ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Μάρτη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ποιητική πνοή, εκφραστική δύναμη

Ο Γ. Θεοφίλης παρουσιάζει έργα του στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων

Εκθεση έργων ζωγραφικής ενός από τους πιο προικισμένους και προσωπικούς εκπροσώπους της απλοϊκής ζωγραφικής στον τόπο μας, του Γιάννη Θεοφίλη,εγκαινιάζεται την Τρίτη (7.30μμ) στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50). Η καλλιτεχνική δημιουργία του δεν είναι άγνωστη στο φιλότεχνο κοινό. Μέχρι σήμερα έχει παρουσιαστεί - σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία - σε πολλούς εκθεσιακούς χώρους της Ελλάδας, αλλά και σε δεκάδες αίθουσες του εξωτερικού (Ευρώπη, Αμερική).

Οπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο ακαδημαϊκός και καθηγητής της Ιστορίας Τέχνης Χρ. Χρήστου,"σε πλήθος εκθέσεις που ακολούθησαν την πρώτη παρουσίαση της δουλιάς του το 1974, ο Θεοφίλης μάς έχει δώσει έργα τα οποία δεν αφήνουν καμιά αμφιβολία για την πηγαιότητα, την ασφάλεια, την εκφραστική δύναμη των διατυπώσεών του. Με προσπάθειες που έχουν καθαρά βιωματικό χαρακτήρα και συνδέονται με μνήμες των παιδικών του χρόνων, από το μικρό χωριό της Λακωνίας στο οποίο γεννήθηκε, ο καλλιτέχνης εκφράζει με εξαιρετικά πειστικό τρόπο τη σύνδεσή του με έναν κόσμο που χάνεται. Χωρίς να επηρεάζεται από ξένες, ακόμα και ανάλογες, προσπάθειες, ο Θεοφίλης κατορθώνει να μας δώσει έργα στα οποία συνδυάζονται τα ρεαλιστικά στοιχεία με μια καθαρή ποιητική πνοή και η συνθετική ασφάλεια με την πηγαιότητα της έκφρασης".

Δύο μεγάλους θεματολογικούς κύκλους διακρίνει ο Γ. Θεοφίλης, στην 25χρονη εικαστική του πορεία. "Ο πρώτος" μας λέει χαρακτηριστικά ο καλλιτέχνης "είναι ανάπλαση της μνήμης από τη ζωή του χωριού στην περίοδο του μεσοπολέμου και σε όλες τις εκφάνσεις της: κοινωνική, αγροτική κλπ. Ο δεύτερος κύκλος, που κι αυτός βασίζεται σε αναπλάσεις μνημών, είναι πίνακες με έντονο πολιτικό περιεχόμενο".

"Αλίμονο στον καλλιτέχνη που ονειροβατεί και προσπαθεί, μέσα από τη φόρμα και όχι από το συνδυασμό περιεχομένου και φόρμας, να βρει τη δικαίωσή του.Δυστυχώς όμως, οι περισσότεροι καλλιτέχνες - καθοδηγούμενοι και επηρεαζόμενοι από την ΑΣΚΤ και από το κοινωνικό περιβάλλον - οδηγούνται στο να ακροβατούν μοναχά στη φόρμα".

- Ποια συμβουλή θα δίνατε σε ένα νέο καλλιτέχνη;

"Να κλείνει τ' αυτιά του στις "σειρήνες" και να βγάζει από μέσα του εκείνα που ικανοποιούν τον ίδιο, όχι τους γκαλερίστες και τα κυκλώματα.Είναι πολύ δύσκολος αυτός ο δρόμος, αλλά τελικά θα δικαιωθεί οπωσδήποτε και θα νιώσει τέτοια ικανοποίηση που δε θα την αισθανθεί με όσα χρήματα και αν του προσφέρουν τα παραπάνω κυκλώματα. Αλλη μια συμβουλή: Να μην ξεχνούν ποτέ ότι η ζωγραφική, από τον ίδιο τον ορισμό της, "γράφει" τη ζωή".

- Πώς θα χαρακτηρίζατε τη ζωγραφική σας;

"Πολλοί χαρακτηρίζουν τη δημιουργία μου: ναϊφ, πριμιτίφ κλπ. Το μόνο που έχω να πω για τη δουλιά μου, είναι ότι ευτυχώς είμαι ασπούδαστος. Μου έχουν μείνει τα λόγια του καθηγητή Γ. Μόραλη,όταν τον επισκέφτηκα στην αρχή ακόμα της ζωγραφικής μου πορείας, για να του δείξω τα έργα μου: "Δεν υπάρχει ανάγκη και δεν πρέπει να δεχτείς καμία παιδεία ή σπουδές στη ζωγραφική"".

