ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Μάρτη 2001
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ
Στα σκαριά νέα σχέδια εξαπάτησης

Για ενίσχυση του... κοινωνικού προφίλ της κυβέρνησης αναμένεται να κάνουν λόγο τα κυβερνητικά στελέχη. Δεν αποκλείεται να ανακοινωθεί η χορήγηση ευτελών ποσών στις πολυμελείς οικογένειες

Νέα αισχρή επιχείρηση εξαπάτησης των λαϊκών στρωμάτων, όλων αυτών που υποφέρουν από τις κυβερνητικές πολιτικές της ΟΝΕ, επιχειρεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με «διαρροές» και τυμπανοκρουσίες περί ενίσχυσης της κοινωνικής πολιτικής. Σ' αυτά τα πλαίσια φαίνεται να εντάσσεται και η χτεσινοβραδινή σύσκεψη στο μέγαρο Μαξίμου, όπου ο πρωθυπουργός μαζί με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και τον υφυπουργό Οικονομικών Γ. Δρυ, εξετάστηκε η εισήγηση που θα γίνει αύριο Πέμπτη στη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής με θέμα τις δημοσιονομικές δαπάνες την τριετία 2002 - 2004.

Ηδη, τα διάφορα κυβερνητικά «παπαγαλάκια» διοχετεύουν προς τα Μέσα Ενημέρωσης την άποψη ότι αναμένεται να ανακοινωθούν μέτρα για την ενίσχυση των πολύτεκνων μητέρων, των οικογενειών, με τρία παιδιά και άνω κλπ. Βέβαια, ακόμα κι αν ανακοινωθούν μέτρα σε μια τέτοια κατεύθυνση, είναι φανερό πως περισσότερο θα στοχεύουν στη δημιουργία εντυπώσεων και σε καμιά περίπτωση για μέτρα στήριξης των λαϊκών εισοδημάτων. Αλλωστε, πρόκειται για σενάρια που θεωρούνται... ανεκτά από την εφαρμοζόμενη πολιτική, για την αντιμετώπιση, όπως λένε, δημογραφικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα. Η ουσία, πάντως, είναι ότι όλη η επιχείρηση εξαπάτησης στήνεται τη στιγμή που η κυβέρνηση έχει καταθέσει στην ΕΕ το περιβόητη Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης που απλά σημαίνει «θάψιμο» κάθε ουσιαστικού μέτρου που θα ενισχύει πραγματικά τα λαϊκά στρώματα. Μάλιστα, στις αρχές Μάρτη ο Γ. Παπαντωνίου επισκέφτηκε το Λονδίνο, όπου συζήτησε και το θέμα παροχής στη χώρα μας αγγλικής τεχνογνωσίας για την «αναμόρφωση» των κοινωνικών δαπανών, οι οποίες θα χορηγούνται πλέον με ακραία νεοφιλελεύθερα κριτήρια, κάτι που στην πράξη σημαίνει άγριες περικοπές.

Βέβαια, το άγχος των κυβερνώντων να αντιμετωπίσουν την όλο και χειρότερη εικόνα που προκαλεί η εφαρμοζόμενη πολιτική και οι συνέπειές της, τους οδηγεί σε διάφορες προπαγανδιστικές αλχημείες. Ετσι, μαζί με όλα τα άλλα ακούγεται και ότι...«η κυβέρνηση μελετά να περικόψει τις αμυντικές δαπάνες, προκειμένου να ενισχύσει κοινωνικές πολιτικές». Τέτοιου είδους διατυπώσεις, βέβαια, δεν έχουν καμιά απολύτως σχέση με την πραγματικότητα. Απλά φαίνεται πως το κυβερνητικό επιτελείο αξιοποιεί τους ανταγωνισμούς που υπάρχουν ανάμεσα σε ξένες κυβερνήσεις και πωλητές οπλικών συστημάτων, για το είδος των εξοπλισμών που θα αγοραστούν. Λόγος, βέβαια, γίνεται για τη νέα «αγορά του αιώνα» των πολεμικών αεροσκαφών - που δεν είναι τελικά σίγουρο αν είναι τα «Γιουροφάιτερ» - και των αρμάτων μάχης, συμφωνία που όπως δείχνουν τα πράγματα δε θα υπογραφεί τελικά στο άμεσο μέλλον.

