ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Ιούλη 2011
Σελ. /28
«Δολοφόνοι ανάμεσά μας»

Πολλές αλλά όχι σπουδαίες οι ταινίες αυτή τη βδομάδα με εξαίρεση, βέβαια, την επανέκδοση «Μ-Ο ΔΡΑΚΟΣ ΤΟΥ ΝΤΙΣΕΛΝΤΟΡΦ» του Φριτς Λανγκ. Η παρουσίαση των φρέσκων προϊόντων έχει ως εξής: Πρώτο, το αισθηματικό δράμα του 2009 που τιτλοφορείται «BRIGHT STAR». Πρόκειται για συμπαραγωγή της Μεγάλης Βρετανίας, της Αυστραλίας και της Γαλλίας σε σκηνοθεσία της, γνωστής από την βραβευμένη ταινία «Μαθήματα Πιάνου», Τζέιν Κάμπιον. Μέσα από τα εντυπωσιακά χρώματα της εγγλέζικης φύσης και με άρτια τεχνική ξεπηδά, στο Λονδίνο του 1818, μια ρομαντική ιστορία για τον έρωτα και την απώλεια, ένα ειδύλλιο ανάμεσα στο ρομαντικό ποιητή Τζον Κιτς και την 18χρονη φοιτήτρια Φάνι Μπράουνι...

Ακολουθεί το αμερικανοβρετανικό θρίλερ τρόμου του 2010 που φέρει τον τίτλο «ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΜΟΝΗ». Πρωταγωνιστεί η τηλεοπτική Χίλαρι Σουάνκ, ο Τζέφρι Ντιν Μόργκαν αλλά και ο πάλαι ποτέ κόντε Δράκουλας Κρίστοφερ Λι. Η σκηνοθεσία είναι του Φινλανδού Αντι Γιόκινεν. Πρόκειται για συγγενή εκδοχή του «Ενοικου» του Πολάνσκι με ένταση και ατμόσφαιρα σουσπάνς και με θέματα και μοτίβα καλά κρυμμένα από τον θεατή. Εγκλεισμός, απόδραση, απομόνωση, κλειστοφοβία. Το κοινό θα πρέπει να αισθανθεί ότι συμμετέχει στην ταινία, βιώνοντας τη δράση μέσα από τα μάτια της πρωταγωνίστριας, της νεαρής, χωρισμένης γιατρού που επιλέγει να μείνει στο Μπρούκλιν και που σύντομα ανακαλύπτει ότι στο διαμέρισμα που νοίκιασε, δεν είναι μόνη!

Επεται η σπονδυλωτή, ιταλική αισθηματική κωμωδία φετινής παραγωγής «ΟΙ ΕΠΟΧΕΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ». Ο πρωτότυπος τίτλος της είναι «Manuale d' amore 3». Αυτό το αναφέρουμε για να καταλάβετε ότι πρόκειται για sequel του φιλμ «Manuale d' amore» που πρωτοεμφανίστηκε το 2005, με τον Κάρλο Βερντόνε και την Λουτσιάνα Λιτιτσέτο. Το 2007 κυκλοφόρησε το «Manuale d' amore 2», με τον Κάρλο Βερντόνε και την Μόνικα Μπελούτσι και φέτος έφθασε η σειρά του τρίτου, ομότιτλου κομματιού. Το όνομα με το ειδικό βάρος αυτή τη φορά είναι πρωτίστως εκείνο του ιταλικής καταγωγής - μιλάει μάλιστα ιταλικά στο φιλμ - Ρόμπερτ Ντε Νίρο. Στα τρία επεισόδια της σπονδυλωτής ταινίας, σε σκηνοθεσία του Τζοβάνι Βερονέζι, μεταξύ άλλων συμμετέχει η Μόνικα Μπελούτσι, ο Μικέλε Πλάτσιντο, ο Ντανιέλε Πέτσι, ο Κάρλο Βερντόνε, η Λάουρα Κιάτι και άλλοι ...

