ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 14 Μάη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΝΕΩΤΕΡΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΓΙΑ ΓΥΑΡΟ
Επικίνδυνη γνωμοδότηση ανοίγει δρόμο σε επιχειρηματικά συμφέροντα

ICON

Ακόμη ένα «καρφί» στο «φέρετρο» της Γυάρου ως ιστορικού τόπου και, ταυτόχρονα, παράδοσή της στα επιχειρηματικά συμφέροντα αποτελεί η προχτεσινή, ομόφωνη, γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού - Τουρισμού (ΥΠΠΟ-Τ) για την «οριοθέτηση του ιστορικού τόπου της νήσου Γυάρου».

Διά της «οριοθέτησης» το ΥΠΠΟ-Τ περιορίζει τον ιστορικό χαρακτήρα του τόπου μόνο στους πέντε όρμους του νησιού, με όσα περιλαμβάνουν (στρατόπεδο, εγκαταστάσεις, κτίρια κλπ.), δηλαδή ό,τι χαρακτηρίστηκε ως διατηρητέο από το τότε υπουργείο Αιγαίου (Σεπτέμβρης 2001). Χαρακτηρισμός που συμπλήρωνε την υπουργική απόφαση του ΥΠΠΟ (2001) για χαρακτηρισμό όλου του νησιού ως ιστορικού τόπου.

Με τη γνωμοδότηση αυτή, λοιπόν, προκύπτουν τα εξής επικίνδυνα ζητήματα: 1) Το νησί παύει πλέον να αποτελεί στο σύνολό του ιστορικό τόπο, αφού η οριοθέτηση το «τεμαχίζει». 2) Ο τεμαχισμός σημαίνει ότι γίνεται ευκολότερη η αγοραία χρήση του. 3) Λόγω της αγοραίας χρήσης θα απαξιωθούν και θα κινδυνεύσουν άμεσα και τα οριοθετημένα και «προστατευμένα» τμήματα του νησιού.

Ως προς το τελευταίο ειπώθηκε στο ΚΑΣ ότι ο χαρακτηρισμός του «ιστορικού τόπου» δεν αποκλείει την «επενδυτική» δραστηριότητα, αν γίνεται με τους όρους της αρχαιολογικής νομοθεσίας και μετά από γνωμοδότηση των συμβουλίων του ΥΠΠΟ-Τ. Αυτό υπογραμμίζει απλώς το πώς η νομοθεσία του αστικού κράτους, που υποτίθεται ότι προστατεύει την πολιτιστική κληρονομιά, αφήνει «πόρτες» ανοιχτές για την εξυπηρέτηση του κεφαλαίου. Γι' αυτό ακριβώς οι αγωνιστές που φυλακίστηκαν στη Γυάρο πίεσαν και κατάφεραν το Γενάρη του 2002 να συμμετάσχουν σε επιτροπή του υπουργείου Αιγαίου, η οποία κατέληξε ομόφωνα στην πρόταση να μην υπάρξει στο νησί οποιαδήποτε επιχειρηματική δραστηριότητα. Αρα, αν ήθελε πραγματικά το ΥΠΠΟΤ να προστατεύσει τη Γυάρο μπορούσε να το κάνει.

Το γεγονός ότι όλες οι κυβερνήσεις επί χρόνια άφησαν το νησί απροστάτευτο, ερμηνεύεται από το έντονο ενδιαφέρον, τα τελευταία χρόνια, μονοπωλιακών ομίλων αιολικής ενέργειας. «Σύμμαχο» βρήκαν στο νεοσύστατο Δήμο Σύρου - Ερμούπολης, που τους τελευταίους μήνες με αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και γραπτή του παρέμβαση στην προχτεσινή συνεδρίαση του ΚΣΝΜ προβάλλει την ...«αδυναμία προστασίας και ανάδειξης του μνημείου» από το κράτος σαν «επιχείρημα» για να υποστηρίξει τη «συμβατότητα» μεταξύ προστασίας και ανάδειξης των μνημείων, ταυτόχρονα με την «αξιοποίηση» από «αξιόπιστους επενδυτές» της αιολικής ενέργειας του νησιού!

