ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Δεκέμβρη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Βιώσιμη ανάπτυξη και περιστέρια

Δάνειος τίτλος από το δοκίμιο του κοινωνιολόγου (κι όχι μόνο) Ιβάν Ιλιτς,που αναλύειπαραστατικότατα, αποκαλυπτικά (και ταυτόχρονα συγκλονιστικά) μεστοιχεία, τη σπατάλη ενέργειας σε μια σειρά μέσα συγκοινωνίας και τα πλεονεκτήματα άλλων. Παράδειγμα, οι αεροπορικές μεταφορές και τα ΙΧ αυτοκίνητα, σε σχέση με το παραγωγικό τους έργο είναι δαπανηρά και οικοκτόνα.Αντίθετα, ο σιδηρόδρομος και το ποδήλατο (αλήθεια πόσοι θυμούνται τα ποδήλατα που κυκλοφορούσαν πριν είκοσι χρόνια σε πολλές επαρχιακές πόλεις μας) προσφέρουν (ή θα μπορούσαν να προσφέρουν) σημαντικό μεταφορικό έργο και κυρίως είναι φιλικά με το περιβάλλον.

Εδώ είναι Βαλκάνια

Ομως το σημερινό μας σημείωμα δεν έχει να κάνει μεοποιασδήποτε μορφής "κήρυγμα" και πολύ περισσότερο με προσπάθεια ανάλυσης των απόψεων του Ι. Ιλιτς. Εξ άλλου τα περισσότερα βιβλία του κυκλοφορούν εδώ και χρόνια στα ελληνικά και μπορεί να τα προμηθευτεί ο κάθε ενδιαφερόμενος. Τα original ήταν και είναι πιο ενδιαφέροντα από τα imitacion.Γράφουμε, λοιπόν, διαβάζοντας σε επαρχιακή εφημερίδα, σχόλιο συνεργάτη της που δηλώνει ευχαριστημένος, γιατί λαμβάνει την εφημερίδα την επαύριο της κυκλοφορίας της (σ.σ. μένει σε απόσταση σαράντα χιλιομέτρων). Σε οποιαδήποτε άλλη χώρα κάτι τέτοιο θα ήταν αυτονόητο. Φυσικά " εδώ είναι Βαλκάνια",όπως έγραφε κι ο ποιητής Ν. Εγγονόπουλος (κι όχι, όπως βλακωδώς είπε ένας γιαλαντζί "εκσυγχρονιστής" παράγοντας, ο Σαββόπουλος, ο οποίος δανείστηκε το στίχο σ' ένα τραγούδι του πριν μερικά χρόνια) και τέτοια ταχύτητα θεωρείται επίτευγμα. Ισως κάποιος γραφειοκράτης θα έπρεπε να συμβουλεύσει το υπουργείο Συγκοινωνιών να γραφεί το... ρεκόρ αυτό στο Βιβλίο Γκίνες.Κι αν το καλοσκεφτούμε δε θα 'χε άδικο.

Οικολογία και μεταφορές

Ως ενισχυτικό των παραπάνω θα κατέγραφα την προσωπική μου εμπειρία. Το φύλλο που αναφερόμαστε έχει ημερομηνία 6-11-97 κι εγώ το παρέλαβα στις 18-11-97!! Χρειάστηκαν δηλαδή δώδεκα ολόκληρες μέρες. Κι επειδή η Αθήνα δε συνδέεται με τη Μυτιλήνη από στεριά (όπου εκδίδεται το έντυπο), ακόμα οι της χωροταξίας και δημοσίων έργων πολιτικοί προϊστάμενοι δε μας έταξαν κρεμαστές γέφυρες (ίσως, όμως, αν έχουμε υπομονή να γίνει κι αυτό, εξ άλλου εκλογές πλησιάζουν, και οι "σοσιαλιστές" μας κάτι τέτοια τα παίζουν κομπολόι), άρα δεν υπάρχει περίπτωση να στάλθηκε με αραμπά.Αποκλείοντας το πλοίο που χρειάζεται 10 - 15 ώρες και το αεροπλάνο που διανύει την απόσταση σε 35 λεπτά, παίρνοντας υπ' όψη μας ότι τα υποβρύχια χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε στρατιωτικές επιχειρήσεις και ότι οι μηχανότρατες βρίσκονται σε φουλ σεζόν, άρα δεν ευκαιρούν για μεταφορές κατέληξα σ' ένα άκρως ενδιαφέρον συμπέρασμα. Που τιμά τη διοίκηση των ΕΛΤΑ (και βεβαίως - βεβαίως την πολιτική τους ηγεσία). Πρόκειται για εγχείρημα που προωθεί αποφασιστικά την υπόθεση της οικολογίας και πιο συγκεκριμένα τη βιώσιμη ανάπτυξη,για την οποία τόσο λόγος γίνεται τελευταία. Μάλιστα αποτελεί παράδειγμα πρώτης τάξεως για ασφαλείς μεταφορές, με μηδενικό κόστος, με καθαρή (πεντακάθαρη) τεχνολογία, χωρίς να προξενεί την παραμικρή ρύπανση στο περιβάλλον και κυρίως άνευ των ενοχλητικών πασχολήσιμων που προξενούν αλλεργία στον κ. Γιάννο και τους συναγωνιστές του, που μέσα από τις " συμπληγάδες των συντεχνιών" προσπαθούν να προσφέρουν καλύτερες μέρες στο λαό.Τα πλεονεκτήματα είναι και άλλα πολλά της μεθόδου που ανακαλύφτηκε, αλλά η απαρίθμησή τους ίσως θα περιέκλειε τον κίνδυνο να χαρακτηριστούμε αβανταδόροι του εκσυγχρονισμού.