Τέταρτη αριθμητικά μια γαλλικής παραγωγής 2010, αστυνομική ταινία «3 ΩΡΕΣ ΔΙΟΡΙΑ» σε σκηνοθεσία Φρεντ Καβαγιέ. Ενα θρίλερ με ένταση και δυναμισμό από την αρχή μέχρι το τέλος, η ατέρμονη μάχη του Σαμουέλ με τον χρόνο για να σώσει την έγκυο γυναίκα του που έχει πέσει θύμα απαγωγής. Πρωταγωνιστούν οι Ζιλ Λελούς, Ζεράρ Λανβέν κ.ά...

Στη συνέχεια, έρχεται το ισπανικό δράμα του 2009 «ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΔΥΟ», σε σκηνοθεσία των Αντόνιο Ναχάρο και Αλβαρο Παστόρ. Θέμα της ταινίας ο μετ' εμποδίων έρωτας ανάμεσα σε έναν άνδρα με σύνδρομο Down και μια γυναίκα με επαναστατική ψυχή...

Και τέλος, την παρουσίαση κλείνει η χοντροειδώς άξεστη αμερικάνικη οικογενειακή κωμωδία σε σκηνοθεσία Φρανκ Κοράτσι που έχει τίτλο «ΖΩΟΛΟΓΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ» και που πραγματεύεται το πόσο «υπέροχο θα ήταν να μπορούσαμε να μιλήσουμε με όλα αυτά τα ζώα ώστε να τα κατανοήσουμε σε βάθος». Πρωταγωνιστεί ο νεοϋορκέζος κωμικός Κέβιν Τζέιμς στο ρόλο του εργαζόμενου στο ζωολογικό κήπο και οι εμπορικότατοι χολιγουντιανοί σταρ δανείζουν τις χαρακτηριστικές φωνές τους στα ζώα, για να μπορέσουν κι αυτά να εκφραστούν ...

Να έχετε ένα καλό καλοκαίρι, όσο καλό βέβαια μπορεί να είναι!


ΚΡΙΤΙΚΗ:
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ


ΦΡΙΤΣ ΛΑΝΓΚ
«Μ» - Ο Δράκος του Ντίσελντορφ

Τίτλος εργασίας της ταινίας ήταν «Δολοφόνοι ανάμεσά μας». Τίτλος που δεν ενέκριναν οι εθνικοσοσιαλιστές το 1930 από φόβο μήπως εκτεθούν. Ετσι ο τίτλος άλλαξε κι έγινε «Μ», έμεινε μόνο το αρχικό (στα γερμανικά) της λέξης δολοφόνοι. Πρόκειται αναμφισβήτητα για την πιο σημαίνουσα και ισχυρή ταινία στη Γερμανία κατά την αρχική περίοδο του ομιλούντος κινηματογράφου. Το σενάριο έγραψε η Τέα φον Χάρμπου - σεναριογράφος και της περίφημης «Metropolis» και σύζυγος του Λανγκ που λίγα χρόνια αργότερα ασπάστηκε το ναζισμό. Το σενάριο βασίζεται σε μια πραγματική ιστορία με έναν δολοφόνο μικρών παιδιών στο Ντίσελντορφ. Η ταινία ανοίγει με την μικρή μαθήτρια Ελσι που εξαφανίζεται και μετά από λίγο ανακαλύπτεται δολοφονημένη στο δάσος. Της δολοφονίας της προηγείται και έπεται σειρά εγκλημάτων και η πόλη ζει σε έναν εφιάλτη.

