ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Νοέμβρη 2013
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ»
Εμπορευματοποίηση και ιδεολογική χειραγώγηση

Επιτάχυνση της εμπορευματοποίησης του Πολιτισμού, που σημαίνει πλήρης μετατροπή του δημιουργού σε «επιχειρηματία» ή υπάλληλο των πολυεθνικών της «πολιτιστικής βιομηχανίας», με άμεσες αρνητικές συνέπειες και στο περιεχόμενο του έργου αφού το απόλυτο κριτήριο θα είναι η αγοραία προώθησή του, σημαίνει, εκτός πολλών ακόμη, το χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Δημιουργική Ευρώπη», το οποίο εγκρίθηκε χτες από το Ευρωκοινοβούλιο και θα τεθεί σε ισχύ από τον ερχόμενο Γενάρη.

Η «Δημιουργική Ευρώπη» δεν αποτελεί απλώς ένα πρόγραμμα - «ομπρέλα» που καταργεί και ενσωματώνει το σύνολο των μέχρι τώρα πολιτιστικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων της ΕΕ, δηλαδή τα «Πολιτισμός», «MEDIA» και τα υποπρογράμματά τους. Συνιστά, ταυτόχρονα, την «επιτομή» όλων των μέχρι σήμερα αντιδραστικών αστικών κριτηρίων για τη στήριξη του Πολιτισμού σε όλες τις εκφάνσεις του.

Από το 2011 που ανακοινώθηκε πρώτη φορά, ο «Ριζοσπάστης» αποκάλυψε το βαθιά αγοραίο χαρακτήρα του με αποκορύφωμα τη δημιουργία εγγυητικού μηχανισμού, με στόχο να εξασφαλίζει, ο καλλιτέχνης, «ευκολότερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση μέσω δανείων από τις ευρωπαϊκές τράπεζες»!

Επιπλέον, από την πρώτη στιγμή η ΕΕ δεν έκρυψε τον βασικό χαρακτήρα του προγράμματος ως «αιμοδότη» του ευρωενωσιακού κεφαλαίου για αύξηση της ανταγωνιστικότητάς του. Από το 2011 ξεκαθάριζε ότι τομείς όπως τα οπτικοακουστικά, η σύγχρονη τέχνη, η μουσική, το βιβλίο, αντιμετωπίζουν «σοβαρές δυσκολίες όσον αφορά την πρόσβαση στη χρηματοδότηση» (σ.σ. που «λύνει» ο εγγυητικός μηχανισμός), επιπλέον όμως «έχουν παρόμοιες ανάγκες ως προς (...) την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους, ώστε να συμβάλουν στην απασχόληση και στην ανάπτυξη». Το πρόγραμμα «απαντά σε αυτή την ανάγκη με μια πιο στρατηγική προσέγγιση και σχεδιάζει να πραγματοποιήσει επενδύσεις στους τομείς όπου ο αντίκτυπος θα είναι μεγαλύτερος».

Είναι φανερό ότι τα προϋπολογισθέντα 1,46 δισ. ευρώ για την επόμενη επταετία (9% μεγαλύτερο από τα τρέχοντα επίπεδα) θα πάνε στις «τσέπες» των μονοπωλίων του «ελεύθερου χρόνου» αλλά και προς την άλωση της συνείδησης των καλλιτεχνών, οι οποίοι προσπαθούν να δημιουργήσουν μέσα στο ασφυκτικό περιβάλλον που έφτιαξε ο ίδιος ο καπιταλισμός και που τώρα τους «προσφέρει» «διέξοδο»... ως πελάτες των τραπεζών ή ως υπαλλήλους των «πολιτιστικών» αφεντικών. Υπολογίζεται ότι η «Δημιουργική Ευρώπη» θα χρηματοδοτήσει τουλάχιστον 250.000 καλλιτέχνες και επαγγελματίες του πολιτιστικού τομέα, 2.000 κινηματογραφικές αίθουσες, 800 ταινίες και 4.500 μεταφράσεις βιβλίων. Ενώ ο χρηματοπιστωτικός μηχανισμός θα απευθύνεται σε «μικρές πολιτιστικές και δημιουργικές επιχειρήσεις» για να έχουν πρόσβαση σε τραπεζικά δάνεια ύψους έως και 750 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα απευθύνεται στα κράτη - μέλη και σε τρίτες χώρες, υπό προϋποθέσεις γι' αυτές, και όχι απευθείας σε ιδιώτες. Δηλαδή, η χρηματοδότηση θα γίνεται μέσω των κρατών προς τους ιδιώτες.

Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι τα κριτήρια χρηματοδότησης θα είναι τα γνωστά και από τα παλαιότερα χρηματοδοτικά προγράμματα της ΕΕ: Κατά πόσο το επιχορηγούμενο έργο θα προβάλλει τις «αξίες» της ΕΕ και το ιδεολόγημά της περί «ενιαίας πολιτιστικής ταυτότητας», που δεν είναι τίποτε περισσότερο από την ανάγκη του κεφαλαίου να ομογενοποιήσει την πολιτισμική πολυμορφία και να την υποτάξει στις δικές του ανάγκες.

«Αξιον Εστί»

Η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής και ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Γιώργος Πέτρου, μαζί με τους Γιάννη Κότσιρα, Δημήτρη Πλατανιά, Νίκο Καραθάνο και τη Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων παρουσιάζουν, σήμερα και αύριο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το λαϊκό ορατόριο του Μίκη Θεοδωράκη«Αξιον εστί», σε ποίηση του νομπελίστα Οδυσσέα Ελύτη, στην αυθεντική πρώτη του εκδοχή.

Στο πρώτο μέρος της συναυλίας, που θα ξεκινήσει στις 8.30 το βράδυ, θα ακουστεί ένα από τα πιο συγκλονιστικά συμφωνικά έργα του 20ού αιώνα, η συγκινητική 14η Συμφωνία του Ντμίτρι Σοστακόβιτς (με ελληνικούς υπέρτιτλους), με σολίστ την Τζούλια Σουγλάκου, σοπράνο και τον Πέτρο Μαγουλά, μπάσο.

Αρρηκτα συνδεδεμένο με τις σημαντικότερες στιγμές της μεταπολεμικής Ελλάδας, το μνημειώδες λαϊκό ορατόριο Αξιον εστί του Μίκη Θεοδωράκη, αποτελεί έργο - σταθμό για την ελληνική μουσική. Γράφτηκε την περίοδο 1960 - 1963 και όπως ο ίδιος ο συνθέτης επισημαίνει: «Το Αξιον εστί του Ελύτη αποτελεί ένα μνημείο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Το έργο διατρέχει ολόκληρη την ιστορική περίοδο του ελληνικού έθνους. Από την γένεση "αυτού του κόσμου του μικρού, του μέγα", έως την προφητική ενόραση των δεινών που επισώρευσε επάνω μας η δικτατορία».

Το έργο, που κυκλοφόρησε δισκογραφικά το 1964, με τους Γρηγόρη Μπιθικώτση, Μάνο Κατράκη, Θόδωρο Δημίτριεφ και τη Χορωδία της Θάλειας Βυζαντίου, ηχογραφήθηκε στα στούντιο της Κολούμπια, ενώ η πρώτη του παρουσίαση στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε στον κινηματογράφο Rex στις 19 Οκτωβρίου του ίδιου χρόνου. Εκτοτε το έργο έχει ηχογραφηθεί άλλες τρεις φορές, ενώ έχει παρουσιαστεί αμέτρητες φορές σε ολόκληρο τον κόσμο.

Θεατρικές «διαδρομές»

«Κουρδιστό πορτοκάλι»
«Κουρδιστό πορτοκάλι»
Το έργο του Ματέι Βίσνιεκ «Ζητείται Κλόουν ηλικιωμένος» παρουσιάζει η «Θεατρική Εταιρία Πράξη», στη Β΄σκηνή του «Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας». Τρεις κλόουν προχωρημένης ηλικίας, που έχουν καιρό να δουλέψουν, γνώριμοι από παλιά, συναντιούνται σ' ένα γραφείο, απαντώντας σε μια αγγελία. Πολύ γρήγορα αρχίζουν να υπονομεύουν ο ένας τον άλλον με σκοπό να εξοντώσουν ψυχολογικά τον πιθανό ανταγωνιστή για τη θέση. Παίζουν: Νίκος Αλεξίου, Γρηγόρης Γαλάτης και ο Αλέξανδρος Μυλωνάς. Μετάφραση: Ερση Βασιλικιώτη, σκηνοθεσία: Μαρία Ξανθοπουλίδου, σκηνικά - κοστούμια: Κατερίνα Ζουράρη, μουσική: Θοδωρής Οικονόμου, επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Φωτιάδη, φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη.

