ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 23 Μάη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
«Οχημα» εμπορευματοποίησης

Το νομοσχέδιο για τη νομική υπόσταση του νέου μουσείου Ακρόπολης, που παρουσίασε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, υπηρετεί το στρατηγικό στόχο του κεφαλαίου για εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς

Στο «δρόμο» των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ για εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, που αποτελεί στρατηγικό στόχο του κεφαλαίου της ΕΕ, «πατά» πρόθυμα η ΝΔ, με χαρακτηριστικότερο γεγονός τη χτεσινή παρουσίαση, από τον υπουργό Πολιτισμού, Μ. Λιάπη, του νομοσχεδίου για τη νομική «υπόσταση» του νέου μουσείου Ακρόπολης.

Επιβεβαιώνοντας ότι το συγκεκριμένο μουσείο θα αποτελέσει «μπούσουλα» για τη λειτουργία όλων των μουσείων, καταρχήν, με όρους καπιταλιστικής «αγοράς», το νομοσχέδιο αποκόπτει, αμέσως, το νέο μουσείο Ακρόπολης από την Αρχαιολογική Υπηρεσία - κατά τα αντιδραστικά πρότυπα του Οργανισμού του ΥΠΠΟ του 2003 - καθιστώντας το ΝΠΔΔ, με «γνώμονα τη μεγαλύτερη διοικητική και οικονομική του αυτοτέλεια», κατά τον υπουργό. Δηλαδή, την ουσιαστική του παράδοση στο κεφάλαιο μέσω «χορηγιών» και λοιπών «πηγών» χρηματοδότησης, που προβλέπονται στο ν/σ.

Αν και ο υπουργός προσπάθησε εναγωνίως να πείσει για το «δημόσιο» χαρακτήρα της παραπάνω επιλογής, ωστόσο το χαρακτήρισε ως «δημόσιο μουσείο που θα παραμένει συνδεδεμένο με το κράτος, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα, αλλά όχι ασφυκτικά δεμένο σε αυτό». Επιπλέον, ξεκαθάρισε ότι αυτό το «μοντέλο» θα αποτελέσει καθεστώς για όλα τα κρατικά μουσεία, σημειώνοντας ότι «αποτελεί δομικό κομμάτι της στρατηγικής της πολιτείας για τον πολιτισμό». Επιβεβαίωσε, επίσης, ότι αυτή η επιλογή βασίζεται στην ιδιωτικοποιημένη λειτουργία των μεγάλων ευρωπαϊκών μουσείων.

Η αγοραία αντίληψη που «πλασάρουν» φιλελεύθεροι και σοσιαλδημοκράτες ως «ευελιξία» και «αυτοτέλεια» οδηγεί στην αντιμετώπιση των σημαντικότατων αρχαιοτήτων του μουσείου ως εμπορεύματα. Ο υπουργός είπε ότι στο μουσείο «ανατίθεται η διαχείριση των αρχαιοτήτων, όχι όμως και η ιδιοκτησία τους, η οποία παραμένει στο κράτος», αλλά αυτό δεν καθησυχάζει, αφού ουσιαστικά η καπιταλιστική διαχείριση χαρακτηρίζει διάφορα νομικά πρόσωπα. Αλλωστε, στα έσοδα του μουσείου προβλέπονται ποσοστό επί του εισιτηρίου, με ένα μέρος μόνο να πηγαίνει στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, έσοδα «από εκθέσεις, εκδηλώσεις, ξεναγήσεις, εκδόσεις, προβολή και εκμετάλλευση οπτικοακουστικού υλικού με χρήση συμβατικών και τεχνολογικά προηγμένων εφαρμογών» (όπως το διαδίκτυο), «πωλήσεις και ανταλλαγές έργων τέχνης που γίνονται με τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις του νόμου»! Οι κρατικές επιχορηγήσεις περιορίζονται στις «λειτουργικές ανάγκες» του μουσείου, ενώ προστίθενται κοινοτικά κονδύλια, «δωρεές», «χορηγίες» και τα έσοδα «διαχείρισης δικαιωμάτων των μνημείων που εκτίθενται στο μουσείο στην Ελλάδα και το εξωτερικό». Ολα αυτά θα τα διαχειρίζεται, διορισμένο από τον υπουργό, 7μελές ΔΣ και διευθυντής που, καταρχήν, ο υπουργός θέλει να είναι ...Ελληνας.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων απέρριψε, ήδη, το νομοσχέδιο, υπενθυμίζοντας ότι η Γενική του Συνέλευση «έχει ομόφωνα απορρίψει τη μετατροπή των δημόσιων μουσείων σε ΝΠΔΔ». Χαρακτηρίζει «θεσμικά και λειτουργικά απαράδεκτη» την «αποκοπή» του μουσείου από αρχαιολογικό χώρο του Βράχου, μνημείου της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Θυμίζει ότι τα ξένα μουσεία που επικαλέστηκε ο υπουργός είναι «ιδιωτικοί οργανισμοί με στόχο το κέρδος» και προειδοποιεί ότι θα «αντιδράσει με κάθε τρόπο».