- Οι εικαστικές σας περιπλανήσεις συνδυάστηκαν με τη γνωριμία πολλών σημαντικών πνευματικών ανθρώπων της εποχής μας. Ποια έχει "χαραχτεί" στη μνήμη σας;

"Μου δόθηκε η ευκαιρία, μέσα από τη ζωγραφική και από τις προσκλήσεις που είχα, να γνωριστώ με τους σημαντικότερους ανθρώπους της Τέχνης σε όλο τον κόσμο. Η μεγαλύτερη συγκίνηση που έχω νιώσει ήταν η συνάντηση με τον Καμαρένα,αυτό τον μεγάλο Μεξικανό ζωγράφο. Τα θερμά λόγια του ήταν και μια δικαίωση για τη δουλιά μου".

Η έκθεση του Γ. Θεοφίλη θα διαρκέσει μέχρι τις 16/3. Θα λειτουργεί καθημερινά (9πμ-1μμ και 5μμ-9μμ) εκτός Δευτέρας και απογεύματος Κυριακής.

Η. Μ.

Εικαστικός περίπατος

Εκθεση έργων ζωγραφικής του Κώστα Αργύρη φιλοξενείται αυτές τις μέρες στην γκαλερί "Εκφραση" (Μεταξά και Φοίβης 11, Γλυφάδα). Παρουσιάζεται η πρόσφατη δημιουργία του καλλιτέχνη, απλά αντικείμενα με απλό, καθαρό και ειλικρινή τρόπο, χωρίς καμιά προσπάθεια ωραιοποίησής τους. Μία καταγραφή υπαρχόντων αξιών που μόνο ένα έμπειρο και συγχρόνως ευαίσθητο μάτι μπορεί να ανακαλύψει. Οι τεχνικές απασχολούν ιδιαίτερα το ζωγράφο. Ετσι χρησιμοποιεί νωπογραφίες, λάδια, ακουαρέλες, ό,τι είναι πιο πρόσφορο για το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, "ας παραβλέψουμε προς στιγμή, αντικρίζοντας τα έργα του Κ. Αργύρη, τη θελκτική ποίηση που αναδύεται από τη γειτνίαση των αντικειμένων, τη σιωπή της πέτρας, τον κανόνα της φύσης, ας υπερβούμε τις υποκειμενικές σημασίες που ανακαλούν στη μνήμη και ας αφεθούμε στην κατοπτρική αυτή καθαρότητα της ζωγραφικής του. Τότε διακρίνουμε πως αυτό που έχει ζωγραφιστεί δεν είναι οι απαλές καμπύλες που περιγλείφει στα βότσαλα η θάλασσα, η γεωμετρία που αναπτύσσουν τα κοχύλια, η τρυφερότητα των οικείων καθημερινών πραγμάτων, αλλά το φως σε μια απ' τις λεπτότερες ποιότητές του: Το φως ως διαύγεια".

  • Εγκαινιάζεται την Τετάρτη (7μμ) στην γκαλερί "Χρυσόθεμις" (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι), έκθεση έργων του Γ. Νικολόπουλου.Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, "η ζωγραφική του μπορεί να χαρακτηριστεί σαν μια πάλλουσα ζωγραφική που καταγράφει μνήμες και βιωματικές καταστάσεις παιδικών και μεταγενέστερων χρόνων, φιλτραρισμένα μέσα από μια ποιητική και μεταφυσική διάθεση".
  • Στην γκαλερί "Αστρα" (Καρυατίδων 8) παρουσιάζεται μέχρι τις 8/3 έκθεση έργων της ζωγράφου Φλωρεντίας Οικονομίδου.Πρόκειται για μια σειρά κατασκευών από εύπλαστο μέταλλο, αλλά και χαρακτικά της καλλιτέχνιδας. Ενα συνδυαστικό παιχνίδι μεταλλικών δομικών στοιχείων και ένας προβληματισμός πάνω στην αλληλεξάρτηση και αλληλεπίδραση ανάμεσα στα κενά και τα γεμάτα σχήματα που συνθέτουν την τρισδιάστατη κατασκευή.
  • Εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (7.30μμ), στην γκαλερί της "Ερσης" (Κλεομένους 4), έκθεση του Ελληνοϊταλού ζωγράφου και γλύπτη Κάρλο Καρόσο,με θέμα: "Το απέραντο παρόν".
  • Εγκαινιάζεται σήμερα στην αίθουσα τέχνης "Πρίσμα" (Ελ. Βενιζέλου 23, Λιβαδειά) έκθεση έργων ζωγραφικής του Γιάννη Μίχα.Τίτλος της έκθεσης "Αναζητήσεις".Οπως σημειώνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, "αναζητήσεις στο χρόνο, στην τέχνη, αναζητήσεις που αναδεικνύουν τη ζωγραφική σαν αναγκαιότητα για τη μεταμόρφωση των εξωτερικών δρώμενων σε εσωτερικές αλήθειες, αναζητήσεις που μετουσιώνουν το φως και τη σκιά σε σχήμα και χρώμα. Αυτές οι αναζητήσεις μου δίνουν τη δυνατότητα να τολμήσω να προκαλέσω τη ματιά του θεατή μέσα από τη ζωγραφική, μέσα από την αντίληψη της εικόνας".
Απαράδεκτη καθυστέρηση

