ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Γενάρη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Τεκμήριο" ποίησης

"Εχω πάντα ανάγκη από τεκμήρια για την ευγένεια της γλώσσας μου", έγραφε σε ένα από τα τελευταία δοκιμιακά κείμενά του ο εξαίρετος συγγραφέας και μεταφραστής Γιώργος Χειμωνάς.Αυτά τα τεκμήρια αναζητά ο Γ. Χειμωνάς όχι μόνο στη μεγάλη αγάπη του, τους αρχαίους Ελληνες τραγικούς, φιλοσόφους, ιστορικούς - "τον πιο ευρύχωρο λόγο που υπάρχει στον κόσμο", όπως και σε Λατίνους, αλλά και σε άλλες γλώσσες. "Ασφυκτιώντας" από την ανάγκη απόδειξης αυτών των τεκμηρίων "επεκτάθηκε" και σε έναν άλλο κλασικό ποιητή. Τον Σαίξπηρ και τον "Μάκβεθ" του, που τον μετέφρασε με "γραφή υπάκουη στους ίδιους νόμους". Η γνώση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας γίνεται "τεκμήριο για να περάσει μια ξένη ποίηση στα ελληνικά". Τα μεγάλα θεατρικά έργα πρέπει "να μεταφράζουν άνθρωποι που βιώνουν παράφορα τον κλασικό λόγο".

Φράσεις - "σπαράγματα" της σύντομης, αλλά περιεκτικής "εξήγησης" του Γ. Χειμωνά για τη μεταφραστική δουλιά του, στη χτεσινή παρουσίαση της μετάφρασης του "Μάκβεθ" στον "Κέδρο".Ο Γ. Χειμωνάς, μαθητής ακόμη, αποπειράθηκε να μεταφράσει αποσπάσματα της σοφόκλειας "Αντιγόνης". Αυτή η σχέση του με τον τραγικό, τον "μεγάλο λόγο" έχει δώσει τα τελευταία χρόνια σπουδαίες μεταφράσεις ελληνικών τραγωδιών. Σ' αυτές προστίθεται και μια σαιξπηρική που φέρει τα "τεκμήρια" του μεγάλου λόγου, "ομόλογου" του πρωτοτύπου. Ο Γ. Χειμωνάς πιστεύει ότι κάθε πρόσωπο των μεγάλων ποιητών - δραματουργών (όπως είναι οι αρχαίοι τραγικοί και ο Σαίξπηρ) δεν είναι ένα πρόσωπο. "Καλύπτουν όλη την γκάμα της ανθρώπινης δυναμικής. Και η δική μου ανάγκη - ανάγκη επιβίωσης ως συγγραφέα - είναι να ακούω τον ήχο των πραγμάτων. Και έχω την ψευδαίσθηση ότι ο δικός μου ήχος κάτι βγάζει από αυτή τη μεγάλη ποιητικότητα",κατέληξε ο Γ. Χειμωνάς, για να δοθεί στη συνέχεια δείγμα του μεταφραστικού λόγου - ήχου του, με απόσπασμα του "Μάκβεθ" που διάβασε ο Γιώργος Κιμούλης.

"Ζιζέλ" στη Λυρική Σκηνή

Την δημοφιλέστατη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ παρουσιάζει η Λυρική Σκηνή στις 2/2. Πρόκειται για το αντιπροσωπευτικότερο έργο του "λευκού μπαλέτου", που έχει στην πρώτη θέση τη γυναίκα, τον έρωτα και τη φύση. Από το 1841, που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Οπερα του Παρισιού, κέρδισε τους φίλους του μπαλέτου και τους φιλόμουσους.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο χορογράφος της παράστασης Σιμόν Αντρέ,"πρώτη η Καρλότα Γκρίζι χόρεψε το ρόλο της Ζιζέλ και ο Λισιέν Πετιπά του Αλμπρεχτ. Η χορογραφία των Ζιλ Περό - Ζαν Κοραλί διατηρήθηκε ως το 1868, οπότε δραστικές επεμβάσεις στο μπαλέτο έκανε ο Μάριους Πετιπά.Στη δική του χορογραφία βασίζονται όλες οι μεταγενέστερες, όπως και η τωρινή στην Εθνική Λυρική Σκηνή".

