ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 14 Ιούλη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Εγκλημα η επιστημονική γνώμη!

Δικαστής της Θεσσαλονίκης, με σκεπτικό που επικαλείται και ερμηνεύει τα "εθνικά συμφέροντα", αποφάσισε να επιβάλει λογοκρισία στο λεξικό του Γ. Μπαμπινιώτη

Επικίνδυνους δρόμους ανοίγει η χτεσινή απόφαση δικαστηρίου της Θεσσαλονίκης, που εκδίκασε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά του λεξικού του καθηγητή της γλωσσολογίας Γ. Μπαμπινιώτη.Συγκεκριμένα, το Μονομελές Πρωτοδικείο (πρόεδρος Ν. Τσάκος), εκδικάζοντας την αίτηση που είχε καταθέσει ο δικηγόρος Θ. Ασπασίδης,αποφάσισε και διέταξε την απάλειψη του ερμηνεύματος "Βούλγαρος: (καταχρηστικώς - υβριστικώς) ο οπαδός ή παίκτης ομάδας της Θεσσαλονίκης (κυρίως του ΠΑΟΚ)". Διατάσσει επίσης την απάλειψη από κάθε μελλοντική ανατύπωση ή έκδοση του λεξικού, αλλά και από όσα αντίτυπα δεν έχουν διατεθεί ακόμη στο αναγνωστικό κοινό. Επίσης προειδοποιεί τον Γ. Μπαμπινιώτη πως θα τιμωρηθεί με κράτηση 30 ημερών και πρόστιμο 2 εκατ. δραχμών για την περίπτωση που διαπιστωθεί μη τήρηση της απόφασης.

Οπως έγινε γνωστό από τους δικηγόρους του Γ. Μπαμπινιώτη, Ιω. Καρακατσέλη και Γ. Καρανικόλα,στο αιτιολογικό της η απόφαση δέχεται ότι υπάρχει προσβολή της προσωπικότητας και της εθνικής ταυτότητας του Θ. Ασπασίδη από το επίμαχο ερμήνευμα, δέχεται ότι πρέπει να ληφθεί ασφαλιστικό μέτρο λόγω του κατεπείγοντος και του άμεσου κινδύνου για τα εθνικά μας συμφέροντα και θεωρεί ότι ένα "καλό λεξικό" δεν καταγράφει μόνο τη γλωσσική πραγματικότητα, αλλά έχει αποστολή και να διδάσκει. Δέχεται επίσης ότι η απάλειψη του ερμηνεύματος "ουδόλως θα αναιρούσε την επιστημονικότητα του λεξικού" και ότι επιπλέον "δημιουργεί σύγχυση για την κοινωνική καταγωγή των παικτών και των οπαδών της ομάδας του ΠΑΟΚ και γενικότερα των Μακεδόνων" (!).

Με δήλωσή τους οι δύο δικηγόροι επισημαίνουν ότι "η ουσία της απόφασης αυτής συνίσταται σε ζητήματα συνταγματικής τάξης" και γι' αυτό αφορά άμεσα ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Και αυτό γιατί - όπως σημειώνουν οι ίδιοι - η απόφαση:

1) Υπεισέρχεται, παρά τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία της επιστημονικής γνώμης, σε αμιγώς επιστημονικά - γλωσσολογικά θέματα, κρίνοντας τι πρέπει να μην περιέχει ένα "καλό λεξικό".Με το σκεπτικό της η απόφαση καθιερώνει ουσιαστικά το έγκλημα, το "έγκλημα της επιστημονικής γνώμης", με κριτήριο μάλιστα κάποια αποδεκτή από αυτήν επίσημη κρατική αλήθεια περί του τι είναι εθνικό και τι αντεθνικό.

2) Επικαλούμενη τον κίνδυνο για τα εθνικά μας συμφέροντα και ιδίως ότι τούτο "δημιουργεί σύγχυση για την εθνική καταγωγή γενικότερα των Μακεδόνων", νεκρανασταίνει κατ' ουσίαν τον αναγκαστικό νόμο 509, ο οποίος με κριτήριο το εθνικό μας συμφέρον καταπατούσε τα ατομικά δικαιώματα στην πατρίδα μας.

