ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 6 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
"Εφιάλτης" για τον οικογενειακό προϋπολογισμό τα φροντιστήρια

"Ισες ευκαιρίες", "ελεύθερη πρόσβαση στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση", "αναβάθμιση της παιδείας", "κατάργηση του άγχους", "ολοκληρωμένη αξιολόγηση του μαθητή". Τα παραπάνω είναι ό,τι υπόσχεται εδώ και μήνες η κυβέρνηση, "χρυσώνοντας το χάπι" της αντιδραστικής μεταρρύθμισης.

Οσο για τα πρώτα "αποτελέσματα" αυτής της μεταρρύθμισης - "έκρηξη" των εγγραφών στα φροντιστήρια - δεν αποκαλύπτουν απλά τα ψεύδη του σημερινού υπουργού, αλλά κυρίως προαναγγέλλουν το τι μέλλει γενέσθαι στο χώρο της παιδείας.

Διπλασιάστηκαν οι εγγραφές

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ήδη οι εγγραφές στα φροντιστήρια για τα μαθήματα της Β Λυκείου έχουν διπλασιαστεί σε σχέση με το προηγούμενο σχολικό έτος, ενώ τρομακτικά αυξημένο - ξεπερνά το 17% - είναι και το ποσοστό των μαθητών που θα ξεκινήσουν μαθήματα από την Α Λυκείου. Ετσι, οι ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων έχουν κάθε λόγο να ...τρίβουν - δημοσίως ή όχι - τα χέρια τους, αλλά και να εκμεταλλεύονται με το παραπάνω την αγωνία των χιλιάδων υποψηφίων και των γονιών τους.

Για παράδειγμα, στα ιλουστρασιόν προγράμματα μεγάλου φροντιστηρίου που βρίσκεται στην πλατεία Κάνιγγος, αναφέρεται χαρακτηριστικά: "Στην περιπέτεια των εκπαιδευτικών αλλαγών, στην αγωνία των χιλιάδων υποψήφιων, στον αγώνα για τον εκσυγχρονισμό της παιδείας, το φροντιστήριό μας προβάλλει με συνέπεια, 23 χρόνια τώρα, ένα όραμα για την ελληνική εκπαίδευση"! Μόνο που το "όραμα" του συγκεκριμένου φροντιστηρίου κοστολογείται μέχρι και με 125.000 (συν 5.000 η εγγραφή) μηνιαίως, για τον μαθητή της Β Λυκείου που θα προτιμήσει τα 5μελή τμήματά του... Ομως, οι φροντιστηριάρχες φρόντισαν και για τους πιο "φτωχούς", δημιουργώντας 10μελή τμήματα, που για 16 ώρες μαθημάτων τη βδομάδα θα πληρώνουν μηνιαίως 68.000 δρχ. (πάντα στις 5.000 δρχ. η εγγραφή). Οσο για τους μαθητές της Α Λυκείου, ο γονιός για τη "σωστή προετοιμασία" του παιδιού του, υποχρεούται να καταβάλει το ποσό των 60.000 δραχμών το μήνα.

Στα ίδια πάνω - κάτω επίπεδα, κυμαίνονται οι τιμές και στα υπόλοιπα κεντρικά φροντιστήρια, αλλά και στα περιφερειακά. Τι σημαίνει, όμως, πρακτικά αυτό; Αν υποθέσουμε πως μια μέση ελληνική οικογένεια έχει δύο παιδιά, που θέλει να τα προετοιμάσει για το πανεπιστήμιο, χρειάζεται τουλάχιστον 140.000 δραχμές το μήνα μόνο για τα φροντιστήριά τους. Το κόστος, δηλαδή, αγγίζει το ύψος του μισθού ενός σημερινού εργάτη!

