ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 22 Μάρτη 2007
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ
Στο απυρόβλητο η δράση των μονοπωλίων

Τα μέτρα που εισηγείται η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την «εξυγίανση» της αγοράς υγρών καυσίμων αποσκοπούν στην ενίσχυση του ανταγωνισμού και όχι στην προστασία των καταναλωτών

Μπορεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού μετά από τόσους μήνες να έκανε μια σειρά προτάσεις, ωστόσο καμία από αυτές δε δίνει απάντηση στο πραγματικό ερώτημα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά: Πώς γίνεται οι τιμές στα καύσιμα να ακολουθούν συνεχώς ανοδική πορεία, όχι μόνο όταν οι λεγόμενες διεθνείς τιμές ανεβαίνουν, αλλά και όταν αυτές «πέφτουν» σε ποσοστά που ξεπερνούν και το 20%...

ICON

Μπορεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού μετά από τόσους μήνες να έκανε μια σειρά προτάσεις, ωστόσο καμία από αυτές δε δίνει απάντηση στο πραγματικό ερώτημα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά: Πώς γίνεται οι τιμές στα καύσιμα να ακολουθούν συνεχώς ανοδική πορεία, όχι μόνο όταν οι λεγόμενες διεθνείς τιμές ανεβαίνουν, αλλά και όταν αυτές «πέφτουν» σε ποσοστά που ξεπερνούν και το 20%...
Στο απυρόβλητο αφήνουν την ασυδοσία και την κερδοσκοπία των μονοπωλίων που θησαυρίζουν στο χώρο διύλισης και διακίνησης υγρών καυσίμων, τα μέτρα και οι προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τον κλάδο της αγοράς και εμπορίας πετρελαιοειδών, που παρουσιάστηκαν χτες. Επιπλέον, οι προτάσεις για νομοθετική παρέμβαση που περιλαμβάνονται στο πόρισμα, ενισχύουν τις τάσεις συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης στον κλάδο και ανοίγουν το δρόμο στην επικράτηση των πολυεθνικών (εταιρείες του κλάδου αλλά και πολυκαταστήματα, σούπερ μάρκετ κλπ) και στο λιανεμπόριο.

Κατά τα άλλα, ακόμα και η περιβόητη... «διαφάνεια» που υποτίθεται πως επιβάλλει η Επιτροπή για «γνωστοποίηση» τιμών και ποσοστών εκπτώσεων αποτελεί στάχτη στα μάτια των καταναλωτών. Η «διαφάνεια» αυτή, αφορά αποκλειστικά τις σχέσεις των κρατούντων στον κλάδο (διυλιστήρια και εταιρείες εμπορίας) και δεν έχει καμία σχέση έστω και με την ενημέρωση των καταναλωτών για τις πραγματικές τιμές και πώς αυτές διαμορφώνονται στους διάφορους κρίκους της αλυσίδας παραγωγή - διακίνηση. Αλλωστε, στόχος των μέτρων και των προτάσεων της Επιτροπής, όπως χαρακτηριστικά προκύπτει και από το πόρισμα, δεν είναι ο οποιοσδήποτε έλεγχος των τιμών ή η όποια (έστω και φιλολογικού χαρακτήρα) διασφάλιση του καταναλωτή, αλλά αποκλειστικά «η ενίσχυση του επιπέδου του ανταγωνισμού στον κλάδο».

Μεταξύ των νομοθετικών παρεμβάσεων που προτείνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι και τα ακόλουθα:

  • Να ολοκληρώσει το υπουργείο Ανάπτυξης τον κανονισμό τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας με στόχο τη διευκόλυνση των εισαγωγών πετρελαιοειδών από τις εταιρείες εμπορίας.
  • Απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων υγρών καυσίμων.
  • Αναθεώρηση της νομοθεσίας που αφορά στην αδειοδότηση και τους όρους λειτουργίας των πρατηρίων, έτσι που να μπορούν να ιδρύουν πρατήρια και τα σούπερ μάρκετ και πολυκαταστήματα.
  • Αρση ακόμα και αυτού του αποσπασματικού μέτρου της επιβολής πλαφόν στις λιανικές τιμές.

