ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Ιούνη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
«Γενέθλια» του μουσείου - επιχείρηση

Νέο Μουσείο Ακρόπολης λίγες μέρες μετά τα εγκαίνια...

Eurokinissi

Νέο Μουσείο Ακρόπολης λίγες μέρες μετά τα εγκαίνια...
Δύο χρόνια συμπληρώνονται στις 20/6 από τα εγκαίνια του Νέου Μουσείου Ακρόπολης (ΝΜΑ), οργανισμού - «μοντέλου» ιδιωτικοοικονομικής διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως επιδιώκει το κεφάλαιο.

Θυμίζουμε τις αντιδράσεις για τη χωροθέτηση του μουσείου πάνω στον αρχαιολογικό χώρο του Μακρυγιάννη και για το νομικό πλαίσιο λειτουργίας του ΝΜΑ ως ΝΠΔΔ χάριν της... «ευελιξίας» και «οικονομικής αυτοτέλειας», δηλαδή της καπιταλιστικής αγοράς. Νομικό πλαίσιο που αποκόπτει το μουσείο από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, ώστε να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Με αφορμή τα εγκαίνια, τον Ιούνιο του 2009, το ΚΚΕ τόνιζε μεταξύ άλλων ότι το ΝΜΑ «σύμφωνα με τον κυβερνητικό νόμο 3711/08 - συνέχεια θεσμικών ρυθμίσεων του ΠΑΣΟΚ - αποτελεί το πρώτο κρατικό μουσείο που αποκόπτεται από την επιστημονική φροντίδα και τον έλεγχο της κεντρικής Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, για να παραδοθεί στους "μάνατζερς" και "χορηγούς". Στόχος είναι οι θησαυροί του από ανεκτίμητο ιστορικό και μορφωτικό εργαλείο για το λαό, να χρησιμοποιηθούν σαν "κράχτης" για την προσέλκυση τουριστών - πελατών στις διάφορες προσοδοφόρες εμπορικές δραστηριότητες (εστιατόρια, καφετερίες, καταστήματα, ποικίλες "πολιτιστικές" και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις κλπ.) που θα αποτελούν, τελικά, την κύρια αποστολή του μουσείου. Οσο οι ανάγκες της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας των μονοπωλίων του τουρισμού και της διασκέδασης θα ρυθμίζουν την πολιτιστική πραγματικότητα και τις σχέσεις μεταξύ των κρατών της ΕΕ, οι κινήσεις για τον επαναπατρισμό των μαρμάρων του Παρθενώνα θα μένουν άκαρπες και οι σχετικές κυβερνητικές υποσχέσεις θα αποδεικνύονται ανέξοδοι λεονταρισμοί».

Το ΚΚΕ, αλλά και οι εργαζόμενοι και επιστήμονες του ΥΠΠΟ επιβεβαιώθηκαν. Το ΝΜΑ χρησιμοποιείται για δεξιώσεις, η διοίκησή του διαφημίζει το εστιατόριο με θέα την Ακρόπολη, και γενικά λειτουργεί όπως κάθε άλλη επιχείρηση.

Μάλιστα, ο πρόεδρός του, Δ. Παντερμαλής, σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, επιβεβαίωσε την αγοραία «φιλοσοφία» του μουσείου, λέγοντας «πρέπει να ξαναδούμε» το θέμα των δωρεάν εισιτηρίων σε συγκεκριμένες κατηγορίες και ομάδες ανθρώπων, διότι το 40% των εισιτηρίων είναι «ελευθέρας» και «πρέπει να δούμε την ελεύθερη είσοδο ως κοινωνική προσφορά και όχι ως διευκόλυνση κάποιων»! Ο κύριος καθηγητής δεν διανοείται καν ότι η πρόσβαση του ελληνικού λαού στην πολιτιστική του κληρονομιά πρέπει να είναι δωρεάν, αφού το αστικό κράτος αντιμετωπίζει (και) την πολιτιστική κληρονομιά ως «εμπόρευμα».

Στα δύο χρόνια λειτουργίας είχε 3,3 εκατ. επισκέπτες. Τα ετήσια λειτουργικά έξοδα του μουσείου ( 4-5 εκατ. ευρώ) καλύπτονται από τη λειτουργία των πωλητηρίων και του εστιατορίου (σ.σ. δεν απέκλεισε μελλοντικά και τους «χορηγούς») χωρίς κρατική στήριξη. Προς τι, λοιπόν, τα περί περιορισμού της ελεύθερης εισόδου; Μήπως για να γίνει η «επιχείρηση» πιο κερδοφόρα;

Το φως του «Πρωινού Αστρου»

«Ο Ρίτσος αποτέλεσε για μένα και για ολόκληρη τη γενιά μου, φωτοδότη ήλιο. Η ποίησή του τροφοδότησε με το φως, το στοχασμό, τον αγώνα, την ανθρωπιά, την αλληλεγγύη, την ευαισθησία και την τρυφερότητά της όλους εμάς, ή όσους από εμάς θέλαμε και πιστεύαμε στην αλλαγή του κόσμου με άλλα χαρακτηριστικά»...

