ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Αυγούστου 2008
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
«Κρύβεται» ... στα «πακέτα» η κυβέρνηση

Ο Αρχαιολογικός Χώρος Πετρών
Ο Αρχαιολογικός Χώρος Πετρών
Απτόητη μέχρι κυνισμού εμφανίζεται η κυβέρνηση στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς, παρά τη διόγκωση των προβλημάτων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και τις μαζικές αντιδράσεις των αρχαιολόγων σε βασικές αντιδραστικές επιλογές της.

Εγκαινιάζοντας χτες τον Αρχαιολογικό Χώρο των Πετρών στο Αμύνταιο, ο υπουργός Πολιτισμού, Μ. Λιάπης, εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να «διαφημίσει» το πολιτιστικό «έργο» της κυβέρνησης. Μεταξύ άλλων είπε ότι έχουν δαπανηθεί από το Γ΄ ΚΠΣ 347 εκατομμύρια ευρώ για 92 μουσεία και 452 εκατομμύρια ευρώ για 341 αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία σε όλη την επικράτεια, ενώ για την επόμενη προγραμματική περίοδο έχουν «σχεδιαστεί έργα ενός δισεκατομμυρίου ευρώ». «Η συντήρηση και προστασία των αρχαιολογικών χώρων βρίσκονται στην κορυφή των προτεραιοτήτων της πολιτικής μας, πάντα σε στενή συνεργασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία»(!) πρόσθεσε.

Καταρχήν να σημειώσουμε ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία δε «συνεργάζεται στενά» με το ΥΠΠΟ, αλλά «είναι» το ΥΠΠΟ, γεγονός το οποίο τόσο η κυβέρνηση της ΝΔ όσο και οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ προσπαθούν να αλλάξουν, εμπλέκοντας στο έργο της από δημοτικές επιχειρήσεις, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ακόμη και την εκκλησία, μέχρι τον ιδιωτικό τομέα εν γένει. Και το κάνουν, απαξιώνοντας ταυτόχρονα την ίδια την Αρχαιολογική Υπηρεσία, η οποία, παρά τα κοινοτικά «πακέτα», πλήττεται από διαχρονική και συνεχώς εντεινόμενη υποχρηματοδότηση, από «πογκρόμ» απολύσεων που την «αποψιλώνουν» από σημαντικό, εξειδικευμένο προσωπικό και βέβαια από τις νέες «φουρνιές» συμβασιούχων που απλώς διαιωνίζουν την εργασιακή ομηρία. Για να μη γίνει λόγος για τις κατά καιρούς μη καταβολές δεδουλευμένων, οδοιπορικών, επιδομάτων κλπ.

Ο υπουργός αποκρύπτει το γεγονός ότι διαχρονική, δημόσια, κρατική πολιτική για τον πολιτισμό, προς όφελος του λαού και της ίδιας της πολιτιστικής κληρονομιάς, δεν ασκείται συγκυριακά και με επιλεγμένες χρηματοδοτήσεις σε αρχαιολογικούς χώρους και περιοχές - «φιλέτα» για το κεφάλαιο του τουρισμού, καθηλώνοντας την ίδια στιγμή τον κρατικό προϋπολογισμό για τον πολιτισμό στο 0,5% και παραχωρώντας για δεκαετίες προς εκμετάλλευση μνημεία στους ιδιώτες, ιδιαίτερα στο τραπεζικό κεφάλαιο.

ΒΕΡΓΙΝΑ
Νέο εύρημα στο φως

Δεν ήταν ...«νάρκη», όπως νόμιζε ο νεαρός εργατοτεχνίτης των αρχαιολογικών ανασκαφών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στη Βεργίνα, αλλά ένα, εντυπωσιακών διαστάσεων, χάλκινο αγγείο, εντελώς πράσινο από την οξείδωση, το οποίο αποκαλύφθηκε ανάμεσα σε αρχαία μπαζώματα στα βαθύτερα στρώματα της ανασκαφής!

Μέσα του περιείχε ένα μικρότερο σκεύος, απείραχτο από το χρόνο, στο εσωτερικό του οποίου και μέσα σε νερό, βρέθηκε ένα χρυσό στεφάνι βαλανιδιάς, πάνω σε ανθρώπινα οστά, ανάμεσα σε ρίζες. «Το εύρημα είναι πολύτιμο», σημειώνεται στην ανακοίνωση του Πανεπιστημίου, «καθώς το στεφάνι είναι σχεδόν εφάμιλλο σε ποιότητα και διαστάσεις με εκείνα από τους ασύλητους βασιλικούς τάφους της Μεγάλης Τούμπας, και το χρυσό αγγείο που δέχτηκε τα οστά (στο σχήμα μιας μεγάλης κυλινδρικής πυξίδας με κάλυμμα), μοναδικό όσο γνωρίζουμε».