Εργα Γ. Στέρη στο Μπενάκη

Αφιερωμένη στον ζωγράφο Γεράσιμο Στέρη είναι η έκθεση «Στέρης. Εργα από τη συλλογή Κουτουλάκη», που εγκαινιάστηκε χτες στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138). Τα 300 παρουσιαζόμενα έργα αντιπροσωπεύουν την καλλιτεχνική δημιουργία του ζωγράφου στα χρόνια 1926-1936. Διάστημα, συνδεδεμένο με το σύντομο, αλλά ανατρεπτικό πέρασμά του από τα ελληνικά καλλιτεχνικά δρώμενα, με έργα που υποδηλώνουν τη μετάβαση προς την ώριμη φάση του ελληνοκεντρικού μοντερνισμού, όπως τον εξέφρασαν αργότερα ζωγράφοι της γενιάς του '30. Η έκθεση χωρίζεται σε θεματικές ενότητες: Προσωπογραφίες, γυμνά, τοπία, μυθολογικές σκηνές, αφαιρετικές συνθέσεις, μελέτες, σχέδια. Την παρουσίαση συνοδεύει προσεγμένη έκδοση, που περιλαμβάνει 254 έγχρωμες φωτογραφίες και κείμενα των: Κ. Σταυρόπουλου, Ε. Δ. Ματθιόπουλου, Α. Κωτίδη, Μ. Κουμπαρέλου και τα «18 κριτικά άρθρα γύρω από μία έκθεση», που κυκλοφόρησαν το 1931. Στις 23, 24, 29-30/5, 5-7/6, 3-5/7 (11πμ), θα προβάλλεται η ταινία της Γκαίη Αγγελή «Γεράσιμος Στέρης».

Βιβλιοπαρουσίαση

Σήμερα (7.30μμ) στο βιβλιοπωλείο «Σύγχρονη Εποχή» (Μαυροκορδάτου 3, τηλ. 210-3829835) θα παρουσιαστεί το βιβλίο του Θανάση Καραγιάννη «Ο Βασίλης Ρώτας και το έργο του για παιδιά και εφήβους», από τους: Μιχάλη Μερακλή (ομότιμος καθηγητής των Πανεπιστημίων Αθηνών και Ιωαννίνων), Απόστολο Παπαϊωάννου (καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), Κυριακή Πετράκου (επίκουρη καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών), Ρίτα Νικολαΐδου (φιλόλογος). Αποσπάσματα θα διαβάσουν οι: Βασίλης Κολοβός, Αιμιλία Υψηλάντη.

Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Από 29/5-1/6 θα διεξαχθεί η 5η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, με συμμετοχή 49 χωρών, με θέμα το πολιτικό βιβλίο και με τιμώμενη χώρα τη Γαλλία, η οποία θα εκπροσωπηθεί από 85 εκδοτικά και την έλευση 22 λογοτεχνών.

