ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Μάρτη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Καταρρέει το "Σχολειό του Ρήγα"

Στο κτίριο της Ζαγοράς Πηλίου,όπου δίδαξε ο Ρήγας Φεραίος,αναφέρονται με Ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού οι βουλευτές του ΚΚΕ,Νίκος Γκατζής και Αχιλλέας Κανταρτζής.

Επισημαίνουν συγκεκριμένα ότι "το κτίριο καταρρέει από τη φθορά του χρόνου και την αδιαφορία των αρμόδιων υπηρεσιών για την αντιμετώπιση του προβλήματος".

"Ολες οι προσπάθειες της Δημοτικής Αρχής, των φορέων και των κατοίκων της περιοχής να ευαισθητοποιήσουν το Υπουργείο Πολιτισμού για τη συντήρηση του ιστορικού "Σχολειού του Ρήγα" έπεσαν στο κενό.Κι αυτό, παρόλο που πρόκειται για ένα ανεκτίμητο μνημείο της ιστορικής μας κληρονομιάς,το οποίο κινδυνεύει να καταρρεύσει και να καταστραφεί τελείως".

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν: "ποια μέτρα θα πάρει η Κυβέρνηση και πότε, ώστε άμεσα να συντηρηθεί και να διασωθεί το κτίριο, όπου για χρόνια δίδαξε ο Ρήγας Φεραίος; "

Το "Μνημείο της Πίνδου" να γίνει "κτήμα" του λαού

Πλάστης μορφών ο αξέχαστος Χρήστος Καπράλος,είναι αναμφίβολα, ένας από τους κορυφαίους της Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης. Από τους πιο πηγαίους και προικισμένους δημιουργούς του αιώνα μας, στο διεθνή καλλιτεχνικό χώρο. H γλυπτική του διακρίνεται για τη μνημειακότητα των μορφών, τη ρωμαλεότητα της "γλώσσας" του, την αμεσότητα και τον εκφραστικό πλούτο των διατυπώσεών της. Λόγου χάρη το τεράστιο γλυπτό του "Μνημείο της Πίνδου" χαρακτηρίστηκε σαν "ένα από τα σημαντικότερα έργα της σύγχρονης γλυπτικής, στο οποίο αποδεικνύεται ο πλούτος της μορφοπλαστικής φαντασίας του Χρήστου Καπράλου, η κατοχή τόσο των παραδοσιακών τύπων, όσο και των κατακτήσεων της σύγχρονης γλυπτικής και πολύ περισσότερο η ικανότητά του στην επιβολή του καθολικού και του διαχρονικού".

Επιθυμία και ευχή, όχι μόνο του φιλότεχνου κοινού, αλλά και όλων των πολιτών που βιώνουν στην απρόσωπη και αισθητικά προσβλητική καθημερινότητα, είναι η τέχνη και τα σημαντικότερα έργα των καλλιτεχνών μας, να αποκτήσουν αληθινή, μόνιμη, μαζική επαφή με το φυσικό αποδέκτη τους, το λαό, και όχι μόνο με τους λιγοστούς προύχοντες συλλέκτες έργων τέχνης. Οι απολίτιστοι, άμορφοι, αν όχι κακόμορφοι, δημόσιοι χώροι στους οποίους καθημερινά κινούμαστε, θα έπρεπε να εκπολιτιστούν από την πολιτεία. Και ο καλύτερος τρόπος γι' αυτό θα ήταν μετατραπούν σε χώρους ανάδειξης και προβολής μικρών και μεγάλων έργων Ελλήνων εικαστικών.

Σ' αυτήν την κατεύθυνση θα όφειλε να κινηθεί σταθερά, χωρίς ταλαντεύσεις και "παίγνια" η "Αττικό Μετρό ΑΕ". Μια ελπιδοφόρα κίνηση, που όμως πρέπει να υλοποιηθεί,είναι η "εκδήλωση ενδιαφέροντος" της εταιρίας να τοποθετήσει αντίγραφο (σε χαλκό) του "Μνημείου της Πίνδου" του Χρ. Καπράλου. Η "εκδήλωση ενδιαφέροντος" αναφέρει σαν χώρους τοποθέτησης του έργου τους σταθμούς στο Πεντάγωνο ή στο Σύνταγμα, που θα ήταν και η ορθότερη επιλογή.

Η παραπάνω πρόταση, όμως, αν και έχει γίνει πριν ένα χρόνο περίπου, δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί. Πράγμα που ευχόμαστε, η "εκδήλωση ενδιαφέροντος" να μη μείνει μόνο λόγια...

Συγκεκριμένα, τον Ιούνιο του 1998, ο πρόεδρος της εταιρίας "Αττικό Μετρό", Λ. Κίκκηρας,επικοινώνησε με το "Ιδρυμα Χρήστου και Σούλης Καπράλου", διατυπώνοντας την επιθυμία, αντίγραφο του έργου να κοσμήσει σταθμό του μετρό. Η πρόταση έγινε αποδεχτή από το Ιδρυμα, δεδομένου ότι το μνημειώδες αυτό έργο θα είχε τη δυνατότητα να "αγκαλιαστεί" από χιλιάδες κόσμου, πράγμα που ήταν και παλιά επιθυμία του σπουδαίου γλύπτη. Το πρωτότυπο έργο, φτιαγμένο σε πουρί Αίγινας, υλικό που γοήτευε τον Χρ. Καπράλο, εκτίθεται από το φθινόπωρο του 1993 στο χώρο του Ιδρύματος, στην Αίγινα.

