ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Απρίλη 2004
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΙΡΑΚ
«Ξέφραγο αμπέλι»

«Ράμπο» ποζάρει σε μνημείο της Ουρ
«Ράμπο» ποζάρει σε μνημείο της Ουρ
Την ώρα που ο πόλεμος στο Ιράκ εξακολουθεί να μαίνεται, η λεηλασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας συνεχίζεται με αμείωτους και συνεχώς αυξανόμενους ρυθμούς. Σύμφωνα με τηλεγράφημα του «Ρόιτερ», που αναμεταδίδει το ΑΠΕ, «σε όλο το Νότιο Ιράκ, συχνά μέσα στην ησυχία της νύχτας, οι τυμβωρύχοι και οι κλέφτες των ναών συστηματικά λεηλατούν αρχαίους θησαυρούς, που παρέμεναν κρυμμένοι για χιλιάδες χρόνια».

Πρόκειται για ένοπλες συμμορίες, που «χρησιμοποιώντας αξίνες και σκάβοντας μέσα στη νύχτα με αυτοσχέδιες λάμπες, ψάχνουν στις αμμώδεις περιοχές στις όχθες του ποταμού Ευφράτη για να εξαφανίσουν μυστηριωδώς ανεκτίμητης αξίας έργα τέχνης των σουμεριανών δυναστειών πριν από 5.000 χρόνια».

Η «εξαφάνιση» των κινητών ευρημάτων ακολουθείται από την καταστροφή των ακινήτων αρχαίων, όπως αρχαίων ναών, παλατιών και τάφων, προκαλώντας ακόμη μεγαλύτερο πολιτισμικό έγκλημα, αφού διαλύουν κάθε πειστήριο για την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας. Αυτό σημαίνει πως «καθώς οι αρχαιολόγοι δε γνωρίζουν ακριβώς τι υπήρχε εκεί, κανένας κατά πάσα πιθανότητα δε θα μάθει τι έχει χαθεί, πράγμα που σημαίνει ότι οι ληστές κλέβουν την ιστορία, πριν ακόμη αυτή ανακαλυφθεί».

«Είναι ένα έγκλημα κατά της ανθρωπότητας», δήλωσε ο Αμπντούλ Αμίρ Χαμντάνι, διευθυντής Αρχαιοτήτων στην επαρχία Δικάρ, καθώς επιθεωρούσε νέες λεηλασίες στο Ντούμπρουμ, έναν αρχαίο σουμεριανό οικισμό κοντά στο χωριό Δαχίρ. «Χάνουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά, χάνουμε κομμάτια από τον πολιτισμό μας», συνέχισε, παίρνοντας στα χέρια του κομμάτια από ένα πήλινο δοχείο του 1800 π.Χ. που πέταξαν οι πλιατσικολόγοι, καθώς έφευγαν από την περιοχή, ίσως επειδή πίστευαν ότι είχε πολύ μικρή αξία.

Βέβαια, τα αποτελέσματα των λεηλασιών δεν «εξαφανίζονται» ακριβώς, αλλά μέσω ενός καλά οργανωμένου δικτύου «προωθούνται» στο διεθνές λαθρεμπόριο αρχαιοτήτων και έργων τέχνης. Οι πλιατσικολόγοι δουλεύουν κατά παραγγελία, «παραδίδουν τα έργα τέχνης στους τοπικούς εμπόρους, που τα εξάγουν λαθραία από το Ιράκ σε διακινητές που συνδέονται με πλούσιους συλλέκτες στη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη, την Ασία και τις ΗΠΑ». Μάλιστα, «τα πλέον περιζήτητα αντικείμενα είναι πινάκια με σφηνοειδή γραφή, πήλινες παλέτες διακοσμημένες με σύμβολα και τα πρώτα στοιχεία της γραφής, κυλινδρικές σφραγίδες, που χρησιμοποιούνταν για να σφραγιστούν αρχαία έγγραφα, πολύπλοκα ειδώλια και χάλκινα κοσμήματα».

Ο Χαμντάνι σημειώνει ότι οι πλιατσικολόγοι είναι πάμπτωχοι χωρικοί, που γνωρίζουν την περιοχή και παίρνουν μόλις 13 δολάρια για κάθε πινάκιο με σφηνοειδή γραφή, το οποίο «θα πουληθεί για δεκάδες χιλιάδες δολάρια, στην πραγματικότητα όμως είναι ανεκτίμητο».

