ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Φλεβάρη 1995
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κ. ΓΡΑΜΜΑΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ενας πολύτροπος δημιουργός

Συνεχίζεται με επιτυχία στην Εθνική Πινακοθήκη η έκθεση έργων του Κ. Γραμματόπουλου.Μέχρι τις 27 Μάρτη, φιλοξενούνται αντιπροσωπευτικές δημιουργίες της μακρόχρονης εικαστικής πορείας του σημαντικού δημιουργού μας. Παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, αλλά και αντιπροσωπευτικά δείγματα από την εικονογράφηση βιβλίων που χρόνια υπηρέτησε. Οπως αναφέρει στον κατάλογο της έκθεσης η επιμελήτρια της Πινακοθήκης, Μ. Κασιμάτη,"ο Κ. Γραμματόπουλος είναι ο ζωγράφος που τελειοποιήθηκε μέσα από τη χαρακτική και τις απαιτήσεις της, και ο χαράκτης που "ζωγραφίζει" με το κοπίδι του πάνω στο ξύλο, που χρωματίζει "επί του πιεστηρίου", χωρίς να μαρτυρά πάντα τα μυστικά της τέχνης του (...). Ο Κ. Γραμματόπουλος είναι ο πολύτροπος καλλιτέχνης που, ενώ αναγνωρίζει τα σημεία των καιρών, διατηρεί τη στόφα του τεχνίτη. Δεν παθιάζει τη ζωγραφική του, δεν πονάει η χαρακτική του. Αντίθετα, προβάλλει και αναπτύσσει μέσα από μία αέναη διαδικασία, μέσα από το θαυμαστό κόσμο της αφαίρεσης, την πολυτέλεια της φιλοσοφικής "αταραξίας", που προτάσσει ως εικαστικό μέσο την επεξεργασία της επιφάνειας και τον καθορισμό της από το σκοτάδι. Απουσιάζει θριαμβευτικά κάθε μεταφυσική διάσταση, χωρίς πάντως να λείπει και το μυστήριο που τη δικαιώνει".

Η αναδρομική έκθεσή του διανύει περίπου μισό αιώνα δημιουργικής δουλιάς. Παρουσιάζει τους πρώτους ζωγραφικούς πειραματισμούς του (1930 - '37), υδατογραφίες και σχέδια από τα χρόνια της μαθητείας του (1938 - '46), τα λάδια του Παρισιού του 1956, τις πρώτες ασπρόμαυρες ξυλογραφίες και χαλκογραφίες, τα σχέδια με μαύρο χρώμα ως το 1958. Από το 1956, χρονιά που εκλέγεται καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών, μέχρι το 1985 που κλείνει ο κύκλος του διδακτικού του έργου, επικρατούν οι έγχρωμες ξυλογραφίες σε μεγάλο μέγεθος, οι οποίες συμπληρώνονται από έγχρωμες λιθογραφίες, προσχέδια και σχέδια σε παστέλ και κάρβουνο.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην έκθεση της Πινακοθήκης, συγκεντρώνει η παρουσίαση της εικονογραφικής δημιουργίας του καλλιτέχνη. "Ο Κ. Γραμματόπουλος, σημειώνει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μ. Λαμπράκη - Πλάκα,θα εγκαινιάσει την τυπογραφική του θητεία με τις μαυρόασπρες ξυλογραφίες που κοσμούν τη "Γαλήνη" του Βενέζη (1943). Λυρικά τοπία που εκτείνονται και στις δύο σελίδες αντικριστά, παρά την παρεμβολή του λευκού περιθωρίου. Από την αρχή διακρίνει κανείς την ταυτότητα του καλλιτεχνικού ύφους: συνοπτική χειρονομία, οικονομία, μετρημένο ζύγισμα του μαύρου - άσπρου (της σκιάς και του φωτός), εσωτερικός ρυθμός που μεταδίδεται σε όλη τη σελίδα, πυκνή και άμεση ανταπόκριση στην εκφραστική πρόθεση του συγγραφέα". Τέλος, ξεχωριστή στιγμή στην καλλιτεχνική του πορεία αποτελεί το αλφαβητάριο "Τα καλά παιδιά", το οποίο με τις έγχρωμες εικόνες του αγαπήθηκε από τα παιδιά και θα αναγνωριστεί διεθνώς ως πρότυπο του είδους.

