ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Δεκέμβρη 1998
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Να ανακληθεί η καθαίρεση της εφόρου

Δραματική η έλλειψη φυλακτικού προσωπικού στο Μουσείο Αρχαίας Αγοράς. Στο πλευρό της εφόρου Ι. Τριάντη οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ

Την έντονη αντίθεσή τους με την απόφαση του υπουργού Πολιτισμού να καθαιρέσει την προϊσταμένη της Α' Εφορείας Αρχαιοτήτων Ακροπόλεως (ΕΠΚΑ), Ισμήνη Τριάντη,και την απαίτησή τους για επαναφορά στη θέση της, εξέφρασαν χτες με τη δυναμική και μαζική παρουσία τους στο ΥΠΠΟ, περισσότεροι από 400 εργαζόμενοι από την Α' Εφορεία και από άλλες Εφορείες.Οι εργαζόμενοι συγκεντρώθηκαν νωρίς το πρωί, στο χώρο της Α' Εφορείας Αρχαιοτήτων Ακροπόλεως και αποφάσισαν να εκφράσουν τη διαμαρτυρία τους στον υπουργό. Στις 11.30 πμ συγκεντρώθηκαν στο ΥΠΠΟ, για να καταθέσουν έγγραφη διαμαρτυρία, υπογραμμένη από 230 περίπου εργαζόμενους της Α' ΕΠΚΑ.Ομως, ο υπουργός βρισκόταν στη Βουλή και οι διαμαρτυρόμενοι κατευθύνθηκαν εκεί, επιδιώκοντας να γνωστοποιήσουν το θέμα και στα κόμματα. Στην έγγραφη και υπογεγραμμένη διαμαρτυρία, που παρέδωσαν στον υπουργό, αναφέρονται και τα εξής: "Απόδειξη της ευθύνης απέναντι στις αρχαιότητες αποτελεί η απόφαση να κλειστεί το Μουσείο της Αρχαίας Αγοράς, λόγω της δραματικής έλλειψης προσωπικού φύλαξης.Σε μια στιγμή που η Εφορεία επιτελεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πολυμέτωπο έργο της, εκσυγχρονίζοντας και ευπρεπίζοντας χώρους και μουσεία, θεωρούμε εντελώς ακατανόητη την ενέργεια αυτή, η οποία πιστεύουμε ότι θα έχει αρνητικές συνέπειες στους ρυθμούς των έργων και στην απόδοση των εργαζομένων. Η κ. Τριάντη χαίρει της απόλυτης εκτίμησης της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας και με την προσωπικότητά της δημιουργεί συνθήκες άψογης συνεργασίας. Η απόφαση αυτή, σχεδόν ένα χρόνο πριν το τέλος της υπηρεσιακής της σταδιοδρομίας, αποτελεί γι' αυτήν και το προσωπικό πλήγμα". Οι εργαζόμενοι απαίτησαν από τον υπουργό να ανακαλέσει την απόφασή του, ώστε η Εφορεία να συνεχίσει απρόσκοπτα το έργο της.

Επίσης, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων του ΥΠΠΟ (ΠΟΣΥΠΟ), με ανακοίνωσή της αντιτίθεται στην αιφνιδιαστική απόφαση του υπουργού και θεωρεί τις "συνοπτικές διαδικασίες καθαίρεσης" της Ι. Τριάντη "αντιδεοντολογική ενέργεια". "Είναι πρωτοφανές - τονίζουν - για ένα πολιτικό πρόσωπο που διευθύνει, το οποίο εκφράζει τον Πολιτισμό, να λειτουργεί κατ' αυτό τον τρόπο. Δε θα σταθούμε στην επιστημονική επάρκεια και στο έργο της προϊσταμένης της Α' ΕΠΚΑ, Ισμήνης Τριάντη,καθώς και στο δημοκρατικό πνεύμα συνεργασίας της με όλο το προσωπικό, που επιτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα του ΥΠΠΟ (Αναστηλώσεις, Ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων, Ανέγερση Νέου Μουσείου Ακροπόλεως κ.ά.). Αυτά είναι γνωστά σε όλον τον επιστημονικό και πνευματικό κόσμο της χώρας.Επισημαίνουμε, όμως, μια επικίνδυνη για τις μέρες μας αντίληψη,όπου όταν βλέπουν το φως της δημοσιότητας ανεπάρκειες των Υπηρεσιών του ΥΠΠΟ, οι οποίες ενώ οφείλονται στην έλλειψη προσωπικού ή στην ανεπαρκή χρηματοδότηση, την ευθύνη την επιρρίπτουμε στους προϊσταμένους και με συνοπτικές διαδικασίες τους καθαιρούμε".

