Μετατρέπουν σε ...μπαρ το διατηρητέο νεοκλασικό που τη στέγαζε
Το Τμήμα Αναστήλωσης Νεοτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού (σύμφωνα με δημοσίευμα της «Εξουσίας») συμφώνησε με το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων - που είναι ο ιδιοκτήτης του Μεγάρου - για να μετατραπεί το κτίριο σε μπαρ-ρεστοράν, με βάση την απόφαση που πήρε πριν πέντε χρόνια, για έξωση της - πολύτιμης για τη διαφύλαξη της ιστορίας και των δημιουργημάτων του Ελληνικού Κινηματογράφου - Ταινιοθήκης.
Σήμερα η Ταινιοθήκη πληρώνει μηνιαίο ενοίκιο ύψους 700.000 δρχ., αλλά το Μετοχικό Ταμείο, με το «επιχείρημα» του συμφέροντος των ασφαλισμένων του, αποβλέπει να εμπορευματοποιήσει, πολιτιστικώς άκριτα και πιθανόν κτιριακώς βλαπτικά, το διατηρητέο νεοκλασικό.
Και όλα αυτά, ενώ ακόμη η Ταινιοθήκη περιμένει τη μετακόμισή της στο Μεταξουργείο, στο κτίριο του πρώην κινηματογράφου «Λαΐς», που έχει αγοραστεί από τη διοίκηση και που αναμένει ακόμη την επισκευή του για να δεχτεί τον μεγάλο σε όγκο και ανυπολόγιστης πολιτιστικής αξίας θησαυρό της. Θησαυρός που αποτελείται από παλιά κινηματογραφικά μηχανήματα, υλικό της «Φίνος Φιλμς», τη δωρεά της μεγάλης συλλογής της ιδρύτριας της Ταινιοθήκης, Αγλαΐας Μητροπούλου.
Η συναίνεση του ΥΠΠΟ για την εμπορευματοποίηση του διατηρητέου και η σιωπή του Δήμου Αθηναίων δε θα στερήσουν μόνο ένα σημαντικό σημείο κινηματογραφικής αναφοράς της πόλης, με επίσης ανυπολόγιστη εκπαιδευτική αξία, αλλά θα του προσδώσουν μια χρήση τελείως ξένη με την παλιά και νεότερη ιστορία του.
Σε υπόθεση μιας κλειστής «ελίτ» εξελίσσονται - αν δεν είχαν προδιαγραφεί εξαρχής έτσι - οι εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Γιώργου Σεφέρη. Η διαπίστωση αυτή δεν προκύπτει μόνο από το γεγονός ότι ο γιορτασμός μιας τέτοιας σημαντικής ημερομηνίας σχεδιάστηκε ερήμην του ελληνικού λαού - «ιδιοκτήτη» του σεφερικού έργου - αλλά ολίγων «εκλεκτών» σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου της Οργανωτικής Επιτροπής του ΥΠΠΟ για τη διοργάνωση του «Ετους Σεφέρη».
Προπαραμονές της λήξης του 2000 και του «Ετους Σεφέρη», η Επιτροπή (πρόεδρός της ο καθηγητής Δ. Ν. Μαρωνίτης), παρουσίασε το πρόγραμμα των εκδηλώσεων που υπολείπονται και το οποίο περιλαμβάνει: Το διεθνές συνέδριο στη Σμύρνη (γενέτειρα του ποιητή) «Γιώργος Σεφέρης, ποιητής μεταξύ Ανατολής και Δύσης» (2-5/10). Η έκθεση πολυμέσων «Γιώργος Σεφέρης, ποιητής και πολίτης», στο «Γκάζι» ( Νοέμβρης -Δεκέμβρης), της οποίας μέρος θα εκτεθεί και στη Σμύρνη, στα πλαίσια του συνεδρίου. Εννέα εκδόσεις με τους εξής τίτλους: «Μικρασιατικά» (εκδομένη). Κατάλογος Εκθεσης Πολυμέσων (το Νοέμβρη). «Φυλλάδα Γ. Σεφέρη» (εντός του έτους). «Ο Σεφέρης Αυτοβιογραφούμενος» (εντός του έτους). «Βιβλιογραφία», «Ανθολόγιο Κριτικής», «Εργοβιογραφικό Χρονολόγιο Σεφέρη», «Concordance Γ. Σεφέρη» και «Σχολικός Σεφέρης» (την ερχόμενη χρονιά).
