ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Ιούνη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Α' ΔΙΑΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Φιλόδοξη προσπάθεια

Θα πραγματοποιηθεί από 1η έως 15 του Ιούλη στην Καλαμαριά

Μια νέα, φιλόδοξη προσπάθεια, αποτελεί η πραγματοποίηση του Α Διαβαλκανικού Συμποσίου Εικαστικής Δημιουργίας, ζωγραφική - γλυπτική - χαρακτική,που διοργανώνει το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας,σε συνεργασία με τον Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, Θεσσαλονίκη '97 και το Δήμο Καλαμαριάς.Από την 1η και μέχρι τις 15 Ιουλίου, στο Ευρωπαϊκό - Βαλκανικό Κέντρο Νεολαίας (πρώην Ρεμέτζο Παλάς), καλλιτέχνες από τις βαλκανικές χώρες, θα δημιουργήσουν τη δική τους, ξεχωριστή "γέφυρα" ειρήνης.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου η Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εύα Μελά "Η περιοχή των Βαλκανίων, αντί να μαστίζεται από πολέμους, μπορεί να δώσει ένα στίγμα δημιουργικότητας και επικοινωνίας μέσω της τέχνης. Η τέχνη, είναι μια διαδικασία έκφρασης που δε γνωρίζει σύνορα".

"Το "Α Διαβαλκανικό Συμπόσιο" φιλοδοξούμε να γίνει ένας θεσμός, όπου καλλιτέχνες των Βαλκανίων θα συνευρίσκονται, θα δουλεύουν μαζί, θα αλληλογνωρίζονται και μέσα από αυτό το θεσμό, θα συμβάλλουν από κοινού στην ανάπτυξη της τέχνης της περιοχής. Ελπίζουμε ότι την προσπάθειά μας, θα "αγκαλιάσουν" και άλλοι δήμοι της χώρας μας. Το Α Διαβαλκανικό Συμπόσιο, φιλοδοξούμε να καθιερωθεί ως ετήσιος, ή διετής θεσμός".

Εχουν κληθεί όλες οι βαλκανικές χώρες και έχουν ανταποκριθεί η Αλβανία(Βλαντιμίρ Γκρόσα, Μιμόζα Αράπι), η Βουλγαρία (Ιρένε Παρασκεύοβα, Στ. Χριστόφ Γκραντσάροφ), η Νέα Γιουγκοσλαβία (Βλαντιμίρ Καράμοβιτς, Ζοράν Τοντόβικ), η Τουρκία (Εμίρ Μπαϊρί, Κεμίλ Εργκούν), το FYROM (Ζοράν Τζακιμόφσκι, Τζορτάνα Νταούτοφσκα), η Ρουμανία (Ρ. Μαρσέλ Μοράρου, Ντ. Πάσιμα), η Κροατία (Ντόρντε Τζάντρικ, Μπράνκο Λέπεν). Την Ελλάδα θα εκπροσωπήσουν, μετά από ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος μέσω του ΕΕΤΕ και επιλογή από την "Επιτροπή Κρίσεων" του Επιμελητηρίου, οι Μαρία Σεβαστάκη, Κώστας Ζούρλας,η ομάδα "Ελασμα" (Μάνια Ζιώγα, Νικόλας Μπλιάτκας, Μάκης Καραντινός, Σταύρος Παναγιωτάκης) και η Δήμητρα Κουμαντάκη.Οργανωτική συντονίστρια του συμποσίου, ορίστηκε η ζωγράφος Βούλα Κερεκλίδου.

Οι καλλιτέχνες θα φιλοξενηθούν από το δήμο Καλαμαριάς και κατά τη διάρκεια του Συμποσίου θα έχουν την ευκαιρία να επισκεφτούν αρχαιολογικούς χώρους της Βορείου Ελλάδας (Βεργίνα, Δίον κ.ά.). Ακόμη, έχει προγραμματιστεί εναρκτήρια εκδήλωση την πρώτη μέρα του Συμποσίου, στο Ρεμέτζο Παλάς. Επίσης στις 9 Ιουλίου (6μ.μ.), θα γίνει συγκέντρωση - συζήτηση με θέμα "Προβλήματα εικαστικής δημιουργίας στις βαλκανικές χώρες".Μετά το τέλος του Συμποσίου (15/7 έως 30/7), στον ίδιο χώρο, θα εκτεθούν τα έργα που δημιουργήθηκαν.

