ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Απρίλη 2003
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΕ ΤΩΝ «15»
Σταθερά στη 2η υψηλότερη θέση η Ελλάδα

Στοιχεία της Eurostat για το ρυθμό αύξησης του πληθωρισμού στην ΕΕ το Μάρτη του 2003

Παρά τη μείωση του ετήσιου ρυθμού αύξησής του από 4,2% το Φλεβάρη σε 3,9% το Μάρτη, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα παραμένει (το Μάρτη του 2003) ο δεύτερος υψηλότερος στην ΕΕ. Αυτό προκύπτει από το μηνιαίο δελτίο της στατιστικής υπηρεσίας της ΕΕ (Eurostat), που δημοσιοποιήθηκε χτες στις Βρυξέλλες, σύμφωνα με τα οποία στις «12» χώρες - μέλη της ευρωζώνης, όπως και στην ΕΕ των «15», ο ετήσιος πληθωρισμός παρέμεινε το Μάρτη αμετάβλητος (στα επίπεδα του Φλεβάρη) στο 2,4% και 2,3% αντίστοιχα.

Συγκρίνοντας το δωδεκάμηνο ρυθμό αύξησης του πληθωρισμού (σύγκριση Μάρτη 2003 προς Μάρτη 2002) στις 15 χώρες - μέλη της ΕΕ, διαπιστώνουμε ότι η Ιρλανδία βρέθηκε στην πρώτη θέση με βάση τον υψηλότερο πληθωρισμό (ήταν 4,9%) και ακολουθούν στη δεύτερη θέση η Ελλάδα (3,9%) και η Πορτογαλία στην τρίτη θέση με 3,8%. Αντίθετα, τα χαμηλότερα ποσοστά αύξησης του πληθωρισμού σε δωδεκάμηνη βάση σημειώθηκαν στη Γερμανία (1,2%), τη Μεγάλη Βρετανία (1,6%) και το Βέλγιο (1,7%).

Σε μέσα επίπεδα, τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης του πληθωρισμού σημειώθηκαν στην Ιρλανδία (4,7%), στην Ελλάδα (3,8%) και στην Πορτογαλία (3,8%), ενώ τα πιο χαμηλά μέσα ποσοστά πληθωρισμού σημειώθηκαν στη Γερμανία (1,1%), το Βέλγιο (1,3%) και τη Μεγάλη Βρετανία (1,3%).

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ ΠΡΟΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
ΚΙνητρα, κίνητρα, κίνητρα

Η κυβέρνηση με την πολιτική της στοχεύει στη στήριξη της ανταγωνιστικότητας του ναυτιλιακού κεφαλαίου, ειδικά αυτού που επενδύει στην ποντοπόρο ναυτιλία. Αυτά προκύπτουν από ομιλία του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκη, σε εκδήλωση του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Ελλάδας την προηγούμενη Τρίτη το βράδυ. Οι φράσεις «ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας», «ανταγωνιστικότητα του ελληνικού πλοίου» ήταν κυρίαρχες στη δομή της ομιλίας του υπουργού Οικονομίας, μία ανταγωνιστικότητα η οποία βέβαια προϋποθέτει την άνοδο της εκμετάλλευσης των Ελλήνων και ξένων ναυτεργατών που επανδρώνουν τα πληρώματα των πλοίων. Ο Ν. Χριστοδουλάκης ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση και οι μηχανισμοί της στρώνονται στα πόδια των εφοπλιστών, για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων τους, είτε στην Ελλάδα, είτε στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Χωρίς περιστροφές, ανέφερε ότι η ελληνική κυβέρνηση εκμεταλλεύτηκε τη θέση της Προεδρίας που ασκεί το εξάμηνο αυτό στην ΕΕ για να προωθήσει τα συμφέροντα του «ελληνικού» εφοπλιστικού κεφαλαίου. «... Η Ελληνική Προεδρία μας έδωσε την ευκαιρία να εισηγηθούμε και να επηρεάσουμε αποφάσεις σε κρίσιμα για τη ναυτιλία θέματα, αναδεικνύοντας έτσι το σημαντικό ρόλο της Ελλάδας στη διαμόρφωση ευρωπαϊκής πολιτικής. Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί το 40% του ναυτιλιακού τομέα στην ΕΕ. Αυτό σημαίνει πως όποτε συζητείται στα Συμβούλια Μεταφορών θέμα ναυτιλίας, πρακτικά μιλάμε για ελληνική ναυτιλία»! Αναφέρθηκε επίσης εκτενώς στη σκανδαλώδη φορολογική πολιτική, τις φορολογικές εκπτώσεις και κίνητρα που έχουν παραχωρηθεί στους εφοπλιστές. Οπως ανέφερε:

  • Μειώθηκαν κατά 40% τα επίπεδα φορολογίας των ποντοπόρων πλοίων και οι φόροι είναι ακόμα λιγότεροι για τα μεγάλα πλοία.
  • Εγιναν φορολογικές διευκολύνσεις για πλοία και πλοιοκτήτες. Στον προϋπολογισμό του 2003 έχουν καταγραφεί 33 κρατικές δαπάνες υπέρ των πλοίων και 43 για τις ναυτιλιακές εταιρίες!

