ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Μάη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΡΙΤΣΟΣ - ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ
Μνημειώδης δημιουργική «συνάντηση»

Στo πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» θα δώσει στις 10/6 μια συναυλία στο Ηρώδειο, αφιερωμένη στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου. Η συναυλία θα περιλάβει τους χιλιοτραγουδισμένους από το λαό μας κύκλους τραγουδιών «Επιτάφιος», «Ρωμιοσύνη» και «Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας», μελοποιημένων από τον Μίκη Θεοδωράκη. Ερμηνεύουν οι: Καλλιόπη Βέττα, Αλέξανδρος Χατζής, Τεό Λαζάρου, Νένα Βενετσάνου, Δημήτρης Μπάσης.

«Στα δύο κορυφαία μου έργα στον τομέα της έντεχνης λαϊκής μουσικής», σημειώνει ο συνθέτης, «τον "Επιτάφιο" και τη "Ρωμιοσύνη" είχα την αίσθηση ότι η μελωδία ξεπήδησε σαν αρτεσιανό νερό μέσα από τους στίχους. Τι να συνέβαινε άραγε; Νομίζω ότι η ταύτισή μου με τον ποιητή, που ξεπερνούσε τα σύνορα της ποίησης κι απλωνόταν σε όλο το χώρο της ζωής, της εργατικότητας, της δημιουργικότητας, της ιδεολογίας, της στάσης ζωής, της κοινής πίστης σε μια κοινή κλίμακα αξιών, στην ταυτόσημη αντιμετώπιση του χρέους(...) όλα αυτά δημιούργησαν μία ταυτότητα, θα έλεγα, στις δύο ευαισθησίες μας» και προσθέτει «γίναμε συγκοινωνούντα δοχεία, απ' όπου ποίηση και μουσική περνούσε η μία στην άλλη, ώσπου να πάρουν μία τρίτη διάσταση: το τραγούδι».

«Τα 16 απ' τα "Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας"» - έγραφε ο Γιάννης Ρίτσος - «γράφτηκαν μέσα σε μια μέρα - στις 16 του Σεπτέμβρη του 1968 - στο Παρθένι της Λέρου, ύστερα από κρυφό μήνυμα του Μίκη Θεοδωράκη, με την παράκληση να μελοποιήσει κάτι δικό μου, ανέκδοτο. Τα λιανοτράγουδα αυτά τα ξαναδούλεψα στο Καρλόβασι της Σάμου το Νοέμβρη του 1969. Το 16ο και το 17ο γράφτηκαν την Πρωτομαγιά του 1970. Το 7ο αλλάχτηκε ριζικά το Γενάρη του 1973 στην Αθήνα. Δε σκόπευα να εκδώσω τα "Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα" κι είχα ζητήσει να μη δημοσιευτούν και να μη μεταφραστούν, παρά μόνο να τραγουδηθούν. Αλλά να που τα περισσότερα δημοσιεύτηκαν, κιόλας, σε πολλά ντόπια και ξένα περιοδικά και μεταφράστηκαν σε αρκετές ξένες γλώσσες. Ετσι, δεν υπάρχει πια λόγος να επιμείνω στην αρχική μου απόφαση. Τα "Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας" είναι αφιερωμένα στον Μίκη Θεοδωράκη».

Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινάει, σήμερα, στα ταμεία του Ελληνικού Φεστιβάλ, Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου) ή τηλεφωνικά στο 210 3272000 ή online στο www.greekfestival.gr.