Αλωση των τεχνών

"Το κράτος είναι αναρμόδιο στα θέματα τέχνης. Η παρέμβασή του είναι αποθαρρυντική. Ολέθρια για τον καλλιτέχνη, γιατί τον εξαπατά ως προς την αξία του και ολέθρια για την τέχνη, επίσης, γιατί την εγκλωβίζει μέσα στις επίσημες συμβάσεις και την καταδικάζει στην πιο άγονη μετριότητα. Θα ήταν λοιπόν φρόνιμο, να απέχει το κράτος. Την ημέρα που θα μας αφήσει ελεύθερους, θα έχει εκπληρώσει απέναντί μας τις υποχρεώσεις του", έγραφε στις 23 Ιουνίου 1870, στο Παρίσι, ο ζωγράφος Γκουστάβ Κουρμπέ.Το κείμενο αυτό, αποτελεί μέρος της επιστολής του ζωγράφου, προς τον υπουργό Πολιτισμού Καλών Τεχνών της Β Γαλλικής Αυτοκρατορίας, λίγο πριν την Παρισινή Κομμούνα, αποποιούμενος τη διάκριση της "Λεγεώνας της Τιμής" που είχε εκδοθεί με διάταγμα, μια μέρα πριν. Κείμενο που σήμερα, 127 χρόνια μετά, παίρνει διάσταση διαχρονική και επίκαιρη.

* * *

Το πολυνομοσχέδιο του υπουργού Πολιτισμού δε διαφέρει σε τίποτα από το ύφος και ήθος της τότε μοναρχικής κυβέρνησης, με την εξαγορά συνειδήσεων και τη δημιουργία στρατιάς κολάκων και ατάλαντων, που ρόλο θα έχουν την άλωση του χώρου των τεχνών. Διαστρεβλώνοντας την πραγματική δυναμική που έχει η τέχνη για το κοινωνικό σύνολο, θα κατευθύνουν το χώρο, με μόνο γνώμονα το χρηματιστικό χαρακτήρα. Ετσι, θα οριοθετούν το πολιτιστικό τοπίο της χώρας. Βέβαια, ο κύριος υπουργός, θα μπορεί να αισθάνεται υπέρ το δέον σύγχρονος μέσα από τον ιδεολογικό του επαρχιωτισμό. Γιατί όντως, προσθέτει στην ιστορική εκείνη περίοδο της μοναρχίας, τη σημερινή ολοκληρωτική επικράτηση του καπιταλισμού, όπου ο ιδιώτης παύει να σημαίνει"αχρείος" και εμφανίζεται ως "χρήσιμος" και μάλιστα "αναγκαίος" (βλέπε ιδιωτική πρωτοβουλία). Οι καλλιτέχνες θα είναι ελεύθεροι να"διαδρομίζονται" στο υπουργείο Πολιτισμού, για να πουλήσουν την πραμάτεια τους, συμπληρώνοντας το "τοπίο" της διαφθοράς και οι εντιμότεροι θα περιθωριοποιούνται, προσπαθώντας να σώσουν την αξιοπρέπειά τους.

* * *

Πάντως, ας ξέρει ο κύριος υπουργός, ότι δε θα καταφέρει να ιδιωτεύσει, με όποια έννοια της λέξης, ένα μικρό, αλλά σημαντικό τμήμα της ελληνικής διανόησης, που θέτει τον εαυτό της μάχιμο απέναντι στα πράγματα, πιστεύοντας σε αξίες ανάλογες αυτών του αγαπητού κυρίου Κουρμπέ.

Βασίλης ΔΙΟΝΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Ζωγράφος, μέλος του ΔΣ της Ενωσης Πτυχιούχων Ανώτατης Σχολής ΚαλώνΤεχνών

