ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Ιούνη 2000
Σελ. /32
Παραμύθι διαμαρτυρίας

«Είναι ένα όμορφο βιβλίο, που το κάνουν ομορφότερο οι ζωγραφιές της Εύας Μελά». Αυτή ήταν η πρώτη κρίση του Μιχάλη Μερακλή για το παιδικό βιβλίο του Νίκου Μολυβιάτη «Το κάστρο που πέταξε», σε εκδήλωση - παρουσίασή του στο βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής» (9/6). Η εκδήλωση πλαισιώθηκε με ανάγνωση αποσπασμάτων του βιβλίου από την ηθοποιό Κατερίνα Σουβλή, με τη συνοδεία μουσικής και όμορφων τραγουδιών από τρεις νεολαίους.

Ο ομότιμος καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, μελετητής και του λαϊκού και έντεχνου παραμυθιού, με τη διεισδυτική ικανότητα του ειδικού, εξέτασε σφαιρικά - ιδεολογικά, μυθοπλαστικά, λογοτεχνικά - το παραμύθι του Ν. Μολυβιάτη, επισημαίνοντας ότι η κύρια αρετή του συνίσταται στην «εξισορρόπηση και εναρμόνιση ιδεολογικού μηνύματος και λογοτεχνικότητας». Ο Μ. Μερακλής, παραπέμποντας στον Πλούταρχο, ο οποίος έλεγε ότι «τα πάθη θερμαίνουν την αρετή», θεωρώντας χρήσιμα «τα θρέμματα των παθών», σημείωσε ότι ο Ν. Μολυβιάτης, με «σωστή παιδαγωγική αντίληψη», εκμεταλλεύεται θετικά «τα στοιχεία που προσιδιάζουν στην παιδική ψυχολογία», όπως η σύγκρουση των παιδιών στα παιχνίδια τους.

Ο Μολυβιάτης στο παραμύθι του χρησιμοποιεί τη σύγκρουση - επίθεση και άμυνα - των παιδιών για τη σωτηρία του κάστρου στο χωριό τους, του επίγειου παραδείσου τους, όπου έπαιζαν οι παππούδες κι οι γονείς τους και το οποίο απειλείται από τις τουριστικές μπίζνες ενός Ελληνοαμερικάνου και την ανόητη συγκατάθεση των ντόπιων θιασωτών των μπίζνες. Τα παιδιά υπερασπίζονται το κάστρο πολεμώντας, αλλά μη νικώντας τη σατανική «μηχανή» της μπίζνας. Γι' αυτό και χρειάζεται η δικαιοσύνη ενός υπερφυσικού «θαύματος». Το «θαύμα» γίνεται. Το κάστρο για να γλιτώσει από τους βάνδαλους κερδοσκόπους ...φεύγει γι' αλλού. Ο Ν. Μολυβιάτης χρησιμοποιεί το θαυμαστό και υπερφυσικό, θεωρώντας το «αναγκαίο για την αγωγή των παιδιών, ως δύναμη εξισορρόπησης ενός εκχυδαϊσμένου πια εξορθολογισμού των πάντων, ο οποίος απειλεί πρωιμότατα πλέον και την παιδική ηλικία», υπογράμμισε ο Μ. Μερακλής.

Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Θύμιος Παπανικολάου, λόγω αρρώστιας, δεν παρέστη στην εκδήλωση. Εστειλε, όμως, κείμενό του, με το οποίο επισήμανε ότι «σήμερα τα κριτήρια της τέχνης έχουν αμβλυνθεί, αν όχι ισοπεδωθεί και εμφανίζονται ως παιδική λογοτεχνία όλα τα υποπροϊόντα της καπιταλιστικής κουλτούρας, ένας σωρός σκουπιδιών, διά μέσου του οποίου επιχειρείται ο βιασμός του πνεύματος και της ψυχής του παιδιού». Αναφερόμενος στο βιβλίο, υπογράμμισε ότι «είναι ένα σύγχρονο παραμύθι», που «ακουμπάει στο συγκινησιακό κόσμο του παιδιού, αλλά και αποκαλύπτει και καταγγέλλει, μέσα από την ομορφιά του και τη μαγεία του λαϊκού παραμυθιού, το σύγχρονο κόσμο της αχαλίνωτης εμπορευματοποίησης των πάντων, τον εφιάλτη της "ελεύθερης αγοράς", την ιμπεριαλιστική βαρβαρότητα. Είναι μια κραυγή διαμαρτυρίας εναντίον του κόσμου του χρήματος, που αδίστακτα και μοχθηρά εμπορευματοποιεί και καταστρέφει τα πάντα. Την κοινωνία, τη φύση, τον πολιτισμό, τις λαϊκές παραδόσεις, την ιστορία, την ίδια την ύπαρξη του ανθρώπου. Μια κραυγή διαμαρτυρίας ως ελπίδα για το μέλλον».