Η ΠΟΣΥΠΟ καλεί τον υπουργό να ανακαλέσει την απόφασή του και εκφράζοντας την αγανάκτησή της συμπαρίσταται και στηρίζει τις δικαιολογημένες αντιδράσεις του συνόλου των εργαζομένων στην Α' ΕΠΚΑ.

Την ανάκληση της απόφασης ζητά με ανακοίνωσή της και η Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων,τονίζοντας ότι "πρέπει να κινηθεί η διαδικασία της Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης για να φανεί ότι η πραγματική ευθύνη και αιτία είναι η έλλειψη προσωπικού. Λύση είναι η πρόσληψη 2.000 μονίμων αρχαιοφυλάκων, με την κατάθεση του νέου Οργανισμού του ΥΠΠΟ. Δεν μπορεί το άλλοθι της μείωσης του Δημόσιου Τομέα να ισχύει για ένα χώρο τόσο ευαίσθητο και με τέτοιες κραυγαλέες ελλείψεις σε έμψυχο δυναμικό".Στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται ότι "δεκάδες μουσεία λειτουργούν πλέον οριακά και άλλα άμεσα αντιμετωπίζουν την παύση της επισκεψιμότητάς τους".

Με ανακοίνωσή του και ο Σύλλογος Αρχαιολόγων Εργαζομένων στον Ιδιωτικό Τομέα και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης εκφράζει την έντονη αγανάκτησή του για τον τρόπο που αντιμετωπίζει το ΥΠΠΟ το οξύτατο πρόβλημα της ανεπαρκούς στελέχωσης της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας: "Τα γεγονότα επιβεβαιώνουν για μια ακόμη φορά ότι επιβάλλεται να δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα με την άμεση πρόσληψη ικανού αριθμού επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού, προκειμένου να λειτουργήσει η Αρχαιολογική Υπηρεσία αποτελεσματικά. Καλούμε την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ ν' ανακαλέσει την απόφαση απομάκρυνσης της διευθύντριας της Α' ΕΠΚΑ και να μην επιλύει τα χρόνια και καυτά προβλήματα της Αρχαιολογίας με επεμβάσεις πυροσβεστικού χαρακτήρα, αλλά να "επανδρώσει" και να "εξοπλίσει" άμεσα "τη μια εκ των πρώτων πολιτιστικών υπερδυνάμεων του κόσμου", όπως πρόσφατα χαρακτήρισε τη χώρα μας ο υπουργός, στο Μουσείο Πειραιώς".

"Μυθ-ιστορία" της Οδησσού

Η εξαίρετου ανθρώπινου ήθους, μακρόχρονης και πολύπλευρης δημοσιογραφικής εμπειρίας, καλλιεργημένης και αισθαντικής πένας συνάδελφος Μαρία Καραβία,παρότι αποχώρησε από την ενεργό δημοσιογραφία, δεν επαναπαύεται στις πραγματικές "δάφνες" του δημοσιογραφικού της έργου, ιδιαίτερα για τον Πολιτισμό και τις Τέχνες. Αξιοποιεί το γνωστικό της πλούτο και την ερευνητική έφεση των δημοσιογράφων της παλιότερης γενιάς, γράφοντας. Η νέα συγγραφική κατάθεσή της, μέσω των εκδόσεων "Αγρα",τιτλοφορείται "Οδησσός. Η λησμονημένη πατρίδα" και δικαίως παρουσιάστηκε χτες μετ' επαίνων από τους καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών Αγγελο Δεληβοριά και Μιχάλη Μερακλή,καθώς και από τον διευθυντή της ΕΡΤ Κώστα Αλαβάνο,καθώς και με μέρος του αρχειακού υλικού του βιβλίου της "συνέθεσε" ένα πολύ καλό ντοκιμαντέρ για την "Οδησσό", το οποίο προβλήθηκε πριν δύο χρόνια από την ΕΤ-1. (Αποσπάσματα του ντοκιμαντέρ προβλήθηκαν και στη χτεσινή παρουσίαση του βιβλίου).