Απέναντι σε αυτό το εφιαλτικό μέλλον του νησιού στέκονται οι αγωνιστές που πέρασαν από τη Γυάρο, αλλά και η «Λαϊκή Συσπείρωση» του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, που είχε καταψηφίσει τις σχετικές αποφάσεις του ΔΣ. Οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Φυλακισθέντων - Εξορισθέντων Αντιστασιακών (ΣΦΕΑ 1967-1974) και «Γυάρος - Ιστορική Μνήμη» δήλωσαν στο Συμβούλιο ότι το ζήτημα «ανακινήθηκε από το Δήμο Σύρου - Ερμούπολης, που υιοθέτησε με πρόσφατη απόφασή του τα αιτήματα μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εκμετάλλευσης της αιολικής ενέργειας και επιθυμούν να τοποθετήσουν ανεμογεννήτριες στη Γυάρο».

Πρόσθεσαν ότι το θέμα έχει ρυθμιστεί με την ΥΑ του 2002, με την οποία το σύνολο του νησιού χαρακτηρίστηκε τόπος Ιστορικής Μνήμης και πως «υιοθέτηση του αιτήματος των επιχειρηματικών ομίλων θα σημάνει την ολοκληρωτική αλλοίωση της μορφολογίας του νησιού, με την κατασκευή μεγάλου λιμενικού έργου, τη διάνοιξη δρόμων, την τοποθέτηση ενός μεγάλου αριθμού ανεμογεννητριών ή και συστημάτων φωτοβολταϊκών κλπ.».

Ζήτησαν, τέλος, από το ΚΣΝΜ «να μη συγκατατεθεί στην άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας στη Γυάρο, να μην συγκατατεθεί στην προσβολή της Ιστορικής Μνήμης».


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Σύγχρονη Εποχή»: Φρίντριχ Ενγκελς «Η εξέλιξη του σοσιαλισμού από την ουτοπία στην επιστήμη» (Αυτό το έργο του Ενγκελς, όπως και η εισαγωγή του που έγραψε για την αγγλική έκδοση, δημοσιεύονται από τη «Σύγχρονη Εποχή» με βάση τη μετάφραση της δίτομης έκδοσης, από την ΚΕ του ΚΚΕ, το 1951, «Μαρξ - Ενγκελς «Διαλεχτά έργα». Το έργο ήταν μέρος ενός μεγαλύτερου συγγράμματος - απάντηση του Ενγκελς στις θεωρίες του Ε. Ντίρινγκ περί φιλοσοφίας, ηθικής, φύσης, ιστορίας και στις επιθέσεις του κατά του Μαρξ). «Γιάννης Ρίτσος. Πάντα παρών στο κάλεσμα της εποχής - Επιστημονικό συνέδριο (αίθουσα συνεδρίων 21-22/11/2009). Διοργάνωση Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ» (Η εξαιρετικά καλαίσθητη έκδοση - 309 σελίδες - περιλαμβάνει τα Πρακτικά του διεθνούς συνεδρίου, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση Ρίτσου. Ο τόμος προλογίζεται από το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ και περιέχει τις χαιρετιστήριες ομιλίες, την εναρκτήρια εισήγηση, τις 19 εισηγήσεις, τις μαρτυρίες και παρεμβάσεις και δύο παραρτήματα, με χρονολόγιο και φωτογραφικό υλικό και τα υλικά της έκθεσης εικαστικών έργων του ποιητή. Η έκδοση συνοδεύεται με DVD, με ντοκιμαντέρ για τον Ρίτσο με τίτλο «Τέτοια η ζωή και η ποίηση, ένα και τα δύο».