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ
Μικρά και οικογενειακά τα περισσότερα ξενοδοχεία

Το 43% αποτελούν μονάδες που διαθέτουν μέχρι και 20 δωμάτια. Μόνο το 7% των ξενοδοχείων με περισσότερα από 100 δωμάτια

Οικογενειακές και μικρές είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της χώρας, που αποτελούν και το 80% του συνόλου, ενώ μόλις το 7% είναι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Τα παραπάνω προκύπτουν από σχετική μελέτη, που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), με αντικείμενο τις μικρές και μεσαίες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Από την ίδια μελέτη, προέκυψε ότι αυτό το 7% των επιχειρήσεων που είναι μεγάλες μονάδες οφείλει στις τράπεζες το 66% του συνόλου του τραπεζικού χρέους, ενώ το 34% οφείλεται από όλα τα υπόλοιπων κατηγοριών ξενοδοχεία - μικρά και μεσαία - πράγμα το οποίο αποδεικνύει για ποιων τα χρέη ζητούν κάθε τόσο ρύθμιση οι μεγαλοξενοδόχοι που ελέγχουν τους συλλογικούς φορείς του κλάδου.

Αναλυτικότερα, από τη μελέτη - που, ας σημειωθεί, δεν περιέλαβε τα ενοικιαζόμενα δωμάτια - προέκυψε ότι τα οικογενειακά ξενοδοχεία που έχουν 1 - 20 δωμάτια, αποτελούν το 43% του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας, τα μικρά με 21 - 50 δωμάτια το 37%, τα μεσαία με 51 - 100 δωμάτια το 13% και τα μεγάλα με περισσότερα από 100 δωμάτια αποτελούν μόνο το 7% του συνόλου. Από τα οικογενειακά, μικρά και μεσαία ξενοδοχεία, το 70% είναι μονάδες κλασικού τύπου, το 21% επιπλωμένα διαμερίσματα, το 4% μπανγκαλόους, το 3% παραδοσιακά καταλύματα και το 3% κάμπινγκ.

Σημαντικό χαρακτηριστικό γνώρισμα των μικρομεσαίων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων είναι η απασχόληση των μελών της οικογένειας εκτός από τον ιδιοκτήτη. Το 97,4% από αυτές απασχολούν τουλάχιστον ένα μέλος της οικογένειας του ιδιοκτήτη, ενώ πάνω από το 50% των μικρομεσαίων ξενοδοχείων απασχολούν τρία ή περισσότερα μέλη της ίδιας οικογένειας. Σημειώνεται, δε, ότι το 40% των ξενοδόχων ετεροαπασχολείται, πράγμα το οποίο, συμπεραίνεται στη μελέτη, σημαίνει ότι η ξενοδοχειακή επιχείρηση για ένα μεγάλο αριθμό ξενοδόχων δεν μπορεί να τους προσφέρει ικανοποιητικές αμοιβές, ώστε να απασχολούνται αποκλειστικά μ' αυτήν.

Οσον αφορά στον τρόπο που δημιουργήθηκαν αυτές οι επιχειρήσεις, από τη μελέτη προέκυψε ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία χτίστηκαν με κεφάλαια του ίδιου του ιδιοκτήτη. Το κόστος κατασκευής των ξενοδοχείων της Ελλάδας χρηματοδοτήθηκε κατά 73% από τους ίδιους τους ξενοδόχους, το 20% χρηματοδοτήθηκε με δανεισμό και το 7% με κρατικές επιχορηγήσεις. Σημαντικό είναι, επίσης, το γεγονός ότι η συμμετοχή των μικρομεσαίων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στις ενισχύσεις των διαφόρων κοινοτικών και άλλων προγραμμάτων είναι περιορισμένη. Συγκεκριμένα, μόνο το 4% από αυτές συμμετείχαν σε τέτοια προγράμματα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα μεγάλα ξενοδοχεία είναι 44%.

Τέλος, και στη συγκεκριμένη μελέτη επισημαίνεται ότι οι μικρομεσαίες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα χρηματοδότησης των λειτουργικών τους αναγκών από το τραπεζικό σύστημα. «Το πρόβλημα», αναφέρεται, «είναι πολύ μεγάλο, γιατί παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στην πληρωμή των οφειλόμενων ποσών προς τους ξενοδόχους κυρίως από τα γραφεία ταξιδίων και από τους οργανωτές ταξιδιών που σε μερικές περιπτώσεις υπερβαίνει και το ένα έτος».

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Απλοποιούν τις αδειοδοτήσεις

Νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα απλοποιούνται και θα επιταχύνονται οι διαδικασίες αδειοδότησης και ίδρυσης νέων επιχειρήσεων κατατίθεται από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και το υπουργείο Ανάπτυξης.