Στο «Μ», ο Πέτερ Λόρε υποδύεται τον ψυχωτικό δολοφόνο μικρών κοριτσιών σε μια γερμανική μεγαλούπολη, ο οποίος τελικά εντοπίζεται, όχι από την αστυνομία, αλλά από τα μέλη της τοπικής οργάνωσης του υποκόσμου. Ο Φριτς Λανγκ αποδεικνύει, με το μοντάζ του τις παράλληλες, ανάμεσα στις δύο ομάδες, εκείνη της τάξης και του νόμου και εκείνης των παρανόμων. Ο Πέτερ Λόρε νεαρός, στρουμπουλός, ήσυχος και καθωσπρέπει μικροαστός υπεράνω κάθε υποψίας, είναι εξαιρετικός στο ρόλο του βασανισμένου ψυχοπαθούς τέρατος που μολονότι επιθυμεί διακαώς να σταματήσει να σκοτώνει, υποκύπτει πάντα στο τέλος στην ανεξέλεγκτη πίεση της άρρωστης φύσης του. Η φυσική του παρουσία δίνει την αίσθηση της απόλυτης ανωριμότητάς του «μιας ανωριμότητας που εξηγεί την αλματώδη ανάπτυξη των φονικών του ενστίκτων» αναφέρει ο θεωρητικός Ζίγκφριντ Κράκαουερ.


Η ταινία «Μ» ανήκει στη ζοφερή παράδοση του γερμανικού Kammerspiel. Γυρισμένη στα κινηματογραφικά στούντιο, με έναν μεγαλόπρεπα στιλιζαρισμένο ρεαλισμό η πρώτη ομιλούσα ταινία του Λανγκ με χαρακτηριστικό την ώριμη δεξιοτεχνία, φείδεται διαλόγων και δεν επενδύεται μουσικά. Ομως, ξεχωρίζει για την εκφραστική, ιδιαίτερη χρήση ενός μη φυσικού ήχου, ενός μοτίβου που επανέρχεται... ο δολοφόνος σφυρίζει το μοτίβο, πάντα εκτός πλάνου, ξανά και ξανά, το ίδιο μοτίβο, από την σουίτα του Νορβηγού Εντβαρ Γκριγκ, «Πέερ Γκιντ». Μοτίβο που υποδηλώνει την έννοια του φόνου... Ωστόσο, το κατ' εξοχήν ιδιαίτερο με την ταινία «Μ» είναι ο τρόπος, με τον οποίο ασχολείται με ένα αποκρουστικό υποκείμενο. Αυτός ο λεπτεπίλεπτος και καλαίσθητος τρόπος που ο Λανγκ επιτυγχάνει πρωτίστως μέσω του μοντάζ και του ρευστού στιλ της κάμερας του Φριτς Αρνο Βάγκνερ.

Λίγο μετά την έναρξη του φιλμ, ο Πέτερ Λόρε προσελκύει ένα μικρό κορίτσι με ένα μπαλόνι. Οι φόνοι λαμβάνουν πάντα χώρα εκτός πλάνου. Ο Λανγκ δείχνει τα πλάνα της ανήσυχης μάνας του κοριτσιού, μέσα σε ένα διαμέρισμα, μπροστά σε ένα στρωμένο τραπέζι, σε μια κενή καρέκλα κι ένα άδειο πιάτο... που κι αυτά περιμένουν να γυρίσει το παιδί από το σχολείο. Το κοριτσάκι είναι παρόν μέσα από την απουσία... Μετά δείχνει ένα πλάνο με το μπαλόνι που πετάει ψηλά, πάνω από ένα αλσύλλιο και μπλέκεται στα τηλεγραφόξυλα. Εκείνη τη στιγμή γνωρίζουμε ότι το παιδί έχει δολοφονηθεί. Ο Λανγκ σε πολλά σημεία της ταινίας, με ευφυές παράλληλο μοντάζ υπαινίσσεται ομοιότητα της Αστυνομίας με τον υπόκοσμο. Σε ένα σημείο για να δηλώσει την ταύτιση ανάμεσα στα αφεντικά της οργάνωσης του τοπικού υπόκοσμου και εκείνα της αστυνομίας, επινοεί το εκπληκτικό: δείχνει τον αρχηγό της Αστυνομίας να ολοκληρώνει μια χειρονομία που στο προηγούμενο πλάνο είχε αρχίσει ο αρχηγός των κακοποιών. Αυτή η επιμονή στην εξομοίωση του Νόμου με την Ανομία, συνοδευόμενη από ένα επωαζόμενο συναίσθημα πεπρωμένου, κάνει την ταινία «Μ» να αναφέρεται κατά πρώτο λόγο στην κρίση της γερμανικής, προχιτλερικής κοινωνίας και μέσα στα συγκεκριμένα αυτά πλαίσια και στη δολοφονία του παιδιού.