--«Gutenberg»: Γιόχαν Γιοακίμ Βίνκελμαν «Ιστορία της Αρχαίας Τέχνης (Η Τέχνη των Ανατολικών Λαών, των Ετρούσκων, των Ελλήνων και των Ρωμαίων)» (μετάφραση Λευτέρη Αναγνώστου, εισαγωγή Γεράσιμου Α. Μαρκοντωνάτου. Εικονογραφημένη με γλυπτά μελέτη του αρχαιολόγου - ιστορικού της Τέχνης, πρωτεργάτη του γερμανικού κινήματος που στα μέσα του 18ου αιώνα στρεφόμενη στη μελέτη της αρχαίας κλασικής τέχνης «γέννησε» το νεοκλασικισμό. Ο Βίνκελμαν, αν και πολύ φτωχό παιδί, λάτρεψε τον Ομηρο και την αρχαιοελληνική μυθολογία, κατόρθωσε να σπουδάσει και να μελετήσει την αρχαία Τέχνη. Ο Βίνκελμαν θεωρείται «θεμελιωτής» της αρχαιολογικής επιστήμης και «πατέρας» της Ιστορίας της Τέχνης. Το πρώτο έργο του «Σκέψεις για τη μίμηση των ελληνικών έργων στη ζωγραφική και γλυπτική» - 1750 - μεταφράστηκε σε διάφορες γλώσσες. Το έργο που τον έκανε διάσημο διεθνώς είναι η «Ιστορία της Αρχαίας Τέχνης» - 1764, που αποτέλεσε το «θεμέλιο λίθο» της Ιστορίας της Τέχνης και έθεσε τις βάσεις εξέλιξης της αρχαίας Τέχνης, συνδυασμένες με τα κλιματολογικά, μυθολογικά, ιστορικά, θρησκειολογικά, πολιτικοκοινωνικά, αισθητικά και πολιτιστικά στοιχεία κάθε εποχής και τόπου). Κάρλος Φουέντε «Η ήσυχη συνείδηση» (μετάφραση - σημειώσεις Αμαλίας Ρούβαλη. Πρόκειται για το δεύτερο μέρος της μυθιστορηματικής τριλογίας του μεγάλου Μεξικανού συγγραφέα, εμπνευσμένης από τη νεότερη Ιστορία του Μεξικού. Τα άλλα δύο μυθιστορήματα της τριλογίας τιτλοφορούνται «Ο θάνατος του Αρτέμιο Κρους» και «Η καθαρότερη περιοχή»).

-- «Συλλογή» (Φαβιέρου 6, 14452, Μεταμόρφωση, 211-30005500). Στα πλαίσια της «Ιστορικής Σειράς Β», κυκλοφόρησε το έργο του Γιάννη Κορδάτου «Αρχαίοι Ελληνες Συγγραφείς» (πρόλογος Δημητρίου Δρακόπουλου. Ο Γ. Κορδάτος σ' αυτό το έργο αναφέρεται σε έργα των Αισχίνη, Αριστοτέλη, Αριστοφάνη, Δημοσθένη, Ισοκράτη, Λυσία, Ξενοφώντα, Ομήρου, Πλάτωνα, Παυσανία και Σοφοκλή).

-- «Εντός»: Κώστας Δ. Πεντεδέκας «Σωτήρης Λ. Τσιτσιπής "Λοκρός" (Η προτομή και τα αποκαλυπτήριά της)» (Το βιβλίο του μαχητή του ΕΛΑΣ και του ΔΣΕ, εικονογραφημένο με φωτογραφίες του ηρωικού μαχητή του ΔΣΕ «Λοκρού» που δώρησε ο Κ. Πεντεδέκας και στήθηκε στην Αμφίκλεια, αφορά στην εκδήλωση των αποκαλυπτηρίων του μνημείου, που οργάνωσαν το ΚΚΕ και η ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ).

-- «Ελευσις - Ομάδα Νεανικής Πολυέκφρασης Αρκαδίας»: Θόδωρος Καλοπίσης «Η θεωρία της νεοελληνικής έμμετρης ποίησης» (δοκίμιο).