«Αΐντα» στο Ηρώδειο

Η υπέροχη μουσική του Βέρντι αλλά και τα τεράστια σκηνικά της ιταλικής παραγωγής θα πλημμυρίσουν (24, 26, 27, 28/5, 9 μ.μ.), το Ηρώδειο, όπου θα παρουσιαστεί η «Αΐντα» - συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με την «Αρένα» της Βερόνας. Η τετράπρακτη όπερα βασίζεται σε κείμενο του Αντόνιο Γκισλαντσόνι (στηριγμένο σε σενάριο του Ογκίστ Μαριέτ) και τοποθετείται στην εποχή των Φαραώ. Η φήμη της όπερας αυτής οφείλεται, κυρίως, στο μουσικό μέρος για την περίφημη θριαμβική παρέλαση των νικητών μπροστά στον Φαραώ. Το έργο εστιάζει στα συναισθήματα του γενναίου Ρανταμές και των γυναικών που τον διεκδικούν: της αιχμάλωτης Αΐντα, κόρης του βασιλιά της Αιθιοπίας, και της Αμνερις, κόρης του βασιλιά της Αιγύπτου.

Η «Αΐντα» πρωτοπαρουσιάστηκε στην Οπερα του Καΐρου, το 1871 και τον επόμενο χρόνο στη «Σκάλα του Μιλάνου». Στην ΕΛΣ πρωτοπαρουσιάστηκε το 1958. Ο Βέρντι, δημιουργώντας υψηλή τέχνη και ταυτόχρονα λαϊκή, με τη μουσική του εξέφρασε αισθητικά το πνεύμα του ώριμου ρομαντισμού και πολιτικά τον πόθο του λαού για ελεύθερη και ενωμένη Ιταλία.

Μουσική διεύθυνση: Κάρλο Μοντανάρο, σκηνοθεσία: Ιγκνάθιο Γκαρθία Φερνάντες, σκηνικά: Τζουζέπε ντε Φιλίπι Βενέτσια, κοστούμια: Κάρλα Γκαλέρι, Ντομένικο Φράνκι, φωτισμοί: Βινίτσο Κέλι. Ερμηνεύουν: Δημήτρης Κασιούμης, Ντολόρα Ζάζικ - Μαλγκροζάτα Βαλέβσκα, Λουκρέθια Γκαρθία - Δήμητρα Θεοδοσίου, Μάρκο Μπέρτι - Χοσέ Μπαλεστρίνι, Δημήτρης Καβράκος - Χριστόφορος Σταμπόγλης, Δημήτρης Πλατανιάς - Γιάννης Γιαννίσης, Ζαχαρίας Τσούμος - Γιώργος Σαμαρτζής, Μαρία Βλαχοπούλου - Ελένη Βουδουράκη. Συμμετέχουν η Ορχήστρα και Χορωδία Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τα εισιτήρια είναι «αλμυρά»: 48 - 130 ευρώ (παιδικό - φοιτητικό 20).

Πρέπει να σημειωθεί ότι το ΚΑΣ θεώρησε τα προτεινόμενα σκηνικά της παράστασης ως «εξαιρετικά παρεμβατικά», «ογκώδη», «ανταγωνιστικά» για το Ηρώδειο, με κίνδυνο να του προκαλέσουν άμεση και έμμεση (αισθητική) βλάβη. Μεταξύ αυτών, μια «πυραμίδα» ύψους 15,5 μ. που ξεπερνά το ύψος του Ηρωδείου, δύο οβελίσκοι ύψους 7 μ. έκαστος κλπ. Τελικά ενέκρινε την παραχώρηση του Ηρωδείου, αλλά με πιο «ήπια» σκηνικά. Ιδωμεν!

Προσφυγές για το «Δόρα Στράτου»

Προσφυγές, όσον αφορά στη λειτουργία του θεάτρου «Δόρα Στράτου», στην πολιτική και τις αποφάσεις του προέδρου του Σωματείου, Αλκη Ράφτη, κατέθεσαν χορευτές του θεάτρου. Σύμφωνα με καταγγελία τους, «το νεοκλασικό κτίριο, στην οδό Σχολείου 8 στην Πλάκα,ιδιοκτησίας του Δημοσίου, που έχει παραχωρηθεί για τις λειτουργίες του σωματείου "Δόρα Στράτου", είναι αντικείμενο παράνομης χρήσης, αφού κατ' ουσίαν έχει καταληφθεί για να λειτουργεί εντός αυτού και το σωματείο "CID"» (μη κερδοσκοπική εταιρεία, με πρόεδρο τον Α. Ράφτη). Ακόμη, «στο θέατρο του λόφου του Φιλοπάππου, το οποίο επίσης έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο, και το οποίο κτίστηκε με δαπάνες της Δόρας Στράτου και για τη χρήση του οποίου καταβάλλεται τυπικό μίσθωμα, υπεκμισθώνεται από τον Αλκη Ράφτη σε τρίτους». Οι προσφεύγοντες απευθύνονται στους υπουργούς Πολιτισμού και Τουριστικής Ανάπτυξης, στο δήμαρχο Αθηναίων, στον πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και σε εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.