Οι κυριότερες προβλέψεις της νομοθετικής ρύθμισης είναι:

α) Μείωση της πολυπλοκότητας. Η διαδικασία σήμερα περιλαμβάνει 13 στάδια και εμπλέκονται 11 φορείς. Με τις αλλαγές η διαδικασία αναμορφώνεται σε 6 στάδια και 6 εμπλεκόμενους φορείς.

β) Μείωση χρόνου. Ο μέσος χρόνος ολοκλήρωσης της διαδικασίας από 2 μήνες που απαιτείται σήμερα, περιορίζεται σε μία εβδομάδα.

γ) Μείωση κόστους. Μειώνεται κατά το ήμισυ το ποσοστό του Φόρου Συγκέντρωσης Κεφαλαίου (ΦΣΚ).

Με τη νομοθετική ρύθμιση, στις Διευθύνσεις Εμπορίου των Νομαρχιών όπου σήμερα το καταστατικό μιας ΑΕ μπορεί να παραμείνει μέχρι και 50 μέρες, γίνεται πλέον αυθημερόν εγγραφή της εταιρίας στα μητρώα. Ο έλεγχος μετατίθεται και γίνεται προληπτικός, το μέτρο αυτό αφορά στις μικρές ΑΕ με κεφάλαιο μικρότερο των 300.000 ευρώ. Για τις μικρές αυτές εταιρίες, εκτός από τη σύσταση, προβλέπεται και απλούστευση των όρων λειτουργίας, με την κατάργηση εκτεταμένων υποχρεώσεων ελέγχου και δημοσιότητας.

Με τις ΔΟΥ, ο επενδυτής ή ο εκπρόσωπός του θα συναλλάσσεται μία μόνο φορά, κατά την οποία θα εκπληρώνει όλες του τις οικονομικές υποχρεώσεις που συνδέονται τόσο με τη σύσταση της εταιρίας, όσο και με την έναρξη του επιτηδεύματος. Παράλληλα, ο Φόρος Συγκέντρωσης Κεφαλαίου από 1% επί της αξίας μειώνεται σε 0,5%.

Με τα Επιμελητήρια θα έρχεται σε επαφή ο επενδυτής ή ο εκπρόσωπός του μόνο μία φορά για την την προέγκριση της επωνυμίας και του διακριτικού τίτλου της επιχείρησης, ενώ η οριστική έγκριση της επωνυμίας και η εγγραφή της επιχείρησης στο οικείο Επιμελητήριο πραγματοποιείται με μέριμνα των υπηρεσιών χωρίς ανάμειξη του επενδυτή.

Για τους εργαζόμενους συνταξιούχους του ΤΑΕ

Οι συνταξιούχοι του Ταμείου Ασφάλισης Εμπόρων που εργάζονται παρέχοντας εξαρτημένη εργασία μετά τις 5 Γενάρη 2001 και εμπίπτουν στις περιοριστικές διατάξεις του αρ. 63 του ν. 2676/99, θα πρέπει να ενημερώσουν το ταμείο για την εργασία τους, διαφορετικά θα υποστούν τις προβλεπόμενες κυρώσεις. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στη διεύθυνση συντάξεων του ΤΑΕ και στα κατά τόπους περιφερειακά τμήματα και γραφεία του Οργανισμού Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών.

Στα ύψη ο δανεισμός των νοικοκυριών το 2000

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, αυξήθηκε κατά 42,8%

Με ρυθμό πρωτόγνωρο συνεχίστηκε σε όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους 2000 ο υπερδανεισμός των εργαζόμενων νοικοκυριών από τις τράπεζες. Τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας δείχνουν αύξηση των καταναλωτικών δανείων σε ποσοστό 42,8%, ενώ στο ίδιο διάστημα (σύγκριση Δεκέμβρη 2000 - Δεκέμβρη 1999) τα στεγαστικά δάνεια αυξήθηκαν σε ποσοστό 33,2%.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα ανεξόφλητα υπόλοιπα των καταναλωτικών δανείων διαμορφώνονται σε περίπου 1,8 τρισ. δρχ. (από 548 δισ. το 1996), αυξήθηκαν δηλαδή στην τελευταία πενταετία περισσότερο από τρεις φορές. Τα τραπεζικά υπόλοιπα των στεγαστικών δανείων φτάνουν σε 2,6 τρισ. δρχ. Τα δεδομένα αυτά αποτυπώνουν ανάγλυφα την αντιλαϊκή πολιτική και την αφαίμαξη των λαϊκών εισοδημάτων που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Ο υπερδανεισμός δημιουργεί ταυτόχρονα μια πλαστή εικόνα «ευμάρειας», που στην πραγματικότητα αφορά μόνον τις τράπεζες και την κερδοφορία τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