Αποχαιρετώντας το χειμώνα

Με ενδιαφέρουσες εκθέσεις μας αποχαιρετά ο τελευταίος μήνας του χειμώνα. Εγκαινιάζεται στις 27 του Φλεβάρη, στην αίθουσα τέχνης "Αέναον" (Αντερσεν 18), έκθεση έργων ζωγραφικής της Αγγελικής Ντάγκαρη.Τίτλος της"Εν Αθήναις τη (...) ". Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στον κατάλογο, "οι αποδώσεις των τοπίων της Αθήνας, έτσι όπως μας τις παρουσιάζει η Αγ. Ντάγκαρη, μεταδίδουν στο θεατή την αίσθηση των ωρών και των όψεων ενός θεάματος, ακροάματος. Γιατί ο τρόπος που υποβάλλονται οι γωνίες και οι πτυχές αυτής της πόλης, οι τόσο οικείες και ταυτόχρονα τόσο άγνωστες για τους πολλούς, κάνει να υπαλλάσσεται η χρώση με την ακοή, η αφή με το ψέλλισμα, ο ψίθυρος με τη ματιά, το αντικειμενικό δεδομένο με την ενδοχώρα την ψυχική, η στάση με την κίνηση, η σταθερότητα με την ασταμάτητη αλλαγή, η υπόσταση των όγκων με το φευγαλέο όραμα και η αλήθεια με ό,τι κρύβει η μαγεία της διαπίστευσής της".

Εγκαίνια και στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος" (Ανδρούτσου 140, Πειραιάς), όπου από τις 22 του Φλεβάρη φιλοξενούνται οι ζωγραφικές δημιουργίες της Ελλης Μιχαλακέα.Μία σειρά από λάδια χωρισμένα σε δύο ενότητες (τοπία και εσωτερικά) συνθέτουν αυτή την έκθεση. Οπως η ίδια η καλλιτέχνης σημειώνει: "Τα έργα μου λειτουργούν σαν σελίδες ημερολογίου. Την ημέρα τοπία, κήποι με φως, παιχνιδίσματα με σκιές στα φυλλώματα. Το βράδυ, από το φως στο σκοτάδι. Ζωγραφίζω από το φυσικό με προσήλωση στο αντικείμενο, μέσα από μια πορεία καταγραφής των αδιάκοπων αλλαγών και αντιδράσεων από το φως στη σκιά, ξεφεύγοντας από την κατά γράμμα ερμηνεία του θέματος, θέλω να διατηρήσω και να εκφράσω την πρώτη και αρχική συγκίνηση που εκείνο μου προκάλεσε".

Δύο νέους ζωγράφους, θα φιλοξενήσει η γκαλερί "Νέες Μορφές" από τις 21 του Φλεβάρη. Πρόκειται για δύο ατομικές εκθέσεις της Ειρήνης Διάδου και του Νίκου Κιουρτσή,που τις συνδέει η προσπάθεια των δύο νέων καλλιτεχνών να βρουν την προσωπική τους γραφή μέσα από μία καθαρά ζωγραφική προσέγγιση. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 5 του Μάρτη.

