ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Γενάρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑ
Η ολυμπιακή φλόγα «καίει» τη φυσική αποκατάσταση

Θα ξηλωθούν και οι αγροτικές καλλιέργειες στην περιοχή!

Οι πορτοκαλιές«έφταιξαν»γι' αυτό;

Associated Press

Οι πορτοκαλιές«έφταιξαν»γι' αυτό;
Με σοβαρές ενστάσεις επί της ουσίας του ζητήματος της αποκατάστασης της Αρχαίας Ολυμπίας, μετά την πυρκαγιά του περασμένου Αυγούστου, πλην όμως ομόφωνα, γνωμοδότησε χτες το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο υπέρ της σχετικής οριστικής μελέτης του Εθνικού Ιδρύματος Αγροτικής Ερευνας (ΕΘΙΑΓΕ), κατά την πρώτη του συνεδρίαση υπό την προεδρία του νέου γγ του υπουργείου Πολιτισμού.

Κυρίως απασχόλησε ο προσανατολισμός της αποκατάστασης, δηλαδή αν η επέμβαση θα έπρεπε να είναι μακροχρόνια και επικουρική των φυσικών ρυθμών ή με όρους «εκβίασης» (σ.σ. όπως ειπώθηκε) του περιβάλλοντος. Ωστόσο, δεδομένης της πολιτικής απόφασης για «αποκατάσταση» μέχρι την τελετή της αφής της φλόγας στις 25 Μάρτη, τα περιθώρια είναι ήδη στενά - «οριακά» τα χαρακτήρισε ο εκπρόσωπος του ΕΘΙΑΓΕ - και αυτή η συζήτηση που θα έπρεπε να ανοιχτεί ήδη από τις αρχές του Σεπτέμβρη, όταν το ΕΘΙΑΓΕ ήταν το πρώτο που «ψέλλισε» στο ΚΑΣ ότι «η φύση δεν εκβιάζεται», τώρα πια εμφανίστηκε άκαιρη. Αλλωστε, όπως έγραφε από χτες ο «Ρ», το θέμα συζητήθηκε με το «καμπανάκι» της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής για τα χρονοδιαγράμματα, αφού οι πολυεθνικές - «χορηγοί» του «ολυμπισμού» δεν έχουν καμία διάθεση να χαλάσει η «φιέστα» και ο πακτωλός των κερδών της ΔΟΕ από τα τηλεοπτικά δικαιώματα.

Ακόμη όμως και με αυτούς τους όρους, το ζήτημα του «πρασινίσματος» της Ολυμπίας μέχρι το Μάρτη είναι μάλλον προβληματικό από άποψη χρόνου, αφού αν και το ΕΘΙΑΓΕ υπέγραψε σύμβαση με το ΥΠΠΟ το Σεπτέμβρη για να αναλάβει ως τεχνικός σύμβουλος του έργου (με 210.000 ευρώ αμοιβή), μόλις στις 13/12 το Ιδρυμα έμαθε ότι θα είναι και ο ανάδοχος με ένα κόστος 2,7 εκατομμυρίων ευρώ και ενώ ήδη από το πρώτο 10ήμερο του Δεκέμβρη θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί οι φυτεύσεις. Να σημειωθεί ότι ενώ στο ΚΑΣ το παραπάνω ποσό εμφανίστηκε ως «μάλλον» τελικό (δηλαδή για όλες τις φάσεις αποκατάστασης μέχρι και το 2010) ωστόσο αφορά μόνο την αρχική φάση και πάντως τις παρεμβάσεις που θα γίνουν μέχρι το ερχόμενο φθινόπωρο. Ο υπεργολάβος του έργου, που προέκυψε από εκδήλωση ενδιαφέροντος προς το ΕΘΙΑΓΕ από 26 εργολήπτες, δεν έγινε γνωστός γιατί εκκρεμεί η έγκριση του ΥΠΠΟ.

Εντύπωση προκάλεσε επίσης το γεγονός ότι η μελέτη αφορά πλέον παρεμβάσεις σε 450 στρέμματα της Ζώνης Α΄ του Αρχαιολογικού Χώρου της Ολυμπίας, κυρίως λόγω της πρόβλεψης να απαλλοτριωθούν οι καλλιέργειες των εσπεριδοειδών και να αντικατασταθούν από άλλες φυτεύσεις! Μέλη του ΚΑΣ έθεσαν τον προβληματισμό τους για τη σκοπιμότητα αυτής της παρέμβασης και η απάντηση ήταν ότι αυτό γίνεται για δημιουργία αντιπυρικής ζώνης.