Οι μουσικές εκδηλώσεις είναι: Στα πλαίσια του συνεδρίου: Συναυλία της «Ορχήστρας των Χρωμάτων» (Σμύρνη, 4/10). Συναυλία του συγκροτήματος «Βόσπορος» (Βουρλά, 5/10). Μουσικές εκδηλώσεις στη διάρκεια της έκθεσης στο «Γκάζι». Το συνολικό κόστος ανέρχεται στα 250 εκατ. (επιχορήγηση ΥΠΠΟ), ενώ η οργανωτική επιτροπή είχε ζητήσει 500 εκατ.
Πέρα από την ποιότητα των εκδηλώσεων, η οποία δείχνει επαρκής από άποψη συμμετοχών στο συνέδριο (όμως αρκετοί προσκεκλημένοι δήλωσαν αδυναμία να παραβρεθούν), θεματικών ενοτήτων, αλλά και των συναυλιών (με γνωστά και λιγότερο γνωστά έργα σε ποίηση του Σεφέρη), ουσιαστικά η εμφανιζόμενη ποιότητα ακυρώνεται. Κι αυτό γιατί οι εκδηλώσεις είναι αποκομμένες από ένα γενικότερο πλαίσιο συμμετοχής στο γιορτασμό κρατικών και μαζικών πολιτιστικών φορέων, αλλά και γιατί συνοδεύονται από τον «δαίμονα» των αποκλεισμών.
Λ. χ. ο Δ. Μαρωνίτης δεν απάντησε επαρκώς στο γιατί (αυτό κυρίως το ΥΠΠΟ οφείλει να το απαντήσει) προσκλήθηκαν στο συνέδριο, με έξοδα των οργανωτών, μόνο οι εφημερίδες των γνωστών συγκροτημάτων. Αλλά και «δικαιολογώντας» τα αδικαιολόγητα, το γεγονός ότι δεν επιδιώχτηκε η πλατιά ενημέρωση της κοινής γνώμης και με διάφορους τρόπους η «συμμετοχή» του λαού, είπε ότι οι εκδηλώσεις «στήθηκαν με σοβαρότητα, υπευθυνότητα, χωρίς πυροτεχνήματα». Μακάρι μόνο αυτή η αιτία του ελιτίστικου προσανατολισμού να είναι η οικονομική δυσπραγία (αυτήν επικαλέστηκε ο Δ. Μαρωνίτης) και όχι η πρόθεση απομάκρυνσης του... «όχλου».
Το Μέγαρο Μουσικής, συμμετέχοντας στο πένθος για τη ναυτική τραγωδία της Πάρου, ανακοίνωσε πως πριν την έναρξη των πρώτων παραστάσεων θα τηρηθεί σιγή στη μνήμη των αδικοχαμένων, ενώ ματαιώνεται η δεξίωση της 6/10.
