ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Ιούλη 2009
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Οξύνονται τα μακρόχρονα προβλήματά της

Για άλλη μια φορά, με συνέντευξη Τύπου και με υπόμνημα προς τον υπουργό Πολιτισμού, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) επισημαίνει την εξαιρετικά δυσάρεστη κατάσταση διοικητικής παράλυσης και οικονομικής ασφυξίας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Κατάσταση που προκάλεσε η μακρόχρονη πολιτική απαξίωσης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας από τις κυβερνήσεις του δικομματισμού.

Σύμφωνα με στοιχεία του σωματείου, η Αρχαιολογική Υπηρεσία αδυνατεί να λειτουργήσει, χωρίς τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων αρχαιολόγων, χωρίς την απόσυρση της τροπολογίας - «Σαμαρά» που όχι μόνο διαιωνίζει την εργασιακή «γαλέρα» στο ΥΠΠΟ αλλά και προβλέπει προσλήψεις λίγων συμβασιούχων, με αδιαφανείς διαδικασίες.

Θυμίζουμε Ερώτηση στη Βουλή του ΚΚΕ που περιέγραφε «ανάγλυφα» την τραγική κατάσταση των αρχαιολόγων και κατά συνέπεια και της πολιτιστικής κληρονομιάς. Μεταξύ άλλων η Ερώτηση επισήμανε ότι «το επιστημονικό προσωπικό εργάζεται μέσα στην αβεβαιότητα και την εργασιακή ανασφάλεια, παλεύει για να προστατεύσει το δημόσιο αγαθό - την αρχαιολογική μας κληρονομιά - από τα αντικρουόμενα συμφέροντα (εργολάβων, κατασκευαστών, μεγαλοϊδιοκτητών), που χρηματοδοτούν τις ανασκαφές είτε νόμιμα, είτε παράνομα με ανασφάλιστη εργασία. Μάλιστα, δέχονται πιέσεις και εκβιασμούς, προσλαμβάνονται με συμβάσεις δύο μηνών για έργα δύο ετών, αν βρουν αρχαία δεν μπορούν εύκολα να τα αναδείξουν, γιατί κινδυνεύουν να μην επαναπροσληφθούν από τους ιδιώτες, πολλοί από τους οποίους τους πιέζουν να εργαστούν με Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών».

Ο ΣΕΑ, μεταξύ άλλων, ζητά: Ανάκληση της διάταξης του κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που δίνει τη δυνατότητα στους Δήμους να παρεμβαίνουν σε θέματα προστασίας των μνημείων, και του άρθρου 6 του Ν. 3513/2006 που επιτρέπει στην Εκκλησία την υλοποίηση πολιτιστικών έργων. Επίσημη γραπτή δέσμευση, με νομικό χαρακτήρα, για τις πιστώσεις του ΕΣΠΑ που προορίζονται για προγράμματα που αφορούν στην πολιτιστική κληρονομιά. Τα αντίστοιχα έργα να τα υλοποιεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία, η μόνη αρμόδια κατά το νόμο για επεμβάσεις επί μνημείων και αρχαιολογικών χώρων και όχι τρίτοι! (ΟΤΑ, Μονές, Εκκλησία της Ελλάδος).

Σοβαρό πρόβλημα θεωρεί ο ΣΕΑ την πλήρη απουσία προγραμματισμού για τη στελέχωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, με αποτέλεσμα οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες της να καλύπτονται από συμβασιούχους εργαζόμενους με προσωρινά (ασφαλιστικά) μέτρα - οι οποίοι μάλιστα απολύονται, αφήνοντας τεράστια κενά - αλλά και από μαθητευόμενους των προγραμμάτων stage.

Ο ΣΕΑ ζητά την εξαίρεση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας από τον περιορισμό της απασχόλησης μέχρι 24 μήνες των συμβασιούχων υπαλλήλων, υπογραμμίζοντας ότι αυτό είναι επιτακτική ανάγκη που καθημερινά διαπιστώνεται. Τέλος, για την εύρυθμη λειτουργία των Υπηρεσιών του ΥΠΠΟ και την αξιοκρατική αντιμετώπιση των εργαζομένων «είναι απαραίτητο», τονίζει ο ΣΕΑ «να καταργηθεί η διάταξη για την επιλογή του έκτακτου προσωπικού που προσλαμβάνεται ανά την επικράτεια από την Κεντρική Υπηρεσία, η οποία μεθοδεύτηκε με στόχο την επιλεκτική πρόσληψη "ημετέρων"».

Τα αντισοβιετικά αντανακλαστικά του σκηνοθέτη

Η υπόθεση του «κοψίματος» μέρους από το βίντεο που είχε σκηνοθετήσει ο Κώστας Γαβράς, το οποίο έδειχνε καταστροφές του μνημείου της Ακρόπολης από ρασοφόρους, «ξύπνησε» στο δημιουργό, αντισοβιετικά αντανακλαστικά. Οσο κι αν αυτό προκαλεί εντύπωση, δεδομένου ότι η κόντρα του με τη διοίκηση του Μουσείου αφορούσε άσχετο θέμα, ο Κ. Γαβράς δεν μπόρεσε να κρύψει τα αντισοβιετικά του αισθήματα, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό. Αφού χαρακτήρισε «λογοκρισία θρησκόληπτων» τη συγκεκριμένη πράξη, συμπλήρωσε ότι «αυτά συνέβαιναν κάποτε στη Σοβιετική Ενωση».