Μνημείο για την ειρήνη

"Αντάρτης",ονομάζεται το μνημείο κοντά στα Ανώγεια της Κρήτης, που πραγματοποιήθηκε για να κρατά ζωντανή τη μνήμη του αντάρτικου πολέμου στο νησί, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής (1941 - 1944). Δημιουργός του, η Καρίνα Ρεκ,η Γερμανίδα καλλιτέχνης, που το 1985, περιοδεύοντας στα κρητικά βουνά, έφθασε στον τόπο του εγκλήματος, χωρίς αρχικά να γνωρίζει την ιστορία του. Συγκλονισμένη, έφτιαξε αυτό το έργο (χρησιμοποίησε 5.000 πέτρες), στο οροπέδιο της Νίδας, στο όρος Ιδη. Οι πέτρες συνθέτουν τη φτερωτή μορφή του "Αντάρτη", μήκους 32 μέτρων, που δείχνει προς το Ιδαίον Αντρον και ταυτόχρονα θυμίζει πως οι Κρητικοί έσπερναν το οροπέδιο με πέτρες για να εμποδίσουν τα γερμανικά αεροπλάνα να προσγειωθούν εκεί. Ο "Αντάρτης" ολοκληρώθηκε το 1991, ενώ έκθεση με τα ντοκουμέντα που βοήθησαν την Κ. Ρεκ στη δουλιά της, αλλά και πλούσιο φωτογραφικό υλικό παρουσιάστηκε το 1995 στο Ντίσελντορφ, τον περασμένο Μάη στα Χανιά και τώρα στην Αθήνα, στο Γκάζι (αίθουσα Δ7), μέχρι τις 3 του Ιούλη.

@ Με την αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Χρήστου Σταύρακα ,
  • Με την αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Χρήστου Σταύρακα,εγκαινιάζεται στις 5 Ιουλίου, η αίθουσα πολιτιστικών εκδηλώσεων "Κλεοπάτρα", στον άγιο Νικόλαο Βόνιτσας. Στην έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Ιουλίου, ο ζωγράφος θα παρουσιάσει έργα του, δημιουργίες της περιόδου 1970 - 1990. Στη συνέχεια, η ζωγραφική δημιουργία του καλλιτέχνη, θα περιοδεύσει στα Ιόνια νησιά, με πρώτο σταθμό τη Λευκάδα (1η έως 30 Αυγούστου).
Εικαστικές "πεταλούδες"

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε (2 - 15 Ιουνίου), στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αγ. Παρασκευής, έκθεση έργων της Μ. Παλαιοκρασά.Γενικός τίτλος των έργων της - συνθέσεις μεικτής τεχνικής (γλυπτικής και ζωγραφικής με την αισθητική του μπατίκ), με βασικά υλικά το πλεξιγκλάς, το μέταλλο και το χρώμα - ήταν "Πεταλούδες".Η Μ. Παλαιοκρασά γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε διακόσμηση στη Σχολή Δοξιάδη, κοντά στους Δημήτρη και Χαρίκλεια Μυταρά και Πέτρο Ζουμπουλάκη.Μαθήτευσε για δύο χρόνια στο εργαστήριο του ζωγράφου Γ. Βογιατζή και ακολούθησαν σπουδές στην ιστορία της τέχνης. Με τη ζωγραφική ασχολείται 17 χρόνια. Εργα της βρίσκονται σε ξενοδοχεία και ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα και Γαλλία. Στο ενεργητικό της έχει αρκετές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις.

Ιστορία της φωτογραφίας

Την ιστορία της φωτογραφίας, μέσα από τα έργα των γνωστότερων εκπροσώπων του κάθε φωτογραφικού είδους, επιχειρεί να παρουσιάσει η φετινή καλοκαιρινή έκθεση, που διοργανώνει το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.Τίτλος της "Διαδρομές στο βλέμμα".Εγκαινιάζεται αύριο και μέχρι τις 21 του Σεπτέμβρη, θα παρουσιαστούν 130 συνολικά φωτογραφίες, 26 Ελλήνων και ξένων φωτογράφων. Οι Ελληνες φωτογράφοι που συμμετέχουν είναι οι: Βούλα Παπαϊωάννου, Nelly's, Σπύρος Μελετζής, Δημήτρης Χαρισιάδης, Κώστας Μπαλάφας, Κωνσταντίνος Μάνος.Την ημέρα των εγκαινίων, πλαισιώνει την έκθεση, συζήτηση στρογγυλής τραπέζης. Συντονίζει η Ελένη Γλύκατζη - Αρβελέρ.Θα μιλήσουν οι: Κώστας Γαβράς, Γιάννης Δήμου, Νίκος Κεσσανλής, Πλάτων Ριβέλλης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