ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Μάρτη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ»
«Ακονίζουν νύχια» οι πολυεθνικές!

Ξεκίνησε το «ροκάνισμα» δημόσιου χρήματος από τις πολυεθνικές, με αφορμή το νόμο για την «πολιτιστική χορηγία», αποδεικνύοντας - τάχιστα - το στρατηγικό στόχο του κεφαλαίου και των κυβερνήσεών του για εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης δημιουργίας.

Ηδη, το Αρχαιολογικό Μουσείο Χίου έλαβε ανακοίνωση για «νέο ειδικό σεμινάριο» στελεχών του, με θέμα «Η χορηγία ως μορφή οικονομικής ενίσχυσης και προβολής - Ο νέος νόμος για την πολιτιστική χορηγία». Προφανώς, η πρόσκληση απεστάλη και σε άλλους φορείς, αφού η εταιρεία διευκρινίζει πως απευθύνεται σε μουσεία, θέατρα, βιβλιοθήκες, πολιτιστικούς φορείς και πολιτιστικούς φορείς της ΤΑ! Το σεμινάριο διοργανώνεται από την «Οικονομοτεχνική Seminars ΑΕ» (τμήμα της πολυεθνικής «Multi-Finance»).

Το «δικαίωμα συμμετοχής» ανέρχεται στα 140 ευρώ, με την εταιρεία να σημειώνει ότι είναι πλήρως επιδοτούμενο από τον ΟΑΕΔ. Δηλαδή, ο ΟΑΕΔ, με χρήματα του λαού, επιδοτεί μια πολυεθνική για να «επιμορφώσει» στελέχη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας ...πώς (και από ποιους, με ποια «κριτήρια») να βρουν λεφτά για να συνεχίσουν να ...υπάρχουν! Αυτό περιγράφεται στην πρόσκληση «ανάγλυφα»: «Οι χορηγοί των πολιτιστικών ιδρυμάτων αποτελούν σημαντικό κεφάλαιο για τη βιωσιμότητα και οικονομική ανάπτυξη του πολιτισμού στην ελεύθερη αγορά της νέας οικονομίας. Η επιμόρφωση των στελεχών και του προσωπικού των πολιτιστικών ιδρυμάτων (σ.σ. που περιγράφονται παραπάνω) αποτελεί προϋπόθεση και όχι επιλογή τη χρονική στιγμή που ο νέος νόμος για την πολιτιστική χορηγία δίνει νέες ευκαιρίες χρηματοδότησης στα πολιτιστικά ιδρύματα»!

Μεταξύ άλλων, οι εργαζόμενοι στον πολιτισμό θα «μάθουν» από το σεμινάριο «αρχές και κανόνες προσέλκυσης χορηγών», καθώς και «νέες ευκαιρίες στην οικονομική ενίσχυση των πολιτιστικών δραστηριοτήτων». Θα «διδαχτούν» «βασικές έννοιες του πολιτισμού, της χορηγίας, της πολιτιστικής διαχείρισης, του πολιτιστικού μάρκετινγκ»! Δηλαδή, η εταιρεία θα «μάθει» στους εργαζόμενους της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας τις «βασικές έννοιες πολιτισμού»! Κυνική απαξίωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας σε όλο της το «μεγαλείο».

Δεν περιμένουμε, φυσικά, αντίδραση από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ, σε αυτήν την απόπειρα μετατροπής των εργαζομένων του υπουργείου σε «πελάτες» πολυεθνικών. Αλλωστε, εκεί οδηγεί η πολιτική της και αυτό είναι μόνο η αρχή. Το θέμα είναι αν και πώς θα αντιδράσουν οι εργαζόμενοι.

Σημαντικές αρχαιότητες στη Βούλα

Μεγάλο κτιριακό συγκρότημα (5ος-4ος π.Χ. αι.) αποκαλύφθηκε σε οικόπεδο 5,5 στρεμμάτων (ιδιοκτησίας των Αφών Σκλαβενίτη), στις οδούς Αθηναΐδος, Μυστρά και Λ. Βάρης στη Βούλα.