Η Μαρία Καραβία συνέλαβε την ιδέα να γράψει ένα βιβλίο για την Οδησσό, στη διάρκεια ενός μονοήμερου ταξιδιού, που είχαμε κάνει στην Οδησσό, στις 25 Μαρτίου του 1993, αρκετοί δημοσιογράφοι, για να παραστούμε στα εγκαίνια του αναπαλαιούμενου ακόμα τότε σπιτιού που στέγασε τη Φιλική Εταιρεία και το οποίο διέσωσε, αγοράζοντάς το, ο πατέρας του γνωστού ζωγράφου Γιώργου Φαρσακίδη.Η ιδέα της μπόρεσε να υλοποιηθεί όχι μόνο χάρη στην έρευνά της για την ίδρυση και εξέλιξη της Οδησσού, της τρίτης σε άνθηση πόλης της Ρωσίας, και τη συμβολή στην άνθησή της της ελληνικής παροικίας, αλλά και το φωτογραφικό, αρχειακό, βιβλιογραφικό και άλλο υλικό που της διέθεσαν οικογένειες παλιών Οδεσσιτών, συλλέκτες, επιστήμονες κ. ά. Ιδιαίτερης αξίας "υλικό" αποτέλεσαν οι φωτογραφίες της Μαίρης Παρασκευά,μιας άγνωστης, "πρωτοπόρου φωτογράφου, που κατέγραψε τη ζωή στα κτήματα της παλιάς Νότιας Ρωσίας και τη μυστηριακή φύση που τα περιέλαβε", όπως σημειώνει προλογικά στο βιβλίο της η συγγραφέας του.

Ο Α. Δεληβοριάς, αναλύοντας τις πολλές αρετές του βιβλίου και της πολυσύνθετης, αισθαντικής, καλαισθητικής, απολαυστικής γραφής της Μ. Καραβία, το χαρακτήρισε τελικά "ιστορικό ανάγνωσμα, με υποδόριες προεκτάσεις που συναντούν τη συνταρακτική επικαιρότητά μας, κινηματογραφικά ενσταντανέ, επική διάθεση και ποιητικές λοξοδρομήσεις". Ο Μ. Μερακλής το χαρακτήρισε βιβλίο "μεθ-ιστορίας και μυθ-ιστορίας για γεγονότα που έκοψαν στα δυο τον καιρό, όπως θα 'λεγε ο ποιητής". Μια "μυθολογία", που "με ευγένεια, ευαισθησία, παραμυθική συγκίνηση, συναρπαστικές φωτογραφίες αφηγείται την ιστορία της πόλης, την κοινωνική, εμπορική και πολιτιστική δράση της ελληνικής παροικίας".

