Κατατέθηκε η τροπολογία για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης σε 1.830.000 δικαιούχους αντί για 2.200.000 που προβλέπονταν αρχικά. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση αυξάνει το φόρο της αμόλυβδης βενζίνης, μέτρο που θα πλήξει εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκινητιστές
Αξίζει να σημειώσουμε ότι από το γλίσχρο χειμερινό επίδομα θέρμανσης, πέρα από το γεγονός ότι δεν αφορά όλους τους εργαζόμενους, έχουν αποκλειστεί και αρκετές εκατοντάδες από εκείνους που αρχικά οι κυβερνώντες δήλωναν πως θα το πάρουν. Ενώ στην αρχή οι κυβερνητικοί παράγοντες ανέφεραν ότι οι δικαιούχοι θα ανέλθουν σε 2.200.000, τελικά το μέτρο θα ισχύσει για 1.830.000, σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου στην παρουσίαση του κρατικού προϋπολογισμού του 2001. Πιθανότατα να είχαν συμπεριλάβει στους δικαιούχους του επιδόματος αρχικά τους αγρότες, τους οποίους στη συνέχεια... απέσυραν για λόγους οικονομίας. Το νέο στοιχείο που γίνεται γνωστό με την τροπολογία είναι ότι επίδομα θα χορηγηθεί και στους πρώην δημάρχους και πρώην κοινοτάρχες στους οποίους καταβάλλεται χορηγία μέχρι 100.000 δρχ... Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται σε 78 δισ. δραχμές, το επίδομα ανάλογα με την γεωγραφική περιοχή ξεκινά από 30.000 για τα νησιά, φτάνει ως τις 40.000 για την περιοχή της Ν. Ελλάδας και καταλήγει στις 50.000 δραχμές για τους νομούς της Β. Ελλάδας και θα δοθεί σε δύο δόσεις, από τις οποίες η πρώτη με το επίδομα εορτών των Χριστουγέννων και η δεύτερη με τη σύνταξη του μήνα Μάρτη του 2001.
Αναλυτικότερα η τροπολογία προβλέπει τα ακόλουθα:
Ο φόρος εισοδήματος αποτελεί το 31,7% των κρατικών εσόδων
Στα 722 δισ. δραχμές έφτασαν τα υπερέσοδα του κράτους στο δεκάμηνο Γενάρη - Οκτώβρη του 2000, καθώς η συσσώρευση των φόρων συνεχίστηκε με αμείωτους ρυθμούς. Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι στο δεκάμηνο του 2000 τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού αυξήθηκαν σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 1999 κατά 12%, ήταν δηλαδή τετραπλάσια του πληθωρισμού, και ξεπέρασαν κατά πολύ τον ετήσιο στόχο 3,4% που προβλέπεται στον προϋπολογισμό του 2000. Από τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών προκύπτει ότι τη μερίδα του λέοντος κατέβαλαν οι μισθωτοί, καθώς ο φόρος εισοδήματος μετέχει στα κάθε είδους κρατικά έσοδα με ποσοστό 31,7%.
Ειδικότερα, τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού μέχρι το τέλος του Οκτώβρη διαμορφώθηκαν σε 9,6 τρισ. δρχ. και προήλθαν από τις εξής πηγές:
ΔΟΥ 6,617 τρισ. δραχμές, δηλαδή το 68,9% των εσόδων της περιόδου. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ο φόρος εισοδήματος απέφερε περισσότερα από 3 τρισ. δρχ. και αυξήθηκε σε σύγκριση με το 1999 κατά 14,3%. Ο ΦΠΑ συνεισέφερε με 1,9 τρισ. και ήταν αυξημένος έναντι του 1999 σε ποσοστό 12,9%.
Τελωνεία 2,374 τρισ. (24,7% του συνόλου). Ο ΦΠΑ (τελωνείων) παρουσίασε αύξηση σε σύγκριση με πέρυσι κατά 28,1% και οφείλεται στην αύξηση της τιμής των πετρελαιοειδών, την οποία τελικά πληρώνουν και πάλι οι μισθωτοί φορολογούμενοι.
Υπόλογοι συμψηφισμών (αφορούν κυρίως μερίσματα από μετοχές και ομόλογα που έχει στην κατοχή του το Δημόσιο) 612 δισ. δρχ. (6,4% του συνόλου).
