***
Οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ είχαν αντικειμενικά (για τις ανάγκες της ίδιας της ΔΕΗ) ορισμένα σημαντικά οφέλη, όπως μονιμότητα στη δουλιά τους, εξειδίκευση και γενικά είχαν ένα αίσθημα ασφάλειας για τη δουλιά τους. Με αγώνες, σε δύσκολες εποχές, παρέμβαιναν για τη βελτίωση των σχέσεων εργασίας τους, για τη βελτίωση των κανονισμών που καθόριζαν τη θέση τους στην επιχείρηση, για την περιφρούρηση και βελτίωση των δικαιωμάτων τους. Ιδιαίτερη ήταν η παρέμβαση και η αγωνιστική δραστηριότητα των εργαζομένων στη ΔΕΗ στη 10ετία του '60 μέχρι τη χούντα το 1967. Οι αγώνες και οι απεργιακές κινητοποιήσεις, πριν αλλά και μετά τη χούντα, είχαν σαν αποτέλεσμα και ένα ικανοποιητικό επίπεδο μισθών των εργαζομένων. Οι αμοιβές των εργαζομένων στη ΔΕΗ, δεν ήταν «ρετιρέ», όπως διακήρυξε ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ τη 10ετία του '80, όμως πραγματικά είχαν ένα ικανοποιητικό επίπεδο. Τίποτε δε κερδήθηκε πάντως από την καλή διάθεση των κυβερνήσεων, αλλά όλα ήταν αποτέλεσμα μιας αγωνιστικής συσπείρωσης, που διέκρινε σε ικανοποιητικό βαθμό τη μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων στη ΔΕΗ, για τα κλαδικά τους αιτήματα. Ακόμα σε κάποιο βαθμό οι αγώνες και τα αιτήματα των εργαζομένων στη ΔΕΗ, εκείνη την εποχή βοήθησαν την εξέλιξή της σε όφελος του ελληνικού λαού. Ετσι π.χ. η στήριξη που έκαναν οι εργαζόμενοι της ΔΕΗ, για ανάπτυξη της εκμετάλλευσης των λιγνιτών στην ηλεκτροπαραγωγή, ωφέλησε το λαό μας, αφού τελικά βοήθησε στο χαμηλό κόστος της κιλοβατώρας και στη μείωση της εξάρτησης της χώρας από εισαγόμενα καύσιμα. Ακόμη η προώθηση της ανάπτυξης νέων τεχνολογικών εφαρμογών στη ΔΕΗ, που απαιτούσαν οι εργαζόμενοι, ωφέλησε γενικά την ανάπτυξη της τεχνολογικής γνώσης στη χώρα μας.
***
***
Ασφαλώς μέχρι σήμερα ζούμε σε καπιταλιστικό σύστημα και οι εργαζόμενοι δεν έχουν τη συμμετοχή που θά 'πρεπε στα κέρδη. Επίσης ριζική αλλαγή θα γίνει όταν ανατραπεί αυτό το κοινωνικό σύστημα κι επικρατήσει ο σοσιαλισμός. Ομως και μέσα στον καπιταλισμό οι αγώνες των εργαζομένων δίνουν αποτελέσματα. Κι εδώ μπαίνει το ερώτημα τι έκανε το οργανωμένο συνδικαλιστικό κίνημα της ΔΕΗ, η ΓΕΝΟΠ, για να αντιμετωπίσει αυτό το σάρωμα των εργασιακών κατακτήσεων στη ΔΕΗ; Δυστυχώς και οι 3 παρατάξεις, που καθοδηγούνται από το ΠΑΣΟΚ, τη ΝΔ και το ΣΥΝ, συμφώνησαν και συνυπέγραψαν το κείμενο καταδίκης των εργατικών δικαιωμάτων στη ΔΕΗ. Εμφάνισαν διάφορες δικαιολογίες, για το ότι «εμείωσαν όσο ήταν δυνατόν το κακό μέσα στη σημερινή πραγματικότητα» (Γι' αυτό θα ασχοληθούμε σε επόμενο άρθρο). Αυτό που έκαναν, όσο βαρύς κι αν είναι ο χαρακτηρισμός, μόνο σαν ταξική προδοσία μπορεί να χαρακτηριστεί.