Στου Φιλοπάππου χωρίς εισιτήριο

«Δεν αφορά την περίπτωση του αρχαιολογικού χώρου του Φιλοπάππου» η επιβολή εισιτηρίου σε οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους ή μεμονωμένα μνημεία που προβλέπει σχετική υπουργική απόφαση του περασμένου Γενάρη, σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού.

Το ΥΠΠΟ, απατώντας σε σχετικά δημοσιεύματα, σημειώνει ότι «η περίφραξη του αρχαιολογικού χώρου και η τοποθέτηση θυρών αποσκοπούν μόνο στην περιφρούρηση των διάσπαρτων αρχαιοτήτων της περιοχής και ουδεμία πρόθεση υπήρξε ποτέ από πλευράς Υπουργείου Πολιτισμού να επιβληθεί εισιτήριο στην εν λόγω περιοχή, η οποία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Αθήνας και από τους ελάχιστους πυρήνες πρασίνου της πόλης μας - στοιχείο που την καθιστά πόλο έλξης των περιοίκων και χώρο περιπάτου και αναψυχής».

Διευκρινίζει «ότι η υπ' αριθ. ΥΠΠΟ/ΔΟΕΠΥ/ΤΟΠΥΝΣ/25/4746/23.1.2004 Υπουργική Απόφαση "Περί Προσβάσεως και Χρήσης Μνημείων, Αρχαιολογικών Χώρων και Ιστορικών Τόπων" (Φ.Ε.Κ. 88/Β/23.1.2004) και συγκεκριμένα το άρθρο 1, παρ. 3, με το οποίο γίνεται νύξη για την επιβολή εισιτηρίου σε οργανωμένους αρχαιολογικούς χώρους ή μεμονωμένα μνημεία, δεν αφορά την περίπτωση του αρχαιολογικού χώρου του Φιλοπάππου». Καταλήγει ότι «το ειδικότερο πλαίσιο λειτουργίας του αρχαιολογικού χώρου θα καθοριστεί με βάση την κείμενη νομοθεσία από τις αρμόδιες Διευθύνσεις και την Α΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ».

Να θυμίσουμε ότι η περίφραξη του Φιλοπάππου έγινε στο πλαίσιο της «Ενοποίησης» των Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας και η σχετική μελέτη είχε βρει αντιρρήσεις στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο σε ό,τι αφορά στην καγκελόφραξη, αφού αυτή θα συνέβαινε για πρώτη φορά στην ιστορία της Αθήνας, σε έναν χώρο που ανέκαθεν ήταν ταυτισμένος με τις ελάχιστες διεξόδους των Αθηναίων για μια απλή βόλτα. Πέρα από το γεγονός ότι τα κάγκελα δεν παραπέμπουν σε κανενός είδους «ενοποίηση»...

Εργα - «σπουδές» του Τσαρούχη

Γ. Τσαρούχη «Η αντιγραφή του Τισιανού». Στο έργο αυτό ο Τσαρούχης απεικόνισε και τον εαυτό του
Γ. Τσαρούχη «Η αντιγραφή του Τισιανού». Στο έργο αυτό ο Τσαρούχης απεικόνισε και τον εαυτό του
Συνεχίζεται στο «Ιδρυμα Γιάννη Τσαρούχη» (Πλουτάρχου 28, Μαρούσι, τηλ. 210 8062636-7), η έκθεση «Σπουδές και παραλλαγές». Η ενδιαφέρουσα αυτή παρουσίαση εμπλουτίστηκε με δύο καινούρια θέματα. Πρόκειται για τα έργα του Γιάννη Τσαρούχη «Η αντιγραφή του Τισιανού» και «Ελπίς», τα οποία αντικατέστησαν τον «Σκεπτόμενο», καθώς και για την εικονογράφηση από τον Τσαρούχη του ποιήματος του Γιώργου Σεφέρη «Θεατρίνοι».

Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται σε έκθεση το προσχέδιο της Αντιγραφής του Τισιανού (το προσχέδιο ήταν μέχρι πριν λίγο καιρό στην Αγγλία) και το πρώτο σκίτσο με τον τελειωτικό πίνακα. Με το έργο «Ελπίς», ο επισκέπτης μπορεί να δει πώς ο καλλιτέχνης από ένα συγκεκριμένο θέμα φτάνει σε ένα αφηρημένο. Στα δώδεκα θέματα που εκτίθενται, παρουσιάζονται τα σχέδια, οι σπουδές, οι τελειωτικοί πίνακες και οι παραλλαγές τους.