Οσον αφορά το «κόψιμο» του επίμαχου σημείου του βίντεο , ο Κ. Γαβράς ζήτησε να αποσύρει το όνομά του από το βίντεο. Για το γεγονός αυτό, ο πρόεδρος του Μουσείου, Δημήτρης Παντερμαλής, με ανακοίνωσή του δικαιολογεί τα αδικαιολόγητα...αναφέροντας, μεταξύ άλλων: «Το Μουσείο της Ακρόπολης, για ενημέρωση των επισκεπτών του, δημιούργησε ένα video 13 λεπτών, στο οποίο γίνεται απαρίθμηση των περιπετειών του μνημείου από την αρχαιότητα έως τα νεότερα χρόνια: Ο εμπρησμός του 3ου μ.Χ. αιώνα, η απολάξευση των μετοπών στα παλαιοχριστιανικά χρόνια, ο βομβαρδισμός του Morosini, και ο διαμελισμός των γλυπτών από τον Elgin. Για την απόδοση των καταστροφών, η ομάδα εργασίας δανείστηκε απόσπασμα ενός λεπτού και 40 δευτερολέπτων από ντοκιμαντέρ του Κ. Γαβρά. Ορισμένοι εξέλαβαν τις μικρές μορφές (κινούμενα σχέδια) που αναρριχώνται για να φτάσουν τις μετόπες του Παρθενώνα, ως ρασοφόρους και όχι ως ανθρώπους της εποχής. Δεδομένου ότι η μεν περίοδος καταστροφής είναι πέραν κάθε αμφιβολίας, αλλά οι συνθήκες άγνωστες, κρίθηκε σκόπιμο να εκπέσει ένα πλάνο 12 δευτερολέπτων το οποίο δεν έχει σχέση με την ουσία των πραγμάτων και δεν αποτελεί λογοκρισία».

Eurokinissi

Σε ένα μελωδικό ταξίδι χωρίς σύνορα προσκαλούν η Μαρία Φαραντούρη και ο Μανώλης Μητσιάς, στις δύο συναυλίες τους, στη Χίο (1/8) και στο Φεστιβάλ Σάνης (14/8). Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές, συμπράττουν με πυρήνα αξεπέραστες δημιουργίες των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Θάνου Μικρούτσικου και προσφέροντας δυνατές συγκινήσεις και ποιοτική ψυχαγωγία.

Υδατογραφώντας το ελληνικό τοπίο

Εργο του Ασαντούρ Μπαχαριάν
Εργο του Ασαντούρ Μπαχαριάν
Ομαδική εικαστική έκθεση υδατογραφίας (ακουαρέλα) με τίτλο «Υδατογραφώντας το ελληνικό τοπίο» παρουσιάζει (έως 20/9) η «Πινακοθήκη Σύγχρονης Βαλκανικής Τέχνης» στον Κοντιά Λήμνου, σε επιμέλεια Ιριδας Κρητικού. Αντικείμενο της έκθεσης, το ελληνικό ηπειρωτικό και νησιωτικό τοπίο, ειδωμένο μέσα από την ιδιαίτερη ματιά του κάθε ζωγράφου και με στόχο να διερευνηθούν οι εναλλασσόμενες όψεις και τονικότητες του τοπίου, οι ανεπαίσθητες χροιές και πλαστικές αξίες της υδατογραφίας, μέσα από τη «γραφή» του κάθε συμμετέχοντα καλλιτέχνη.

Η παρουσίαση περιλαμβάνει παλαιότερα έργα σημαντικών καλλιτεχνών που διερεύνησαν εξαντλητικά το συγκεκριμένο εικαστικό μέσο (Ανδρέας Βουρλούμης, Ράλλης Κοψίδης, Γιώργος Μανουσάκης, Ασαντούρ Μπαχαριάν, Νίκος Νικολάου κ.ά.) και παράλληλα συγκεντρώνει δημιουργίες σημαντικών σύγχρονων παραστατικών καλλιτεχνών. Ανάμεσά τους οι: Αδαμάκης Γιάννης, Γιαννακάκη Μαρία, Γρηγόρα Αννα, Δασκαλάκης Στέφανος, Δημητρακοπούλου Τάνια, Ελευθεριάδη Νίκη, Ζησίου Μιχάλης, Καμπάνης Μάρκος, Κατσιγιάννης Δημήτρης, Κερεστετζής Κώστας, Κεχαγιόγλου Χρήστος, Κοντέλλης Ανδρέας, Κοντοβράκης Νεκτάριος, Κοντογιαννοπούλου Λήδα, Μαδένης Μιχάλης, Μακρής Θανάσης, Μιγάδης Γιάννης, Μιχαηλίδης Γιάννης, Μπαρκώφ Αλεξάντερ, Μπελντέκος Παναγιώτης, Ξιφαρά Ιόλη, Παπανικολάου Βασίλης, Παπατριανταφυλλόπουλος Κώστας, Πατράκης Ανδρέας, Πρέκα Μερόπη, Πρέκας Πάρις, Στεφάνου Νίκος, Φειδάκης Παναγιώτης, Χαδούλης Γιώργος, Χάρος Μανώλης, Χρήστου Σάντρα, Σφούνης Θωμάς κ.ά.