Μεταρρύθμιση για ...πλούσιους

"Σ' αυτόν τον αγώνα δρόμου, στην κούρσα της ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης, οι φτωχές οικογένειες είναι χαμένες από χέρι", επισημαίνει στο"Ρ" η Βάνα Τζιατζή,πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων Αθήνας. Η ίδια, μιλώντας για τις συνέπειες του νέου συστήματος αξιολόγησης των μαθητών, υπογράμμισε πως μέχρι τώρα η μέση δαπάνη των φτωχών οικογενειών για την εκπαίδευση δεν ξεπερνούσε το 22,5% της αντίστοιχης δαπάνης των μη φτωχών οικογενειών. Ενα ποσοστό, που, όπως είναι ευνόητο, θα μειωθεί ακόμα, μετά τις "μεταρρυθμίσεις" του Γερ. Αρσένη. "Παράλληλα, οι φτωχές οικογένειες δεν επιμένουν σε πολύχρονες σπουδές των παιδιών τους, παρά μόνο αν οι πιθανότητες επιτυχίας είναι μεγάλες, κι αυτό το φαινόμενο είναι βέβαιο πως θα οξυνθεί. Αντίθετα, οι μη φτωχές οικογένειες επιμένουν ακόμη κι όταν η επίδοση των παιδιών τους δεν είναι εξαιρετική. Ισως γι' αυτό τα παιδιά των πλούσιων οικογενειών είναι καλοί μαθητές, σε ποσοστό 86%, ενώ από τις φτωχές οικογένειες το ποσοστό αυτό μόλις φτάνει το 26%", συνεχίζει η Β. Τζιατζή.

Για να καταλήξει: "Μέσα στον κυκεώνα των νόμων, των υπουργικών αποφάσεων, των προεδρικών διαταγμάτων και των συνεντεύξεων για ελεύθερη πρόσβαση, για αναβάθμιση της εκπαίδευσης, το μόνο άμεσο σίγουρο μετρήσιμο αποτέλεσμα είναι το γιγάντωμα των φροντιστηρίων. Ηδη, με την ψήφιση του νόμου, αυξήθηκε από τις αρχές του '98 η πελατεία των φροντιστηρίων από την Α Λυκείου κατά 15%. Οι φροντιστές φέτος ανακοινώνουν ότι διπλασιάζεται ο αριθμός των μαθητών της Β Λυκείου και ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση για τους μαθητές της Α Λυκείου. Και να φανταστεί κανείς πως οι Ελληνες γονείς πληρώνουμε κάθε χρόνο 500 δισ. δραχμές για πράγματα που μας χρωστάει ακόμα το δημόσιο σχολείο (εξοπλισμός του μαθητή, φροντιστήρια, ξένες γλώσσες κλπ.). Γι' αυτό, λοιπόν, η απαίτηση για ολόπλευρη μόρφωση μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα, με ίσες ευκαιρίες χωρίς φραγμούς, παραμένει επίκαιρη και δεν αντιμετωπίζεται με τις "ενισχυτικές φλυαρίες", που δεν έλειψαν κατά το παρελθόν".

Τι θα γίνει με τα παιδιά των φτωχών;

Στο ίδιο πνεύμα κινούνται και οι επισημάνσεις της Κούλας Κυριακοπούλου,προέδρου της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων της Νομαρχίας Πειραιά. Κατ' αρχήν, η πρόεδρος επισήμανε πως η κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει σε μια μεταρρύθμιση στην παιδεία, χωρίς να έχει συζητήσει με τους εμπλεκόμενους φορείς, αγνοώντας και μη λαμβάνοντας υπόψιν τις θέσεις και τις προτάσεις τους. "Εξήγγειλαν ότι αυτές οι αλλαγές έχουν στόχο να μειώσουν την παραπαιδεία, τις εξετάσεις και να δώσουν περισσότερες ευκαιρίες για ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Είναι αλήθεια, όμως, όλα αυτά; Εμείς, κατηγορηματικά, τους διαψεύδουμε. Πώς θα μειωθούν οι εξετάσεις, όταν οι μαθητές θα εξετάζονται σε 17 μαθήματα, στη Β και Γ Λυκείου σε πανελλαδικό επίπεδο, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σ' αυτά τα τεστ δεξιοτήτων και τα τεστ προόδου; Πώς θα μειωθεί η παραπαιδεία, όταν οι μαθητές για να εξασφαλίσουν υψηλούς βαθμούς θα ξεκινούν φροντιστήριο σε 17 μαθήματα;", αναρωτιέται.

