ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Ιούνη 2009
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΚΘΕΣΗ ΟΟΣΑ
Στη γραμμή της ΕΕ με ... «σκληρό πακέτο»

Ο ένας μετά τον άλλον, οι φορείς στήριξης των συμφερόντων της οικονομικής ολιγαρχίας βομβαρδίζουν με τις εκθέσεις τους ότι τάχα αντίδοτο στην κρίση είναι η επιβολή μέτρων σε βάρος των εργαζομένων

Μέσα από τη δημοσιοποίηση εκθέσεων για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, με συντάκτες τους διεθνείς ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς, επιχειρεί η οικονομική ολιγαρχία να προλειαίνει το έδαφος για την κλιμάκωση της επίθεσης κατά των λαϊκών κατακτήσεων, κάτι που αξιοποιεί κατάλληλα η κυβέρνηση της ΝΔ για να επιταχύνει την υλοποίηση των αντιλαϊκών τους σχεδιασμών.

Σήμερα κιόλας, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, αναμένεται να συνεδριάσει υπό τον Κ. Καραμανλή, η κυβερνητική «τρόικα», στην οποία συμμετέχουν οι υπουργοί Γ. Παπαθανασίου, Γ. Σουφλιάς και Κ. Χατζηδάκης. Αντικείμενο της σύσκεψης είναι η εξέταση των διαφόρων δεδομένων που έχουν διαμορφωθεί σε μεγέθη όπως το δημόσιο έλλειμμα και χρέος μετά το «πρώτο πακέτο» αντιλαϊκών μέτρων, ενώ θεωρείται πολύ πιθανό ότι θα παρθούν και συγκεκριμένες αποφάσεις για συμπληρωματικά μέτρα, που ισοδυναμούν με νέα επίθεση σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων.

Ο ΟΟΣΑ, μια μέρα μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης της Κομισιόν, στην εξαμηνιαία έκθεση που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα στο Παρίσι, δίνει τον τόνο της επίθεσης, μέσα από την εφαρμογή ενός έντονα αντιλαϊκού προγράμματος, όπου μεταξύ άλλων εισηγείται την προώθηση ανατροπών στην Κοινωνική Ασφάλιση και στο δημόσιο σύστημα Υγείας.

Και όλα αυτά, πότε με το πρόσχημα της οικονομικής κρίσης, πότε με άλλοθι τα ελλείμματα και το δημόσιο χρέος, πότε σε συνδυασμό και των δύο μαζί. Το γεγονός, βέβαια, ότι οι εργαζόμενοι ήδη πληρώνουν πανάκριβα την κρίση και τα ελλείμματα με «πάγωμα» των μισθών, με απολύσεις, ακρίβεια, ανεργία είναι προφανώς κάτι που δε θα μπορούσε να απασχολεί τα συγκεκριμένα επιτελεία, αφού δικός τους στόχος είναι η μεγιστοποίηση της κερδοφορίας του κεφαλαίου. Παράλληλα, θέτουν την περαιτέρω υπονόμευση του λαϊκού εισοδήματος και κατακτήσεων ως στρατηγική εξόδου του καπιταλισμού από την οικονομική κρίση, θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο θα προσδώσει δυναμική και κίνητρα στις δυνάμεις του κεφαλαίου, προκειμένου να ξεκινήσουν ένα νέο ανοδικό κύκλο.

Πάντως, σύμφωνα με την έκθεση για φέτος προβλέπεται συρρίκνωση του ΑΕΠ της Ελλάδας κατά 1,3% και για το 2010 μικρή ανάκαμψη της τάξης του 0,3%, εκτίναξη της επίσημης ανεργίας και όπως την υπολογίζουν στον ΟΟΣΑ στο 9,5% φέτος και στο 10,3% το 2010.

Στην έκθεση επισημαίνεται ότι για το 2009 θα υπάρξει «περαιτέρω επιδείνωση των δημόσιων οικονομικών, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλει η κυβέρνηση, καθώς η ύφεση πλήττει την οικονομική δραστηριότητα». Ως φάρμακο για τη «βιώσιμη εξυγίανση» των δημόσιων οικονομικών, προτείνουν «τον αυστηρό έλεγχο των δαπανών, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης (νέοι φόροι) τη χαλιναγώγηση της φοροαποφυγής, ενώ ουσιαστικής σημασίας είναι οι επιπλέον μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό και το σύστημα υγείας».