Μ' αυτά τα λόγια ο Χρήστος Λεοντής αναφέρθηκε στον τελευταίο «καρπό» της δημιουργικής συνάντησής του με τον Γιάννη Ρίτσο, σε παρουσίαση στο «Θέατρο Τέχνης» του νέου δίσκου του «Πρωινό Αστρο» (εκδόσεις «Μετρονόμος»). Ο συνθέτης, που το 1975 τάραζε τα νερά της ελληνικής μουσικής μελοποιώντας το «Καπνισμένο Τσουκάλι», τώρα παρουσιάζει το «Πρωινό Αστρο», που ο Ρίτσος έγραψε το 1955 συνεπαρμένος από τη γέννηση της κόρης του, Ερης. «Είναι από τα τρυφερότερα ποιήματα που έχω διαβάσει», είπε ο Χρ. Λεοντής. «Το ποίημα ξεφεύγει από τη σχέση του πατέρα προς το νεογέννητό του και προχωρεί τα πράγματα πολύ πιο πέρα. Ο ποιητής περνάει την ιδεολογία του σε έναν άνθρωπο που αντικρίζει πρώτη φορά τον κόσμο, έναν κόσμο όπως εκείνος τον οραματιζόταν». Τα έξι καινούργια λυρικά τραγούδια του δίσκου ερμηνεύει ο Παντελής Θεοχαρίδης, ενώ στίχους απαγγέλλει η ηθοποιός Ουρανία Μπασλή.

«Νανούρισμα - δοξαστικό» τρυφερότητας χαρακτήρισε το έργο ο μουσικοκριτικός Γιώργος Μονεμβασίτης. Η Ερη Ρίτσου τόνισε ότι πρόκειται για «πολύ τρυφερή και ψαγμένη δουλειά», όπου «η μουσική δένει υπέροχα με το ποιητικό έργο, στο οποίο υπάρχουν όλοι οι προβληματισμοί του Ρίτσου». Ανέφερε επίσης πως είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι το «Πρωινό Αστρο» μελοποιήθηκε, τελευταία, από τρεις συνθέτες ( Χρ. Λεοντή, Σ. Τσιλίκη, Σ. Κασσάρα).

«Στην άγρια εποχή μας, θέλουμε με το τραγούδι μας να ορθώσουμε μια κραυγή», υπογράμμισε ο Χρ. Λεοντής. «Να μπορέσει ο κόσμος να σταθεί όρθιος. Να στηριχτεί στους ποιητές του... Ο Ρίτσος όλη του η ζωή ήταν παράδειγμα αγώνα και όχι παραίτησης...».

«Πηγή» έμπνευσης ο Νιζίνσκι

Αύριο (9 μ.μ.) στο Ηρώδειο, το Φεστιβάλ Αθηνών, θα παρουσιάσει τη χοροθεατρική παράσταση «Nijinsky: Είμαι μια μαριονέτα του Θεού...». Νοσηλευόμενος σε ελβετικό ψυχιατρείο, ο μυθικός Ρώσος χορευτής Βασλάβ Νιζίνσκι (1890 - 1950, που έζησε στη Γαλλία), βυθίζεται στην απελπισία και την τρέλα. Η τέχνη του, η φυσιογνωμία του θεατρώνη Ντιαγκίλεφ και της γυναίκας του, Ρόμολα, «στοιχειώνουν» τον μεγαλοφυή, διάσημο, αλλά τραγικού τέλους χορευτή. Παραισθήσεις, σωματικό και ψυχολογικό άλγος, αίσθημα απόρριψης και μοναξιά κατακλύζουν τον Νιζίνσκι, που παλεύοντας με τη ζωή και το φάντασμα της τέχνης, νιώθει και λέει ότι «είναι μια μαριονέτα του θεού». Γιατροί, το ζεύγος Ντιαγκίλεφ, υπηρέτες, γκαρσόνια, νοσοκόμοι, φαντάσματα προσώπων της περασμένης ζωής του και «χορευτών» τον τυραννούν, καθώς εκείνος «φιλοσοφεί» για την αγάπη, το θάνατο, το χορό, το καλό και το κακό.

