Διαφάνεια, διάλογος, δημοκρατικές διαδικασίες, συμμετοχή... Πριν λίγο καιρό υπεραμυνόταν όλων αυτών ο υπουργός Πολιτισμού, αποκρούοντας τις διαμαρτυρίες όλων των ενδιαφερομένων σωματείων, ακριβώς γιατί δεν τους δόθηκε η δυνατότητα διαλόγου και κατάθεσης των προτάσεών τους για το πολυνομοσχέδιο, που πλέον είναι νόμος. Χτες ο υπουργός απέδειξε των λόγων του το αναληθές,παρουσιάζοντας τον ψηφισμένο πια νόμο. Δήλωσε, μάλιστα, ενοχλημένος γιατί η παρουσίαση των ρυθμίσεων στις εφημερίδες "δεν ήταν αντικειμενική". Κι ενώ ουδέποτε μέχρι σήμερα ανακοίνωσε τι θα πρόβλεπε ο νόμος, το έκανε εκ των υστέρων.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, χτες, επιτέθηκε κατά των αρχαιολόγων χάνοντας κάθε αίσθηση του μέτρου και της θέσης του.Κατηγόρησε τη διοίκηση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων για "διανοητική ανικανότητα" να καταλάβει το νόμο. Για "ενσυνείδητη παραποίηση των γεγονότων και της αλήθειας" και... διέταξε: "Οι αρχαιολόγοι είναι υπάλληλοι του κράτους και θα εφαρμόσουν το νόμο" (!).Αλλά δε σταμάτησε εκεί... Συλλήβδην ακύρωσε το έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, που "δεν έχει κάνει εισηγήσεις για πολιτιστικές παρεμβάσεις".Ωστόσο, προ μηνών έλεγε "οι υπηρεσίες οφείλουν να υλοποιούν τις αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας".Είπε κι άλλα: "Οι αρχαιολόγοι να κάνουν τη δουλιά τους και να αφήσουν την αδράνεια και την επανάπαυση", "ξεχνώντας" - ηθελημένα - ότι οι "αδρανείς" και "επαναπαυμένοι" αρχαιολόγοι είναι μόλις 400 για τους χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους.
Η χτεσινή παρουσίαση του νόμου υπήρξε σχεδόν μονόλογος,αφού τις ερωτήσεις των δημοσιογράφων "διέκοψε" η άφιξη της υπουργού Πολιτισμού της Αλβανίας.
Πάντως, οι αντιδράσεις σωματείων και φορέων συνεχίζονται. Η Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδας με ανακοίνωσή της καταγγέλλει ότι "δε γίνεται πουθενά αναφορά στους φορείς που, κυρίως, εκφράζουν το λαϊκό πολιτισμό και αποτελούν τον πιο γνήσιο και αξιόπιστο θεματοφύλακα και εκφραστή της πλούσιας πολιτιστικής μας κληρονομιάς.Αντ' αυτών εκχωρείται ο εΘνικός μας πλούτος σε ανώνυμη εταιρία. Γι' αυτό ζητάμε να αναγνωριστεί η λειτουργία των σωματείων και όλων των σχετικών φορέων, ώστε και θεσμοθετημένα να ενισχυθούν υλικά και ηθικά στη συνέχιση του έργου τους.Να υπαχθούν, αντί της αμφιλεγόμενης σκοπιμότητας ιδιωτικής εταιρίας, στην άμεση φροντίδα της πολιτείας και με ανάλογες θεσμοθετημένες ρυθμίσεις να διασφαλίζεται η αξιοκρατική διαδικασία των επιλογών". Και βέβαια η Συνομοσπονδία ζητάει ουσιαστικό διάλογο, τον οποίο αρνείται ο υπουργός.
Στη σημερινή πανελλαδική απεργία συμμετέχουν οι εργαζόμενοι στα αρχαιολογικά έργα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας
Αμεση οργανική ένταξή τους στο ΥΠΠΟ,για το οποίο ουσιαστικά εργάζονται επί χρόνια, και άμεση καταβολή των δεδουλευμένων τους σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία,απαιτούν οι εργαζόμενοι στον ΟΠΠΕ, για λογαριασμό του ΥΠΠΟ. Χτες ανακοίνωσαν ότι συμμετέχουν στη σημερινή 24ωρη πανεργατική απεργία και ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα τους, με νέες κινητοποιήσεις το προσεχές διάστημα.
Λίγες μέρες απομένουν πριν τη λήξη των συμβάσεών τους, στις 31 Δεκέμβρη, και ακόμη δεν έχει απαντηθεί το αίτημα που έχουν περισσότερο από δύο χρόνια, για απορρόφησή τους στις αρχαιολογικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, αφού είναι παγκοίνως γνωστό πως όλοι τους είναι απαραίτητοι για τις στερεωτικές και αναστηλωτικές εργασίες των μνημείων της Θεσσαλονίκης, με δεδομένες τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, που αντιμετωπίζουν όλες οι αρχαιολογικές υπηρεσίες του ΥΠΠΟ.