Μελωδικές περιπλανήσεις

Ο Ρος Ντέιλι
Ο Ρος Ντέιλι
Η μπάντα του Wayne Hussey, πρώην κιθαρίστα και τραγουδιστή των «Sisters of Mercy», εμφανίζεται στις 18 του Απρίλη (9.30μμ) στη σκηνή του «Gagarin 205», για μία και μοναδική εμφάνιση. Τη συναυλία των «The Mission» ανοίγουν οι «Past Perfect».

Στη μουσική σκηνή «στον αέρα» (πλατεία Πετρούπολης), στις 23 και 24 Απρίλη φιλοξενείται ο Γιώργος Μάγκας.

Τον Ρος Ντέιλι και το συγκρότημα «Λαβύρινθος» θα φιλοξενήσει στις 25/4 το Πολιτιστικό Στέκι του Ανοιχτού Προγράμματος «Διάβαση» (Σταυροπούλου 29, πλατεία Αμερικής). Είσοδος ελεύθερη.

Η Ελλη Πασπαλά και οι «Human Touch» συναντιούνται (22-26/4) στη σκηνή του «ΖΟΟΜ» (Κυδαθηναίων 39, Πλάκα, τηλ: 210 3225920). Ζεστές μελωδίες, υπέροχες, λιτές ερμηνείες εναλλάσσονται με δυνατούς αυτοσχεδιασμούς, συνθετικές και ερμηνευτικές εντάσεις. Είναι η πρώτη φορά που θα βρεθούν, για μια σειρά εμφανίσεων, στην ίδια σκηνή με την Ελλη Πασπαλά, οι τρεις σημαντικοί μουσικοί: Ντέιβιντ Λιντς, Γιώτης Κιουρτσόγλου, Σταύρος Λάντσιας.

Στο Θέατρο «Θησείο» (Τουρναβίτου 7 και Ασωμάτων, Ψυρρή), στις 19 Απρίλη (10μ.μ.), θα φιλοξενηθεί συναυλία ηλεκτροακουστικής μουσικής.

Νέο ΔΣ κριτικών

Τη νέα σύνθεση του Διοικητικού της Συμβουλίου ανακοίνωσε η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου. Πρόεδρος είναι ο Γιάννης Φραγκούλης, αντιπρόεδρος ο Στράτος Κερσανίδης, γραμματέας η Χρυσάνθη Σωτηροπούλου, ταμίας ο Κώστας Κωνσταντινίδης και σύμβουλος ο Ανδρέας Παγουλάτος.

Στόχος της ΠΕΚΚ είναι η «ανάπτυξη του κριτικού λόγου» και η επαφή του «με τους κινηματογραφόφιλους, αλλά και το ευρύτερο κοινό». Σ' αυτό το πλαίσιο η ΠΕΚΚ αποφάσισε να αναλάβει πρωτοβουλίες με εκδηλώσεις σε πανελλαδικό επίπεδο σε συνεργασία με κινηματογραφικές λέσχες, δημοτικούς κινηματογράφους, αλλά και με πανεπιστήμια και άλλους φορείς, καθώς και με εκδόσεις. Παράλληλα θα επιχειρήσει «στενή συνεργασία» με το υπουργείο Πολιτισμού, αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους με τον κινηματογραφικό χώρο φορείς «για την ανάδειξη λύσεως στα σημαντικά προβλήματα αυτού του χώρου».

Νέα «Νέμεσις»

Με αφιέρωμα στα «εργατικά ατυχήματα» και σε όσα κρύβονται πίσω από τις λέξεις αυτές «πέρα από την ευθύνη του εργοδότη και την εντιμότητα του δικαστή που αναλαμβάνει να ρίξει φως σε κάθε τέτοια σκοτεινή υπόθεση» κυκλοφορεί το νέο τεύχος του περιοδικού «Νέμεσις».

Επίσης διαβάζουμε για «Το σχέδιο για μία Μεγάλη Μέση Ανατολή» και τη «Βιοηθική γενετικού φακελώματος». Το τεύχος περιλαμβάνει ακόμη συνέντευξη του Ευγένιου Τριβιζά, αλλά και ένα παραμύθι του αποκλειστικά για το περιοδικό και αφιέρωμα στον Κανάρη και στο ρόλο του κατώτερου κλήρου στον αγώνα του '21.

Αρθρογραφούν επίσης οι: π. Γ. Μεταλληνός, Σ. Τζούμας, Γ. Πανούσης, Μ. Δανέζης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