Το κείμενο και η σκηνοθεσία του Σταύρου Σ. Τσακίρη μοιάζει με «ντοκιμαντέρ» για την τρέλα και τη δημιουργία. Η παράσταση εμπνέεται από το «Ημερολόγιο του Βασλάβ Νιζίνσκι», το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Ρόμολα Νιζίνσκι, την αυτοβιογραφία της Μπρονισλάβα Νιζίνσκι, την αλληλογραφία της Τ. Καρσάβινα και δημοσιεύματα της εποχής.

Σκηνικά: Αλέξανδρος Ψυχούλης - Animation Graphics, κοστούμια: Αντώνης Βολανάκης, μουσική: Νίκος Κυπουργός, χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος, φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ, δραματολόγος: Δήμητρα Πετροπούλου. Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Ρήγος, Γιάννης Τσορτέκης (παίζουν και οι δυο τους ρόλους του Νιζίνσκι και του Ντιαγκίλεφ), Ευδοκία Ρουμελιώτη, Τατιάνα Παπαμόσχου, Αποστολία - Γαλάτεια Τσακίρη, Σιμώνη Τσακίρη, Μαριέττα Βέττα, Χλόη Θεοδωροπούλου, Τάσος Καραχάλιος, Γιάννης Νικολαΐδης. Συμμετέχουν σπουδαστές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης.

Ματαιώσεις εκδηλώσεων

Το Φεστιβάλ Αθηνών ανακοίνωσε ότι ματαιώνεται η προγραμματισμένη για τις 24/6 συναυλία «Αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη» στο Ηρώδειο, «λόγω των εξελίξεων με την Ορχήστρα των Χρωμάτων και τον μαέστρο της Μίλτο Λογιάδη». Οι κάτοχοι εισιτηρίων μπορούν να απευθυνθούν για επιστροφή των χρημάτων τους, από τις 20/6, στα εκδοτήρια του Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39, εντός στοάς Πεσμαζόγλου).

  • Αλλαγές στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Πέτρας: Η συναυλία του Μιχάλη Χατζηγιάννη, από τις 29/6 μεταφέρεται στις 5/7. Η παιδική παράσταση του Θεάτρου «Αποθήκη», προγραμματισμένη για τις 4/9, ματαιώνεται.

Ο καταξιωμένος αρχιμουσικός και συνθέτης Αλκης Μπαλτάς ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής και μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου. Κύριος χορηγός είναι το κράτος, που καλύπτει όλα τα βασικά έξοδα λειτουργίας του ιδρύματος και της ορχήστρας.

«Η Ηπειρος του αγώνα», τιτλοφορείται η εκδήλωση της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας, αύριο (9.30 μ.μ.), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Πέτρας του Δήμου Πετρούπολης. Ενα γενναιόδωρο, γιορταστικό πολυθέαμα, με τραγούδια, σκοπούς και χορούς από κορυφαίες στιγμές της ηπειρώτικης ιστορίας, αλλά και το μόχθο, την ξενιτιά, το διαχρονικό αγώνα των Ηπειρωτών. Συμμετέχουν πρωτομάστορες της παράδοσης: Γρηγόρης Καψάλης (κλαρίνο), Γιάννης Παπακώστας (τραγούδι), Χρήστος Ζώτος (λαούτο), η ηπειρώτικη κομπανία του Γιώργου Κωτσίνη, άλλοι σπουδαίοι Ηπειρώτες τραγουδιστές, χορωδίες, πολυφωνικά σχήματα, χορευτικοί όμιλοι Συλλόγων Ηπειρωτών της Δυτικής Αθήνας. Προπώληση εισιτηρίων στο βιβλιοπωλείο «Πολιτεία» (Ασκληπιού 3).

Πληθωρική, μεθυστική τσαμπουνοσύναξη, σήμερα (8.30 μ.μ.), στο Μουσείο Λαϊκών Οργάνων (Διογένους 1, Αέρηδες, Πλάκα), στην πρώτη εκδήλωση του κύκλου «Μουσική αυλή των θαυμάτων», που διοργανώνει η «Αλλη Οχθη». Μεταξύ άλλων συμμετέχουν: Ο «πατριάρχης» Φραγκίσκος Τζιωτάκης από την Κύθνο, ο Αιμιλιανός Λαγγώνης από την Τζιά, οι Γιώργος και Γιάννης Ρεφενές από τη Νάξο και ο Αλέξανδρος Κλειδωνάς από την Αθήνα. Η βραδιά γίνεται με τη στήριξη του διαδικτυακού φόρουμ των «Λαϊκών Αερόφωνων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