Το εύρημα εντοπίστηκε στις 26/8, εκτός των ορίων του εκτεταμένου νεκροταφείου της βασιλικής νεκρόπολης, από την ομάδα ανασκαφής του ΑΠΘ με επικεφαλής την καθηγήτρια Χρυσούλα Σαατσόγλου - Παλιαδέλη. Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι «το εύρημα θα αποτελέσει αντικείμενο εξειδικευμένων ερευνών, προκειμένου να απαντηθούν ερωτήματα σχετικά με τα υλικά, τη σύσταση των μετάλλινων σκευών, τα οστά και την ηλικία του νεκρού, τους λόγους για τους οποίους ένα τέτοιο σύνολο (τόσο ταιριαστό για έναν τάφο) βρέθηκε εκτός των ορίων του εκτεταμένου νεκροταφείου της βασιλικής νεκρόπολης, και να κατανοήσουν την αιτία για την απόκρυψη των οστών ενός ανώνυμου (αλλά κάθε άλλο παρά τυχαίου νεκρού) στο πιο δημόσιο και το πιο ιερό από τα σημεία της οχυρωμένης πόλης».

Το ΑΠΘ αναφέρει ότι στο Ιερό της Εύκλειας στη Βεργίνα, έναν από τους σημαντικότερους ανασκαφικούς τομείς του αρχαιολογικού χώρου που ερευνά εδώ και χρόνια ασκώντας φοιτητές στην ανασκαφική πρακτική, «συχνά βρεθήκαμε αντιμέτωποι με σημαντικά ευρήματα: Πολύτιμες επιγραφές που το ταυτίζουν με τμήμα της αγοράς των Αιγών, εντυπωσιακά μαρμάρινα αφιερώματα της βασίλισσας Ευρυδίκης (μητέρας του Φιλίππου Β`) στην πανελλήνια θεότητα Εύκλεια, που προβάλλουν τη σημασία του για τη βασιλική οικογένεια και ένα κολοσσικό, μαρμάρινο φίδι, ζωόμορφη απεικόνιση του Διός Μειλιχίου που συμπληρώνει την εικόνα για τις λατρείες στην αγορά της οχυρωμένης πόλης. Ολα τα ευρήματα ήταν απολύτως συμβατά με το χαρακτήρα του πολιτικού και θρησκευτικού κέντρου των Αιγών».

Πάντως, με το νέο εύρημα, οι ανασκαφείς θεωρούν ότι βρίσκονται αντιμέτωποι «με ένα ακόμη πεδίο αρχαιολογικής έρευνας, ιδιαίτερα ελκυστικό, όχι λόγω των πολύτιμων υλικών του ευρήματος, αλλά εξαιτίας των ειδικών συνθηκών ανεύρεσής του. Σε κάθε περίπτωση, τα δεδομένα, αλλά και τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας θα τεθούν σύντομα υπόψη της επιστημονικής κοινότητας».

Μας λείπει

Μάνος Κατράκης
Μάνος Κατράκης
O άνθρωπος, ο αγωνιστής και καλλιτέχνης, ο Μάνος Κατράκης, πάντα θα έχει θέση στην καρδιά και στη μνήμη μας. Σε πείσμα του χρόνου που κυλά και προσθέτει χρόνια στις μεγάλες απουσίες, σε πείσμα του χρόνου που γερνά, κάποιοι άνθρωποι ξεσηκώνουν τη μνήμη μας γιατί το αξίζουν. Τέτοιες μέρες θυμόμαστε πάντα εκείνον που, στο πέρασμά του από τη ζωή, δημιούργησε ιστορία και έργο.

Την Τρίτη συμπληρώνονται είκοσι τέσσερα χρόνια απουσίας, αλλά μοιάζει να είναι δίπλα μας, παντοτινός σύντροφός μας. Είναι γνωστό σε όλους ότι ο Μάνος Κατράκης άφησε παρακαταθήκη πνευματική, καλλιτεχνική και πολιτική. Υπήρξε υπόδειγμα γενναίου αγωνιστή, σταθερού, ασυμβίβαστου και συνειδητού κομμουνιστή και μοναδικά υπέροχου καλλιτέχνη. Δίδαξε και «ποίησε» ήθος πάνω στη θεατρική σκηνή, αλλά και στην καθημερινή «σκηνή» του αγώνα.