Παράλληλα, επί μήνες οι εργαζόμενοι εμπαίζονται, με τον χειρότερο τρόπο, από το ΥΠΠΟ και την Πολιτιστική Πρωτεύουσα, με αποτέλεσμα ακόμη να μην τους έχουν δοθεί οι αυξήσεις που προβλέπονται από τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Γι' αυτό το θέμα προσέφυγαν ήδη στην Επιθεώρηση Εργασίας, η οποία, μετά τη νέα άρνηση του ΟΠΠΕΘ να τηρήσει τα νόμιμα, τους συμβούλεψε να προχωρήσουν σε ένδικα μέσα.
Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, οι εργαζόμενοι κατήγγειλαν ότι το ΥΠΠΟ αρνείται πεισματικά να αναγνωρίσει ότι εργάζονται σ' αυτό. Το ίδιο κάνει και ο ΟΠΠΕΘ με τη σειρά του, παραπέμποντας το πρόβλημά τους στο ΥΠΠΟ.
"Φτάσαμε στο σημείο να είμαστε οι χειρότερα αμειβόμενοι εργαζόμενοι. Διότι, άλλοτε, όπου τους βολεύει, μας θεωρούν δημόσιους υπάλληλους, αλλά χωρίς τα νομοθετημένα επιδόματα και άλλοτε μας θεωρούν ιδιωτικούς υπάλληλους, για τους οποίους όμως "δεν ισχύουν οι ΣΣΕ"", επισήμανε ο πρόεδρος των εκτάκτων Χ. Παπαϊωάννου.
Στις πρόσθετες δυσκολίες που δημιουργούνται με το Πολυνομοσχέδιο για τον Πολιτισμό και το απαράδεκτο κονδύλι που δίνεται από τον προϋπολογισμό του 1998, αναφέρθηκε ο Β. Μάτζιος, μέλος του ΔΣ. Συγκεκριμένα, τόνισε ότι το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΠΟ "ουσιαστικά παραδίδει όλη την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Δηλαδή στον Λαμπράκη και σε άλλους μεγαλοσχήμονες του πολιτισμού".
Η εκδήλωση της τελετής λήξης θα έχει δύο ενότητες. Μία θα εξελίσσεται ζωντανά στη σκηνή, όπου κατ' αρχήν θα περάσει το "Τρένο των Βαλκανίων" που ξεκινάει από το Μόναχο και φτάνει στην Κωνσταντινούπολη, για να ακολουθήσουν ο Γιώργος Νταλάρας,η Δημοτική Χορωδία και Ορχήστρα της πόλης κ.ά. Η δεύτερη ενότητα είναι επί της οθόνης, με προβολή ενός βίντεο του Μπόρις Μιλίκοφ,με τίτλο "Η σιωπή των Βαλκανίων".
Τιμώντας την επέτειο των 2.500 χρόνων της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας,η "Βιβλιοφιλία" κυκλοφόρησε ειδική, αριθμημένη έκδοση της εικαστικής δημιουργίας του Κωνσταντίνου Καρνασιώτη για τον αισχυλικό Προμηθέα Δεσμώτη.Το βιβλίο παρουσίασε χτες ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργης Γιατρομανωλάκης.
Οπως σημειώθηκε στη συνέντευξη Τύπου, θεωρήθηκε σημαντική αυτή η καλλιτεχνική δουλιά, "που χωρίς να ακολουθεί κανένα συμβατικό προηγούμενο, εγκλωβίζει μέσα σε μία σύνθεση φωτός και σκιάς, με ακρίβεια το εσωτερικό πάθος του λόγου, σε 60 εικόνες". Για τη μετάφραση προτιμήθηκε η γνωστή από θεατρικές παραστάσεις, μετάφραση του Παναγιώτη Μουλλά,που δημοσιεύεται για πρώτη φορά. Πρόκειται για μία δημιουργία που δένει αρμονικά τη στατική εικόνα με το λόγο, όπως ίσως μόνο ένας σκηνοθέτης μπορεί να αρθρώσει.
Στη συνέντευξη Τύπου το βιβλίο παρουσίασε ο Γιώργης Γιατρομανωλάκης.
"Μίκης Θεοδωράκης - Μελοποιημένη Ποίηση/ Τόμος Α",τιτλοφορείται το βιβλίο του συνθέτη, που παρουσιάζουν σήμερα (8.30μ.μ.) οι εκδόσεις "ύψιλον/βιβλία", στον "Βρούτο" (Βουλγαροκτόνου 67, Στρέφη). Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι: Ιουλίτα Ηλιοπούλου, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Μαρία Φαραντούρη,ενώ θα παραβρεθούν ποιητές και στιχουργοί, έργα των οποίων έχει μελοποιήσει ο Μ. Θεοδωράκης, τραγουδιστές και συνεργάτες του. Η Μαρία Φαραντούρη θα ερμηνεύσει μαζί με τον Γιάννη Σπάθα τραγούδια του συνθέτη, που ηχογραφούν αυτή την περίοδο.