Για το βιβλίο μίλησε και ο Βαγγέλης Στογιάννης, διευθυντής του περιοδικού «Νέα Οικολογία», σημειώνοντας ότι το διδακτικό αυτό βιβλίο «είναι ένα καθρέφτης, όπου οι μεγάλοι μπορούν να δουν τον εαυτό τους. Τη σημερινή Ελλάδα, με αμέτρητα ξενοδοχεία, ξενώνες, ενοικιαζόμενα δωμάτια. Μια κοινωνία, που δεν υπηρετεί τον άνθρωπο, αλλά το εμπόριο. Που ενδιαφέρεται για το κέρδος και όχι για την ευτυχία των παιδιών της».


Α.

Μ. Γ. ΜΕΡΑΚΛΗΣ
«Το Λαϊκό Παραμύθι. (Κείμενα Παραμυθολογίας)»

«Το παραμύθι είναι εν

μέρει ψυχαγωγία, εν

μέρει είναι παιδαγωγία,

στην ολότητά του όμως είναι

ένας καθρέφτης της

ανθρώπινης ύπαρξης και των δυνατοτήτων του ανθρώπου».

Κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη... Πόσο την ακούνε, ακόμα, από γιαγιάδες ή γονείς οι τρυφερές υπάρξεις, τώρα που το φανταστικό, το υπερφυσικό, με άπειρα χρώματα και ήχους κατακυριεύει τα μάτια, τ' αυτιά και την ψυχή τους μέσα από την TV, την κλέφτρα των μαγικών στιγμών του αγαπημένου αφηγητή;

Προβλήματα σοβαρά και δύσκολα, που το παιδικό μυαλό δεν μπορεί να χωρέσει. Είναι κατά κάποιον τρόπο όπως η προπαίδεια με το κομπιουτεράκι. Στην πρώτη περίπτωση αναγκάζεις τον εγκέφαλο να λειτουργήσει, στη δεύτερη λειτουργούν τα κουμπιά. Εξω η αυτενέργεια, η φαντασία, η προσωπική συμβολή. Καιρός, λοιπόν, να δούμε πολλές πλευρές του παραμυθιού, του λαϊκού κυρίως - υπάρχει και το έντεχνο - στις χώρες του κόσμου. Από πού αντλεί τις πηγές του, το μύθο του, πώς αναπτύσσει την πλοκή προετοιμάζοντας το τέλος... «Και ζήσανε αυτοί καλά...». Ποια η αξία του, οι επιδράσεις, οι επιρροές του;

Ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Μ. Γ. Μερακλής, εκτός από το εκτεταμένο, άκρως ενδιαφέρον, επιστημονικό έργο του, αφιέρωσε στο θέμα αυτό δυο τόμους με μελέτες. Ο πρώτος τόμος (επτά μελετήματα, 1974), ήδη εξαντλημένος, ανέλυε το ελληνικό (κατ' εξοχήν) λαϊκό παραμύθι. Ο δεύτερος με τίτλο «Το Λαϊκό Παραμύθι.(Κείμενα παραμυθολογίας)», αποτελείται από 15 μελετήματα, τα οποία «μπορούν να διαιρεθούν, γενικά, σε δυο ομάδες. Στην πρώτη υπάρχουν άρθρα ειδικότερα παραμυθολογικά, που είτε συζητούν θεωρητικότερα ζητήματα, είτε εξετάζουν πιο εξειδικευμένα θέματα... Στη δεύτερη ομάδα ανήκουν κείμενα, στα οποία κατά τη μελέτη του παραμυθιού έχει συνυπολογιστεί και η παιδαγωγική του διάσταση».