Η εγκατάσταση βρίσκεται κοντά σε αρχαία κεντρική οδική αρτηρία, που οδηγούσε στο Ιερό του Απόλλωνος Ζωστήρος. Πρόκειται για πολύ μεγάλο συγκρότημα (1.500 τ.μ.), «γεγονός πρωτοφανές, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα ανασκαφικά δεδομένα της περιοχής, παρόλο που ο αρχαίος δήμος περιλαμβάνει αναπτυγμένα οικιστικά σύνολα, αντίθετα με τους άλλους εκτός άστεως δήμους».

Το κύριο συγκρότημα έχει τετράγωνη κάτοψη πλευράς 25 μέτρων περίπου και αναπτύσσεται γύρω από ένα τετράγωνο αίθριο, με λαξευμένη κυκλική δεξαμενή στο φυσικό βράχο. Γύρω από το αίθριο αποκαλύφθηκαν 12 δωμάτια, δύο από τα οποία χωρίζει ενδιάμεσος τοίχος, και ένα, με πρόδρομο και σηκό, ταυτίζεται με μικρό αγροτικό ιερό, αφού στα νότια αποκαλύφθηκε τετράγωνος βωμός, που περικλείεται από ημικυκλικό ισχυρό περίβολο.

Στα βόρεια του κεντρικού συγκροτήματος αναπτύσσεται μεγάλος ορθογώνιος περίβολος, με ορατές διαστάσεις 18 Χ 25μ, καθώς στα ανατολικά συνεχίζεται σε όμορη ιδιοκτησία. Στο εσωτερικό του περιβόλου δεν εντοπίστηκαν αρχιτεκτονικά κατάλοιπα. Ισως πρόκειται για μεγάλο αύλειο χώρο. Στα ανατολικά, κοντά σε ισχυρό τοίχο, βρέθηκε τετράγωνο χτιστό πηγάδι, επιμελημένης τοιχοποιίας και είσοδος στο εσωτερικό αίθριο.

Στα κινητά ευρήματα περιλαμβάνεται μεγάλη ποσότητα χρηστικής κεραμικής, πολλά νομίσματα, πολλά υφαντικά βαρίδια και μολύβδινα σταθμά. Συμπεραίνεται ότι «πρόκειται για εγκατάσταση δημόσιου χαρακτήρα, με πλούσια οικονομική, αλλά και θρησκευτική δραστηριότητα, πιθανότατα να είναι η Αγορά του Δήμου των Αιξωνίδων Αλών». Η οικιστική οργάνωση του αρχαίου δήμου τοποθετείται στα τέλη του 6ου αιώνα (στα χρόνια της μεταρρύθμισης του Κλεισθένη), ενώ στον 5ο αιώνα οργανώνεται σε δύο συνοικισμούς.

Ο σύγχρονος Δήμος Βούλας ταυτίζεται με τον αρχαίο Δήμο των Αιξωνίδων Αλών, έναν από τους μεγάλους Δήμους της Αρχαίας Αθήνας, που έδινε έξι βουλευτές και είχε θρησκευτικό κέντρο το Ιερό του Απόλλωνος Ζωστήρος, στο Λαιμό της Βουλιαγμένης.