Ο υπουργός προπαγάνδας των Ναζί Γκέμπελς εντυπωσιασμένος από τη δύναμη του κινηματογράφου του Λανγκ, του πρόσφερε τη θέση του διευθυντή στο Γερμανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου. Ο Λανγκ αρνήθηκε και το έσκασε για το Παρίσι. Το 1936 έφυγε για την Αμερική όπου μέσα στα επόμενα 20 χρόνια σκηνοθέτησε πολλές αμερικάνικες ταινίες. Το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου τον έχει αποκαλέσει «Μετρ του Σκότους» για τα σκοτεινά, εξπρεσιονιστικά του αριστουργήματα και τα εντυπωσιακά φιλμ νουάρ. Ο Φριτς Λανγκ πέθανε το 1976.

Παίζουν: Πέτερ Λόρε, Ελεν Βίντμαν κ.ά.

Παραγωγή: Γερμανία (1931).


ΡΟΜΠΕΡΤ ΚΡΑΜΕΡ
Πάγος

Σήμερα, η πολυτέλεια της δεκαετίας του '70 να τρέχουμε στις αίθουσες και να παίρνουμε τοις μετρητοίς τις αισθητικές και ιδίως πολιτικές κινηματογραφικές καταθέσεις του καθένα που ενατένιζε το μέλλον μέσα από την κατανόηση και την εξήγηση του παρόντος, μας τελείωσε... Ατυχής και μη σοβαρή η ταινία του Κράμερ και στον καιρό της, πολύ περισσότερο δε σήμερα, όταν τα πάντα έχουν ξεσκεπαστεί. Κάποιος που δεν το βλέπει αυτό ή είναι πασίβλαξ ή έχει προσωπικό συμφέρον! Η ταινία είναι στην ουσία χωρίς δράση, γεμάτη συζητήσεις, διαμάχες και λογομαχίες. Μοιάζει με συλλογικό ερωτηματολόγιο πάνω στο θέμα «ζημιά και ωφέλεια» από τις μεθόδους ατομικής τρομοκρατίας. Ενας στενός κύκλος νεοϋορκέζων διανοουμένων ανταρτών που ζουν στο περιθώριο, έξω από κοινωνικά όρια και νόμους, προσπαθούν να πάρουν με το μέρος τους τη «σιωπηλή πλειοψηφία» των αστών, κάτι που τελικά δεν κατορθώνουν. Η επανάσταση λοιπόν απέτυχε και ο πάγος δεν έλιωσε...

Το πολιτικό πρόγραμμα των ανταρτών - που έχουν υποκαταστήσει τον Μαρξ με τον Φρόυντ και τον Μαρκούζε - απεικονίζεται γραμμένο σε μια γυμνή πλάτη: «Η ανθρωπότητα θα είναι ευτυχισμένη όταν ο τελευταίος γραφειοκράτης πνιγεί στο αίμα του τελευταίου καπιταλιστή».

«Πιστεύω περισσότερο στο λόγο παρά στην εικόνα» - είχε πει κάποτε ο σκηνοθέτης σε μια συνέντευξη στο «Cahiers du Cinema». «Στις ταινίες μου όπως και στη ζωή, οι άνθρωποι συζητούν πολύ». Στόχος του Κράμερ - απ' όσο ισχυρίζεται ο ίδιος - δεν είναι η αρτιότητα του έργου του αλλά να κάνει αυτό το έργο συζητήσιμο, με τη συζήτηση να αρχίζει βέβαια στην οθόνη αλλά κατόπιν να μεταφέρεται στους θεατές και να συνεχίζεται και μετά το πέρας της προβολής της ταινίας.


