προετοιμασίας που κατασκευάζει ο ίδιος, χρησιμοποιώντας φυσικές και ορυκτές ύλες. Η έκθεση περιλαμβάνει 29 έργα (τοπία), δημιουργίες των τελευταίων τριών χρόνων.
  • Στην αίθουσα τέχνης "Κρεωνίδης" (Κανάρη 24) εγκαινιάζεται στις 11 του Γενάρη έκθεση έργων του Σταμάτη Πλουμιστού.Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1966 και φοίτησε στην ΑΣΚΤ στο εργαστήρι του Γ. Λάππα.Από το 1990 δουλεύει με το γυαλί. Η έκθεσή του θα διαρκέσει μέχρι τις 27 του Γενάρη.
  • Στις 9 του Γενάρη εγκαινιάζεται στην αίθουσα τέχνης "Espace Κρεωνίδης" (Ξάνθου 2 και Αναγνωστοπούλου) έκθεση έργων ζωγραφικής της Μαρίνας Βασίλογλου.Σχεδόν σε όλα τα έργα της καλλιτέχνιδας δεσπόζει ως κεντρικό στοιχείο η θάλασσα, ακόμα και σε όσα η παρουσία της ανθρώπινης φιγούρας είναι έντονη. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 29 του Γενάρη.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