Στη συνέχεια η Λαϊκή Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης",με τους Κώστα Θωμαϊδη, Αλέξια, Χρυσούλα Χριστοδούλου,θα παρουσιάσουν λαϊκά και λυρικά τραγούδια του συνθέτη. Μια μικρή γεύση του προγράμματος που θα παρουσιάζουν η ορχήστρα και οι τρεις ερμηνευτές, στον "Βρούτο" από τις 22/12. Με νέο μουσικό πρόσωπο και ανανεωμένο στιλ, ο "Βρούτος" θα ξανανοίξει τις πόρτες του, προτείνοντας αγαπημένα τραγούδια, που έχουν γράψει ιστορία.
Η κινηματογραφική ομάδα του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών προβάλλει (19,20/12) (8 μμ), στην Αίθουσα Κέντρου Τεχνών του Πάρκου Ελευθερίας,τις ταινίες "Θυμάσαι την Ντόλυ Μπελ;" του Εμίρ Κουστουρίτσα και "Βιτελλόνι" του Φεντερίκο Φελίνι.Οι προβολές γίνονται στα πλαίσια του αφιερώματος "Ταξίδι στις πόλεις με το μαγικό πανί - Η νεολαία στις πόλεις".Είσοδος ελεύθερη.
Το καινούριο έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη "Μια συνάντηση κάπου αλλού",ανεβαίνει, σήμερα, στο "Θέατρο Τέχνης - Κάρολος Κουν" στο Υπόγειο,σε σκηνοθεσία Μίμη Κουγιουμτζή,σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Δαγκλίδη,μουσικήΦίλιππου Τσαλαχούρη.Το έργο αφηγείται τη ζωή ενός προσώπου μέσα από τα γεγονότα που βίωσε σε πέντε καθοριστικές φάσεις της ζωής του (παιδί, έφηβος, νέος, μεσήλικας, ηλικιωμένος). Πέντε διαφορετικές ηλικίες, που ερμηνεύονται από πέντε διαφορετικά πρόσωπα και λειτουργούν άλλοτε χωριστά, άλλοτε όλα μαζί. Είναι οι "εαυτοί", που ζουν και συνομιλούν μέσα του, αλλά είναι ορατοί στο κοινό. Υπάρχουν και άλλα πρόσωπα που δίνουν αφορμές και ερεθίσματα για έντονες συγκρούσεις και αντιπαραθέσεις, προκαλώντας την εναλλαγή κωμικών και δραματικών σκηνών. Παίζουν:Αθηνόδωρος Προύσαλης, Γιάννης Δεγαϊτης, Περικλής Καρακωνσταντόγλου, Παντελής Παπαδόπουλος, Δημήτρης Αστεριάδης, Ντενίζ Μπαλτσαβιά, Χριστίνα Τσάφου, Θόδωρος Γράμψας,κ.ά.
Δύο σπουδαίους ρόλους του ρομαντικού μπελκάντο, τη Λουκρητία Βοργία από την ομότιτλη όπερα του Γκαετάνο Ντονιτσέττι και την Αμίνα από την "Υπνοβάτιδα" του Βιντσέντζο Μπελλίνι ερμηνεύει η Βάσω Παπαντωνίου στην έκδοση τεσσάρων CD, από τη δισκογραφική εταιρία "Ε.2". Πρόκειται για σπάνιες ηχογραφήσεις της Γαλλικής Ραδιοφωνίας στη διάρκεια δύο παραστάσεων. Η ηχογράφηση της "Λουκρητίας Βοργία" έγινε τον Οκτώβριο του 1971 στο Μεγάλο Αμφιθέατρο της Γαλλικής Ραδιοφωνίας, με συμμετοχή της ορχήστρας και της χορωδίας της Ραδιοφωνίας, σε διεύθυνση του Πιερ - Μισέλ λε Κοντ.Η "Υπνοβάτιδα" ηχογραφήθηκε τον Ιούνιο του 1974, με τον Κάρλο Φελίτσε Τσιλάριο να διευθύνει τα μουσικά σύνολα της Ραδιοφωνίας.
Η κασετίνα με τα τέσσερα CD, που παρουσιάστηκε χτες, περιλαμβάνει, επίσης, 48σέλιδο ένθετο, επιμελημένο από τον Νίκο Μπακουνάκη, με πληροφορίες για τις παραστάσεις και την ηχογράφησή τους. Οπως αναφέρει, "οι δύο ηχογραφήσεις, που μεταγράφηκαν σε ψηφιακούς δίσκους, αποτελούν αδιάψευστους μάρτυρες της ερμηνευτικής τέχνης της Βάσως Παπαντωνίου".