Η λύση στο αυγό του Κολόμβου

Είναι βέβαιο ότιδιά της ατόπου απαγωγής οι αναγνώστες του "Ρ" ' έπιασαν το μήνυμα. Οι υπηρεσίες του νησιού έδωσαν απάντηση σ' ένα πρόβλημα πολύ μεγαλύτερης σπουδαιότητας από το αυγό του Κολόμβου. Επανέφεραν στην επικαιρότητα τα ταχυδρομικά περιστέρια.Από μας ένα μεγάλο "μπράβο" και πολλές ευχές για παρόμοιες επιτυχίες. Αν τώρα η Ακαδημία Αθηνών, το Ιδρυμα Ωνάση ή κάποιο πανεπιστήμιο κατανοήσει το μέγεθος του επιτεύγματος σίγουρα θα πρέπει να επιβραβεύσει τον υπουργό και τους επιτελείς του. Κι επειδή καλές οι ηθικές επιβραβεύσεις, αλλά και καλό το χρήμα, ίσως θα έπρεπε να υπάρξει και κάποιο κονδύλι. Ισως από την εκμετάλλευση της πατέντας,που πρέπει να κατοχυρωθεί γρήγορα μήπως κλέψει την ιδέα κανένας κουτόφραγκος. Εξ άλλου οι κλασικοί πάντα υποστήριζαν ότι η βάση του εποικοδομήματος είναι η οικονομία....

ΟΙΚΟΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

Εκσυγχρονιστικά παιχνιδάκια

Ρέππας και Λαλιώτης τηρούν ίσες αποστάσεις από Αβραμόπουλο και Δαμανάκη, γεγονός που φούρκισε τα στελέχη της Κουμουνδούρου και κάποιους στη Χ. Τρικούπη. Ομως, προς τι η ανησυχία; Η ιδεολογία και οι πραχτικές τους ελάχιστες διαφορές παρουσιάζουν, οπότε άνετα θα μπορούσαν να συστρατευτούν όλοι μαζί για τα "οράματα" των Ολυμπιακών του 2004, των μεγάλων έργων και της πλήρους τσιμεντοποίησης της πόλης. Αν ο Αβραμόπουλος συγκεντρώνει καλύτερα ποσοστά, μπορεί η Μαρία να "βοηθήσει" κι από κάποιο υπουργείο ή οργανισμό. Ολα τα 'χει ο μπαχτσές.

OIKOAΛIEYMATA
Μητρικό γάλα...

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι οι μητέρες από το Χονγκ Κονγκ διαθέτουν καλύτερης ποιότητας γάλα για να θηλάζουν τα μωρά τους, με συστατικά ιδιαίτερα ευεργετικά για την ανάπτυξη του εγκεφάλου των μωρών. Αυτό συμβαίνει πιθανότατα γιατί η διατροφή τους βασίζεται στο ψάρι.

Από το φαινόμενο όμως αυτό επωφελούνται ελάχιστα μωρά, γιατί οι περισσότερες γυναίκες στο Χονγκ Κονγκ εργάζονται και έτσι δεν έχουν το χρόνο να θηλάζουν.

Το λίπος που περιέχεται στο γάλα των γυναικών της περιοχής έχει 0,56% του συστατικού Ωμέγα 3, δήλωσε στην εφημερίδα "Σάουθ Τσάινα Μόρνινγκ Ποστ" ο καθηγητής Τσεν Ζενιού.

Το στοιχείο αυτό είναι ένα λιπιδικό οξύ ζωτικότατης σημασίας για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών προβλημάτων.

Η επιστημονική σύγκριση έγινε με γυναίκες από τον Καναδά, στο γάλα των οποίων περιέχεται μόλις 0,14 του στοιχείου Ωμέγα 3 και αυτό οφείλεται στο περιεχόμενο της διατροφής.

...Και ανεπιθύμητα τρωκτικά

Οι υγειονομικές υπηρεσίες στο Πεκίνο ξεκίνησαν μια δυναμική εκστρατεία κατά των αρουραίων, ο αριθμός των οποίων έχει αυξηθεί δραματικά την τελευταία δεκαετία στην κινεζική πρωτεύουσα.

"Η δραστηριότητα των αρουραίων αποτελεί απειλή για τη δημόσια υγεία, για τη φυσιολογική ζωή και για την παραγωγική δραστηριότητα του λαού", μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων ΝΕΑ ΚΙΝΑ.