Κοινός αντιφασιστικός αγώνας

«Από κάθε ρωγμή της Ιστορίας βγαίνει η Ισπανία/ Από κάθε πεθαμένο παιδί/ Βγαίνει ένα τουφέκι με μάτια/ Από κάθε έγκλημα γεννιoύνται σφαίρες», έγραφε ο Πάμπλο Νερούντα. Μια άγνωστη πλευρά της ιστορίας, που συνδέεται με τον Ισπανικό Εμφύλιο και τον αγώνα ενάντια στο φασισμό, έρχεται να φωτίσει το ντοκιμαντέρ «The Good Fight» («Η ταξιαρχία "Αβραάμ Λίνκολν" στον Ισπανικό Εμφύλιο»), που σε πρώτη πανελλήνια προβολή βγαίνει στις 30/7 στους κινηματογράφους από τη «New Star».

Γυρισμένο το 1984 στις ΗΠΑ, το έγχρωμο αυτό ντοκιμαντέρ (διάρκειας 98 λεπτών), καταγράφει 11 συγκλονιστικές μαρτυρίες των Αμερικανών επιζώντων βετεράνων της Ταξιαρχίας «Αβραάμ Λίνκολν», που ως εθελοντές βρέθηκαν κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου (1936-39) στην Ισπανία, και πολέμησαν στο πλάι του ισπανικού λαού, λίγο πριν ξεσπάσει ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος. Συνολικά, συμμετείχαν 2.800 Αμερικανοί, οι οποίοι πολέμησαν γενναία με τις Διεθνείς Ταξιαρχίες ενάντια στο φασισμό. Οι 11 βετεράνοι αφηγούνται, με υπερηφάνεια, τις θυσίες που έκαναν, όταν ο οξυμένος παγκόσμιος φασισμός κατέλυε το πνεύμα της δημοκρατίας, σ' αυτή την τραγική «πρόβα» του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Σκηνοθεσία: Νόελ Μπάκνερ, Μέρι Ντορ, Σαμ Σιλς.

Θεατρικά εργαστήρια

Το Εθνικό Θέατρο, ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου και η βρετανική ομάδα «Imitatingthe Dog», σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο, καλούν νέους 18-30 ετών (σπουδαστές δραματικών σχολών, νέους ηθοποιούς, σκηνοθέτες, αλλά και νέους που δεν συνδέονται επαγγελματικά με το θέατρο) να συμμετάσχουν στα - δωρεάν - θεατρικά εργαστήρια του προγράμματος «Talesfrom the Bar of Lost Souls», που θα πραγματοποιηθούν από 1-15/9 στο «Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας», στα ελληνικά και αγγλικά. Υποβολή αιτήσεων μέχρι 14/8.

Οι ενδιαφερόμενοι να αποστείλουν βιογραφικό σημείωμα και φωτογραφία τους μέχρι τις 14/8, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: interdept@n-t.gr με την ένδειξη «ΤheTalesfromtheBarof LostSouls» ή στην ταχυδρομική διεύθυνση: Εθνικό Θέατρο, Τμήμα Διεθνών Σχέσεων, Μουντράκη Ειρήνη, Σατωβριάνδου 42, 10437 Αθήνα.

Πληροφορίες: Ειρήνη Βουζελάκου, τηλ. 210- 3692337 ή στις ιστοσελίδες http://www.britishcouncil.org/gr/greece-arts-and-culture-creative-collaboration-the-bar-of-lost-souls.htm και www.britishcouncil.org/creativecollaboration

Δωρεάν μαθήματα ελληνικού χορού θα πραγματοποιήσει το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτέμβρη το θέατρο «Δόρα Στράτου». Από 1/10 θα αρχίσουν τα καθιερωμένα μαθήματα του τριετούς κύκλου. (Πληροφορίες στα τηλ. 210.324.6188, 210.921.4650). Το θέατρο οργανώνει σεμινάριο παραδοσιακών χορών στην Πάτρα (3, 4/10) και την 8η συνάντηση συγκροτημάτων παραδοσιακών χορών «Εμμέλεια 2009» τις Δευτέρες 7 και 21 Σεπτέμβρη 2009 στο θέατρο «Δόρα Στράτου». Πληροφορίες στο 210.324.6188, Χάρης Μπακόπουλος. Από 22-27/8 θα πραγματοποιηθεί στη Μακεδονία φεστιβάλ ερασιτεχνικών συγκροτημάτων νέων (10-20 ετών).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