Και από αυτόν τον αγώνα λείπει σήμερα η συμμετοχή του. Σ' αυτό τον αγώνα που σήμερα διεξάγει το Κόμμα του και οι σύντροφοί του, τον είχαμε ανάγκη. Είχε την παλικαριά να αγαπά και να μοχθεί για τη ζωή, τον αγώνα, την τέχνη. Δυνατός, εργατικός, σεμνός και αταλάντευτος, επέλεξε το δύσκολο δρόμο και στη ζωή και στην τέχνη. Οι προσωπικές του αγωνίες ήταν οι αγωνίες του λαού και η ανησυχία του ήταν η ανησυχία του παθιασμένου εργάτη της τέχνης.

Περισσότερα από 50 χρόνια συνεχούς προσφοράς στο θέατρο, με στόχους υψηλούς, με ερμηνείες συγκλονιστικές, με βραβεία και κριτικούς επαίνους. Με το μεγαλόπρεπο ανάστημά του και τη βαριά κρυστάλλινη φωνή του απέδειξε τις υποκριτικές του ικανότητες κυρίως σε ρόλους τραγικούς, όπως στον «Προμηθέα Δεσμώτη» που παρουσίασε τελευταία φορά το 1976.

Πιστεύοντας πως η τέχνη δεν υπάρχει από προσωπική ανάγκη για έκφραση, αλλά είναι ένα σπουδαίο κοινωνικό λειτούργημα, που εξυπηρετεί την ανάπτυξη της κοινωνίας μας, έστρεψε την τέχνη του και τον εαυτό του στην εξυπηρέτηση υψηλών στόχων, σκοπών και προοπτικών.

Θεατρικοί Αγώνες

«Η λέξη
«Η λέξη "πρόοδος" στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» του Ματέι Βιζνιέκ, από το Ερασιτεχνικό Δημοτικό Θέατρο Μαραθώνα
Εδώ και 22 χρόνια πραγματοποιούνται στο Δήμο Ζωγράφου (3-15 του Σεπτέμβρη) οι Πανελλήνιοι Θεατρικοί Αγώνες Ερασιτεχνικών Θιάσων, με τη συμμετοχή θιάσων από όλη την Ελλάδα, διαγωνιζόμενοι για τα Ειδικά Βραβεία και τις Διακρίσεις.

Ολοι οι συμμετέχοντες προέρχονται από αξιόλογες θεατρικές ομάδες που λειτουργούν ως κυψέλες πολιτιστικής έκφρασης σε όλη τη χώρα και απαρτίζονται από ανθρώπους που καταθέτουν ψυχή και μεράκι στο θέατρο. Φέτος θα φιλοξενηθούν 12 θίασοι από διάφορα μέρη της Ελλάδας που επιλέχθηκαν από ειδική επιτροπή ανθρώπων του θεάτρου, επιλογή πραγματικά πολύ δύσκολη. Φέτος στο κλείσιμο του Φεστιβάλ και πριν την απονομή των βραβείων συμμετέχει εκτός συναγωνισμού η μία από τις δύο θεατρικές ομάδες του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Ζωγράφου με το έργο «Μια ιστορία για το χρόνο».

3/9: ΔΗΜΟΣ ΙΛΙΟΥ «Ελ Γκρέκο» των Τάσου Ραμσή - Δημήτρη Σιατόπουλου. 4/9: ΔΗΜΟΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ «Η Πεντανόστιμη» της Λένας Διβάνη. 5/9: ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΝΑΥΠΛΙΟΥ «Ευτυχώς τρελάθηκα» του Γιώργου Ρούσσου. 6/9: ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΥΚΕΩΝ «Ο Πλούτος» του Αριστοφάνη. 7/9: ΔΗΜΟΣ ΣΠΕΡΧΕΙΑΔΑΣ «Ράφτης Κυριών» του Ζορζ Φεντό. 8/9: ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΩΤΑΣ» «Μήδεια» του Ευριπίδη. 9/9: ΔΗΜΟΣ ΧΟΛΑΡΓΟΥ «Μήδεια» του Μποστ. 10/9: ΔΗΜΟΣ ΜΕΛΙΣΣΙΩΝ «Το Καθαρτήριο και 4 μονόπρακτα» του Πάρι Τακόπουλου. 11/9: ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑ «Η λέξη "πρόοδος" στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» του Ματέι Βιζνιέκ. 12/9: ΔΗΜΟΣ ΚΑΡΥΣΤΟΥ «ΑΝΕΜΟΠΥΛΕΣ»: «Το ξύπνημα» του Αλέκου Λιδωρίκη. 13/9: ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΣΟΥΡΠΗΣ «ΟΙ ΝΗΕΣ» - ΒΟΛΟΣ «Η τύχη της Μαρούλας» του Δημ. Κορομηλά. 14/9: ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ «Ματωμένος Γάμος» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