Στη συνέχεια, η Κ. Κυριακοπούλου αναφέρθηκε στο πλήγμα που θα υποστεί απ' αυτήν την ιστορία ο οικογενειακός προϋπολογισμός. "Οι γονείς θα χρειαστεί να κάνουν πολλές περικοπές στα έξοδά τους και να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να μπορέσουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να τελειώσουν το λύκειο με έναν ποθητό βαθμό. Ομως, τι θα γίνει με τα παιδιά των οικογενειών που πραγματικά δεν έχουν την οικονομική δύναμη; Ποια διέξοδο δίνει το υπουργείο σ' αυτούς τους μαθητές, που δε θα μπορέσουν να μπουν "ελεύθερα" σε ΑΕΙ και ΤΕΙ; Εμείς σαν κίνημα γονέων θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας συντονισμένα με τους άλλους φορείς της εκπαίδευσης, για να μην εφαρμοστεί στην πράξη αυτός ο νόμος", κατέληξε.

Βάζουν ταξικούς φραγμούς στη νεολαία

Τραγικές συνέπειες στις φτωχές, λαϊκές οικογένειες και στα παιδιά τους θα φέρει η μεταρρύθμιση στην παιδεία, εκτιμά ο Τέλης Γόντικας,οργανωτικός γραμματέας στο Εργατικό Κέντρο Αθηνών (ΕΚΑ).

"Είναι πια γεγονός πως στο βαθμό που υλοποιείται η πολιτική της κυβέρνησης οι συνέπειες στην παιδεία θα είναι άμεσες, ιδιαίτερα για τις φτωχές λαϊκές οικογένειες, για τα παιδιά των εργαζομένων. Αυτά τα παιδιά όλο και πιο δύσκολα θα τελειώνουν τις σπουδές τους, γιατί μέσα σ' αυτήν τη γενικευμένη επίθεση που δέχονται οι εργαζόμενοι στα εισοδήματά τους και με την ανεργία που υπάρχει θα είναι αδύνατον μια οικογένεια να πληρώνει 60.000 ή 130.000 το μήνα για φροντιστήρια για να μπορέσει να σπουδάσει τα παιδιά του", επισήμανε.

Υπογράμμισε, ακόμα, πως στόχος αυτών των αλλαγών, εκτός από την υποβάθμιση της μέσης εκπαίδευσης, είναι να προσανατολιστούν οι νέοι σε κατώτερες σχολές, προκειμένου να δημιουργηθούν μισοανιδείκευτοι εργάτες για φθηνό εργατικό δυναμικό στα χέρια του κεφαλαίου. Ο Τ. Γόντικας είπε χαρακτηριστικά: "Είναι καθαρό πως βάζουν πια ταξικούς φραγμούς στη νεολαία και στο μέλλον της, έτσι που ο νέος άνθρωπος να μην μπορεί να σπουδάσει. Οσο για τις "ίσες ευκαιρίες" που λένε οι κυβερνώντες, αποδείχτηκαν πανηγυρικά πως είναι λόγια του αέρα. Είναι ξεκάθαρο πως από δω και πέρα όποιος έχει χρήματα θα σπουδάζει κι όποιος δεν έχει...".


Τι αλλάζει στο Λύκειο

Περιληπτικά η "μεταρρύθμιση" συμπυκνώνεται στα εξής: Δημιουργείται το "Ενιαίο Λύκειο" (από τη χρονιά 1997 - 1998), αλλάζει ο τρόπος εξέτασης και βαθμολόγησης των μαθητών, καθιερώνεται το "Εθνικό Απολυτήριο", καταργούνται από το έτος 2000 οι Γενικές Εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Επίσης καταργούνται τα Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια, τα Τεχνικά - Επαγγελματικά Λύκεια και οι Τεχνικές Επαγγελματικές Σχολές και στη θέση τους δημιουργούνται τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια. Αναλυτικά οι αλλαγές είναι:

ENIAIO ΛΥΚΕΙΟ Α' Τάξη

Τα μαθήματα της Α' Λυκείου κατανέμονται σε δύο ομάδες:

1η ΟΜΑΔΑ: Τα μαθήματα γενικής παιδείας (Γενικά Μαθήματα) που είναι ίδια για όλους και εξετάζονται γραπτά. Αυτά είναι (στην παρένθεση οι ώρες διδασκαλίας ανά εβδομάδα): Θρησκευτικά (2), Ελληνικά (Αρχαία - Νέα) (8), Ιστορία (2), Μαθηματικά (5/4), Φυσική - Χημεία (3/4), Α' Ξένη Γλώσσα (3), Αρχές Οικονομίας (2), Τεχνολογία (2), Φυσική Αγωγή (2/1) και Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός (0/1)

2η ΟΜΑΔΑ: Τα Μαθήματα Επιλογής που εξετάζονται γραπτά και τα οποία είναι: Β' Ξένη Γλώσσα (2), Ρίζες του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού (2), Ψυχολογία (2), Εφαρμογές Πληροφορικής (2) και Αισθητική Αγωγή (2).

Ολα τα μαθήματα εξετάζονται γραπτώς εκτός από Φυσική Αγωγή, Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό, Εφαρμογές Πληροφορικής και Αισθητική Αγωγή.

Στην τάξη αυτή ο μαθητής διδάσκεται όλα τα Γενικά Μαθήματα και επιλέγει υποχρεωτικά ένα από τα Μαθήματα Επιλογής, έχοντας τη δυνατότητα, αν θέλει, να επιλέξει και δεύτερο, στο οποίο εξετάζεται κανονικά και ο βαθμός αυτού του μαθήματος συνυπολογίζεται στην εξαγωγή του γενικού μέσου όρου προαγωγής.

Β' Τάξη

1η ΟΜΑΔΑ: Μαθήματα γενικής Παιδείας (Γενικά Μαθήματα) που είναι ίδια υποχρεωτικά για όλους. Αυτά είναι: Θρησκευτικά (2), Ξένη Γλώσσα (2), Φυσική Αγωγή (2), Ελληνικά (Αρχαία - Νέα) (6), Ιστορία (2), Μαθηματικά (Αλγεβρα - Γεωμετρία) (4), Φυσική - Χημεία - Βιολογία (4), Εισαγωγή στο Δίκαιο και τους Πολιτικούς Θεσμούς (2).

2η ΟΜΑΔΑ: Τα Υποχρεωτικά Μαθήματα Κατεύθυνσης και Μαθήματα Επιλογής της Αντίστοιχης κατεύθυνσης που είναι:

  • Θεωρητική Κατεύθυνση:

α) Υποχρεωτικά: Αρχαία Ελληνικά Κείμενα (2), Κοινωνική και Πολιτική Οργάνωση στην Αρχαία Ελλάδα (2/1) και Λατινικά (1/2).

β) Επιλογής: Αρχές Περιβαλλοντικών Επιστημών (2), Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, Ιστορία και Κείμενα (2), Β' Ξένη Γλώσσα (2), Στοιχεία Αστρονομίας και Διαστημικής (2), Σχέδιο (2), Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών (2), Θέματα Ιστορίας (2) και Εφαρμογές Υπολογιστών (2).

  • Θετική Κατεύθυνση:

α) Υποχρεωτικά: Μαθηματικά (3), Φυσική (2) και Χημεία (1).

β) Επιλογής: Αρχές Περιβαλλοντικών Επιστημών (2), Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, Ιστορία και Κείμενα (2), Β' Ξένη Γλώσσα (2), Στοιχεία Αστρονομίας και Διαστημικής (2), Σχέδιο (2), Θέματα Ιστορίας (2), Εφαρμογές Υπολογιστών (2) και Βιολογία (2).

  • Τεχνολογική Κατεύθυνση:

α) Υποχρεωτικά: Μαθηματικά (2), Φυσική (2) και Τεχνολογία Επικοινωνιών (2).

