ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Δεκέμβρη 2011
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ
Αρνηση συμμετοχής στη «σικέ διαβούλευση»

Για «εξόφθαλμα προειλημμένες θέσεις και αποφάσεις» και «ευνοιοκρατική βούληση» υπέρ των μεγάλων ιδιωτικών επιχειρήσεων - χρηστών - καταγγέλλει τον υπουργό Πολιτισμού - Τουρισμού, Παύλο Γερουλάνο, η Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, με αφορμή τη «διαβούλευση» που «εγκαινίασε» πρόσφατα το ΥΠΠΟ-Τ, για αλλαγή του ισχύοντος νόμου για τα πνευματικά δικαιώματα, χαρακτηρίζοντάς τη, μάλιστα, «απαράδεκτη αν όχι ύποπτη».

Η ΕΕΘΣ αρνείται να συμμετέχει στη «σικέ», όπως τη χαρακτηρίζει, διαβούλευση και ζητά «να σταματήσει κάθε ενέργεια σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα μέχρι τη λήξη της θητείας της μεταβατικής αυτής κυβέρνησης».

«Επί δύο χρόνια» - όπως σημειώνεται - «ο επικεφαλής του υπουργείου, όχι μόνο δεν ασχολήθηκε με θέματα πολιτισμού - και όπου ασχολήθηκε μόνο αρνητικά αποτελέσματα υπήρξαν - αλλά συστηματικά αρνήθηκε να συναντήσει αυτοπροσώπως έστω και ένα φορέα πνευματικών δημιουργών. Σήμερα, στο παραπέντε της λήξης του 2011, στο παραπέντε της θητείας της μεταβατικής κυβέρνησης και με συνοπτικές διαδικασίες "φέρνει" στο προσκήνιο την επίμαχη διαβούλευση, με την πρωτοφανή διαδικασία των προμελετημένων και υποβολιμαίων ερωτήσεων».

«Κίνητρο του ενδιαφέροντός του» - επισημαίνουν οι συγγραφείς - «όπως απροκάλυπτα δηλώνεται στο εισαγωγικό του σημείωμα είναι οι "διαμαρτυρίες" των χρηστών - βλέπε ιδιωτικών εταιρειών και επιχειρήσεων, όπως λ.χ. τα ξενοδοχεία... Σε συμμόρφωση των παραπάνω διαμαρτυριών των χρηστών - που ουδείς ουδέποτε κατέβαλε πνευματικά δικαιώματα χωρίς να αναγκαστεί από κάποια δικαστική απόφαση - ο υπουργός απροκάλυπτα τις υιοθετεί»...

«Ποιος ο λόγος για ειδική, δηλαδή ευνοϊκή μεταχείριση των ιδιωτικών επιχειρήσεων των χρηστών σε σχέση με τις λοιπές επιχειρήσεις; Κανείς, πλην της ευνοιοκρατικής βουλήσεως», καταλήγει η ανακοίνωση.

Είναι φανερό ότι στη συγκυρία της οικονομικής κρίσης του καπιταλιστικού συστήματος, η κυβέρνηση αναγκάζεται να ξεπεράσει τις όποιες καθυστερήσεις και να προχωρήσει ταχύτατα στις αναγκαίες για την αναπαραγωγή του κεφαλαίου αναδιαρθρώσεις, που έχουν εδώ και χρόνια αποφασιστεί σε επίπεδο ΕΕ. Συγκεκριμένα, το ΥΠΠΟΤ, αξιοποιώντας πραγματικά προβλήματα και υπαρκτές αντιφάσεις του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, έρχεται - μέσω και του μηχανισμού διαχείρισης των «πνευματικών δικαιωμάτων» - να συνδράμει στη γενικότερη προσπάθεια του αστικού κράτους για ενίσχυση της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου. Οι νέες ρυθμίσεις έρχονται να συμβάλουν και στη ζωτική απαίτηση του ευρωπαϊκού κεφαλαίου για αναπροσαρμογή της ευρωπαϊκής πολιτιστικής βιομηχανίας στα πλαίσια της όξυνσης του διεθνούς ανταγωνισμού για αποδοτικότερη εκμετάλλευση των πρόσφατων τεχνολογικών επιτευγμάτων.