Ακόμη, η Επιτροπή Ανταγωνισμού προτείνει στην κυβέρνηση να γίνουν ρυθμιστικές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, της νοθείας και της φοροδιαφυγής. Επίσης, και προκειμένου να εξασφαλιστεί ο... υγιής ανταγωνισμός, η Επιτροπή δε διστάζει να προτείνει και την κατάργηση του πετρελαίου θέρμανσης μέσα από τη διαδικασία εξίσωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή ανά κατηγορίες. Δηλαδή του πετρελαίου θέρμανσης με του κίνησης, της σούπερ με την αμόλυβδη!

Εκτός από τις προτάσεις που απευθύνει στην κυβέρνηση, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιβάλλει προσωρινά -για ένα χρόνο, με στόχο να επανεξεταστούν μέχρι τότε- έξι μέτρα που αφορούν κυρίως τη γνωστοποίηση είτε από τα διυλιστήρια στις εταιρείες, είτε από τις εταιρείες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού στοιχείων τιμών ή ποσοστών εκπτώσεων.

Συγκεκριμένα υποχρεώνει:

  • τα διυλιστήρια ΕΛΠΕ και ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ, να τιμολογούν τα πετρελαιοειδή σε γνωστή τιμή κατά την ημερομηνία της παραγγελίας και να γνωστοποιήσουν την απόφαση στις εταιρείες εμπορίας
  • τις εταιρείες εμπορίας που χορηγούν εκπτώσεις, να θεσπίσουν «αντικειμενικά κριτήρια» που θα ισχύουν για όλη τη χώρα στον τρόπο χορήγησης των εκπτώσεων προς τους πρατηριούχους και τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης των εκπτώσεων να τις γνωστοποιούν και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού
  • τις εταιρείες εμπορίας, να αναγράφουν το ποσό της έκπτωσης στα τιμολόγια πώλησης και να γνωστοποιούν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού το μηχανισμό τιμολόγησης και κάθε αλλαγή αυτού του μηχανισμού που εφαρμόζουν προς τους πελάτες τους πρατηριούχους.
ΠΡΩΗΝ ΔΕΚΟ
Προωθείται η πλήρης ιδιωτικοποιησή τους

Την επιτάχυνση των διαδικασιών για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των πρώην ΔΕΚΟ, προωθεί η κυβέρνηση της ΝΔ. Στα πλαίσια αυτά ξεκίνησαν χτες και ολοκληρώνονται αύριο οι επαφές της Ειδικής Γραμματείας ΔΕΚΟ του υπουργείου Οικονομίας με τις διοικήσεις των επιχειρήσεων αυτών. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, αντικείμενο των συζητήσεων αυτών είναι η ενημέρωση για την πορεία κατάρτισης των Στρατηγικών και Επιχειρησιακών Σχεδίων της περιόδου 2008 - 2013, καθώς και η πορεία εφαρμογής των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων.

Με την υποχρέωση της εφαρμογής των στρατηγικών και επιχειρησιακών σχεδίων, για πρώτη φορά το 1996 (Ν.2414/96) η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έθεσε ως στόχο να λειτουργήσουν οι ΔΕΚΟ σαν ιδιωτικές επιχειρήσεις. Τα σχέδια αυτά, αποτέλεσαν τη βάση για την προώθηση των προγραμμάτων «εξυγίανσης» των δημόσιων επιχειρήσεων. Εγινε δηλαδή το πρώτο και αποφασιστικό βήμα για την ιδιωτικοποίησή τους.

Σήμερα, που το μεγαλύτερο μέρος των πρώην δημόσιων επιχειρήσεων (ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΠΕ κλπ) έχει ιδιωτικοποιηθεί, η εφαρμογή του νέου νέου νόμου για τις ΔΕΚΟ που προώθησε η κυβέρνηση της ΝΔ, αποβλέπει στην προώθηση δύο κυρίως στόχων: Στην ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, «παλιών» και «νέων» εργαζομένων, όπως έγινε στην περίπτωση του ΟΤΕ και δεύτερο, στην εφαρμογή προγραμμάτων «εξυγίανσης» των υπολοίπων, στην προοπτική, βέβαια, της ιδιωτικοποίησής τους. Στη δεύτερη περίπτωση, λόγος γίνεται κυρίως για τις πολεμικές βιομηχανίες (ΕΒΟ, ΠΥΡΚΑΛ, αεροδρόμιο Τανάγρας), δεδομένου ότι για τις άλλες επιχειρήσεις που θεωρούνται από την κυβέρνηση ΔΕΚΟ, δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον απόκτησής τους από το ιδιωτικό κεφάλαιο.

