ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Μάρτη 2002
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΕΕ
Νομοθετείται η υποβάθμιση του περιβάλλοντος

Σημαντική παρέμβαση του ΤΕΕ για διατάξεις του αντιπεριβαλλοντικού νομοσχεδίου, για τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, τα ρέματα και τους σταθμούς μετεπιβίβασης του μετρό, που συζητιέται στη Βουλή

Τον κίνδυνο υποβάθμισης του περιβάλλοντος, από μια σειρά διατάξεων του νομοσχεδίου που συζητιέται στη Βουλή και αφορά στις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τη διαδικασία οριοθέτησης των ρεμάτων, επισημαίνει το ΤΕΕ με έγγραφο που απέστειλε προς τον Πρόεδρο της Βουλής Απ. Κακλαμάνη και τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων.

Ειδικότερα το ΤΕΕ στην παρέμβασή του επισημαίνει:

  • Την αποσπασματικότητα των διατάξεων, αλλά και το καινοφανές να προβλέπεται ουσιαστικά η τροποποίηση διατάξεων Προεδρικών Διαταγμάτων με απλές υπουργικές αποφάσεις ή αποφάσεις ανώτερων στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, όπως Γενικοί Γραμματείς Περιφέρειας, Γενικοί Διευθυντές υπουργείων κ.λπ.
  • Πώς επιχειρείται η τροποποίηση μιας σειράς διατάξεων αναφορικά με τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, χωρίς να αντιμετωπίζεται το μείζον θέμα του ελέγχου των μελετών και κυρίως του ελέγχου εφαρμογής τους. Επιπλέον, προβλέπει την έκδοση πληθώρας εξουσιοδοτικών πράξεων (υπουργικών αποφάσεων κ.λπ.) γεγονός που θα λειτουργήσει ανασταλτικά στην εφαρμογή των μελετών και σε εμπλοκή των έργων.
  • Οσον αφορά τα υδατορέματα, ενώ το νομοσχέδιο αναφέρεται στη διαδικασία οριοθέτησής τους, δεν απαιτεί την εκπόνηση ολοκληρωμένης υδρολογικής, υδραυλικής και περιβαλλοντικής μελέτης με μέριμνα και δαπάνη του Δημοσίου, αλλά αφήνει το «παράθυρο» υποβολής στοιχείων από τον πολίτη (με ευθύνη του μηχανικού) που επιδιώκει να χτίσει σε οικόπεδο που βρίσκεται στα όρια ενός ρέματος. Κατά την πάγια τακτική - τονίζει το ΤΕΕ - εμφανίζεται το ελληνικό Δημόσιο να «πετάει το μπαλάκι» στους πολίτες, σε θέματα μείζονος σημασίας, εκεί που η φύση μιας διαδικασίας θα απαιτούσε να αναλάβει το ίδιο τις ευθύνες του και το ρυθμιστικό του ρόλο.
  • Επιχειρείται η ανατροπή του ισχύοντος καθεστώτος για το σχεδιασμό των Σταθμών Μετεπιβίβασης του μετρό και μεγάλων σταθμών στάθμευσης, καθώς της περιβάλλουσας περιοχής τους. Πρόκειται αναμφισβήτητα - σημειώνεται στο έγγραφο του ΤΕΕ - για μια προνομιακή ρύθμιση υπέρ της «Αττικό Μετρό», η οποία είναι δυνατόν να γενικευτεί σε όλους τους δημόσιους και ημιδημόσιους φορείς που αποσκοπούν σε ανάπτυξη εντατικών χρήσεων γης στις αστικές ιδιοκτησίες τους, με στόχο την κάλυψη λειτουργικών τους εξόδων, τάση που ήδη εμφανίζεται και προκαλεί μεγάλες πιέσεις στους ελεύθερους χώρους της Αθήνας, οι οποίοι ως γνωστόν είναι ήδη ανεπαρκείς. Η «Αττικό Μετρό» δε νομιμοποιείται να θέτει θέμα καθυστερήσεων, προκειμένου να εξασφαλίσει ειδικές ρυθμίσεις, για έργα τα οποία θα μπορούσε ήδη να έχει προωθήσει, αν είχε ένα σωστό προγραμματισμό.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ
Το 1/6 του πλανήτη λέει το νερό... νεράκι

Το πιο ευαίσθητο κομμάτι του πληθυσμού που πλήττεται απ' την έλλειψη νερού είναι τα παιδιά. Σχεδόν 4 δισεκατομμύρια κρούσματα διάρροιας το χρόνο, προκαλούν 2,2 εκατομμύρια θανάτους, κυρίως μεταξύ παιδιών κάτω των πέντε χρόνων. Παράλληλα 1,1 δισεκατομμύρια άνθρωποι, σχεδόν το 1/6 του παγκόσμιου πληθυσμού, εξακολουθούν να μην έχουν πρόσβαση σε ασφαλές νερό!

Με αυτά τα θλιβερά νούμερα πέρασε χθες μια ακόμα Παγκόσμια Μέρα, αυτή για το Νερό. «Παρά τις σημαντικές επενδύσεις στην παροχή νερού τα τελευταία 20 χρόνια, οι στόχοι της δεκαετίας για καθολική πρόσβαση σε ασφαλές πόσιμο νερό και εγκαταστάσεις υγιεινής και αποχέτευσης μέχρι το έτος 2000, δεν επιτεύχθηκαν», σημειώνει με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα για το Νερό, η «Γιούνισεφ».

