ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Οχτώβρη 2011
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Συνεχίζεται η «φάμπρικα» των προσωρινών εξαγωγών

Εκθεση για τον Αλέξανδρο στο Λούβρο
Εκθεση για τον Αλέξανδρο στο Λούβρο
Μερικές εκατοντάδες ακόμη αρχαία αντικείμενα θα ταξιδέψουν στο εξωτερικό από την Ελλάδα, με τη μορφή του προσωρινού δανεισμού, για εκθέσεις σε Γερμανία και Κατάρ μέσα στα δύο επόμενα χρόνια, κλιμακώνοντας την έτσι κι αλλιώς αύξηση σχετικών αιτημάτων και αριθμού αντικειμένου που εξάγονται τα τελευταία χρόνια, στο όνομα του «τουρισμού», δηλαδή της εξυπηρέτησης του κεφαλαίου στον τουρισμό, μέσω της «προβολής» της χώρας στο εξωτερικό. Στην προκειμένη περίπτωση, δηλαδή το γεγονός ότι πρόκειται για εκθέσεις στη Γερμανία και το Κατάρ, η πολιτιστική κληρονομιά μπορεί να χρησιμοποιείται και για... «καλοπιάσματα» προς το κεφάλαιο αυτών των χωρών ενόψει ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας.

Συγκεκριμένα, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε το δανεισμό 576 αρχαίων έργων, προκειμένου να παρουσιαστούν σε έκθεση, με τίτλο «Ολυμπία - Μύθος, Λατρεία και αγώνες» στο Μουσείο Μάρτιν Γκρόπιους του Βερολίνου, από 30/8/2012 - 7/1/2013 (!), καθώς και στο Μουσείο Ολυμπιακών Αγώνων και Αθλητισμού της Ντόχα του Κατάρ, από 28/3 ή 3/4/2013 - 6/7/2013.

Θυμίζουμε ότι μόνο φέτος (από τον περασμένο Απρίλη μέχρι και τον ερχόμενο Γενάρη) θα έχουν βγει από την Ελλάδα με προορισμό δύο εκθέσεις στο εξωτερικό, πάνω από χίλια (1.000) αρχαία αντικείμενα: Τουλάχιστον 500 αρχαιότητες για την έκθεση «Από τον Ηρακλή στον Αλέξανδρο: Ο θρύλος της Μακεδονίας ενός ελληνικού βασιλείου την εποχή της Δημοκρατίας», που διοργανώνεται στο Μουσείο Ashmolean του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης (6/4 - 29/8) και πάνω από 600 αρχαιότητες για την έκθεση «Αρχαία Μακεδονία: Στο βασίλειο του Μεγάλου Αλεξάνδρου» στο Λούβρο, που ξεκίνησε ήδη και ολοκληρώνεται στις 16/1/2012.

Ετσι, η πολιτιστική κληρονομιά «επιστρατεύεται» για μακροχρόνια, ενίοτε, και μακρινά ταξίδια, με όλους τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται γι' αυτήν, αλλά και για λόγους ξένους, αν όχι εχθρικούς, με τα πραγματικά συμφέροντα του ελληνικού λαού, την ώρα που η Αρχαιολογική Υπηρεσία διαλύεται, με αποτέλεσμα και η προστασία της κληρονομιάς να καθίσταται προβληματική, προς όφελος φυσικά της... «κοινωνίας των πολιτών» - όπως «κομψά» χαρακτηρίζονται οι φορείς της ιδιωτικοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς - που περιμένει στη «γωνία».

Ενας σύγχρονος Μόγλης

Εμπνευσμένο από την αληθινή ιστορία του Ιβάν Μισούκοβ είναι το μονολογικό έργο της Χάτι Νέιλορ «Ο Ιβάν και τα σκυλιά», που παρουσιάζεται στο «Προσκήνιο». Πρόκειται για μια συναρπαστική ιστορία επιβίωσης ενός παιδιού στους ζοφερούς δρόμους της Μόσχας μετά τη διάλυση της ΕΣΣΔ. Μόσχα, χειμώνας του 1996. Τρομοκρατημένο και κακοποιημένο βάναυσα από τον πατριό του, ένα τετράχρονο αγόρι το σκάει από το σπίτι και επιζεί χάρη στην ένταξή του σε μια αγέλη σκυλιών... Μετά από τρεις αποτυχημένες προσπάθειες της αστυνομίας, «συλλαμβάνεται» το 1998 και κλείνεται σε άσυλο. Μετά υιοθετείται. Στα όνειρά του ο Ιβάν Μισούκοβ τρέχει ακόμα στην άκρη της πόλης με τα σκυλιά.