Προτείνουν, δηλαδή, επίθεση εφ' όλης της ύλης. Η έκθεση εκτιμά ότι λόγω της εξασθένησης της οικονομικής δραστηριότητας, αλλά και των μέτρων για τη μείωση του ελλείμματος που έχουν ανακοινωθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα το 2009 θα διαμορφωθεί στο 6,1% του ΑΕΠ και στο 6,7% του ΑΕΠ το 2010. Με δεδομένο αυτό, σημειώνεται, ότι «η ελληνική κυβέρνηση χρειάζεται να ενισχύσει την αξιοπιστία της, ανακοινώνοντας ένα λεπτομερές και ρεαλιστικό μεσοπρόθεσμο σχέδιο δημοσιονομικής εξυγίανσης, εμπλουτισμένο από ανεξάρτητη εποπτεία της δημοσιονομικής πολιτικής». Εισηγούνται, δηλαδή, η εποπτεία της δημοσιονομικής πολιτικής, να περάσει στα χέρια «ανεξάρτητης αρχής», πιθανότατα στα χέρια του ΣΕΒ...

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται για τους κινδύνους που εγκυμονεί η παρουσία των ελληνικών τραπεζών στην περιοχή της Βαλκανικής. Εκτιμάται ότι η στήριξη που προσέφερε η κυβέρνηση στις τράπεζες ύψους 28 δισ. ευρώ, βοήθησε στην εξασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας προς το παρόν...Προσθέτουν, μάλιστα, ότι αν σημειωθεί μεγαλύτερη επιδείνωση του εξωτερικού περιβάλλοντος, ειδικά στα Βαλκάνια, τα οποία ως αγορά απορροφούν το ένα τέταρτο των εξαγωγών της Ελλάδας, ενδέχεται να επιβραδυνθεί η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Τρία ακόμη προγράμματα

Τρία ακόμη προγράμματα που απευθύνονται κυρίως στις επιχειρήσεις που έχουν λύσει το πρόβλημα της επιβίωσής τους, μέσα στο περιβάλλον της κρίσης, ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Ανάπτυξης, συνολικού προϋπολογισμού 184 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 92 εκατ. ευρώ θα είναι δημόσια δαπάνη. Το «Σύγχρονη Επιχείρηση» απευθύνεται σε επιχειρήσεις μεταποίησης, εμπορίου, υπηρεσιών και τουρισμού για να ενισχύσουν τη λειτουργία τους με την ενσωμάτωση νέας τεχνολογίας, αύξησης της «ποιότητας» των προϊόντων τους. Ο προϋπολογισμός είναι 80 εκατ. ευρώ με τα 40 εκατ. ευρώ δημόσια δαπάνη.

Το πρόγραμμα «Διαπιστευθείτε» αφορά επιχειρήσεις που πιστοποιούν άλλες επιχειρήσεις και τα προϊόντα τους, συνολικού ύψους 24 εκατ. ευρώ, με δημόσια δαπάνη 12 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα «Στηρίζω» απευθύνεται σε μικρές επιχειρήσεις με μέχρι 9 εργαζόμενους. Είναι συνολικού ύψους 80 εκατ. ευρώ με το 50% δημόσια δαπάνη και αφορά δαπάνες διαφημιστικής προβολής, συμμετοχής σε εκθέσεις κλπ. Είναι ενδεικτικό ότι για το πρόγραμμα αυτό θα «συναγωνιστούν» επιχειρήσεις με μέσο τζίρο τριετίας από 20 χιλ. ευρώ έως... 2 εκατ. ευρώ! Το ποιος είναι σε θέση να προωθήσει ανάλογες δραστηριότητες και ποιος θα προκριθεί για να χρηματοδοτηθεί, είναι προφανές...


ΕΣΠΑ
Είναι πολλά τα λεφτά...

Πολύτιμο εργαλείο στο χέρια του μεγάλου κεφαλαίου είναι οι κοινοτικοί και εθνικοί πόροι που θα μοιραστούν από το λεγόμενο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) για την «προγραμματική περίοδο» μέχρι το 2013.

Τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ όσο και η πολιτική ηγεσία του ΠΑΣΟΚ έχουν συγκεκριμένο σχέδιο για τη μοιρασιά του πακτωλού κρατικού χρήματος - 36 δισ. ευρώ - στις μερίδες του μεγάλου κεφαλαίου που ετοιμάζονται να βάλουν στο χέρι δημόσιες υποδομές και έργα. Βασικός πυλώνας για τη χρηματοδότησή του είναι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, στο πλαίσιο των διαγκωνισμών με την ΝΔ, ανακοίνωσε χτες ότι σχεδιάζει τη σταδιακή αύξηση στα κονδύλια του ΠΔΕ στο 5% του παραγόμενου ΑΕΠ (από 3,4% σήμερα) και άλλα σχέδια όπως την αναθεώρηση των συμπράξεων (ΣΔΙΤ) ανάμεσα στο κράτος και τους ιδιώτες, την αναθεώρηση του «αναπτυξιακού» νόμου κ.ά. Είναι φανερό δηλαδή ότι ο δικομματισμός, ανεξάρτητα από τις κάθε φορά προτεραιότητες, προχωρά με μοναδικό μπούσουλα τη στρατηγική ενίσχυσης της «ανταγωνιστικότητας» και κερδοφορίας του κεφαλαίου στην κατεύθυνση που υπαγορεύει η ΕΕ και η στρατηγική της Λισαβόνας. Η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ υπόσχεται ακόμη την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ έτσι ώστε να «εναρμονιστεί με τις προτεραιότητες και τους στόχους της πράσινης ανάπτυξης και των αναγκαίων παραγωγικών αναδιαρθρώσεων», δηλαδή και άλλων μερίδων της πλουτοκρατίας που έχουν να περιμένουν ακόμη περισσότερα από τον κοινωνικά παραγόμενο πλούτο. Ετσι (κι αλλιώς) - είτε με ΝΔ είτε με ΠΑΣΟΚ - μας φέρνουν στο νου την ατάκα από τον παλιό σινεμά: «είναι πολλά τα λεφτά Αρη»...


ΡΟΔΑΚΙΝΟΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΠΕΛΛΑΣ - ΗΜΑΘΙΑΣ
Πληρώνουν την αντιπαράθεση συνεταιρισμών - αυτοκινητιστών

Η πρόταση του ΚΚΕ για ενιαίο δημόσιο φορέα συγκοινωνιών - μεταφορών, που θα λειτουργεί με αποκλειστικό γνώμονα την εξυπηρέτηση των αναγκών των εργαζομένων, έρχεται με ιδιαίτερα χαρακτηριστικό τρόπο στην επικαιρότητα, με αφορμή τις αντιπαραθέσεις που έχουν ξεσπάσει σε Πέλλα και Ημαθία, για τον τρόπο που θα γίνει η μεταφορά της παραγωγής ροδάκινου στο εξωτερικό.

Τα ροδάκινα της Πέλλας και της Ημαθίας που προορίζονται για εξαγωγή προς τη Ρωσία, εξακολουθούν να παραμένουν εντός συνόρων, εξαιτίας της διαμάχης που ξέσπασε, τις τελευταίες μέρες, μεταξύ των συνεταιρισμών και της Ομοσπονδίας φορτηγών αυτοκινητιστών διεθνών μεταφορών. Οι Ρώσοι αγοραστές των ροδακίνων στις συμφωνίες που κάνουν με τους συνεταιρισμούς, προτείνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, να αναλάβουν οι ίδιοι την μεταφορά του προϊόντος, κάτι που προκαλεί την αντίδραση της Ομοσπονδίας των αυτοκινητιστών. Οι αυτοκινητιστές, προσέφυγαν στα αρμόδια όργανα και ο εισαγγελέας απαγόρευσε τις εξαγωγές ροδακίνων, με φορτηγά τρίτων χωρών.

Οι εκπρόσωποι των συνεταιρισμών από την πλευρά τους, υποστηρίζουν ότι ο αριθμός των ελληνικών φορτηγών - ψυγείων δεν ικανοποιεί τις ημερήσιες ανάγκες τους για τη μεταφορά του προϊόντος, ζητούν παρέμβαση - ρύθμιση του υπουργείου Μεταφορών, προκειμένου να δοθεί λύση στο πρόβλημα, με μολδαβικά και ρώσικα. Την ίδια στιγμή, οι αυτοκινητιστές υποστηρίζουν ότι τα ελληνικά φορτηγά επαρκούν και κατηγορούν τους συνεταιρισμούς ότι προτιμούν τα ξένα, επειδή ζητούν χαμηλότερο ναύλο.

Συμπέρασμα; Είναι ολοφάνερο ότι συνεταιρισμοί και αυτοκινητιστές, αντιπαρατίθενται μεταξύ τους, προφανώς η κάθε πλευρά για δικά της οικονομικά οφέλη, στην πλάτη και σε βάρος των ροδακινοπαραγωγών, οι οποίοι όχι μόνο δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα από παρόμοια παιχνίδια, αλλά απειλείται να χαθεί και το εισόδημά τους, αφού ο κίνδυνος να σαπίσει η παραγωγή είναι πλέον ορατός.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