Η συσσώρευση των φόρων προσέλαβε ταχύτατους ρυθμούς, παρά το γεγονός ότι η μείωση της συναλλακτικής κίνησης στο χρηματιστήριο δημιούργησε απώλειες εσόδων 200 δισ. δραχμών. Ετσι ο υφυπουργός Οικονομικών Απ. Φωτιάδης παραδέχτηκε πως το πλεόνασμα εσόδων θα ξεπερνούσε το 1 τρισ. δραχμές εφόσον η κίνηση στο χρηματιστήριο ανταποκρινόταν με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού.
Συνέντευξη Τύπου με θέμα «Η αιφνιδιαστική τροπολογία του άρθρου 38 (Ρυθμίσεις θεμάτων Λογιστή - Φοροτεχνικού), που κατέθεσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στο σχέδιο νόμου "Φορολογικές ελαφρύνσεις κλπ.", η συζήτηση του οποίου άρχισε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και οι επιπτώσεις του», παραχωρεί σήμερα στις 12 το μεσημέρι η Πανελλήνια Ομοσπονδία Λογιστών (ΠΟΛ), στα γραφεία της Ενωσης Λογιστών (Κάνιγγος 27, 5ος όροφος).
Οπως τονίζει η ΠΟΛ, σε ανακοίνωσή της, «το θέμα αυτό έχει ευρύτερη σημασία και δεν έχει να κάνει μόνο με τη "θηλιά" ευθύνης στους λογιστές και τον αποκλεισμό από το επάγγελμα χιλιάδων λογιστών, που μέχρι σήμερα το ασκούν νόμιμα, αλλά αφορά όλους τους φορολογούμενους πολίτες, καθώς επίσης και χιλιάδες μικρομεσαίους επιτηδευματίες, οι οποίοι θα επιβαρυνθούν με πρόσθετες δαπάνες». Και αυτό γιατί, όπως εξηγεί, «σκόπιμα αποφεύγεται η λήψη ουσιαστικών μέτρων πάταξης της φοροδιαφυγής».
Να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις για τη γύμνια των ελέγχων στα κρέατα της αγοράς και τα προϊόντα κρέατος, επιχείρησαν από κοινού χτες ο υπουργός Γεωργίας Γ. Ανωμερίτης και ο υφυπουργός Φ. Χατζημιχάλης.
Με αφορμή την ενημέρωση που έκαναν στην Επιτροπή Αποτίμησης Τεχνολογίας στη Βουλή για την εφαρμογή της απόφασης, με βάση τον κοινοτικό κανονισμό 1720/2000, για την επισήμανση του βόειου κρέατος και προϊόντων με βάση το κρέας, υπουργός και υφυπουργός έβγαλαν μια ανακοίνωση στην οποία φαίνεται τι έπρεπε να έχει γίνει και δεν το έκανε η κυβέρνηση μέχρι τώρα. Για λόγους όμως δημιουργίας εντυπώσεων, η ανακοίνωση είναι γραμμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να φαίνεται ότι πάρθηκαν όλα τα ενδεικνυόμενα μέτρα. Μόνο όμως που η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική, αφού τίποτα δεν έχει γίνει στην πράξη για τη δημιουργία βάσης δεδομένων, καθώς και για την επισήμανση και έλεγχο του βόειου κρέατος και των παραγώγων του, κάτι μάλιστα που έπρεπε να έχει συμβεί προ χρόνων όπως όριζε ο κανονισμός 820 του οποίου συνέχεια είναι ο 1760.
Πάντως, το υπουργείο Γεωργίας, σαν να μην τρέχει τίποτα, ανακοίνωσε ότι επισήμανση του βόειου κρέατος και του κιμά είναι υποχρεωτική για τους επιχειρηματίες μέχρι 31/12/2001 (συμπεριλαμβάνονται οι κρεοπώλες, ώστε να παρέχονται οι παρακάτω πληροφορίες: Αριθμός αναγνώρισης ζώου ή ομάδας ζώων, κωδικός σφαγείου και το κράτος που σφάχτηκε ή τεμαχίστηκε και συνοδευτικά έγγραφα σε όλα τα στάδια εμπορίας). Στην ανακοίνωση γίνεται ακόμα γνωστό ότι προβλέπονται και ποινές που θα φτάνουν μέχρι και 10 εκατ. δραχμές.
Επίσης, αναφέρεται ότι τους ελέγχους θα αναλάβουν οι υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, χωρίς όμως να γίνεται λόγος αν θα ενισχυθούν σε προσωπικό και μέσα, ώστε να μπορούν να ασκούν αποτελεσματικούς ελέγχους.