Ο ηθοποιός Αρης Σερβετάλης αφηγείται, με βιωματική δύναμη, τα παιδικά χρόνια του Ιβάν. Είναι ο πρωταγωνιστής μιας τραγικής ιστορίας, που αν και αληθινή, γράφτηκε με τα «υλικά» του πιο ακραίου παραμυθιού: Τον κίνδυνο, το θάρρος, τη βία, την απελπισία, την ανατροπή, τον πανικό, την ελπίδα, την καταδίωξη, τη φιλία, την ενηλικίωση, την αγάπη και τη γαλήνη. Ο Ιβάν υπήρξε ένας σύγχρονος Μόγλης, ένα τετράχρονο παιδάκι στη «ζούγκλα» της άγριας καπιταλιστικής παλινόρθωσης στη Ρωσία, όπου η αγωνία για επιβίωση είναι τεράστια και η ελπίδα μηδενική. Ο μικρός Ιβάν κινείται σ' ένα τοπίο όπου πρωταγωνιστούν οι άστεγοι, αλκοολικοί, μαφιόζοι νεόπλουτοι, γκάνγκστερ, ανήλικα πρεζόνια, ο φόβος, το ψύχος και η πείνα. Φεύγει μια νύχτα μόνος από τον εφιάλτη του σπιτιού του για να χωθεί σ' αυτό το τοπίο της πλήρους εξαθλίωσης. Φεύγει για να γλιτώσει. Και γλιτώνει, προστατευόμενο από μια αγέλη σκυλιών. Μετάφραση Γιώργου Καλαμαντή, σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, σκηνικό - κοστούμια Κώστας Βελινόπουλος, μουσική Νίκου Πορτοκάλογλου.

Θέατρο για μεγάλους και μικρούς
  • Το βραβευμένο έργο για δύο «4ever» του Γιώργου Ηλιόπουλου παρουσιάζεται, κάθε Παρασκευή και Σάββατο, στο στούντιο «Κινητήρας, σε σκηνοθεσία: Αντιγόνης Γύρα - Δημήτρη Αγορά. Παίζουν: Δημήτρης Αγοράς - Ελενα Τυρέα. Σκηνικός Χώρος - Κοστούμια: Τόνια Αβδελοπούλου. Μουσικές διασκευές: Γιάννης Γιοκαρίνης.
  • Η ομάδα «Ρακοσυλλέκτες» παρουσιάζει την κωμωδία της Κωνσταντίνας Ρουμελιώτη «Σ' ΕΞ αλλες καταστάσεις», σε σκηνοθεσία Κώστα Κιμούλη στο «Χώρο Τέχνης Ασωμάτων». Το έργο παίζεται κάθε Τρίτη και Τετάρτη (9 μ.μ.). Παίζουν: Ζέτα Ντίλλη, Κωνσταντίνα Ρουμελιώτη, Ελένη Σταμπόλη, Γιώργος Μαυράς, Αλέξανδρος Χαριτάτος.
  • Το «Strap», μια ιδέα της Μαρίτας Ρίτζι, βασισμένη στα χνάρια μιας αληθινής ιστορίας, που ξετυλίγεται σε μια θεατρική παράσταση, στις «Ράγες», σε σκηνοθεσία Κώστα Κιμούλη. Κείμενο Δώρα Μαδαρού - Αγγελική Σπηλιωτοπούλου. Παίζουν: Μαρίτα Ρίτζι, Κώστας Κούκιος, Φώτης Κυριαζόπουλος. Χορογραφίες: Πάνος Μεταξόπουλος. Σκηνικά: Ηλίας Μπουμπαλίκης.
  • Το θέατρο «Κάτω απ' τη γέφυρα», από την Κυριακή, παρουσιάζει το παραμύθι του Λουίς Σεπούλβεδα «Η ιστορία του γάτου, που έμαθε σ' ένα γλάρο να πετάει». Διασκευή - σκηνοθεσία: Νίκος Δαφνής. Μουσική: Νίκος Τσέκος. Σκηνικά - κοστούμια - μάσκες : Γιοβάννα Πρασίνου. Παίζουν: Κώστας Κλάδης, Μαρία Βλάχου, Θοδωρής Ανθόπουλος, Πασχάλης Μερμυγκάκης, Οδυσσέας Κιόσογλου, Κώστας Τζαφέρης, Ελένη Δαφνή. Με αγάπη και πολύ χιούμορ, ο Σεπούλβεδα μιλάει για την τιμή, τη δικαιοσύνη, τη συντροφικότητα, την υπεράσπιση του αδυνάτου και το δικαίωμα στη διαφορετικότητα κάθε πλάσματος. Με το δικό του τρόπο καταγγέλλει τη ζημιά που έχει προκαλέσει στον πλανήτη η ανεξέλεγκτη βιομηχανική ανάπτυξη και ενθαρρύνει μικρούς και μεγάλους θεατές να αγωνιστούν για να γίνει καλύτερος κι ομορφότερος αυτός ο κόσμος.
Τιμούν τον Χρήστο Λεοντή