Κύριο θέμα αυτών των συζητήσεων έπρεπε να είναι η αναζήτηση και η εξέταση της αντίφασης του ηθικού μοντέλου των ανθρώπινων σχέσεων δεδομένου ότι: το επαναστατικό κίνημα επικαλείται αφενός τις καλύτερες προσωπικές σχέσεις και το άνοιγμα των ανθρώπων μεταξύ τους. Οι συνθήκες παρανομίας μέσα στις οποίες όμως ζουν οι επαναστάτες επιβάλλουν κλείσιμο, απομόνωση, και αποξένωση...

«Πρέπει να απορρίψουμε τη χολιγουντιανή παράδοση, δηλαδή πρώτα και κύρια το καλό σενάριο». «Πρέπει επίσης να αρνηθούμε τον αισθητικό φορμαλισμό του underground σινεμά που αρνείται εντελώς το σενάριο». Από δω ξεκινάει η προσπάθεια για μια νέα στιλιστική, για τη δημιουργία μιας «κομματιαστής αφήγησης που να αποτελείται από μικροδιορθώσεις».

Στις γραμμές της ομάδας των επαναστατών δεν υπάρχει ούτε για δείγμα εργάτης, πουθενά στην ταινία δεν υπάρχει οικονομικο-πολιτική ανάλυση του αμερικάνικου καπιταλισμού, οι αιτίες της ιμπεριαλιστικής επιθετικότητας, η αυξανόμενη ανεργία, ή η ταξική φύση του κράτους που αντικαθίσταται από μια αφηρημένη ανώτερη δύναμη που γενικά και αόριστα επιτίθεται στην ανθρώπινη προσωπικότητα... Τα κίνητρα των επαναστατών έχουν ξεκάθαρο ιδεαλιστικό χαρακτήρα, θολές ιδιότητες και μοναδικό τους αιτιολογικό την υπεράσπιση της «ελευθερίας της προσωπικότητας»!!!

Παίζουν: Ρόμπερτ Κράμερ, Λίο Μπρόντι, Τομ Γκρίφιν, Πολ Μακ Ισαάκ, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (1969).


ΦΡΕΝΤΕΡΙΚ ΣΕΝΤΕΡΦΕΡ
Switch

Από την οπτική της καθαρής δράσης και του ρυθμού, της μη ρεαλιστικής διάστασης στην απεικόνιση σχεδίου και χρώματος και με καλές ερμηνείες από τον κάποτε φημισμένο ποδοσφαιριστή από την Μασσαλία Ερίκ Καντονά και την πρωτοεμφανιζόμενη στη Γαλλία Καναδή ηθοποιό Καρίν Βανάς, το θρίλερ του Φρεντερίκ Σεντερφέρ, είναι αποτελεσματικό. Το πρόβλημα εντοπίζεται στο σενάριο που, ενώ εμφανίζεται συμπαγές, σταδιακά αποκαλύπτεται αναξιόπιστο, λόγω του πλήθους από τρύπες που το ωθούν, από πολύ νωρίς, να εξοκείλει - λόγω των χοντροκομμένα μη πειστικών γραμμών του - προς την απόλυτη απιθανότητα.

Το παραπάνω έχει ως αποτέλεσμα να διαρρηγνύεται η σύμβαση «εξαπάτησης» του θεατή. Στη βάση του ελλείμματος αξιοπιστίας βρίσκεται η ψυχολογική κατασκευή που «κολλάει» και μοιραία χάνεται στους ψυχολογικούς λαβύρινθους του δολοφόνου. Τα βαρύγδουπα μυστικά από την παιδική ηλικία, σε συνδυασμό με τους εύκολους διαλόγους και την ανιαρή ίντριγκα, δεν ενδείκνυνται ως ό,τι καλύτερο για ένα σενάριο θρίλερ. Η υπερβολή σε ενέργεια και νευρικότητα - από την πρώτη ως την τελευταία στιγμή της ταινίας - δεν είναι ικανές να αντισταθμίσουν τη μη αξιοπιστία του.