Η έγκριση περιλαμβάνει και τις παρατηρήσεις της Ζ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων, μεταξύ των οποίων είναι να επιλεχθεί η φυσική αποκατάσταση με ήπιες επεμβάσεις έστω σε σημεία όπως το περιβάλλον του Μουσείου, στο οποίο η μελέτη προέβλεπε ...χλοοτάπητα. Αλλωστε, όπως είπε η εκπρόσωπός της, σε πολλά σημεία η φύση έχει αρχίσει ήδη να κάνει δουλιά.

Βιομηχανία χειραγώγησης

Είναι αδηφάγα η μουσική βιομηχανία - πεδίον δόξης λαμπρό για την κερδοφορία του κεφαλαίου. Ενα πεδίο, αλωμένο από τους ελάχιστους αριθμητικά κολοσσούς - αρκεί να θυμηθούμε ότι οι δύο εταιρείες «Universal» και EMI κατέχουν μέχρι και το 50% της παγκόσμιας αγοράς.

Αυτά τα πολυεθνικά μεγαθήρια είναι οι «αρχιτέκτονες» της μουσικής ισοπέδωσης, της σύνθλιψης και χειραγώγησης καλλιτεχνών και κοινού, της προβολής εφήμερων και συχνά κιτς κατασκευασμάτων. Αυτά έχουν βάλει την ταφόπλακα του αφανισμού ντόπιων μουσικών πολιτισμών, πλασάροντας τα όποια πλαστικά κατασκευάσματά τους. Προσπαθούν να πνίξουν κάθε δημιουργική φωνή, να χειραγωγήσουν, να παρέμβουν.

Κι όταν αυτό δεν το κάνουν άμεσα, μέσα από τα γνωστά και δοκιμασμένα κανάλια τους, το κάνουν με άλλους τρόπους. Οπως για παράδειγμα, μέσα από φεστιβαλικές συναντήσεις. Πώς να εκλάβουμε το ότι στο «EuropaVox Festival», που θα γίνει στις 29/5 - 7/6, στην επαρχία Κλέρμον Φεράν της Γαλλίας, εκτός από τις δεκάδες συναυλίες και συμμετοχές από 27 χώρες, «κράχτης» είναι και μια μεγάλη έκθεση της ευρωπαϊκής μουσικής βιομηχανίας; Η ζωή έχει αποδείξει ότι μουσική και βιομηχανία είναι δύο έννοιες αντικρουόμενες, δύο κόσμοι αντίπαλοι. Και όπου δεσπόζει η πρώτη, καταπιέζεται, πνίγεται η δεύτερη.

Φτωχότερη η εικαστική τέχνη

«Εφυγε» και κηδεύτηκε χτες η 86χρονη ζωγράφος Γιάννα Περσάκη. Για τους περισσότερους, το όνομά της συνδέεται με τη ζωή του ποιητή Μίλτου Σαχτούρη, αφού για 40 χρόνια στάθηκε στο πλάι του. Η Γ. Περσάκη ήταν μία αξιόλογη εικαστική δημιουργός, πρωτοστάτης της αφαίρεσης στην ελληνική ζωγραφική. Δυναμική παρουσία, που, με σεμνότητα και επιμονή, διεκδίκησε τη θέση της σε μία εποχή που ο εικαστικός χώρος αντιμετώπιζε με επιφυλακτικότητα τις γυναίκες - εικαστικούς.

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1921. Σε ηλικία 8 χρόνων πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής. Στην κατοχή μαθήτευσε κοντά στον Δημήτρη Δάβη, ενώ παράλληλα δούλευε στην Εθνική Τράπεζα, συμμετέχοντας ενεργά στους αγώνες του ΕΑΜ Τραπεζοϋπαλλήλων. Το 1943 παντρεύτηκε τον γλύπτη Κώστα Κουλεντιανό, με τον οποίο συμπορεύτηκε έως το 1946, χρονιά που έφτασε στο Παρίσι. Η παραμονή της διακόπηκε αιφνιδιαστικά το 1955 όταν γύρισε στην Ελλάδα, για να είναι κοντά στον άρρωστο πατέρα της.

Η αφαιρετική διάθεση των έργων της, οι κυβιστικές αναζητήσεις, το γεγονός ότι ήταν γυναίκα - δημιουργός, ήταν στοιχεία αρνητικά για την αποδοχή της από το ελληνικό ανδροκρατούμενο εικαστικό δυναμικό. Η Γιάννα Περσάκη παρέμεινε πιστή στην αφαιρετική ζωγραφική, όπου κυριαρχούν οι παλλόμενες επιφάνειες καθαρού χρώματος.