Οι αξιωματούχοι θεωρούν ως υπεύθυνα τα τρωκτικά για τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στο δίκτυο ηλεκτροδότησης και ύδρευσης του Πεκίνου. Επίσης για καταστροφές στη σοδειά των σιτηρών, για εισβολές σε καταστήματα, για την καταστροφή ρουχισμού σε ξενοδοχεία και, σε μια περίπτωση, για την ...κλοπή μιας τεχνητής οδοντοστοιχίας.

Το σύνθημα των αρχών του Πεκίνου για την αντιμετώπιση των εντόμων και τρωκτικών είναι "εξολοθρεύστε τους τέσσερις δαίμονες", δηλαδή τους αρουραίους, τις μύγες, τα κουνούπια και τις κατσαρίδες.

Εκατομμύρια γυναικών, κυρίως συνταξιούχων, μετέχουν στην εκστρατεία εξολόθρευσης και μοιράζουν στους κατοίκους του Πεκίνου αποτελεσματικά δηλητήρια. Αλλοι 250 τόνοι δηλητηρίων έχουν τοποθετηθεί σε δημόσιους χώρους που συχνάζουν τα ανεπιθύμητα τρωκτικά. Εν αναμονή των αποτελεσμάτων.

ΚΑΙ ΟΙΚΟΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ
Εθνικός Δρυμός, το φαράγγι της Σαμαριάς. Αστέριου Ζάχαρη, Εκδ. "Μπάστας"

Φαράγγι της Σαμαριάς. Το σήμα κατατεθέν της Κρήτης. Χιλιάδες είναι αυτοί που το επισκέπτονται κάθε χρόνο, για να απολαύσουν τη μοναδικότητα του δρυμού, που ο πλούτος και η ομορφιά του τον έχουν κατατάξει σ' ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της φύσης σε παγκόσμιο επίπεδο. Με πλούσιο φωτογραφικό υλικό κι άφθονες πληροφορίες, ο συγγραφέας (δασολόγος στο επάγγελμα) μας προσφέρει έναν κατατοπιστικό οδηγό, που θα έπρεπε να είχε μεριμνήσει εδώ και χρόνια η πολιτεία. Ομως, έχει άλλες έγνοιες. Οπως, λ.χ., στη μετατροπή δασικών εκτάσεων σε βοσκοτόπους, οικόπεδα για εξοχικά και εγκατάσταση βιομηχανικών μονάδων. Πού καιρός, λοιπόν, για δουλιές, όπως αυτή του Α. Ζ.!

Φαινόμενο του θερμοκηπίου

Γερμανοί περιβαλλοντολόγοι έθεσαν τη Δευτέρα σε λειτουργία ένα ρολόι που θα μετρήσει την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα, η οποία θα παραχθεί παγκοσμίως στη διάρκεια της 10ήμερης Διάσκεψης για το Κλίμα που πραγματοποιείται στο Κιότο της Ιαπωνίας.

Κάθε δυο δευτερόλεπτα, το ρολόι αθροίζει 1.414 τόνους διοξειδίου του άνθρακα- η εκπομπή του οποίου αποτελεί τη βασική αιτία πρόκλησης του φαινομένου του θερμοκηπίου - και 22,8 δισεκατομμύρια τόνους ετησίως.

"Οσο καθυστερούμε να αλλάξουμε πορεία, η κατάσταση θα επιδεινώνεται", δήλωσε η Ανγκέλικα Τσαρντ, αντιπρόεδρος της γερμανικής οργάνωσης "BUND Friends of the Earth". Η οργάνωση ευελπιστεί πως η διάσκεψη του Κιότο θα υποστηρίξει τη θέση της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 15% έως το έτος 2010, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.

Η Τσαρντ χαρακτήρισε ανεύθυνο το αίτημα των ΗΠΑ για σταθεροποίηση των εκπομπών στα επίπεδα του 1990 έως το έτος 2010.

Στο μεταξύ, η περιβαλλοντική οργάνωση "Γκρίνπις" αμφισβητεί το ότι θα επιτευχθεί συμφωνία στη διάσκεψη, καθώς οι θέσεις των ΗΠΑ και της ΕΕ απέχουν πολύ. Υποστηρίζει τις προτάσεις των κρατών - μικρών νήσων που ζητούν μείωση κατά 20% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Η ετήσια κατά κεφαλήν παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα φτάνει τους είκοσι τόνους στις ΗΠΑ, τους 11 τόνους στη Γερμανία και μόνον τους 2 τόνους στην Κίνα.

Αντιπρόσωποι από περισσότερες από 150 χώρες μετέχουν στη Διάσκεψη του Κιότο που αποσκοπεί στη θέσπιση νομικού δεσμευτικού πλαισίου για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε όλα τα βιομηχανικά κράτη. Χωρίς να θέλουμε να γίνουμε Κασσάνδρες εκτιμούμε ότι θα έχουμε άλλη μια αποτυχία τύπου Ρίο. Ομως, το θέμα είναι σημαντικό και θα επανέλθουμε όταν λήξουν οι εργασίες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