Είναι τέλη Ιουλίου. Η Σοφί, νεαρή σχεδιάστρια μόδας από το Μόντρεαλ του Καναδά δεν έχει ούτε δουλειά, ούτε φίλο, ούτε και σχέδια για το καλοκαίρι. Κάποια της προτείνει έναν έξυπνο τρόπο για φτηνές διακοπές. Υπάρχει μια σελίδα στο διαδίκτυο η www.switch.com όπου μπορείς να ανταλλάξεις το σπίτι σου με το σπίτι κάποιου άλλου, σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου για μια περίοδο διακοπών. Το όνειρο της Σοφί πραγματοποιείται όταν καταφέρνει μέσα από την ανταλλαγή να βρεθεί στον ονειρεμένο της προορισμό. Στο Παρίσι, σε μια μονοκατοικία με θέα τον πύργο του Αϊφελ. Μετά την πρώτη της ειδυλλιακή μέρα που έζησε σαν μέσα σε καρτποστάλ, το όνειρο μεταβάλλεται σε εφιάλτη. Ξυπνά από επιδρομή αστυνομικών δυνάμεων στο σπίτι, όπου ανακαλύπτεται το αποκεφαλισμένο πτώμα ενός άνδρα. Η Σοφί που δεν μπορεί να αποδείξει την ταυτότητά της, δεν αργεί να συνειδητοποιήσει ότι η πραγματική ιδιοκτήτρια του σπιτιού, κάποια μυστηριώδης Μπενεντίκτ Σερτό, της έστησε μια καλοστημένη παγίδα κι εκείνη έπεσε μέσα. Στη δίνη των γεγονότων η Σοφί αποφασίζει να βρει η ίδια την άκρη.

Η σκηνοθεσία χαρακτηρίζεται από γρήγορες κινήσεις που αιφνιδιάζουν όταν δεν το περιμένεις και δυναμισμό - κυρίως στη σεκάνς της καταδίωξης στη ζώνη των μονοκατοικιών. Σκηνή άκρως πετυχημένη με το ζευγάρι των πρωταγωνιστών σε μεγάλη φόρμα. Εχουμε ήδη δει τη Σοφί να μας προετοιμάζει γι' αυτό που θα δούμε. Γυμνάζει σκληρά το σώμα της ίδια φουσκωτός, έχει σύγχρονες οικολογικές ευαισθησίες, δεν τρώει κρέας, δεν πίνει, δεν καπνίζει... Η ευέλικτη μηχανή στον ώμο αναλαμβάνει την καταγραφή, το μοντάζ κατασκευάζει ένα κλίμα μυστηρίου και καταπίεσης τόσο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί χιτσκοκικό. Η ταινία κινείται με ρυθμούς αλ' αμερικάνα και με ύφος περισπούδαστο προσπαθεί να μετεμψυχώσει το Μπρονξ στο Μπαρμπές. Στην παγίδα του θρίλερ μας ρίχνει ο Καντονά, ως νηφάλιος, αδιάλλακτος και σωστός σε ύφος αστυνομικός επιθεωρητής. Τα πράγματα βέβαια αλλοιώνονται όσο προχωρά το σενάριο που φθάνει σε ένα φινάλε αλαλούμ, χωρίς λόγο... Ποιος μπορεί αλήθεια να εξηγήσει τι γύρευε στο σενάριο ο περιττός, ούτε καν διακοσμητικός, ρόλος αστυνομικού συμβούλου με τον εξαίρετο Ορελιάν Ρεκουάν της Comedie francaise;

Παίζουν: Καρίν Βανάς, Ερίκ Καντονά, Ορελιάν Ρεκουάν, Μεντί Νεμπού, Καρίνα Τεστά, κ.ά.

Παραγωγή: Γαλλία (2011).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