β) Επιλογής: Αρχές Περιβαλλοντικών Επιστημών (2), Νεότερη Ευρωπαϊκή Λογοτεχνία, Ιστορία και Κείμενα (2), Β' Ξένη Γλώσσα (2), Στοιχεία Αστρονομίας και Διαστημικής (2), Διαχείριση Φυσικών Πόρων (2), Εφαρμογές Υπολογιστών (2), Χημεία (2) και Σχέδιο (2).

Ολα τα μαθήματα εξετάζονται γραπτά εκτός από τη Φυσική Αγωγή και τις Εφαρμογές Υπολογιστών.

Γ' Τάξη

1η ΟΜΑΔΑ: Μαθήματα Γενικής Παιδείας που είναι υποχρεωτικά για όλους και είναι: Θρησκευτικά (1), Ξένη Γλώσσα (2), Φυσική Αγωγή (1), Ελληνική Γραμματεία (4), Νεότερη Ελληνική Ιστορία (2), Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (2), Φυσική - Βιολογία (2), Ιστορία των Επιστημών και της Τεχνολογίας (2).

2η ΟΜΑΔΑ: Τα Υποχρεωτικά Μαθήματα Κατεύθυνσης και Μαθήματα Επιλογής της αντίστοιχης κατεύθυνσης, που δεν τα αναφέρουμε για οικονομία χώρου, καθώς αυτά τα μαθήματα θα δεχτούν του χρόνου οι μαθητές που σήμερα βρίσκονται στην 2η Λυκείου.

Αξιολόγηση της επίδοσης

Η αξιολόγησή του γίνεται ως εξής:

1) Στην αρχή κάθε χρονιάς (μέσα στο Σεπτέμβρη) γίνονται διαγνωστικές δοκιμασίες στα μαθήματα Ελληνικά, Μαθηματικά, Φυσική - Χημεία και Ξένες Γλώσσες. Οι δοκιμασίες αυτές γίνονται χωρίς προειδοποίηση στο πλαίσιο μιας διδακτικής ώρας, με ευθύνη του διδάσκοντος και περιλαμβάνουν συνδυασμένες ερωτήσεις διαφόρων τύπων που διατυπώνει ο διδάσκων. Δεν επιτρέπεται πάνω από μία δοκιμασία την ημέρα και πάνω από τρεις τη βδομάδα για τους ίδιους μαθητές. Οι δοκιμασίες αυτές διορθώνονται, τίθενται υπόψη του μαθητή αλλά δε λαμβάνονται υπόψη στην αξιολόγηση της επίδοσής του.Με βάση την επίδοση στη δοκιμασία της Ξένης Γλώσσας γίνεται η κατάταξη των μαθητών σε επίπεδα μόνο για αυτό το μάθημα.

2) Κάθε τετράμηνο ο καθηγητής βάζει τον προφορικό βαθμό, συνεκτιμώντας τη συμμετοχή του μαθητή, την επιμέλεια, την επίδοση στις ολιγόλεπτες και ωριαίες γραπτές εξετάσεις και τις εργασίες που εκτελεί στο σχολείο ή το σπίτι. Οι ολιγόλεπτες εξετάσεις είναι απροειδοποίητες και αφορούν το μάθημα της ημέρας και ο αριθμός τους καθορίζεται από τον κάθε διδάσκοντα. Οι ωριαίες αφορούν ευρύτερες ενότητες και γίνονται με προειδοποίηση τουλάχιστον μία φορά το τετράμηνο. Οι μαθητές που επιθυμούν να βελτιώσουν το βαθμό του τετραμήνου μπορούν να συμμετάσχουν σε μια πρόσθετη ανακεφαλαιωτική ωριαία γραπτή εξέταση.

Γραπτές προαγωγικές εξετάσεις Α' τάξης

Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις των μαθητών της Α' Λυκείου γίνονται με ευθύνη των διδασκόντων σε κάθε Λύκειο και της Επιτροπής Εξετάσεων στα 2/3 της διδαγμένης ύλης. Τα θέματα ορίζονται από τον διδάσκοντα και είναι κοινά για όλα τα τμήματα της Α' τάξης του κάθε Λυκείου. Η βαθμολόγηση των γραπτών γίνεται από τον αρμόδιο καθηγητή.

Γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις Β' και Γ' τάξης

Ενώπιον δύο επιτηρητών σε κάθε αίθουσα που είναι καθηγητές από άλλα Λύκεια. Τα θέματα δίνονται σε ειδικά τετράδια και τα ονόματα των μαθητών καλύπτονται.

Τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλα τα Λύκεια της χώρας, καθορίζονται από την Κεντρική Επιτροπή που συνεδριάζει στο υπουργείο Παιδείας 12 ώρες πριν την έναρξη της εξέτασης και διαβιβάζονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Η βαθμολόγηση των γραπτών γίνεται στα ειδικά βαθμολογικά κέντρα που συγκροτούνται στην έδρα κάθε νομού, από δύο καθηγητές που ανήκουν σε διαφορετικό σχολείο από αυτό του μαθητή. Αν η διαφορά των δύο βαθμολογιών είναι μικρότερη από 15 μονάδες στην κλίμακα 0 - 100, ο τελικός βαθμός είναι ο μέσος όρος των δύο βαθμολογιών. Αν η διαφορά είναι μεγαλύτερη των 15 μονάδων, το γραπτό αξιολογείται και από τρίτον βαθμολογητή. Ο τελικός βαθμός είναι ο βαθμός του τρίτου αξιολογητή.

Μετά την ολοκλήρωση της βαθμολόγησης, οι βαθμοί ανάγονται στην κλίμακα 0 - 20 και αποστέλλονται στα Λύκεια. Εκεί ο βαθμός κάθε μαθητή συγκρίνεται με τον μέσο όρο των προφορικών βαθμών των δύο τετραμήνων για το ίδιο μάθημα. Αν η διαφορά τους είναι μικρότερη ή ίση με δύο μονάδες, ο μέσος όρος των τετραμήνων μένει αμετάβλητος. Αν η διαφορά είναι μεγαλύτερη από τρεις μονάδες τότε ο βαθμός των τετραμήνων καθορίζεται:

- από τον τύπο Π' = Π + (Δ - 3) /2 αν ο βαθμός των γραπτών εξετάσεων είναι μεγαλύτερος αυτού των τετραμήνων και από τον τύπο Π' = Π - (Δ - 3) /2 αν ο βαθμός των γραπτών είναι μικρότερος αυτού του τετραμήνου, όπου Π ο αρχικός βαθμός των τετραμήνων, Δ η διαφορά και Π' ο τελικός βαθμός των τετραμήνων. Παράδειγμα: Αν ο βαθμός των τετραμήνων είναι 17 και ο βαθμός των γραπτών εξετάσεων είναι 11, ο τελικός βαθμός των τετραμήνων είναι 17 - (6 - 3) /2 δηλαδή 15,5.

Για την εφαρμογή της παραπάνω διαδικασίας ορίζεται μεταβατική περίοδος τριών ετών (1999 - 2001) στη διάρκεια της οποίας αν ο μέσος όρος των τετραμήνων σε σχέση με το βαθμό των γραπτών εξετάσεων είναι μεγαλύτερος από 3 μονάδες, τότε ο βαθμός των προφορικών μειώνεται ώστε να διαφέρει από τον βαθμό των γραπτών κατά 3 μονάδες.

Αν ο μέσος όρος των τετραμήνων είναι μικρότερος κατά τρεις και πλέον μονάδες από αυτόν των γραπτών εξετάσεων, ο μαθητής έχει δικαίωμα να ζητήσει προφορική επανεξέταση. Επίσης έχει δικαίωμα να ζητήσει επαναβαθμολόγηση του γραπτού του.

Μετά από όλες αυτές τις διαδικασίες προκύπτει ο τελικός βαθμός των τετραμήνων και ο τελικός βαθμός των γραπτών εξετάσεων. Ο μέσος όρος αυτών των δύο βαθμών είναι ο βαθμός της ετήσιας επίδοσης του μαθητή σε κάθε μάθημα.