Οι πρεμιέρες συνεχίζονται
  • "Διαπλεκόμενο Θέαμα" βασισμένο στις σημειώσεις, παρατηρήσεις, υποδείξεις, αναφορές του Μπρεχτ στη διάρκεια της αυτοεξορίας του από τη Γερμανία (1933 - 1948), από το οποίο δε λείπουν αναφορές στις δύο βερολινέζικες περιόδους του (δεκαετίες '20 και '50), είναι η παράσταση "Ο Μπρεχτ της εξορίας",μια συμπαραγωγή του Κέντρου Μουσικού Θεάτρου και Θεατρικής Λέσχης Βόλου.Η πρώτη παρουσίαση έγινε στο Δημοτικό Θέατρο Βόλου και από τις 7 - 30 του Δεκέμβρη θα παρουσιαστεί και στο θέατρο "Λήδρα" (Κέκροπος 12, Πλάκα). Η πλοκή των κειμένων και η σκηνοθεσία είναι του Σπύρου Βραχωρίτη,η μουσική σύνθεση του Κωστή Δρυγιανάκη,τα σκηνικά - κοστούμια της Ιουλίας Σταυρίδου,η κίνηση της Κατερίνας Σαρροπούλου.Παίζουν: Παντελής Σταυρινός, Χριστιάνα Καραμανίδου, Μάρθα Παπαθανασίου, Μανώλης Μπαλής, Γρηγόρης Δαλάκης, Ευάγγελος Χρήστου, Κατερίνα Σαρροπούλου.
  • Στο θέατρο "Φανάρι" (Παραμυθίας 27, Κεραμεικός) παρουσιάζεται το έργο της Αλμπέρτας Τσοπανάκη "Κόκκινα χείλη",σε σκηνοθεσία Πάνου Κέκα,σκηνικά Χρήστου Πουσίνη,μουσική Γιάννη Ιωάννου και κίνηση Νανάς Ηλιοπούλου.Παίζουν: Βαγγέλης Κλουφέτος, Αλμπέρτα Τσοπανάκη, Νίκος Σπηλιώτης, Δέσποινα Γιαβάρα, Δημήτρης Ραζής, Ούλα Βλαστού, Νίκος Παυλίτινας.Μια αληθινή ιστορία στη λιμνάζουσα ελληνική επαρχία. Ανθρωποι που τσαλαβουτάνε σε ανομολόγητα πάθη.
  • "Λιμνοθάλασσα" τιτλοφορείται η εικαστική παράσταση με ανθρώπους και κούκλες, αυστηρώς ακατάλληλο για ανηλίκους,που παρουσιάζεται από την ομάδα "Πράσσειν Αλογα" (Δευτέρα, Τρίτη), στο "Από Μηχανής Θέατρο".Σενάριο, σκηνογραφία, σκηνοθεσία Εμμανουέλας Καποκάκη,σκηνοθετική επιμέλεια Θοδωρή Τσαπακίδη,κίνηση Εύας Μπουρνιά,μουσική επιμέλεια Παντελή Κατσάμπα.Παίζουν: Εμμανουέλα Καποκάκη, Μαργαρίτα Νικητάκη.Μια νέα ηθοποιός προσπαθεί να λύσει έναν "κόμπο" μέσα της, παρακολουθώντας την κούκλα είδωλό της. Μαζί της ξεκινά ένα ταξίδι αυτογνωσίας.
  • Η "Αποκάλυψη" του Τάκη Αντωνίου,σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Λοϊζίδη που παίχτηκε στο Θέατρο Τέχνης του Λονδίνου, θα παρουσιαστεί, στις 14 του Δεκέμβρη, στον "Τεχνοχώρο Υπό Σκιάν",για πέντε παραστάσεις και μετά σε Παρίσι, Αμερική, Γερμανία και Αυστραλία.
"Ελλάδα 1965: Ταξιδιωτικό ημερολόγιο", τιτλοφορούνται οι

"Ελλάδα 1965: Ταξιδιωτικό ημερολόγιο", τιτλοφορούνται οι προβολές εφτά ντοκιμαντέρ του Ζαν Μαρί Ντρο,που θα προβάλει, για το γαλλόφωνο κοινό, το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών από τις 7 - 10/12. Πρόκειται για ντοκιμαντέρ μιας σειράς ταξιδιωτικών ημερολογίων, που σκηνοθέτησε ο Ντρο για τη γαλλική τηλεόραση και τα οποία αφορούν σε ανθρώπους που σημάδεψαν την Ελλάδα της δεκαετίας του '60 και σε περιοχές - ιστορικά σύμβολα.

"Σαλώμη" του πάθους

Η μονόπρακτη όπερα "Σαλώμη" του Ρίχαρντ Στράους ανεβαίνει στις 7, 10 και 12 του Δεκέμβρη στο Μέγαρο Μουσικής. Μεγάλα ονόματα του λυρικού τραγουδιού, όπως η σοπράνο Ινγκα Νίλσεν (Σαλώμη), ο βαρύτονος Ρόμπερτ Χέιλ (Ιωάννης), ο Κένεθ Ρίγκελ (Ηρώδης), η Ελίζαμπεθ Βων (Ηρωδιάς) κ.ά. συμμετέχουν στη διανομή, ενώ η "Φιλαρμόνια του Λονδίνου" κλήθηκε να ερμηνεύσει τα μουσικά μέρη, σε διεύθυνση του μαέστρου Μίχαελ Σένβαντ.Η σκηνική τοποθέτηση, τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι του Νίκου Πετρόπουλου. Βασισμένη στο ομώνυμο μονόπρακτο του Οσκαρ Ουάιλντ, η "Σαλώμη" είναι ένα συναρπαστικό μουσικό δράμα, στο οποίο ο Γερμανός συνθέτης χρησιμοποίησε όλη την περιγραφική δύναμη της μουσικής του. Η πρεμιέρα του έργου έγινε στη Δρέσδη, στις 9 Δεκέμβρη του 1905. Τα εισιτήρια και για τις τρεις παραστάσεις στο ΜΜ έχουν ήδη εξαντληθεί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