Φωτογραφίες και αρχειακά τεκμήρια

Σιωπηλά «ποιητικές», παράξενες, με μερικές να μοιάζουν «σουρεαλιστικές» φωτογραφίες από τοπία μακρινά, ίσως άγνωστα στους περισσότερους, από το ένα άκρο ως το άλλο, από την Ανατολή ως τη Δύση, κι από το Βορρά ως το Νότο της ευρωπαϊκής ηπείρου, περιλαμβάνει η έκθεση φωτογραφίας «Land Ends. Παύλος Φυσάκης», που παρουσιάζεται (έως 29/1/2012) στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138). Και μέσα σε αρκετά τοπία υπάρχει και η ανθρώπινη παρουσία, με τα γηγενή χαρακτηριστικά της κάθε χώρας και περιοχής, με την καθημερινότητά της, την εργασιακή ή άλλη δραστηριότητά της. Αυτή η σειρά (αποτελείται από 45 ταξιδιωτικές φωτογραφίες του Παύλου Φυσάκη και ένα χάρτη της ηπείρου) βραβεύθηκε το 2008 από 24 επιμελητές (από διάφορες χώρες) στη διεθνή «Φωτομπιενάλε» της Θεσσαλονίκης, και το 2010 η δίγλωσση έκδοση έλαβε το Α' βραβείο ελληνικού φωτογραφικού λευκώματος. Μέρος αυτής της σειράς φωτογραφιών έχει παρουσιαστεί στο Διεθνές Φεστιβάλ της Αρλ, στο Διεθνή Μήνα Φωτογραφίας του Παρισιού, στη Θεσσαλονίκη, στο Ρέθυμνο και στο παρισινό φεστιβάλ «Circulation (s)».

Θυμίζουμε ότι στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς) παρουσιάζεται (έως 22/1) η έκθεση «Εθνική Τράπεζα: 1841-2011», που περιλαμβάνει τεκμήρια (πίνακες, γλυπτά, χαρακτικά, μετάλλια φιλοτεχνημένα από σπουδαίους Ελληνες εικαστικούς, έγγραφα, νομίσματα, τραπεζογραμμάτια, εκδόσεις κ.ά.) από το Ιστορικό Αρχείο της ΕΤΕ, κατανεμημένα σε 20 θεματικές ενότητες, σε επιμέλεια επιστημονικού προσωπικού της τράπεζας.

Τα βραβεία της Ακαδημίας Αθηνών

Η Ακαδημία Αθηνών στη χθεσινή πανηγυρική συνεδρία της απένειμε τα φετινά βραβεία της, στους τομείς της επιστήμης, της τέχνης και της κοινωνικής προσφοράς.

Στους τομείς των Γραμμάτων και Τεχνών απονεμήθηκαν τα εξής βραβεία:

Ποιητικά βραβεία στους Γιάννη Ζερβόγια για τη συλλογή του «Κρίσιμη μάζα» και Αθηνά Παπαδάκη για τη συλλογή «Με λύχνο και λύκους». Βραβείο μουσικής δόθηκε στον αριστούχο πιανίστα Κωνσταντίνο Δεστούνη. Βραβείο συγγράμματος Νεοελληνικής Ιστορίας ή Φιλολογίας έλαβαν οι Γεώργιος Κεχαγιόγλου και Λευτέρης Παπαλεοντίου για το βιβλίο τους «Ιστορία της Νεότερης Κυπριακής Λογοτεχνίας». Βραβείο καλύτερης ερμηνευτικής μονογραφίας για έργο κλασικής Φιλολογίας στον Γεώργιο Α. Ξενή για το «Scholiaveterain Sophoclis Electram». Βραβείο μελέτης για την ιστορία, αρχιτεκτονική και τέχνη της Ηπείρου στον Στέφανο Τσιόδουλο για το βιβλίο «Η ζωγραφική των σπιτιών του Ζαγορίου. Τέλη 18ου - αρχές 20ού αιώνα. Ιστορική και πολιτισμική προσέγγιση». Το βραβείο εις μνήμη του μουσουργού Γιάννη Παπαϊωάννου δόθηκε στον Δημήτρη Τερζάκη για τη «συμβολή του στην ανάπτυξη της σοβαρής ελληνικής μουσικής».

Η Ακαδημία έδωσε τα εξής - άνευ προκήρυξης - δικά της βραβεία στους: Βασίλειο Αραβαντινό για το βιβλίο «Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών», Ελλη Σολομωνίδη για την πενηντάχρονη σκιτσογραφική δημιουργία της, Χαράλαμπο Π. Συμεωνίδη για το δίτομο έργο «Ετυμολογικό Λεξικό των Νεοελληνικών Οικωνυμίων», Πέτρο Ζουμπουλάκη για το σύνολο της εικαστικής του δημιουργίας, Ιωάννη Μπουρλογιάννη - Τσαγγαρίδη για τη μελέτη του «Francesco Saverio Altamura (1822 - 1897). Ο βίος και το έργο του», Ανδρέα Ι. Βοσκό, Ιωάννη Ταϊφάκο και τον θανόντα Κώστα Π. Μιχαηλίδη για το εξάτομο έργο «Αρχαία Κυπριακή Γραμματεία», Σοφία Καλοπίση - Βέρτη και Μαρία Παναγιωτίδη - Κεσίσογλου για την επιμέλεια της έκδοσης «Πολύγλωσσο Εικονογραφημένο Λεξικό Ορων Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής και Γλυπτικής», Νίκο Νέζη για το τρίτομο έργο «Τα ελληνικά βουνά. Γεωγραφική Εγκυκλοπαίδεια». Επαινος δόθηκε στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης για το πλούσιο μορφωτικό έργο της στη Λακωνία.