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας καταγγέλλει και διαμαρτύρεται για την απαράδεκτη καθυστέρηση καταβολής των οικονομικών οφειλών του Δήμου Πειραιά, προς τον γλύπτη και μέλος του ΕΕΤΕ Απόστολο Φανακίδη.Ο καλλιτέχνης ήταν ανάδοχος του μνημείου Εθνικής Αντίστασης, που θα στηθεί στον Πειραιά, ύστερα από καλλιτεχνικό διαγωνισμό που προκηρύχτηκε από το Δήμο Πειραιά, τον Ιούλιο του 1993 (!).

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη διαμαρτυρία, "η δαπάνη για την ανέγερση του μνημείου, σύμφωνα με την προκήρυξη θα έφτανε τα 20 εκατομμύρια δραχμές και εξ αυτών ο δήμος έχει καταβάλει μέχρι σήμερα (4 σχεδόν χρόνια μετά), μόνο τα 7.500.000, ενώ κατά δήλωση του γλύπτη, αφ' ενός το έργο είναι έτοιμο από τον Μάρτιο του 1995 (απομένει μόνο η τοποθέτηση κάποιων μπρούτζινων αναγλύφων), αφ' ετέρου έχουν ήδη κοπεί δελτία παροχής υπηρεσιών (6.500.000 δρχ.) από το 1995, χωρίς να έχει εισπραχτεί το αντίστοιχο ποσό. Σε αλλεπάλληλες προφορικές και έγγραφες συνομιλίες του ΕΕΤΕ με τους αρμόδιους του δήμου δίνονται αλλεπάλληλες χρονικές αναβολές".

"Θεωρούμε υποτιμητική τη μεταχείριση", καταλήγει η καταγγελία "εκ μέρους ενός των μεγαλυτέρων δήμων της χώρας μας, σε ανθρώπους της Τέχνης, που και συνεπείς ως προς τους όρους της προκήρυξης ήταν και δεν έχουν άλλη διέξοδο, πέραν της προσφοράς της τέχνης τους για να επιβιώσουν".

Μνημονικές εικόνες

Εγκαινιάζεται στις 5 του Μάρτη, στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος - Πειραιά" (Ανδρούτσου 140), έκθεση ζωγραφικής του καθηγητή της ΑΣΚΤ Δημοσθένη Κοκκινίδη,με τίτλο "Ο Πειραιάς - Μνημονικές εικόνες".Σ' αυτή τη σειρά των έργων του ο Δ. Κοκκινίδης αναφέρεται σε έναν άλλο, διαφορετικό από τον τωρινό Πειραιά, στον Πειραιά των παιδικών και προεφηβικών αναμνήσεων, στις συνοικίες των προσφύγων, της Μικρασιατικής καταστροφής, στα ασβεστωμένα πλινθόκτιστα σπίτια της Δραπετσώνας. Πρόκειται για έργα που έγιναν λίγο πριν, λίγο μετά τη δεκαετία του 1960, με κατοπινές επεμβάσεις και διαλείμματα, τα τελευταία τριάντα χρόνια και χωρίς την πρόθεση να εκτεθούν. Η απόφαση του καλλιτέχνη να τα εκθέσει αποτελεί ένα είδος οφειλής του προς το παρελθόν της γενέτειρας πόλης του.

  • Η Επιτροπή Πολιτιστικών Εκδηλώσεων του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας διοργανώνει την Κυριακή περίπατο και ξενάγηση στην Πνύκα, στου Φιλοπάππου και στους γύρω λόφους.
  • Στην Πλάκα, την καρδιά της Αθήνας και του εορτασμού των Απόκρεων, το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο (Κυδαθηναίων 14) προσκαλεί αύριο (10πμ έως 6μμ), μικρούς και μεγάλους να γευτούν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα: "Αφιέρωμα στις Απόκριες".Τα παιδιά και οι γονείς τους θα έχουν τη δυνατότητα να χορέψουν με το γαϊτανάκι και τα ψηλοπόδαρα, να συμμετάσχουν στο κυνήγι του θησαυρού, να φωτογραφηθούν με τη μαγική πεταλούδα, να μάθουν νηστίσιμες συνταγές, να κατασκευάσουν τη δική τους μάσκα και να ζήσουν πολλές ακόμα αποκριάτικες εμπειρίες.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