Στην παραγωγή αυτή, τα σκηνικά έκανε ο Αντριου Μπόθα,τα κοστούμια ο Λεωνίδας Ντε Πιάν.Την Ζιζέλ ερμηνεύουν διαδοχικά οι: Μ. Μηλιοπούλου, Α. Στεργιανού, Σ. Φρυδά,τον Αλμπρεχτ οι: Γ. Ντοντσάκης, Κ. Κοσμίδης, Α. Χατζής.Η "Ζιζέλ" θα επαναληφθεί στις 8, 13, 16, 22/2, στις 6/3, στις 4, 5, 6, 9, 12, 13 /4 και στις 3/5.

  • Το αγγλικό φωνητικό συγκρότημα "Χίλιαρντ ανσάμπλ" μετακάλεσε η Λυρική Σκηνή,για μία συναυλία στην Αθήνα, στις 3/2 (8.30 μ.μ.), με έργα μεσαιωνικής, αναγεννησιακής και σύγχρονης μουσικής. Το "Χίλιαρντ ανσάμπλ", από τα σημαντικότερα, διεθνώς, σύνολα φωνητικής μουσικής δωματίου, ιδρύθηκε το 1974. Ο βασικός πυρήνας του αποτελείται από τους Ντέιβιντ Τζέιμς (κόντρα τενόρος), Ρότζερ Κόβεϊ - Κραμπ (τενόρος), Τζον Πότερ (τενόρος), Γκόρντον Τζόουνς (βαρύτονος). Η ιδιαιτερότητα του ρεπερτορίου του είναι η εξαιρετική ερμηνεία έργων "παλαιάς" κοσμικής και θρησκευτικής μουσικής, αλλά και σύγχρονων έργων. Πολλοί σημαντικοί σύγχρονοι συνθέτες, όπως οι Χ. Χόλιγκερ, Τζον Κάσκεν, Γκέβιν Μπίραρς κ. ά., έχουν εμπνευστεί από την ερμηνεία του και έχουν γράψει γι' αυτό.
Ευτυχώς ναυάγησε η "συνύπαρξη"

Στην "αδυναμία συνύπαρξης" της παλαίστρας του Λυκείου της αρχαίας Αθήνας με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης κατέληξε ο υπουργός Πολιτισμού, ύστερα από τη συνάντησή του με την Ελίζα Γουλανδρή,όπως ανακοίνωσε χτες. Οι λόγοι μεταβολής της γνώμης του Ε. Βενιζέλου είναι: Τα τεχνικά προβλήματα που θα δημιουργηθούν, οι ενδεχόμενες δυσκολίες στην έρευνα και η καθυστέρηση της ανέγερσης του μουσείου.Ωστόσο επισήμανε τις "ιδεοληπτικού χαρακτήρα αντιδικίες",αφού μόλις το Λύκειο είδε το φως της δημοσιότητας και ύστερα από τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ οι φωνές που αντιτάχθηκαν στη συνύπαρξη ήταν πολλές και από πολλούς χώρους. Πάντως, από πληροφορίες των προηγούμενων ημερών ήταν αμφίβολο εάν το Ιδρυμα Γουλανδρή θα δεχόταν την εξέταση τρόπων συνύπαρξης και πολύ περισσότερο εάν θα δεχόταν και ο αρχιτέκτονας Πέι την εκπόνηση μιας νέας μελέτης.