Με χρηματικά έπαθλα των ιδρυμάτων Πέτρου Χάρη, καθώς και των Κώστα και Ελένης Ουράνη δόθηκαν τα εξής λογοτεχνικά βραβεία: Ποίησης στον Μιχάλη Γκανά για το σύνολο του έργου του. Μυθιστορήματος στον Μιχάλη Μοδινό για την «Επιστροφή». Διηγήματος στον Τάσο Καλούτσα για τη συλλογή «Η ωραιότερη μέρα της». Ποίησης στον Γιώργο Μαρκόπουλο για το σύνολο του έργου του. Μυθιστορήματος στην Ερση Σωτηροπούλου για την «Εύα». Διηγήματος στον Δημήτρη Πετσετίδη για το σύνολο του έργου του. Βραβείο δοκιμίου δόθηκε στον Διονύση Μουσμούτη για το βιβλίο του «Ούγκο Φόσκολο. Ιστορικά και βιογραφικά παραλειπόμενα».

Συγκρουσιακή «κόλαση»

Στο θέατρο «Σφενδόνη» παρουσιάζεται το έργο του Τόμας Μπέρνχαρντ «Ρίτερ, Ντένε, Φος», με τους Δημήτρη Καταλειφό, Ράνια Οικονομίδου και Αννα Κοκκίνου. Φίλοι και συνεργάτες από τα παλιά - έπαιξαν μαζί για τελευταία φορά πριν είκοσι πέντε χρόνια - ξανασμίγουν και συνυπογράφουν μαζί με τον Πάνο Παπαδόπουλο τη σκηνοθεσία. Μετάφραση Ιωάννα Μεϊτάνη, σκηνικό Εύα Μανιδάκη, φωτισμοί Αλέκος Γιάνναρος.

Γραμμένο το 1984, ένα από τα σημαντικότερα του Τόμας Μπέρνχαρντ, έργο βαθιά πολιτικό, ξεκινά από την οικογένεια για να χαρτογραφήσει ολόκληρη την κοινωνία. Κριτικός και ανελέητος, ο συγγραφέας θέτει προβλήματα και εμβαθύνει στην ψυχή και το πνεύμα του ανθρώπου, καταλήγοντας ότι θύτες και θύματα μπλέκονται σε ένα φαύλο κύκλο, χωρίς τελειωμό. Με το χρήμα να καθορίζει τις τύχες των τριών προσώπων, οι δύο αδελφές Ρίτερ και Ντένε και ο αδελφός τους Λούντβιχ, ζουν στο αρχοντικό τους, σε ένα προάστιο της Βιέννης, καθώς ανήκουν στη βαθύπλουτη οικογένεια Βόρινγκερ.

Ολα ξεκινούν όταν η Ντένε φέρνει για μόνιμη εγκατάσταση στο σπίτι το στοχαστή αδερφό της Λούντβιχ, ύστερα από εικοσαετή παραμονή του σε ψυχιατρείο. Στόχος της είναι να εντάξει και πάλι τον αδερφό της στο σπίτι και στα ενδιαφέροντά του. Η Ρίτερ, τελείως αντίθετη με την πρωτοβουλία της μεγαλύτερης αδελφής της, καθώς διαφέρουν οι απόψεις τους, θεωρεί τον αδελφό της τέρας εγωισμού και της δικής τους καταπίεσης. Οι τρεις τους, μέσα στην «κόλαση των Βόρινγκερ», όπως χαρακτηρίζεται το αρχοντικό της οικογένειας, θα συγκρουσθούν βίαια και ανελέητα.

Κλειστά θα είναι τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, 31/12 και 1/1, λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων των αρχαιοφυλάκων. Οι αρχαιοφύλακες διεκδικούν δεδουλευμένα δύο μηνών που αφορούν σε εργασία τα Σαββατοκύριακα και σχετική πρόβλεψη στο νέο μισθολόγιο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