Αναλύονται και προβάλλονται, παράλληλα με τις δικές του και οι θέσεις ξένων επιστημόνων, έτσι που το κάθε ζήτημα εξετάζεται σφαιρικά και σε βάθος, αποτελώντας στο σύνολό τους (και ο πρώτος και ο δεύτερος τόμος των μελετημάτων) σημαντικότατη συμβολή στη Λαογραφία και τη Λογοτεχνία μας. (Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα», Κριτική Διεπιστημονική Βιβλιοθήκη).


Ευγενία ΖΩΓΡΑΦΟΥ

Συλλογή χρονογραφημάτων

«Ενας αιώνας χρονογράφημα 1899 - 1999», τιτλοφορείται το βιβλίο που κυκλοφόρησαν και παρουσίασαν (προχθές) οι εκδόσεις «Καστανιώτη», με ομιλητές τους Σεραφείμ Φυντανίδη, Κατερίνα Δασκαλάκη, Ευάγγελο Βενιζέλο και τη Βασιλική Αλμπάνη, η οποία επιμελήθηκε το βιβλίο και τα 131 χρονογραφήματα που περιλαμβάνει.

Το είδος του χρονογραφήματος, που στο παρελθόν δοξάστηκε και από κορυφαίους της λογοτεχνίας μας και προσέλκυε ιδιαιτέρως τους αναγνώστες, κάποτε πολύ περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη δημοσιογραφική στήλη, γνώρισε επί δεκαετίες μεγάλη ακμή, καθώς πολύ πιο παραστατικά, με βαθύτερο παρατηρητικό «βλέμμα», με αίσθηση του δραματικού, κωμικού και τραγικοκωμικού μέτρου, παρακολουθούσε και συνόψιζε την πολιτική επικαιρότητα, την κοινωνική πραγματικότητα και όλα τα ανθρώπινα δρώμενα και φαινόμενα. Σήμερα, που αυτό το δημοσιογραφο-λογοτεχνικό είδος φθίνει, στριμωγμένο στο περιθώριο της αγχώδους, εκτροχιασμένης σύγχρονης κοινωνίας μας, έρχεται αυτό το βιβλίο και φανερώνει (εν μέρει είναι η αλήθεια και όχι εν όλω και ιδεολογικώς πολυφωνικά) την πορεία του, ανθολογώντας ξεχασμένες σημαντικές χρονογραφικές σελίδες, όπως είναι αυτές των Ροΐδη, Γρυπάρη, Ξενόπουλου, Νιρβάνα, Μελά, Ψαθά, Σακελλάριου, Καμπανέλη και άλλων από τις παλαιότερες γενιές, καθώς και χρονογραφήματα της νεότερης γενιάς.

ΛΙΤΣΑ ΨΑΡΑΥΤΗ
«Η εκδίκηση των μανιταριών»

Το διήγημα τα τελευταία χρόνια δε γνωρίζει την εμπορική επιτυχία των προηγουμένων ετών. Διηγήματα για νέους σπανίως εκδίδονται. Αλλά το διήγημα, όταν είναι καλογραμμένο, μιλά κατευθείαν στην ψυχή του αναγνώστη, τον επηρεάζει, του διδάσκει την ομορφιά του συγκροτημένου λόγου, την αποτελεσματικότητα της βραχυλογίας.

Σήμερα το διήγημα σπανίως κατεβαίνει από τα ράφια των βιβλιοπωλείων. Εντούτοις, ορισμένοι από τους συγγραφείς μας επιμένουν να γράφουν διηγήματα σε πείσμα των εμπορικών - κυρίως αισθηματικών - μυθιστορημάτων που κατακλύζουν την παγκόσμια και εγχώρια αγορά του βιβλίου.