Υστερα από αυτά το ΥΠΠΟ θα αναλάβει και οικονομικά τη συνέχιση και οργάνωση της ανασκαφής στο οικόπεδο της Ρηγίλλης. Εξάλλου ο υπουργός Πολιτισμού δεσμεύτηκε ότι θα προτείνει άλλο χώρο για το Μουσείο, τον οποίο βέβαια θα πρέπει να αποδεχτεί το ίδρυμα. Τέλος, διευκρίνισε ότι το εν λόγω Μουσείο δεν ακυρώνει την ανέγερση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα και του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, τα οποία θα ιδρυθούν στα πλαίσια του νόμου Πολιτιστικής Ανάπτυξης που πρόκειται να κατατεθεί.

Πρόγραμμα γευμάτων

Το τριήμερο πρόγραμμα της επίσημης έναρξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας ανακοίνωσε, χτες, ο Ε. Βενιζέλος. Πρωταγωνιστούν τα ...γεύματα εργασίας, τα δείπνα εργασίας, τα επίσημα δείπνα και οι δεξιώσεις. Ολα αυτά στα πλαίσια των συναντήσεων που θα έχει ο υπουργός Πολιτισμού με ομολόγους του των βαλκανικών χωρών (Πέμπτη), προκειμένου να ιδρυθεί το Βαλκανικό Δίκτυο Πολιτισμού, με τους ομολόγους του των παρευξείνιων κρατών (Πέμπτη), καθώς με τους υπουργούς των Μεσογειακών χωρών (Παρασκευή). Σήμερα, δε, πραγματοποιούνται διμερείς συναντήσεις με τους υπουργούς Πολιτισμού του Ισραήλ, της Ουκρανίας, της Ρωσικής Ομοσπονδίας κ. ά.

Τα επίσημα εγκαίνια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας θα γίνουν το Σάββατο το βράδυ στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών.Θα ακολουθήσει επίσημο δείπνο, στο "Μακεδονία Παλλάς", όπου θα μιλήσει ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης.

Εφυγε ο Σούλης Γεωργιάδης

Ενα αγαπητό πρόσωπο έχασε η καλλιτεχνική οικογένεια. Ο σκηνοθέτης και παραγωγός ταινιών κινηματογράφου και τηλεόρασης, Σούλης Γεωργιάδης,υπέστη ανακοπή καρδιάς στα γραφεία της εταιρίας. Ο Σούλης Γεωργιάδης έπασχε από την καρδιά του τα τελευταία χρόνια και είχε υποβληθεί σε τετραπλό μπάι πας. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1934. Αποφοίτησε από το Ινστιτούτο Ανωτάτων Σπουδών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Παρισιού. Από το 1957 διατέλεσε σκηνοθέτης, γενικός διευθυντής και πρόεδρος σε διάφορες ιταλικές και ελληνικές κινηματογραφικές εταιρίες. Στην πολύχρονη πορεία του βραβεύτηκε αρκετές φορές για την προσφορά του ως σκηνοθέτης. Πρώτο Βραβείο MIFED 1964, πρώτα βραβεία Φεστιβάλ BORDIGHERA 1963 και 1964, πρώτο βραβείο Προεδρίας Κυβερνήσεως Ιταλίας 1964.

Η κηδεία του έγινε την περασμένη Δευτέρα από το Α Νεκροταφείο Αθηνών.

Σήμερα (8.30 μμ) στο βιβλιοπωλείο της αίθουσα Τέχνης "Παρατηρητής" (Πρ. Κορομηλά 38, Θεσσαλονίκη), θα παρουσιαστεί το συγγραφικό έργο του Λεωνίδα Ζησιάδη.Για τον συγγραφέα και τη δημιουργία του, θα μιλήσουν οι: Γιώργος Αναστασιάδης (αναπληρωτής καθηγητής Νομικής Σχολής του ΑΠΘ) και Κλέαρχος Τσαουσίδης (δημοσιογράφος).

Στα πλαίσια των ειδικών μορφωτικών εκδηλώσεων, που διοργανώνει το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών (Βασ. Κωνσταντίνου 48), σήμερα (7.30 μμ), ο καθηγητής Γιώργος Γαλαβάρης θα αναφερθεί στο θέμα: "Εικονογραφημένα χειρόγραφα του Αγίου Ορους".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