Παρ' όλα αυτά εξέφρασε το παράπονό του, επειδή τα υπό ελληνική σημαία ποντοπόρα πλοία, που ανήκουν σε ελληνικών συμφερόντων εταιρίες, αποτελούν μόνο το 27% των υφιστάμενων πλοίων, ενώ οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν επιλέξει σαν έδρες των επιχειρήσεών τους το Λονδίνο και τη Ν. Υόρκη. Ετσι κάλεσε το εφοπλιστικό κεφάλαιο «να σχεδιάσουμε από κοινού με πολιτική κινήτρων για την επανάκαμψη της επιχειρηματικής δραστηριότητας σε ελληνικό έδαφος»!

Στα θετικά της κυβερνητικής πολιτικής προσμέτρησε τη μετατροπή της νομικής μορφής των μεγαλύτερων λιμανιών σε Ανώνυμες Εταιρίες, ενώ υποσχέθηκε ότι μέσα στο 2003 θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά (ΟΛΠ) και γι' αυτό θα αξιοποιηθεί η εμπειρία της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ...

ΑΤΕ
Μοναδικός στόχος η κερδοφορία τους

Τη στρατηγική της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδας (ΑΤΕ) στο πλαίσιο της μετατροπής της σε καθαρά τραπεζικό οργανισμό σκιαγράφησε ο διοικητής της Π. Λάμπρου, στη χτεσινή γενική συνέλευση των μετόχων. Οι βασικοί στόχοι τους για την επόμενη διετία είναι η «αύξηση του μεριδίου αγοράς, των εσόδων και των κερδών», με τον διοικητή της ΑΤΕ να κάνει ειδική αναφορά στα νέα ανοιχτά δάνεια που σχεδίασαν ειδικά για τους αγρότες. Στις άμεσες προτεραιότητές τους είναι και η «περαιτέρω μείωση των υφιστάμενων καθυστερήσεων στα δάνεια και η αποφυγή συσσώρευσης νέων», όπως και το ξεπούλημα όλων των παραγωγικών μονάδων και εταιριών που δεν ανήκουν στο χρηματοπιστωτικό κλάδο.

Από τα λεγόμενα του διοικητή της ΑΤΕ προκύπτει και ο χαρακτήρας της συγκεκριμένης αντιαγροτικής πολιτικής. Τα νέα αγροτικά δάνεια της ΑΤΕ είναι έτσι σχεδιασμένα, ώστε να διασφαλίζουν τους ισολογισμούς και τα κέρδη των μεγαλομετόχων της τράπεζας σε βάρος των συμφερόντων και των αναγκών της αγροτιάς... Στο τέλος του 2002 τα δάνεια σε καθυστέρηση ήταν 16% επί του συνόλου από 20% το 2001 και 35% το 1999. Για το ξεπούλημα της ΑΓΝΟ, ο διοικητής της ΑΤΕ είπε ότι «βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός μέσω της πώλησης ή της σύναψης στρατηγικής συμφωνίας».

ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Το 2002 αυξήθηκε 12,3%

Αύξηση 12,3% είχε το 2002 η οικοδομική δραστηριότητα στο σύνολο της χώρας - τόσο στον όγκο όσο και τον αριθμό των νέων αδειών που εγκρίθηκαν από τις πολεοδομίες - σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας (ΕΣΥΕ). Συγκεκριμένα, στο 12μηνο Γενάρη - Δεκέμβρη 2002, συγκριτικά με το αντίστοιχο 12μηνο του 2001, ο όγκος της οικοδομικής δραστηριότητας (δημόσιας και ιδιωτικής) έφτασε σε 80.789 κυβικά μέτρα (αύξηση 12,3%) με την ιδιωτική να καταγράφει αύξηση 9,1%. Στο ίδιο διάστημα, ο αριθμός των νέων αδειών έφτασε σε 82.648 (από 75.757 το 2001) με αύξηση 9,1%. Η μεγαλύτερη αύξηση σε όγκο καταγράφεται στα Ιόνια (32,4%), και στο Β. Αιγαίο (28,8%) και τη μεγαλύτερη μείωση η Στερεά Ελλάδα (10%) και η Δ. Μακεδονία (4,8%).

Το ωράριο των καταστημάτων το Πάσχα

Από σήμερα μέχρι και το Μ. Σάββατο τα καταστήματα θα λειτουργήσουν ως εξής:

  • Σήμερα Πέμπτη 17/4 και αύριο Παρασκευή 18/4: 9.00 π.μ. - 9.00 μ.μ.
  • Σάββατο 19/4: 9.00 π.μ. - 4.00 μ.μ.
  • Μ. Δευτέρα μέχρι και Μ. Πέμπτη: 9.00 π.μ. - 9.00 μ.μ.
  • Μ. Παρασκευή: 1.00 μ.μ. - 7.00 μ.μ.
  • Μ. Σάββατο: 9.00 π.μ. - 3.00 μ.μ.

Σημειώνεται ότι τα εμπορικά του Πειραιά θα ανοίγουν μία ώρα νωρίτερα το πρωί με εξαίρεση τη Μ. Παρασκευή που θα λειτουργήσουν όπως και των υπόλοιπων περιοχών.

Τα σούπερ μάρκετ από τη Μ. Δευτέρα μέχρι και τη Μ. Πέμπτη θα λειτουργήσουν όπως κάθε μέρα από τις 8.00 το πρωί μέχρι τις 9.00 το βράδυ, τη Μ. Παρασκευή από τη 1.00 το μεσημέρι μέχρι και τις 8.00 το βράδυ. Τέλος Μ. Σάββατο θα λειτουργήσουν από τις 8.00 το πρωί μέχρι τις 6.00 το απόγευμα, ενώ θα παραμείνουν κλειστά τη Δευτέρα του Πάσχα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