3) Σε ευθεία αντίθεση με την απαγόρευση προληπτικής και κατασταλτικής λογοκρισίας, επικαλούμενη ουσιαστικά εθνικούς κινδύνους, υποδεικνύει στον επιστήμονα τι δεν πρέπει να γράψει (προληπτική λογοκρισία) και επιπλέον διατάσσει την απάλειψη του συγκεκριμένου ερμηνεύματος (κατασταλτική λογοκρισία).

ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Συνεχίζονται τα "παιχνίδια διάλυσης"

Δεν κατέληξαν σε συμφωνία οι πιλότοι της "Αεροπλοϊας" στη συνάντηση που είχαν με τον Γ. Τσακιρίδη,διευθύνοντα σύμβουλο της "Ολυμπιακής Αεροπορίας", αλλά οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν. Κύριο αίτημα των πιλότων είναι η ανάπτυξη της "Αεροπλοϊας", το οργανόγραμμα και η κατοχύρωση των εργασιακών τους δικαιωμάτων στο νέο κανονισμό εργασίας που καταρτίζει η διοίκηση της εταιρίας.

Από την πλευρά της η κυβέρνηση διά στόματος αρμόδιου υπουργού κατέφυγε πάλι σε επίδειξη πυγμής, εκτοξεύοντας απειλές κατά των πιλότων, επικαλούμενη την ταλαιπωρία των επιβατών και το συμφέρον της εταιρίας. Βέβαια, ο Τ. Μαντέλης δεν μπήκε στον κόπο να εξηγήσει, για ποιο πράγμα κατηγορεί τους εργαζόμενους, αφού είναι γνωστό πως οι πιλότοι δεν έκαναν τίποτα περισσότερο από το να πετάνε τα αεροπλάνα με το σύστημα του ΕΥΡΩΚΟΝΤΡΟΛ, εφαρμόζοντας τα μέτρα ασφαλείας που προβλέπονται. Το γεγονός ότι οι πιλότοι το προηγούμενο διάστημα έκαναν πτήσεις, παρακάμπτοντας το σύστημα αυτό, πετώντας σε χαμηλότερες πτήσεις, δεν απαλλάσσει την κυβέρνηση από τις ευθύνες της για την κατάσταση στην "Αεροπλοϊα".

Πέρα από τις μεγάλες ευθύνες της για τα προβλήματα που προέκυψαν στ' αεροδρόμια και για τα οποία η κυβέρνηση φέρει μεγάλες ευθύνες, η κατάσταση αυτή έφερε στην επιφάνεια και την ύπαρξη μιας συνδικαλιστικής ομάδας που δρα με έναν ακατανόητο και εν πολλοίς ιδιόμορφο τρόπο. Γιατί, αντί οι συνδικαλιστές να βγουν και ανοιχτά να μιλήσουν και να διεκδικήσουν τα αιτήματά τους, ενημερώνοντας τους εργαζόμενους και το επιβατικό κοινό, αναλώνονται σε παρασκηνιακές διαβουλεύσεις και σε κινήσεις που συσκοτίζουν τους πραγματικούς τους στόχους και καθιστούν όλους τους εργαζόμενους στην "Αεροπλοϊα" ευάλωτους στα παιχνίδια και την αντεργατική φιλολογία της κυβέρνησης.

Πάντως, παρά το γεγονός ότι οι κατάσταση χτες στα αεροδρόμια είχε βελτιωθεί, προβλήματα αυτή τη φορά παρουσιάστηκαν σε ορισμένες πτήσεις της "Ολυμπιακής Αεροπορίας". Καθυστερήσεις από 2 έως 6 ώρες παρατηρήθηκαν στις πτήσεις της εταιρίας για Ζυρίχη, Μαδρίτη, Μόναχο, αλλά και στις πτήσεις των εταιριών "Αιρ Φρανς" και "Λουφτχάνσα".