Οι πρεμιέρες συνεχίζονται
«Ζητείτε υπηρέτης» από το θέατρο «Τέττιγες»
«Ζητείτε υπηρέτης» από το θέατρο «Τέττιγες»
  • Πρεμιέρα, σήμερα, στο Δημοτικό Θέατρο Κερατσινίου, όπου το θέατρο «Τέττιγες» παρουσιάζει δύο μονόπρακτες κωμωδίες, την «Κόρη του παντοπώλου» του Αγγελου Βλάχου και «Ζητείται υπηρέτης» του Μπάμπη Αννινου. Στην «Κόρη του παντοπώλου» ο Αγγελος Βλάχος σατιρίζει μια οικογένεια μικροαστών και δε διστάζει να υπονομεύσει συνολικά τη δομή των σχέσεών τους. Το «Ζητείται υπηρέτης» του Μπάμπη Αννινου, από τα σπουδαιότερα έργα της εποχής του, με γλυκόπικρο χιούμορ και έξυπνα γλωσσικά παιχνίδια ξεφεύγει απ' την κωμωδία ηθών και μιλά για αναξιοκρατία, ρουσφέτι και ασυδοσία του κρατικού μηχανισμού. Σκηνοθεσία Λεωνίδας Βαρδαρός, σκηνικά Τόλης Πολυχρονιάδης, κοστούμια Ολγα Δημολιάτη, μουσική Χρήστος Λεοντής, κίνηση Τάσος Καραχάλιος. Παίζουν: Πάνος Ξενάκης, Κωνσταντίνα Κούτσιου, Λεωνίδας Βαρδαρός, Μιχάλης Θεοδώρου, Γιώργος Σώχος, Βένια Σταματιάδη.
  • Το θέαμα «Μαύρο σχεδόν κόκκινο» παρουσιάζει, η ομάδα «Φτου και βγαίνω» στο θέατρο «Τόπος Αλλού» στο πλαίσιο του κύκλου «Πρώτο βήμα στους νέους καλλιτέχνες». Η παράσταση αποτελεί συλλογική δουλιά της ομάδας και αφορά στις σχέσεις ενός ζευγαριού. Κείμενα Νίκου Κισκήρα, σκηνοθεσία Νάσας Χατζή, σε συνεργασία με τον Δημήτρη Μικιό που επιμελήθηκε την κίνηση. Σκηνικά Ολγας Πετίδου, μουσική επιμέλεια Μυρτώς Μποκολίνη, φωτισμοί του Προκόπη Δάφνου, σκηνοθεσία video Πηνελόπης Μανουσάκη. Παίζουν: Αντζελα Ελ-Ζέιντ, Δημήτρης Τσιλιφώνης.
Βασιλικότεροι του βασιλέως!

Γιατί θίχτηκε η «Ελευθεροτυπία» με αναφορές της σε δύο φύλλα της, γιατί το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) χαρακτήρισε «παγκοσμιοποιημένο» και «ευρωπαϊστή» τον Γ. Λούκο; Ο ίδιος ο πρόεδρος του Ελληνικού Φεστιβάλ αμέσως μετά το διορισμό του δήλωσε (16/8/2005) σε άλλη απογευματινή εφημερίδα το εξής: «Δεν μπορώ να διανοηθώ - ίσως γιατί είμαι περισσότερο Ευρωπαίος από Ελληνας... - ότι σε ένα συμβούλιο θα μπορούσαμε να αποφασίζουμε με ανθρώπους που μπορεί να έχουν γνώσεις γενικές και να έχουν δει πολλά πράγματα αλλά δεν είναι αυτό το αντικείμενό τους»...

Ο καθένας με το «δόγμα» του, όμως, και η «Ελευθεροτυπία» με το δικό της. Δογματικά υποστηρίζει τον Γ. Λούκο, πριν ακόμη αρχίσει να υλοποιεί το «όραμά» του, και δογματικά τον υπερασπίζεται μόλις κάποιος τολμήσει να εκφέρει διαφορετική γνώμη. Και καλά κάνει. «Ο καθείς εφ' ω ετάχθη»!