-- «Φιλολογική» (λογοτεχνικό περιοδικό της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων. Τεύχος 113).

-- «Ιστορία εικονογραφημένη» (Τεύχος 512, με αφιέρωμα στον Ελευθέριο Βενιζέλο).

-- «Περίπλους ναυτικής ιστορίας» (περιοδικό του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος. Τεύχος 70).

-- «Σύγχρονη Εκπαίδευση» (Περιοδικό εκπαιδευτικών θεμάτων. Τεύχος 161).

-- «Ο αγώνας της γυναίκας» (περιοδικό του Συνδέσμου για τα δικαιώματα της γυναίκας. Τεύχος 88).

-- «Βιβλιογραφία» (περιοδικό Ιστορίας του βιβλίου. Τεύχος 128).

Περί χαρακτικής

Το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ) στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Ανοιχτού Εργαστηρίου Χαρακτικής του Δήμου Νίκαιας - Ρέντη, που λειτουργεί σε συνεργασία με το Επιμελητήριο, οργανώνει: Στις 17/5 (7.30μμ) στο δημαρχείο (Π. Τσαλδάρη 10, Νίκαια, 1ος όροφος) ομιλία του ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ, Εμμανουήλ Μαυρομμάτη με θέμα «Ιστορική λειτουργικότητα της χαρακτικής και νέες τεχνολογίες». Στις 28/5 (7μμ) στο Ανοιχτό Εργαστήρι Χαρακτικής (πίσω από τις πρώην σχολές «Ηράκλειτος», στην οδό Αχιλλέως 15, 2ος όροφος) ομιλία της καθηγήτριας στην ΑΣΚΤ Βίκης Τσαλαματά, με θέμα το χαρακτικό της έργο. Πληροφορίες: τηλ.: 210 4944522, κιν.: 693 6626 568, email: haraktikinikaia@gmail.com, blog: haraktikinikaiarenti.blogspot.com

Το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου διοργανώνει «Φόρουμ σύγχρονης δραματουργίας» (16-19/5) στο Γαλλικό Ινστιτούτο και συναυλία 18/5 στο «BIOS» με τους «Eva and the apples». Η συνάντηση περιλαμβάνει: Εισηγήσεις θεατρολόγων, αναγνώσεις θεατρικών κειμένων από τους συγγραφείς τους, στρογγυλή τράπεζα, ερμηνεία σκηνοθετημένων αποσπασμάτων έργων, παρουσίαση των Εργαστηρίων Λογοτεχνικής Μετάφρασης και συζητήσεις μεταξύ συγγραφέων, σκηνοθετών και ηθοποιών με θέμα «Γυναίκες στη σύγχρονη σκηνή».

Στο θέατρο «Αγγέλων βήμα» στις 16 και 17/5 (9μ.μ.) θα παρουσιαστεί το έργο του κινηματογραφιστή και συγγραφέα Γιάννη Σολδάτου «Ιερή πόρνη», σε σκηνοθεσία του ίδιου. Το έργο, που θα παίζεται κάθε Δευτέρα - Τρίτη μέχρι τις 31/5, αποτελείται από τέσσερις μονολόγους. Μια γυναίκα που σπούδασε ηθοποιός και αισθανόταν να εκπορνεύεται σε παραγωγούς και σκηνοθέτες χωρίς να παίρνει ρόλους κι ούτε το πενηντάρι για την «υπηρεσία» της, αποφάσισε να γίνει πόρνη με ωράριο και ταρίφα. Τώρα αφηγείται τη ζωή της σαν τρία διαφορετικά πρόσωπα, με παρτενέρ έναν πελάτη - σκηνοθέτη. Παίζουν: Εφη Βενιανάκη, Βίκυ Κάβουρα, Κατερίνα Τσιρτσώνη, Εμμανουήλ Τσούτης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