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΟΣΕ
Απεργία σήμερα στο δίκτυο Κεντρικής Ελλάδας

Στον αγώνα κατεβαίνουν σήμερα και οι σιδηροδρομικού στο δίκτυο της Κεντρικής Ελλάδας, που συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις του κλάδου, εκφράζοντας με αυτό τον τρόπο την αντίθεσή τους στους αντεργατικούς κανονισμούς και στο επιχειρησιακό σχέδιο της κυβέρνησης, που υποβαθμίζει το σιδηρόδρομο. Την προηγούμενη βδομάδα, είχαν προηγηθεί δύο ακόμα εικοσιτετράωρες απεργίες, στα δίκτυα της Πελοποννήσου και της Βόρειας Ελλάδας, ενώ σύμφωνα με το πρόγραμμα της ΠΟΣ, στις 23 του μήνα θα γίνει νέα πανελλαδική απεργία.

Οι σιδηροδρομικοί αντιδρούν στη συρρίκνωση του δικτύου του ΟΣΕ, στην εγκατάλειψή του, στα σχέδια ιδιωτικοποίησης τμημάτων του και υπηρεσιών, αλλά και στις επιδιώξεις της κυβέρνησης για κατάργηση του οχτάωρου και τη μείωση του προσωπικού και την ντε φάκτο υπονόμευση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Λόγω της εικοσιτετράωρης απεργίας, που άρχισε από χτες τα μεσάνυχτα, θα παραμείνουν ακινητοποιημένα τα τρένα στο δίκτυο της Κεντρικής Ελλάδας (Νομοί Αττικής, Εύβοιας, Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Λάρισας, Πιερίας, Μαγνησίας, Καρδίτσας, Τρικάλων), αλλά και οι αμαξοστοιχίες της Βόρειας Ελλάδας και της Πελοποννήσου, που έχουν αφετηρία ή προορισμό το Νομό Αττικής. Επίσης, στο δίκτυο της Περιφέρειας Αθηνών θα κυκλοφορήσουν μόνο οι αμαξοστοιχίες των κοινωνικών αναγκών.

Κατά τη διάρκεια της εικοσιτετράωρης απεργίας, οι σιδηροδρομικοί πραγματοποιούν συγκέντρωση στο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Λάρισας, στις 11 π.μ.

Μια επιστολή για την κατάργηση της μορσικής τηλεγραφίας

Από τον πρόεδρο και γενικό γραμματέα του Πανελλήνιου Συλλόγου Ραδιοτηλεγραφητών ΟΤΕ,λάβαμε επιστολή - "απάντηση" στο δημοσίευμα του "Ρ" της 1ης Ιούλη για την εσπευσμένη κατάργηση από τον ΟΤΕ της υπηρεσίας μορσικής τηλεγραφίας. Δυστυχώς ο περιορισμένος χώρος της εφημερίδας μας, δεν επιτρέπει τη δημοσίευση ολόκληρης της επιστολής, που συνιστά και την καλύτερη απόδειξη για τη λογική της συνδιαχείρισης και συνδιοίκησης - το λιγότερο - που διέπει ένα τμήμα του συνδικαλιστικού κινήματος στον ΟΤΕ, αλλά και τους συγκεκριμένους συνδικαλιστές. Αλλωστε το γεγονός ότι στις καταγγελίες δεν απαντά η διοίκηση του ΟΤΕ, την οποία κατά κύριο λόγο αφορά το δημοσίευμα, επιβεβαιώνει και στην πράξη, ότι για κάποιους συνδικαλιστές, είναι πιο βολικό ν' απαντούν για λογαριασμό της διοίκησης του Οργανισμού και να "βάζουν πλάτη" στις αποφάσεις της, παρά να υπερασπίζονται τα εργατικά δικαιώματα.