***
Με κάθε μέσο να αντιδράσουν στον κατήφορο. Μόνο οι αγώνες μπορούν να αποτρέψουν το σημερινό κατήφορο.
Η έναρξη λειτουργίας της NovaBank ανακοινώθηκε επίσημα χτες. Η Τράπεζα με μετοχικό κεφάλαιο 50 δισ. δρχ., προήλθε από τη συνεργασία του ομίλου της «Interamerican» με την πορτογαλέζικη τράπεζα BCP. Τα καταστήματά της ανέρχονται σε 45 (38 στην Αθήνα και 7 στη Θεσσαλονίκη) και η δραστηριότητά της αφορά παροχή υπηρεσιών αποκλειστικά για ιδιώτες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις πριν λίγους μήνες ο πρόεδρος της «Interamerican» Δ. Κοντομηνάς, αφού είχε αξιοποιήσει την τακτική της διορισμένης από την κυβέρνηση διοίκησης της Γενικής Τράπεζας που τον έκανε «συνεταίρο» της, εκποίησε το μερίδιό του στην Τράπεζα, αποκομίζοντας κέρδη μερικών δεκάδων δισεκατομμυρίων δραχμών. Προφανώς με τα χρήματα αυτά, προχώρησε στην ίδρυση της νέας τράπεζας.
Ο «Ρ» συνεχίζει σήμερα τη δημοσίευση των άρθρων του Νίκου Μπατιστάτου, μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ, για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και τη διάλυση της ΔΕΗ.
Το πρώτο, που δημοσιεύτηκε χτες, αφορούσε τις επιπτώσεις που έχουν οι κυβερνητικές επιλογές για τον ελληνικό λαό.
Το σημερινό, ασχολείται με τις συνέπειες της εφαρμοζόμενης πολιτικής για τους εργαζόμενους της ΔΕΗ.
Το τρίτο, που θα δημοσιευτεί αύριο, απαντά στα ψευτοδιλήμματα που προβάλλουν διάφορες δυνάμεις - απολογητές της διάλυσης της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού.
Το σχέδιο του επιχειρησιακού προγράμματος για τις μεταφορές, ύψους 1 τρισ. δραχμών, υπέβαλε για έγκριση στην ΕΕ το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας. Πρόκειται για ποσά που στο μεγαλύτερο μέρος τους θα μοιραστούν μεγαλοεργολάβοι, μεγαλοκατασκευαστές και άλλοι μεγαλοεπιχειρηματίες, που θα αναλάβουν τα αντίστοιχα έργα του προγράμματος. Σε ό,τι αφορά τα επιμέρους κονδύλια, για τον ΟΣΕ προβλέπονται πόροι 30,6 δισ. δραχμών και για το σιδηροδρομικό άξονα Πειραιά - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη 586 δισ. δραχμές. Για την ανάπτυξη του προαστικού σιδηροδρόμου της Αθήνας προβλέπεται το ποσόν των 65 δισ. δραχμών και για τις αστικές συγκοινωνίες περίπου 219 δισ. δραχμές. Στον άξονα «βελτίωση των εγκαταστάσεων των αεροδρομίων», όπου συνολικά θα δαπανηθούν 90 δισ. δραχμές, η έμφαση δίνεται στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και γίνεται λόγος για «κομβικό αερολιμένα στα Βαλκάνια με ικανότητα εξυπηρέτησης 8 εκατ. επιβατών από 2 εκατ. σήμερα». Τέλος, για την οδική ασφάλεια και την αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων το προβλεπόμενο κόστος είναι 11 δισ. δραχμές.