Σύμφωνα με τη διεθνή οργάνωση, εκτός απ' τη διάρροια, άλλες τέσσερις ασθένειες σχετίζονται με την ελλιπή παροχή νερού και εγκαταστάσεων υγιεινής: Τα εντερικά παράσιτα που προσβάλλουν σχεδόν το 10% του πληθυσμού του αναπτυσσόμενου κόσμου και ανάλογα με τη βαρύτητα της μόλυνσης οδηγούν σε υποσιτισμό, αναιμία και ελλιπή ανάπτυξη. Το τράχωμα, που έχει αφήσει τυφλούς σχεδόν έξι εκατομμύρια ανθρώπους! Μελέτες, μάλιστα, δείχνουν ότι η επαρκής παροχή νερού θα μπορούσε να μειώσει το ρυθμό προσβολής κατά 25%. Η σχιστοσωμίαση, που έχει προσβάλλει περίπου 200 εκατομμύρια ανθρώπους, απ' τους οποίους τα 20 εκατομμύρια σε βαριά μορφή. Η επαρκής παροχή νερού θα μπορούσε να ελαττώσει το ρυθμό μετάδοσης κατά 77%. Τέλος η χολέρα, που αποτελεί ένα παγκόσμιο πρόβλημα παρότι θα μπορούσε πολύ εύκολα να προληφθεί με την παροχή πόσιμου νερού και εγκαταστάσεων υγιεινής. Να σημειωθεί εδώ ότι σχεδόν 2,4 δισεκατομμύρια άνθρωποι ζουν χωρίς επαρκείς εγκαταστάσεις υγιεινής, το 80% απ' αυτούς στην Ασία.

Ανησυχία στη Β. Ελλάδα για τη συρρίκνωση της «Ολυμπιακής»

Την ανησυχία του για τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει στην οικονομική ζωή της Θεσσαλονίκης και της Β. Ελλάδας, η απόφαση της «Ολυμπιακής» για την κατάργηση, από τις αρχές Απρίλη, των δρομολογίων της «Αεροπλοΐας» προς μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, καθώς και τη μείωση των πτήσεων προς νησιά του Αιγαίου, εκφράζει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας - Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας.

Πρόκειται για τις πτήσεις από Θεσσαλονίκη προς Βρυξέλλες, Αμστερνταμ, Παρίσι, Μόναχο και τις πτήσεις προς Χανιά, Σαντορίνη, Μύκονο, Ρόδο, Ηράκλειο και Λάρνακα.

Με την απόφαση αυτή, τονίζει η ανακοίνωση του ΤΕΕ - ΤΚΜ, «η περιοχή θα δεχτεί ένα νέο ισχυρό πλήγμα το οποίο θα μεγεθύνει τις επιπτώσεις που προκλήθηκαν από την κατάργηση δρομολογίων ξένων αεροπορικών εταιριών, όπως συνέβη με την περίπτωση της Lufthansa και των Τουρκικών Αερογραμμών...».

Οι αλλαγές αυτές, υπογραμμίζει το ΤΕΕ - ΤΚΜ, είχαν σαν αποτέλεσμα τη μείωση της επιβατικής κίνησης, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία της ΥΠΑ. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, τον Γενάρη του 2002 σημειώθηκε μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 19%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2001 και οι αφίξεις αεροσκαφών μειώθηκαν κατά 18,24%. Το Φλεβάρη η κίνηση επιβατών μειώθηκε κατά 15% και οι αφίξεις αεροσκαφών κατά 15,55%.

Η απόφαση αυτή της «Ολυμπιακής», επισημαίνει η ανακοίνωση του ΤΕΕ, περιθωριοποιεί τη Θεσσαλονίκη, αποκόπτοντάς την από την Ευρώπη και ζητά την αναθεώρηση της απόφασης και την πραγματοποίηση των απαραίτητων επενδύσεων για τη βελτίωση των υποδομών και την επέκταση του αερολιμένα του αεροδρομίου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ».

Με ομόφωνη απόφασή του, εξάλλου, το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης καταδικάζει την απόφαση για κατάργηση των δρομολογίων και καλεί τον πρωθυπουργό «να επιληφθεί του θέματος και όχι μόνο να καταργήσει τις απαράδεκτες αυτές αποφάσεις... αλλά με την επίσπευση συγκεκριμένων έργων όπως Εγνατία, Κάθετοι Αξονες, Λιμάνι, Αεροδρόμιο, ΠΑΘΕ, Ηλεκτροκίνητος σιδηρόδρομος, Προαστικός σιδηρόδρομος, Εξωτερική περιφερειακή, Ανισόπεδοι κόμβοι περιφερειακής, ΜΕΤΡΟ, επεκτάσεις ΜΕΤΡΟ, θαλάσσια συγκοινωνία κλπ. να θέσει και πάλι τη Θεσσαλονίκη σε τροχιά ανάπτυξης...».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