Ετσι καλοδεχόμαστε τη συλλογή διηγημάτων για εφήβους της Λίτσας Ψαραύτη, τα βιβλία της οποίας γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία ανάμεσα στους νέους λόγω της σύγχρονης θεματολογίας τους και της άμεσης γραφής τους, γι' αυτό και ορισμένα άρχισαν να μεταφράζονται στο εξωτερικό (πρόσφατα στην Πορτογαλία).

Η συλλογή περιλαμβάνει έξι διηγήματα, με πρώτο την «Εκδίκηση των μανιταριών» που τιτλοφόρησε στο βιβλίο, διήγημα επιστημονικής φαντασίας που επισημαίνει τις καταστροφές που επιφέρει στον πλανήτη η αλόγιστη δίψα για πλουτισμό και τελευταίο το «Χαλί», διήγημα αναφερόμενο στη Μικρασιατική καταστροφή και στους καημούς της προσφυγιάς. Στα άλλα διηγήματα, «Η φωτιά», «Ο Μπίλι Τζόουνς», «Ο Κωνσταντής» και το «Μούτρο», γραμμένα ζωηρά και λιτά, υπογραμμίζεται η ανησυχία για το περιβάλλον, η υποχρέωση να το φροντίζουμε, ο σεβασμός που πρέπει να δείχνουμε στα ανυπεράσπιστα - ιδίως - πλάσματα και η διατήρηση της μνήμης ως δύναμης του παρόντος και του μέλλοντος.

Υπογραμμίζεται, επίσης, πως δεν είναι οι λαοί που απεργάζονται τις καταστροφές, τις διαμάχες, τις συρράξεις και την προσφυγιά, αλλά οι ηγέτες και οι σκοτεινές και ανεξέλεγκτες δυνάμεις. Ονειρο και μέλημα κάθε λαού είναι τα έργα της ειρήνης και η προκοπή.

Στα ολιγοσέλιδα διηγήματα της Λίτσας Ψαραύτη, με λόγο, καίριο και προσεγμένο, υπογραμμίζονται οι αξίες της ζωής, η ανθρωπιά και η φιλία. (Εκδόσεις «Αγκυρα»).


Τιτίνα ΔΑΝΕΛΛΗ

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- Γιώργος Νικολαΐδης «Φτερουγίσματα» (ποιητική συλλογή. Εκδόσεις Χρήστος Γιοβάνης ΑΕΒΕ).

- Από την «Αγκυρα» κυκλοφόρησαν: Γιώργος Σφήκας «Εδώ πλανήτης γη» (μυθιστόρημα για νέους). Λίτσα Ψαραύτη «Η εκδίκηση των μανιταριών» (μυθιστόρημα για νέους). Μαρία Βελέτα - Βασιλειάδου «Επείγον τηλεγράφημα» και Κάρολ Ντρίνκγουότερ «Μόλι» (επίσης για νέους).

- Γκίλμπερτ Αντέρ «Ερωτας και θάνατος στο Λονγκ Αϊλαντ» (μετάφραση Αλέξης Εμμανουήλ, μυθιστόρημα). Εκδόσεις «Σέλας».

- Μάριος Κολιόπουλος «Αντι-καθρεφτισμοί» (ποίηση, έκδοση Φιλικού Ομίλου Συγγραφέων, Υμηττού 68, Αθήνα 11634).

- Γιάννης Ανδρικόπουλος - Γροπιώτης «Τυφλή πορεία» (μυθιστόρημα, Γ. Ανδρικόπουλος - Γροπιώτης Αγωνιστών 32, 15121 Πεύκη, τηλ. 8024.319).

- Γιάννης Ν. Παπανικολάου «Εβραϊκή μυθολογία - Ελληνική Ιστορία» (μελέτη, εκδόσεις «Αλφειός», Χαρ. Τρικούπη 22, τηλ. 3623.092).

- Βασίλης Γκαραγκούνης «Πίσω απ' το παράθυρο» (ποίηση, εκδόσεις «Υψίπεδο»).

- Βασίλης Ν. Κουκούτσης «1946-1949 (έννοια και χαρακτήρας μιας ελληνικής τραγωδίας» (έκδοση με την αιγίδα της Ενωσης Εφέδρων Αξιωματικών Αττικής).