Για μεγάλο διάστημα σίγησε η "Αττικό Μετρό". Κάποια στιγμή, κλιμάκιό της επισκέφτηκε το χώρο όπου εκτίθεται το "Μνημείο της Πίνδου" και ζήτησε επίσημα την προσφορά. Μετά από συνεδρίαση του ΔΣ του Ιδρύματος, στάλθηκε γραπτά η προσφορά. Ομως, από τις αρχές του φθινοπώρου του 1998, κανείς δε γνωρίζει "τι μέλλει γενέσθαι", τη στιγμή μάλιστα που η χυτευσή του σε χαλκό χρειάζεται αρκετούς μήνες.

Σημειώνουμε ότι το μνημειώδες αυτό έργο του αναπτύσσεται, γύρω από το θέμα: Ειρήνη - Πόλεμος - Ειρήνη. Οι επτά ενότητες, που ανταποκρίνονται στα επτά τμήματα της ζωοφόρου, έχουν σαν περιεχόμενο τις περιπέτειες του λαού μας από την κήρυξη του πολέμου έως την απελευθέρωση. Οπως σημειώνει ο ακαδημαϊκός Χρ. Χρήστου "Με το "Μνημείο της Πίνδου", ο Χρ. Καπράλος κατόρθωσε να μεταφέρει την πάλη για τη ζωή ενός λαού και να ανεβάσει μια ιστορική στιγμή στο καθολικό και το διαχρονικό".

Η. Μ.

Στη "χώρα" του Καμπανέλλη

Σε μια χώρα... διαφορετική, εκεί όπου η ελληνική θεατρική γραφή αποκτά μια ακόμα μεγάλη στιγμή της, είναι έτοιμο να μας ξεναγήσει, από αύριο, το "Ανοιχτό Θέατρο" του Γιώργου Μιχαηλίδη."Στη χώρα του Ιψεν",το έργο του πατέρα του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, του ακαδημαϊκού, Ιάκωβου Καμπανέλλη.Πρόκειται για τη δεύτερη φετινή θεατρική παραγωγή του "Ανοιχτού", που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη,σκηνικά - κοστούμια Αγνής Ντούτση και μουσική Αντώνη Μιχαηλίδη.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Δημήτρης Γιαννόπουλος, Φώτης Μακρής, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Λίνα Μαρκάκη, Γιώργος Στριφτάρης, Δήμητρα Καλπάκη.

"Το πρώτο θεατρικό σχολείο μου", είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Ιάκωβος Καμπανέλλης,"αυτό που μου έδωσε τις βάσεις όπως λέμε, βάσεις που ως τώρα τις πιστεύω, ήταν η "χώρα Ιψεν", όπως μου άρεσε να ονομάζω το ιψενικό θέατρο". "Η χώρα Ιψεν", από τα τελευταία έργα του συγγραφέα, είναι "μια από κέφι δημιουργημένη σπουδή, μια άσκηση, ένα παιχνίδι φαντασίας", όπως το χαρακτηρίζει ο συγγραφέας. "Ενα έργο σαγηνευτικό" - όπως επισήμανε οΓιώργος Μιχαηλίδης - "μια ακόμη κατάδυση του Καμπανέλλη στην ανθρώπινη ψυχή, αλλά και στη θεατρική πράξη. Στο έργο αυτό ο Καμπανέλλης ανασκαλεύει εκείνο το ανελέητο: γιατί στράβωσε έτσι η ζωή μας, μπορούμε να παραιτηθούμε από την ευτυχία";

Περί αποθεμάτων...

Δεν αμφισβητούμε τις "διαπραγματευτικές ικανότητες" του νέου προέδρου του Φεστιβάλ Αθηνών, Γ. Κουρουπού, ο οποίος αρέσκεται "να βγάζει το φίδι από την τρύπα". Τις ικανότητές του αυτές δεν τις εισπράξαμε την περίοδο που ήταν πρόεδρος του ΔΣ της Λυρικής Σκηνής και συγχρόνως αντιπρόεδρος του ΔΣ του "Ελληνικού Φεστιβάλ", καθώς από τη θέση αυτή όφειλε να έχει αντιδράσει δυναμικότερα στον εξοστρακισμό της Λυρικής από το Φεστιβάλ. Με χτεσινή του ανακοίνωση, την επομένη της παραίτησης του Περικλή Κούκου από τη διεύθυνση της Λυρικής (... μετ' επαίνων την αποδέχτηκε η υπουργός Πολιτισμού), δε γνωρίζουμε ποιο "φίδι" θέλει να βγάλει "έξω από την τρύπα", πάντως θα έπρεπε να έχει λιγότερη έπαρση. Ο Γ. Κουρουπός εκφράζει τη συμπάθειά του "στον καλό συνάδελφο Περικλή Κούκο, που δούλεψε με πάθος για την επιτυχία της Λυρικής" και του εύχεται "ολόψυχα να γίνει γρήγορα καλά", πλην δηλώνει: "Θεωρώ υπερβολική την έμφαση που δίνει στο επεισόδιο με το Φεστιβάλ. Η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ είναι άκρως εξαντλητική και απαιτεί τεράστια φυσικά και ψυχικά αποθέματα", ως οι πολλές θέσεις που κατέχει ο ίδιος να μην απαιτούν τεράστια φυσικά και ψυχικά αποθέματα.