Επί της ουσίας, οι συντάκτες της επιστολής υποστηρίζουν πως στο δημοσίευμα, "μέσα από σύνδεση ανόμοιων πραγμάτων, βγαίνουν αυθαίρετα συμπεράσματα του τύπου "οι εργαζόμενοι στον Παράκτιο Σταθμό δε βρίσκουν ανταπόκριση από το σωματείο τους". Γιατί, άλλο είναι η συναισθηματική φόρτιση των συναδέλφων (σ. σ. που αντιδρούν στην κατάργηση της μορσικής τηλεγραφίας), άλλο το νέο σύστημα κινδύνου και ασφάλειας GMDSS, άλλο η ανεργία των συναδέλφων ναυτιλλομένων ραδιοτηλεγραφητών, άλλο τα ντόπια και ξένα μονοπώλια, άλλο οι επιδιώξεις των εφοπλιστών και άλλο τέλος πράγμα είναι η κατάργηση της μορσικής τηλεγραφίας, η εμπορική εκμετάλλευση της οποίας κρίνεται ασύμφορη".

Βέβαια οι επιστολογράφοι, στη μακροσκελή απάντησή τους, αποφεύγουν να μιλήσουν για την... ταμπακέρα. Και αυτή είναι η απόφαση του ΟΤΕ να καταργήσει την εμπορική εκμετάλλευση της μορσικής τηλεγραφίας, ενώ ακόμα ένας αριθμός ελληνικών πλοίων επιθυμεί να επικοινωνεί με αυτόν τον τρόπο. Το γεγονός μάλιστα ότι άλλοι παράκτιοι σταθμοί, ξένων χωρών απευθύνονται στα ελληνικά πλοία και τους ζητούν να συνεχίσουν, μέσω της δικής τους υποδομής, να στέλνουν μορσικά τα μηνύματά τους, σημαίνει άραγε ότι οι τηλεπικοινωνιακές επιχειρήσεις αυτών των χωρών, π.χ. Αγγλία, απορρίπτουν τις νέες τεχνολογίες; Οτι αυτοί δε νοιάζονται για το εμπορικό τους συμφέρον; Γιατί αυτοί επιμένουν και διατηρούν τη μορσική τηλεγραφία;

Η αντίδραση των ραδιοτηλεγραφητών, αποδίδεται από τους συνδικαλιστές στη"συναισθηματική φόρτιση". Ας μας εξηγήσουν όμως οι "ρεαλιστές": Οι εργαζόμενοι που "απελευθερώνονται", πού θα πάνε; Θα δουλέψουν σε παραγωγικούς τομείς ή θα στοιβαχτούν άεργοι σε κάποια γραφεία, όπως γίνεται συνήθως, ή θα συνταξιοδοτηθούν πρόωρα; Τα τελευταία χρόνια οι θέσεις εργασίας στον ΟΤΕ μειώθηκαν κατά 10.000. Είναι εύκολο να τα φορτώνει κάποιος στην τεχνολογία και να λύνει τα προβλήματα. Ομως ας μας πουν για τις θέσεις αυτές που χάθηκαν, τι κάνει η συνδικαλιστική ηγεσία; Τι λένε στις εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους. Αραγε και αυτό, είναι άσχετο με τα μονοπώλια, τους εφοπλιστές και τα υπερκέρδη των επιχειρήσεων, μέσα στις οποίες συγκαταλέγεται και ο ΟΤΕ;

Υ.Γ. Γράφαμε στο ρεπορτάζ, ότι η κατάργηση της μορσικής, είναι η αρχή του ξηλώματος του Παράκτιου της Λούτσας, κάτι που θα επηρεάσει και τους περιφερειακούς σταθμούς. Οι συντάκτες της επιστολής, ως άλλη διοίκηση, διέψευσαν το τελευταίο. Δυστυχώς γι' αυτούς, οι εξελίξεις τους διαψεύδουν. Με ανακοίνωσή του, ο εκπρόσωπος του συλλόγου στο τοπικό παράρτημα της Χίου, καταγγέλλει ότι σχετική εισήγηση προς το ΔΣ του ΟΤΕ - συζητιέται σήμερα- "προτείνει την άμεση κατάργηση του Παράκτιου Σταθμού της Χίου από αύριο κιόλας, και μάλιστα παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις, πριν ενάμιση χρόνο, των αρμόδιων φορέων".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