- Βασίλης Ν. Μελάς «Τρία χρόνια βιοπάλης στην Περσία» (κείμενα, ποιήματα, πρόλογος του καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Μηνά Αλ. Αλεξιάδη, Β. Μελάς, Χίου 49 - Αθήνα, ΤΚ 10439).

- Ηλίας Ιωάννου Αρμάγος «Τους γενναίους μην ξεχνάς» (ποιήματα, Ηλ. Αρμάγος Βουτσινά 56, ΤΚ 15561).

- Από τον «Ολκό» κυκλοφόρησε ένα λεύκωμα με τίτλο «Φωτοζωή» με φωτογραφίες της Ιωάννας Ράλλη και κείμενα της Κατερίνας Αγγελάκη - Ρουκ.

- Από τον «Περίπλου» κυκλοφόρησαν: Διονύσης Φλεμοτόμος «Καφές σε χρόνο Ενεστώτα» (ποιήματα, εικονογράφηση Γιάννη Τσολάκου). Το θεατρικό έργο που έγραψε και ανέβασε η Μιμή Ντενίση«Εγώ η Λασκαρίνα» (πρόλογος Μαρία Σκιαδαρέση).

- Σούζαν Ρίτσαρντς Σριβ «Το μυστήριο ενός έκτακτου περιστατικού» (μετάφραση Μέρη Βοσταντζή, μυθιστόρημα, εκδόσεις «Μπουκουμάνης»).

- Μιχάλης Δ. Θεοδοσάκης «Προς μια φιλική κοινωνία (κριτική στο μεσαίωνα της Νέας Τάξης Πραγμάτων της Τρίτης Βιομηχανικής Επανάστασης - φιλοσοφικοπολιτικά δοκίμια)» (εκδόσεις «Μαυρίδη».

- Γιώργος Βλαχοδημητράκος «Μακριά απ' το βλέμμα του Θεού» (μυθιστόρημα, Γ. Βλαχοδημητράκος Σαπφούς 7, Δάφνη 17234, τηλ. 9719.664).

- Ναούμ Β. Μαρία «Της ζωής μου τ' αποθέματα» (ποιήματα, εκδόσεις Χορωδίας - Ορχήστρας Νέων, ΧΟΝ).

- Γ. Κοπελιά - Κερλ «Adagio» (εκδόσεις «Βιβλιοφιλία»).

- Κώστας Γιαμπάνης «Αιχμές στην... επικαιρότητα» (επίκαιρα κείμενα. Πληροφορίες για το βιβλίο στο τυπογραφείο Ι. Κωτσάτου Μαρίνου Αντύπα 4, Ανω Ηλιούπολη, τηλ. 9717.658).

- Νίκη Γ. Κουμουτσάκη «Ασπρα συννεφάκια» (ποιήματα. Εκδόσεις «Αυγερινός»).

- Από τις εκδόσεις για παιδιά «Μίνωας» κυκλοφόρησαν: Κριστιάν Ποσλανιέκ «Αλεπουδο-ιστορίες» (διασκευή Ρένα Ρώσση - Ζαΐρη. Εικονογράφηση Φρανσουά Κροζά). Ευγένιος Τριβιζάς«Η φάλαινα που τρώει τον πόλεμο» (εικονογράφηση: Ναταλία Καπατσούλια). Λίντσεϊ Καμπ «Το πιο μεγάλο κρεβάτι του κόσμου» (εικονογράφηση Τζόναθαν Λάνγκλεϊ, απόδοση Ρένα Ρώσση - Ζαΐρη). Ντάνιελ Πόσιγκεκτ «Μια πόλη γεμάτη ψείρες» (διασκευή Ρένα Ρώσση - Ζαΐρη). Ρένα Ρώσση - Ζαΐρη «Το αρκουδάκι που φοβόταν τους σεισμούς».

- «Η Δεξαμενή» (περιοδικό λόγου και τέχνης, τεύχος 6ο, 12/1999).

- «ΗΥΦΕΝ - Βήμα για την τυπογραφία» (περιοδικό για την τυπογραφία, τεύχος 2 χειμώνας 2000, εκδόσεις «Τυποφιλία», Δέλλιου 6, 54621 - Θεσσαλονίκη).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