ΒΙΟΚΑΥΣΙΜΑ
Πολιτική εξυπηρέτησης επιχειρηματιών

Πριν ακόμα φτιαχτούν, ξεπουλάνε σε ιδιώτες τα δύο εργοστάσια παραγωγής βιοαιθανόλης σε Λάρισα και Ξάνθη

Στους ιδιώτες ετοιμάζεται να παραδώσει η κυβέρνηση τα δύο εργοστάσια της «Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης» σε Λάρισα και Ξάνθη, που πρόκειται να μετατραπούν σε εργοστάσια παραγωγής βιοαιθανόλης και να λειτουργήσουν μετά από τρία - τέσσερα χρόνια... Αυτό προκύπτει από σχετικές δηλώσεις του υφυπουργού Αλ. Κοντού στη Βουλή.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, που εφάρμοσε κατά γράμμα τον καταστροφικό κανονισμό για τη ζάχαρη και έκοψε στο μισό την τευτλοκαλλιέργεια, ανασκευάζει τα δύο ζαχαρουργεία σε μονάδες παραγωγής βιοαιθανόλης με τα λεφτά από το ξεπούλημα της μισής εθνικής ποσόστωσης ζάχαρης στην ΕΕ και μετά θα τα παραδώσει σε ιδιώτες, ή αλλιώς σε «στρατηγικό επενδυτή», όπως το λένε. Πρόκειται για τη συνέχεια μιας προκλητικής πολιτικής σε βάρος των συμφερόντων των μικρομεσαίων αγροτών.

Κατά τ' άλλα το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έβγαλε χτες άλλη μια ανακοίνωση - κοροϊδία με αφορμή μια ακόμα σύσκεψη που έγινε με θέμα την ανάπτυξη της καλλιέργειας ενεργειακών φυτών στην Ελλάδα. Οπως ανακοινώθηκε σχετικά, αποφασίστηκε να γίνουν συσκέψεις ανά νομό των Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών και των εταιρειών παραγωγής βιοντίζελ (όπως λέγεται επτά εταιρείες έχουν πάρει άδεια λειτουργίας) «προκειμένου να υπογραφούν περισσότερες συμβάσεις από τις ήδη υπάρχουσες με ελληνικές ενεργειακές καλλιέργειες μέσω συμβολαϊκής γεωργίας». Ακολούθως αναφέρεται πως «επειδή υπάρχουν ενδείξεις ότι τα συμβόλαια που υπάρχουν θα υπερβούν τις δυνατότητες απορρόφησης παραγόμενου βιοντίζελ από τα διυλιστήρια για το τρέχον έτος, να εξεταστεί εάν οι επιπλέον ποσότητες που θα παραχθούν από τις ενεργειακές καλλιέργειες μπορούν να απορροφηθούν το επόμενο έτος»...

Δηλαδή είναι που είναι εξευτελιστική η στρεμματική επιδότηση για τις ενεργειακές καλλιέργειες, είναι που είναι εξευτελιστικές οι τιμές, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης - που εδώ και καιρό προπαγανδίσει τα βιοκαύσιμα ως τη λύση στα αδιέξοδα της νέας ΚΑΠ και σπρώχνει τους αγρότες προς τα εκεί - έρχεται και τους λέει να υπογράψουν συμβάσεις και να παράγουν, αλλά αν υπάρχουν επιπλέον ποσότητες δε θα απορροφηθούν και θα φανεί τι θα απογίνουν από το 2008! Αν αυτό δεν αποτελεί προκλητική κοροϊδία τότε τι αποτελεί; Επίσης είναι σίγουρο πως θα γίνουν μεγάλες εισαγωγές πρώτης ύλης για παραγωγή βιοκαυσίμων από τρίτες χώρες, σε τριτοκοσμικές τιμές, που θα είναι εντελώς απαγορευτικές για να μπορούν να τις συναγωνιστούν οι μικρομεσαίοι Ελληνες αγρότες. Οι επιχειρηματίες βιοκαυσίμων πάντως δε θα χάσουν σε καμία περίπτωση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