Ο γιορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας των Γαλλόφωνων πραγματοποιείται στις 20 του Μάρτη στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών.Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλαμβάνει απονομή των βραβείων στους δύο διαγωνισμούς "Ανάγνωση - Γραφή", καθώς και απονομή των βραβείων στο διαγωνισμό γαλλόφωνης νουβέλας και ποίησης.

Στη συνέχεια το μουσικό σύνολο του Ευάγγελου Κοκκόρη θα ερμηνεύσει έργα των: Ερίκ Σατί, Νίνο Ρότα, Αστορ Πιατσόλα, Κουρτ Βάιλ και Ευάγγελου Κοκκόρη.

Την ίδια μέρα το Ινστιτούτο θέτει στη διάθεση του κοινού τα μέσα πληροφορικής για μια επίσκεψη στις γαλλόφωνες σελίδες του "Ιντερνετ".

Η τέταρτη συνάντηση του Εθνικού Δικτύου Παράδοσης, Πολιτισμού και Κοινοτικού Βίου "... των Ελλήνων οι Κοινότητες... ",που εδρεύει στη Μακρινίτσα, αρχίζει αύριο και ολοκληρώνεται την Κυριακή. Οι πρόεδροι των Κοινοτήτων Αμπελάκια Θεσσαλίας, Νυμφαίο Φλώρινας, Οία Σαντορίνης, Πάνορμος Τήνου, Πάπιγκο Ζαγορίου, Μακρινίτσα Πηλίου θα συζητήσουν θέματα πολιτιστικών ανταλλαγών και κοινών πρωτοβουλιών.

  • Εργαζόμενους στην "Ολυμπιακή Αεροπορία" που έχουν εκδώσει βιβλίο βραβεύει σήμερα (8μμ) στη "Στοά του Βιβλίου" το Πολιτιστικό Κέντρο Εργαζόμενων "Ολυμπιακής Αεροπορίας".Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του πολιτιστικού σωματείου "σε μια δύσκολη εποχή για την πορεία του εθνικού αερομεταφορέα, οι εργαζόμενοι της ΟΑ και το Πολιτιστικό Κέντρο τους δηλώνουν το παρόν στην προσπάθεια για ανάπτυξη της ΟΑ,αποδεικνύοντας παράλληλα τις αστείρευτες δυνάμεις τους και αναδεικνύοντας την ευαισθησία τους για το βιβλίο και τα Γράμματα".
Νέα πρόσωπα στο ΥΠΠΟ

Παρουσία όλων των υπηρεσιακών στελεχών έγινε χτες η δεύτερη τελετή παράδοσης στο υπουργείο Πολιτισμού. Ο τέως γενικός γραμματέας, Ευγένιος Γιαννακόπουλος,παρέδωσε τη σκυτάλη στην νέα γενική γραμματέα, Λίνα Μενδώνη.Ο πρώτος μετακινήθηκε στον συγγενικό του ΥΠΠΟ, αλλά συχνά εχθρικό, Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ), ενώ η νέα γενική γραμματέας είναι αρχαιολόγος, η οποία παραλαμβάνει μία Υπηρεσία που στα τελευταία δύο χρόνια είχε μπει σε έναν εντατικό ρυθμό, αν και με περιορισμένο προσωπικό και προϋπολογισμό.

Κάθε τέτοια αλλαγή σημαίνει "στάση" τουλάχιστον μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες ενημερώσεις και συναντήσεις. Για το ΥΠΠΟ σημαίνει μία παύση στο "και πέντε" του Προγράμματος Δράσης.Πάντως η τελετή της αποχώρησης του Ευ. Γιαννακόπουλου άφησε μία πικρή γεύση στους ανθρώπους της Υπηρεσίας, καθώς όλοι συμφωνούσαν ότι η μετακίνηση συνέβη ακριβώς τη στιγμή που είχαν αρχίσει να κάνουν τρόπο ζωής αυτή την "περιπέτεια".

Φυσικά η περιπέτεια του ΥΠΠΟ συνεχίζεται στην Πολιτιστική Κληρονομιά, στο σύγχρονο πολιτισμό, στον ανεπαρκή προϋπολογισμό, στον Οργανισμό που ακόμα εκκρεμεί...

Τμήμα του "Μνημείου της Πίνδου"


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