Βαθμός προαγωγής ή απόλυσης

Σε όλες τις τάξεις του Λυκείου ο γενικός μέσος όρος προκύπτει από το μέσο όρο των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων και εκφράζεται με προσέγγιση δέκατου. Για τα μαθήματα που δεν εξετάζονται γραπτώς, ο βαθμός αναγράφεται στο αποδεικτικό προαγωγής ή το απολυτήριο. Κατ' εξαίρεση, λόγω της ανομοιομορφίας που υπάρχει ως προς τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών, με την ένταξη των μαθητών σε μη συγκρίσιμα επίπεδα, ο μέσος όρος επίδοσης σε αυτά δε συνυπολογίζεται στην εξαγωγή του γενικού όρου των τάξεων Β' και Γ' μέχρι την οριστική ρύθμιση της ομοιόμορφης διδασκαλίας των ξένων γλωσσών σε όλα τα Λύκεια.

Πώς προάγονται ή απολύονται οι μαθητές
  • Στην Α Λυκείου ο μαθητής προάγεται αν έχει: 1) γενικό μέσο όρο σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα 10 και 2) μέσο όρο 10 στα εξής μαθήματα γενικής παιδείας: Αρχαία και Νέα Ελληνικά, Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία
  • Στη Β Λυκείου προάγεται αν έχει: 1) μέσο όρο σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα 10, 2) μέσο όρο στα μαθήματα κατευθύνσεων 10 και στα εξής μαθήματα γενικής παιδείας: Αρχαία και Νέα Ελληνικά, Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία.
  • Στη Γ Λυκείου αν έχει: 1) μέσο όρο 10 σε όλα τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα, 2) μέσο όρο 10 στα μαθήματα γενικής παιδείας: Ελληνική Γραμματεία, Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Φυσική και Βιολογία,τα οποία νοούνται ως ένα ενιαίο σύνολο.

Μέσοι όροι στα μαθήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω και για τις τρεις τάξεις στις δεύτερες περιπτώσεις, ίσοι ή μεγαλύτεροι του 9,5 θεωρούνται για την προαγωγή ή την απόλυση ως 10, χωρίς να στρογγυλοποιούνται σε αυτό.

Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις ο μαθητής δεν προάγεται, οπότε επαναλαμβάνει την τάξη ή δεν απολύεται οπότε έχει τις εξής δυνατότητες: να επαναλάβει τη Γ' τάξη και να επανεξεταστεί σε όλα τα μαθήματα ή να προσέλθει στις εξετάσεις του Ιούνη και να εξεταστεί στα μαθήματα που υστέρησε χωρίς να φοιτήσει. Στην περίπτωση αυτή μένει αμετάβλητος ο βαθμός των τετραμήνων.

Βαθμός Απολυτηρίου Ενιαίου Λυκείου

Για την εξαγωγή του βαθμού του απολυτηρίου υπολογίζεται ισότιμα η επίδοση του μαθητή σε όλα τα μαθήματα, στα οποία εξετάστηκε στη Β και Γ Λυκείου, τα οποία αθροιστικά φτάνουν τα 28 με 30. Ο βαθμός του απολυτηρίου του ενιαίου λυκείου υπολογίζεται ως εξής:

Ο βαθμός της Β Λυκείου πολλαπλασιάζεται επί 3, ο βαθμός της Γ Λυκείου πολλαπλασιάζεται επί 7 και το άθροισμα των γινομένων τους διαιρείται διά 10.

Ισχύει δηλαδή ο τύπος:

(3 χ ΜΟ Β Λυκείου) + (7 χ ΜΟ Γ Λυκείου): 10 = Βαθμός Απολυτηρίου

Αν δηλαδή για παράδειγμα ένας μαθητής έχει μέσο όρο βαθμολογίας 14 στη Β Λυκείου και 16 στη Γ Λυκείου, τότε ο βαθμός του απολυτηρίου διαμορφώνεται ως εξής:

(3χ14) + (7χ16) = 154: 10 = 15.4

Σε περίπτωση που οι μαθητές δεν είναι ικανοποιημένοι από το βαθμό του απολυτηρίου τους μπορούν να ζητήσουν να τους χορηγηθεί προσωρινό αποδεικτικό σπουδών που ισχύει για ένα έτος και δίνει τη δυνατότητα συμμετοχής στη διαδικασία επιλογής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