Το έργο του Anthony Burgess «Κουρδιστό Πορτοκάλι» παρουσιάζεται στο θέατρο «Αποθήκη». Το έργο αφηγείται - σε χρόνο και μέρος που δεν καθορίζονται - την ιστορία του νεαρού Αλεξ, αρχηγού μιας συμμορίας συνομηλίκων του, που διασκεδάζουν σκορπίζοντας βία: κλοπές, βιασμοί και βανδαλισμοί είναι η καθημερινότητά τους. Στον κεντρικό ρόλο ο Αρης Σερβετάλης. Παίζουν επίσης: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Αντίνοος Αλμπάνης, Νεκτάριος Λουκιανός, Χρήστος Μαλάκης, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Δρόσος Σκώτης, Κίμων Φιορέτος. Μετάφραση: Θοδωρής Πετρόπουλος. Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας. Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης. Κοστούμια: Μαρία Καραπούλιου. Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας. Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Μιχαλόπουλος. Βίντεο: Ακης Πολύζος.

Το έργο «Rebecca» της Daphne Du Maurier, γνωστό από την κινηματογραφική μεταφορά του Χίτσκοκ, παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή του «Θεάτρου Επί Κολωνώ», σε διασκευή και σκηνοθεσία Γρηγόρη Χατζάκη. Πρωτότυπη Μουσική Βύρων Κατρίτσης. Κοστούμια LaReina (Βάλη Μαυρίδη). Φωτισμοί Κωνσταντίνος Μπάμπης. Παίζουν: Χάρης Ασημακόπουλος, Κλεοπάτρα Τολόγκου, Αννα Κολιοφώτη, Γρηγόρης Χατζάκης. Κάθε Δευτέρα και Τρίτη, μέχρι τις 28 Ιανουαρίου 2014.

Την Ισιδώρα Ντάνκαν, την ιέρεια του μοντέρνου χορού, την πρώτη ξυπόλητη χορεύτρια, που σε κάθε άλμα μετάγγιζε την ουσία της ύπαρξής της και γοήτευε τον θεατή, μας συστήνει μέσα από το θεατρικό έργο «Η ζωή μου - ΙΣΙΔΩΡΑ ΝΤΑΝΚΑΝ» που έγραψε και σκηνοθετεί ο Θανάσης Θεολόγης, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στο θέατρο «Αργώ». Με την Ιωάννα Δελάκου. Στο πιάνο ο μουσικοσυνθέτης Γιούρι Στούπελ. Κείμενο - Σκηνοθεσία: Θανάσης Θεολόγης. Χορογραφίες: Τάνια Μιλτένοβα. Σκηνικά - Κοστούμια: Ρέα Ολυμπίου. Φωτισμοί: Κώστας Αυλωνίτης.

«Η παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμύ, παρουσιάζεται στο Θέατρο «Λύχνος Τέχνης και Πολιτισμού» (Χαλκιδικής 83, Γκάζι, τηλ. 211.012 1.686) σε σκηνοθεσία Γιώργου Τασιόπουλου. Παίζουν: Μαρία Οικονόμου, Πέτρος Ραζέλος, Ελισσάβετ Γκοτσοπούλου, Γιώργος Τασιόπουλος, Μαρία Αμβροσίου.

Η θεατρική εταιρεία «Πολυώνυμο» και ο Αρης Ρέτσος παρουσιάζουν μια καινούργια παραγωγή με τον τίτλο «Επεα Πτερόεντα», στο θέατρο «Τζένη Καρέζη» κάθε Τρίτη και Τετάρτη του Νοεμβρίου. Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Α. Ρέτσος παρουσιάζει με «μουσικά» στοιχεία... και «όχι μόνο», θέματα, σκηνές και ήρωες από το στυγερό Κύκλο του Μύθου των Ατρειδών.

ΛΟΓΩ ΜΕΓΑΛΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ εισιτηρίων για τη βραβευμένη παράσταση του έργου «Γκόλφω», το Εθνικό Θέατρο, ανακοίνωσε ότι θα δοθούν επιπλέον παραστάσεις: μέχρι τις 21/11 και από 26-28/11. Ωρα έναρξης των παραστάσεων, 16.30.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