Ομως, όπως εκείνοι έχουν το δικαίωμα να τα βρίσκουν όλα ωραία και να ρίχνουν μαύρο δάκρυ που δεν ξέρουν τι να κάνουν όταν τελειώνει το Φεστιβάλ, ας επιτρέψουν και στους άλλους να έχουν τη δική τους άποψη. Και μάλιστα, όταν αυτή η γνώμη είναι αποτέλεσμα συλλογικών διαδικασιών από εκλεγμένους εκπροσώπους ενός κλάδου.

Οσο για τον «Ριζοσπάστη», εκτός από τις απόψεις κάποιων που διαφωνούν όχι προσωπικά με τον Γ. Λούκο, αλλά με την πολιτική του Φεστιβάλ, όλο το καλοκαίρι φιλοξενεί, επίσης, τις παραστάσεις του Φεστιβάλ, ενημερώνοντας τους αναγνώστες του.

Στην «Ελευθεροτυπία», επίσης, διατείνονται ότι η ανακοίνωση του ΣΕΗ τούς θυμίζει «Ριζοσπάστη», με φανερή τη διάθεση παροχής υπηρεσιών προς την κυβερνητική πολιτική και παράλληλα την προβοκατόρικη αντιμετώπιση μιας διαφορετικής άποψης. Οσο δε για την απορία της εφημερίδας «γιατί οι ηθοποιοί δεν αντιδρούν στον "σκοταδισμό" του ΣΕΗ», οι ηθοποιοί φαίνεται να κρατούν τις δυνάμεις τους, για να αντιδράσουν στο «σκοταδισμό της συναίνεσης» που μας απειλεί επικίνδυνα, αντίθετα με όσους τους θέλουν πειθήνια όργανα.

Κυνική σιωπή

«Πάγωσε» εντελώς το έργο στο Αρχαίο Θέατρο του Διονύσου με τους 16 εργαζόμενους εκεί να έχουν ξεκινήσει επίσχεση εργασίας από την 1η Μάρτη, σε μια προσπάθεια να διεκδικήσουν τα δεδουλευμένα μηνών. Αλλοι 34 εργαζόμενοι ακολουθούν τον ίδιο δρόμο στο Νομισματικό Μουσείο, τέσσερις στην Επίδαυρο και 6 από τους 11 στην Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων. Κι όμως, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ αδιαφορεί και σιωπά επιδεικτικά για το πρόβλημα. Πού να προλάβει άλλωστε: «Κουράστηκε» να υπόσχεται εκατομμύρια στην πρόσφατη περιοδεία στην Κρήτη ...όπου κι εκεί υπάρχουν απλήρωτοι συμβασιούχοι...

Σε «ταξίδι» σε τοπία ονειρικά, όπου συνυπάρχουν το φανταστικό και πραγματικό, το παραστατικό και συμβολικό, προσκαλεί η Λίζα Γεωμπρέ, με την έκθεση ζωγραφικής που παρουσιάζει στην γκαλερί «Αστρα» (Καρυάτιδων 8, Ακρόπολη), μέχρι τις 8/3.

Το Ελληνικό Λογοτεχνικό - Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ) (Αγ. Ανδρέας 4 - 5, Πλάκα) οργανώνει (16, 17/3, 11π.μ. - 4μ.μ.) βιβλιοφιλικό παζάρι, με μεγάλη ποικιλία παλιών εντύπων και τεκμηρίων για τη λογοτεχνία, τα καλλιτεχνικά ρεύματα, την ψυχαγωγία στην εποχή τους. Περιλαμβάνονται ελληνικά και ξενόγλωσσα βιβλία, περιοδικά, του 19ου και 20ού αιώνα, εφημερίδες, φωτογραφίες, καρτ ποστάλ, θεατρικά προγράμματα, κινηματογραφικές αφίσες, παρτιτούρες, παλιά ραδιόφωνα, παιχνίδια και άλλα παλιά αντικείμενα. Οι τιμές για τα παλιά αντικείμενα ξεκινούν από 1 ευρώ, ενώ οι εκδόσεις του ΕΛΙΑ προσφέρονται με έκπτωση 50%.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