Επαναπατρισμός αρχαιοτήτων

Παραδόθηκαν χτες σε ειδική τελετή στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρχαιότητες που επιστράφηκαν από το Βέλγιο, τη Γερμανία και τη Βρετανία. Πρόκειται για τις εξής: Από το Βέλγιο, εκατόν έντεκα (111) όστρακα, μολύβδινοι σύνδεσμοι και επτά (7) νομίσματα, που προέρχονται από το Θορικό Αττικής από τον 5ο έως τον 2ο αιώνα π.Χ. Τα νομίσματα προέρχονται από την Αττική και τη Σαλαμίνα. Οι αρχαιότητες παραδόθηκαν από τη Βελγική Σχολή Αθηνών. Από τη Γερμανία, ενενήντα έξι (96) αρχαία χάλκινα και πήλινα αγγεία (ταφικά κτερίσματα), από νεκροταφείο υστεροκλασικών χρόνων, πιθανότατα, της Θεσσαλίας. Εντοπίστηκαν το Μάη του 2007, σε φορτηγό προερχόμενο από την Ελλάδα και κατασχέθηκαν από τις γερμανικές αρχές. Από τη Βρετανία, θραύσμα επιστυλίου μεσοβυζαντινού τέμπλου ή περιθυρώματος, με ανάγλυφο φυτικό διάκοσμο (πλοχμό), χρονολογούμενο στον 11ο με 12ο αιώνα. Πιθανότατα, προέρχεται από μνημείο της Αρχαίας Αγοράς ή της ευρύτερης περιοχής της Πλάκας, όπου υπήρχαν αρκετοί βυζαντινοί ναοί. Παρουσιάζει σημαντικές στιλιστικές ομοιότητες με τμήμα θωρακίου μεσοβυζαντινού τέμπλου, που φυλάσσεται στον αρχαιολογικό χώρο της Βιβλιοθήκης του Αδριανού. Το θραύσμα πρόσφερε στην ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο Βρετανός ιδιώτης.

Αφιερωματικό φεστιβάλ στο σύγχρονο Ιταλικό Κινηματογράφο οργανώνει το φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την ιταλική πρεσβεία και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Η πρώτη διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί (21-27/5) στο «Ολύμπιον» Θεσσαλονίκης και η δεύτερη (28/5 - 3/6) στην Αθήνα, στο «Μικρόκοσμο». Θα προβληθούν επτά ταινίες παραγωγής 2001 - 2007, δυο από τις οποίες πραγματοποιούν πρεμιέρα στην Ελλάδα («Η σωστή απόσταση» του Κάρλο Ματζακουράτι και «Μη χάνεις τον καιρό σου, Τζόνι», πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του ηθοποιού Φαμπρίτσιο Μπεντιβόλιο).

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση της κεραμίστριας Ελευθερίας Δροσάκη, το Κέντρο Μελέτης Νεότερης Κεραμικής (Μελιδώνη 4-6 και Αγ. Ασωμάτων, Θησείο), διοργανώνει (24 και 31/5, 11.30 π.μ.) εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά ηλικίας 6-12 χρόνων. Η συγγραφέας Λίλα Πατρόκλου θα διαβάσει απόσπασμα από το παραμύθι «Το μέγα συμβάν του δάσους». Θα ακολουθήσει παιχνίδι και δραστηριότητα με πηλό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