Η θεματική έκθεση για το πολιτικό βιβλίο θα περιλάβει περίπου 1.400 τίτλους 85 Ελλήνων εκδοτών, έκθεση πολιτικής αφίσας και σχετικό κατάλογο. Επίσης θα προβληθούν ταινίες, θα παρουσιαστούν βιβλία και Ελληνες εικονογράφοι, θα οργανωθούν συζητήσεις, αφιέρωμα στον Αντώνη Σαμαράκη και θα παιχτεί η παράσταση «Ο Μαρξ στο Σόχο». Μεταξύ των 200 εκδηλώσεων είναι και 85 παιδικές.

Σε συνέντευξη Τύπου του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκδοτών Βιβλιοπωλών και του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών φάνηκε ότι οι εκδότες, βιβλιοπώλες και οι οι φορείς του βιβλίου της Μακεδονίας δε συμμετέχουν στην έκθεση! Στην πραγματικότητα δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από τους συντελεστές του βιβλίου στη Θεσσαλονίκη, αλλά ούτε από το δήμο, τη νομαρχία και το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης.

Γυρολόγων θεατρίνων «Ονειρο»

Μετά την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παράσταση του Πίτερ Μπρουκ «Warum Warum» (αναφορά στη θεατρική τέχνη), στα πλαίσια του φεστιβάλ «Πέρα από τα όρια», στο θέατρο «Δημήτρης Χορν», ήρθε η σειρά (22-24/5,9μμ) της ελκυστικής, λαϊκού ήθους και ύφους, παράσταση της Ιρίνα Μπρουκ (κόρης του διάσημου σκηνοθέτη), «Περιμένοντας το όνειρο» (με ελληνικούς υποτίτλους). Πρόκειται για τη σαιξπηρική κωμωδία «Ονειρο θερινής νύχτας», έργο που σημάδεψε από τα επτά της χρόνια την Ιρίνα Μπρουκ, με την πολύ θεαματική, φημισμένη σκηνοθεσία του πατέρα της. Η Ι. Μπρουκ, επιστρέφοντας στην ελισαβετιανή εποχή που επέτρεπε μόνον τους ανδρικούς θιάσους, χρησιμοποιώντας μόνον άνδρες ηθοποιούς και λιτότατα σκηνικά και ενδυματολογικά μέσα, «διάβασε», διασκεύασε και σκηνοθέτησε το έργο σαν λαϊκό θέατρο, σαν ευφρόσυνο σκηνικό «παιχνίδι» γυρολόγων θεατρίνων.

Παίζουν: Vincent Berger, Jerry di Giacomo, Cyril Guei, Gerald Papasian, Christian Pelissier, Augustin Ruhabura, Gerard Carrier.

Ξεκινούν σήμερα (9.30μ.μ.) οι καθημερινές παραστάσεις στο Θέατρο Ελληνικών Χορών «Δόρα Στράτου» (τηλ. 210-9214650). Εως τις 8/6 το πρόγραμμα περιλαμβάνει χορούς και τραγούδια από Εύβοια, Γουμένισσα Κιλκίς, Κριό Ορεστιάδας της Θράκης, Ρούμελη κ.ά.

Μουσικοχορευτική εκδήλωση θα πραγματοποιήσει η Χορωδία του 5ου Γυμνασίου Νίκαιας και το τμήμα Παραδοσιακών Χορών του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου, σήμερα (8.30 μ.μ, πλατεία Διαμάντως Κουμπάκη). Οι εκδηλώσεις του Δήμου Νίκαιας στο πλαίσιο της Εκθεσης Βιβλίου ολοκληρώνονται με αφηγήσεις παραμυθιών, αύριο (8μ.μ.) στον ίδιο χώρο. Σημειώνουμε ότι η Θεατρική Ομάδα του Πνευματικού Κέντρου Νίκαιας θα παρουσιάσει (25-27/5,9μμ) στο «Κατράκειο» το έργο του Στρατή Καρρά «Οι μπουλουκτσήδες», σε σκηνοθεσία Γιώργου Τσιδίμη. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