Τέλος, στην αίθουσα τέχνης "Κρεωνίδης" (Κανάρη 24), εγκαινιάζεται στις 28 του Φλεβάρη έκθεση έργων ζωγραφικής της Λίλας Παπούλα.Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, "οι πίνακές της μέσα από αλλεπάλληλες γραφές καθίστανται ένα παλίμψηστο με πολλαπλές πληροφορίες και προσεγγίσεις με νύξεις για ιστορίες που αρχίζουν εκεί, αλλά τελειώνουν στο μυαλό του θεατή. Αλλοτε πάλι ένα μικρό έργο "εγκλωβίζεται" πάνω σε ένα μεγαλύτερο επίπεδο σαν μια μνήμη βαλμένη σε εικονοστάσι ή σαν σημάδι που πλέει στο πέλαγος. Οι λαζούρες και τα περάσματα αφήνουν τα ίχνη της τρυφερότητας, ώστε η εικόνα να συγκαλύπτεται ή να αποκαλύπτεται, ανάλογα με τις ανάγκες της μνήμης".

Από χώμα και φωτιά

Δύο παράλληλες εκθέσεις σύγχρονης κεραμικής παρουσιάζονται μέχρι τις 23 του Φλεβάρη στο "Πνευματικό Κέντρο" του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50). Η πρώτη παρουσιάζει τα έργα έντεκα διακεκριμένων Ελβετών κεραμιστών και διοργανώνεται από την Ελβετική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτισμού και την ελβετική Πρεσβεία στην Αθήνα. Η δεύτερη έκθεση έχει τίτλο "Από χώμα και φωτιά: Οκτώ σύγχρονοι Ελληνες κεραμίστες" και διοργανώνεται από το περιοδικό "Κεραμική τέχνη".Στοχεύει στην προβολή των προτάσεων της σύγχρονης τέχνης του πηλού, όπως παρουσιάζεται μέσα από τη δουλιά οκτώ καλλιτεχνών, οι οποίοι ανήκουν στη νέα γενιά των κεραμιστών. Συγκεκριμένα, συμμετέχουν οι: Χρ. Αχειμάστου, Β. Δημητρακούλης, Ν. Κάραλης, Στ. Μπακατσή, Ν. Σκλαβενίτης, Κ. Ταρκάσης, Μ. Χαλκιαδάκης και Θ. Χωραφά.

"Μήθυμνα", 1987, λιθογραφία

"Καρφιά", 1979, λιθογραφία

Εργο της Ελλης Μιχαλακέα

Εργο της Αγγελικής Ντάγκαρη

Λεπτομέρεια από έργο του Νίκου Κάραλη

Με τίτλο "Ποτέ πια πόλεμος. Αντιπολεμική τέχνη στο Βερολίνο του Μεσοπολέμου", εγκαινιάζεται στις 21 του Φλεβάρη στο "Μέγαρο Μουσικής" μία ενδιαφέρουσα έκθεση. Σε συνεργασία με μεγάλα μουσεία και πινακοθήκες της Γερμανίας και της Αυστρίας, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένα πλούσιο υλικό: Φωτογραφίες της εποχής, σειρές χαρακτικών, ακουαρέλες και σχέδια με μελάνι. Παράλληλα, η έκθεση φιλοξενεί και πρωτότυπα έργα γνωστών καλλιτεχνών, καθώς και γελοιογραφίες και κολάζ. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Μέχρι τις 2 του Μάρτη, διαρκεί η έκθεση έργων της Μάτως Ιωαννίδου που φιλοξενείται στην γκαλερί "3" (Φωκυλίδου 3). Τίτλος της, "Ερωτικά". Η δουλιά της Μ. Ιωαννίδου είναι λάδια σε μουσαμά και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αυτοβιογραφική. Οι ανησυχίες της εκφράζονται μέσα από την πινελιά και το χρώμα, αφήνοντας το σχέδιο απλά να διαφαίνεται. Δεν είναι μία τεχνική, αλλά μία ανάγκη εσωτερική, σαν απόρροια σκέψης, που προέρχεται από την πίστη και την εμμονή της ζωγράφου σ' αυτόν τον τρόπο έκφρασης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