Στο Κάιρο της Αιγύπτου εμφανίζεται, σήμερα για δεύτερη συνεχή μέρα, η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων. Με διεύθυνση του Γιάννη Μαρκόπουλου παρουσιάζει τη «Λειτουργία του Ορφέα» και αποσπάσματα των έργων του συνθέτη «Χρονικό», «Ιθαγένεια», «Ηλιος ο Πρώτος», «Ανεξάρτητα». Στις συναυλίες συμμετέχουν η μεικτή χορωδία «Αρης Λεμεσού», ο ηθοποιός Νικήτας Τσακίρογλου, ο τενόρος Ζάχος Τερζάκης και οι τραγουδιστές Μανώλης Χατζημανώλης, Ζαχαρίας Σπυριδάκης και Βασιλική Λαβίνα. Οι συντελεστές συμμετέχουν αφιλοκερδώς, καθώς τα έσοδα των συναυλιών θα διατεθούν για την ίδρυση στην Αφρική Ελληνικού Νοσοκομείου για ορφανά παιδιά, των οποίων οι γονείς υπήρξαν θύματα πολέμου.
«Δυστυχισμένε μου Λαέ/ καλέ κι' ηγαπημένε,/ πάντοτ' ευκολοπίστευτε/ και πάντα προδομένε!».
Οι στίχοι του Διονυσίου Σολωμού, αληθινοί και δυστυχώς πάντα επίκαιροι, είναι το «μότο», που βρίσκεται στην πρώτη σελίδα της εφημερίδας «Η Φωνή των Βολιμιατών». Θέματα πολιτισμού, παιδείας, ιστορικά, λαογραφικά, προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των Βολιμών Ζακύνθου, ενός όμορφου τόπου στο βόρειο τμήμα του νησιού, ειδήσεις και χρήσιμες συμβουλές, φιλοξενούνται στις σελίδες της «Φωνής των Βολιμιατών».
Η εφημερίδα είναι η έντυπη «φωνή» του Συλλόγου Βολιμιατών Ζακύνθου (ο ίδιος την εκδίδει). Από το φύλλο (αρ. 32) που λάβαμε, πληροφορούμαστε πως εξαιτίας της συγκεντρωτικής πολιτικής του υπουργείου Παιδείας το Λύκειο Βολιμών παραμένει για τρίτο χρόνο κλειστό. Τα παιδιά του, άλλα εγκατέλειψαν το σχολείο, άλλα ταλαιπωρούνται ολημερίς στους δρόμους, μεταφερόμενα με ταξί χιλιόμετρα μακριά. Η «Φωνή»... φωνάζει ακόμη: «Το μοναδικό αγροτικό ιατρείο υπολειτουργεί, με αποτέλεσμα ολόκληρη περιοχή να παραμένει χωρίς στοιχειώδη περίθαλψη». Το «οδικό δίκτυο έχει εγκαταλειφθεί, κυρίως ως προς τους βασικούς άξονες». Μεταξύ άλλων διαβάσαμε το ενδιαφέρον άρθρο του Παν. Νούτσου (καθηγητή Κοινωνικής και Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), για τους Επιγόνους του Επτανησιακού Ριζοσπαστισμού.
Το Θεατρικό Εργαστήρι του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Ρούμελης θα λειτουργήσει και αυτό το χειμώνα με μαθήματα υποκριτικής, ορθοφωνίας, θεατρικού τραγουδιού και θεωρητικά μαθήματα. Οι εγγραφές άρχισαν. Τα μαθήματα θα αρχίσουν στις 7/10 (9πμ-2μμ) και θα γίνονται από Δευτέρα έως Παρασκευή. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθυνθούν στη διεύθυνση Υψηλάντου 17, Λαμία και στα τηλέφωνα 33.325, 32.215.
Λήγει αύριο το 29ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Αρεως. Να σημειώσουμε, λοιπόν, τις σημερινές και αυριανές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ. Σήμερα θα προβληθεί η ταινία του Νίκου Κούνδουρου «1922» και αύριο του Λάκη Παπαστάθη «Θεόφιλος». Στο πρόγραμμα των ηλεκτρονικών συνεντεύξεων με συγγραφείς (On line Chat), στο περίπτερο ΟΤΕ-ΝΕΤ, σήμερα (7-9μμ) θα είναι ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος, με αφορμή το νέο ιστορικό μυθιστόρημά του «Η απίστευτη ιστορία της Πάπισσας Ιωάννας».