«Η πολιτεία των πουλιών» στην Τρίπολη

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Ηλία Ιωσηφίδη «Η πολιτεία των πουλιών» (2007, 62') ξεκινά σήμερα στην Τρίπολη ο νέος κύκλος προβολών της ομάδας «Ελευσις», που είναι αφιερωμένος σε άγνωστες πτυχές του ελληνικού κινηματογράφου. Η ταινία εστιάζει στο χώρο της λίμνης Κερκίνης, ενός σπάνιου υγρότοπου μοναδικής ομορφιάς, που αποτελεί για τη χώρα μας ένα μοναδικό καταφύγιο πολλών απειλούμενων ειδών. Η προβολή θα γίνει στις 9 μμ, στο χώρο της «Ελευσις» (Αισχύλου 1 και Τάπιας) παρουσία του σκηνοθέτη Ηλία Ιωσηφίδη.

Η καποδιστριακή Αίγινα

Το Καποδιστριακό Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αίγινας στις 27/1 (από τις 9.30πμ έως το μεσημέρι) οργανώνει εκδήλωση με θέμα τα 180 χρόνια από την ορκωμοσία του πρώτου κυβερνήτη του ελληνικού κράτους, Ιωάννη Καποδίστρια. Στις 9.30πμ στη μητρόπολη θα γίνει δοξολογία και ομιλία του ιερέα Εμμ. Γιαννούλη. Στις 10.45πμ θα ακολουθήσει κατάθεση στεφανιών στην προτομή του Καποδίστρια (πλατεία Παναγίτσας). Στις 11πμ θα γίνει περιήγηση στα καποδιστριακά κτίρια. Στις 12.15μμ στον κινηματογράφο «Τιτίνα» θα γίνει ομιλία της καθηγήτριας Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ Μάρως Καρδαμίτση - Αδάμη με θέμα «Η Αίγινα στην καποδιστριακή περίοδο». Θα ακολουθήσει προβολή της ταινίας - ντοκιμαντέρ του Χρήστου Σιοπαχά «Η Αίγινα του Καποδίστρια».

Μαγιακόφσκι και επανάσταση

Η οργάνωση καλλιτεχνών της ΚΝΕ, στο πλαίσιο των 90χρονων της Οχτωβριανής Επανάστασης και των 90χρονων του ΚΚΕ, παρουσιάζει το θεατρικό έργο του Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι «Μυστήριο Μπουφ», με τη θεατρική ομάδα της ΚΝΕ το Σαββατοκύριακο (26, 27 του Γενάρη) στο θέατρο «Παντομίμα», σε σκηνοθεσία Διονύση Ξενάκη.

Το έργο, γραμμένο στα 1918, που παρουσιάζεται φέτος για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αποτελεί μια γκροτέσκα, φουτουριστική αλληγορία για την Επανάσταση και την πορεία της προς τον κομμουνισμό. Πρόκειται για το τέταρτο κατά σειρά έργο που ανεβάζει η θεατρική ομάδα της ΚΝΕ, που ιδρύθηκε και λειτουργεί για να συμβάλει στην ανάπτυξη ενός ευρέος κινήματος προοδευτικής, ερασιτεχνικής τέχνης υψηλού επιπέδου. Τα σκηνικά είναι του Στράτου Σαραντίδη, η μουσική της Πετρίνας Πετράκου, ενώ τα κοστούμια έκαναν οι Αρτεμις Παπαδοπούλου και Ειρήνη Κυριαζίδου.

Θέατρο Παντομίμα, Κυψέλης 15 στην Κυψέλη. Ωρα έναρξης Σάββατο: 21.30, Κυριακή: 21.15. Εισιτήριο 5 ευρώ, στο πλαίσιο της οικονομικής εξόρμησης του ΚΚΕ.

Στη «γειτονιά» του καλού τραγουδιού συναντώνται οι Μπάμπης Τσέρτος και Γιάννης Κούτρας. Κάθε Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή (μεσημέρι), θα βρίσκονται στο «Cine Κεραμεικός» (Κεραμεικού 56 και Μαραθώνος, Κεραμεικός, 210.5222.222), με συντροφιά τους Λίνο Κόκοτο, Νάντια Καραγιάννη, Αφεντούλα Ραζέλη και δεξιοτέχνες μουσικούς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