Με την παρουσίαση ενός εμβληματικού μουσικού έργου του Χρήστου Λεοντή, την «Καταχνιά», η Δημοτική Χορωδία Λιτόχωρου «Ι. Σακελλαρίδης» τιμά τον καταξιωμένο συνθέτη, σε εκδήλωση - αφιέρωμα αύριο (7 μ.μ.), στην αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Λιτόχωρου. Η «Καταχνιά», το πρώτο ολοκληρωμένο έργο του - πολύ νέου τότε - μουσικού δημιουργού, σε στίχους του Κώστα Βίρβου, έχει ως θέμα του το τρίπτυχο «Κατοχή - Αντίσταση - Απελευθέρωση». Ενα έργο συγκλονιστικό - φόρος τιμής στους παντοτινούς αγώνες: «Ενας ξύλινος σταυρός», «Τι κι αν με ρίξεις στο κελί», «Δεν θέλω να μου δέσετε τα μάτια»...

«Η Καταχνιά» κυκλοφόρησε το 1964 με ερμηνευτές τον Στέλιο Καζαντζίδη και την Μαρινέλλα, καθώς και τη χορωδία Κορίνθου υπό τη διεύθυνση του Αλέκου Παπαγιαννόπουλου. Τις διορθώσεις των πεζών σημειώσεων έκανε ο Νικηφόρος Βρεττάκος, ενώ ο Δημήτρης Μυράτ επελέγη για τα αφηγηματικά μέρη.

Στο «Χάραμα»...

Σε μια αναδρομή στο ρεμπέτικο και λαϊκό τραγούδι προσκαλεί ο Αγάθωνας από αύριο (28/10), στο «Χάραμα». Ο γνωστός ερμηνευτής, παρέα με τους Μάκη Σταμούλη, Πανωραία Κονταξή, Εύα Ξένου και την ορχήστρα του, θα εμφανίζεται στο ιστορικό κέντρο της Καισαριανής κάθε Παρασκευή και Σάββατο (22.30) και Κυριακές μεσημέρι (14.00). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει αθάνατες δημιουργίες των Βαμβακάρη, Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου κ.ά. Τηλ. κρατήσεων: 210-7669742, 6972994290.

Στο πλαίσιο του σεμιναρίου διεύθυνσης ορχήστρας του διάσημου μαέστρου Piero Bellugi, ο διευθυντής ορχήστρας Χρήστος Κολοβός θα διευθύνει την «Florence Symphonietta» στην εκκλησία του Αγίου Στεφάνου στη Φλωρεντία, στις 30 και 31/10, σε αποσπάσματα από την όπερα του Μότσαρτ «Cosi fan Tutte» («Ετσι κάνουν όλες»).

Στον εκθεσιακό χώρο της ελληνικής Βουλής παρουσιάζεται η έκθεση «Μόρφου - Η σύληση και η καταστροφή της πανάρχαιας κληρονομιάς», την οποία εγκαινίασαν ο πρόεδρος της Βουλής, Φ. Πετσάλνικος και ο πρόεδρος της κυπριακής Βουλής, Γιαννάκης Ομήρου, παρουσία του δημάρχου της πανέμορφης κατεχόμενης πόλης, Χαρ. Πίττα. Εκτίθενται πρόσφατες αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες από τις καταστροφές που έχουν υποστεί οι αρχαιολογικοί χώροι και τα εκκλησιαστικά μνημεία στην κατεχόμενη περιοχή της Μόρφου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