* * *
* * *
Ρ. ΣΟΥΛΗ
"Ο χρόνος έχει δείξει, πως οποιαδήποτε λόγια για τη μουσική είναι λιγότερο σημαντικά από την ίδια τη μουσική... ", έλεγε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς.Του λόγου του το αληθές το νιώσαμε την Κυριακή, στην παράσταση της Λυρικής Σκηνής με την όπερα του μεγάλου Σοβιετικού συνθέτη "Η Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ".Το πάθος, ο λυρισμός, αλλά και η σάτιρα δίνουν το στίγμα μιας μουσικής δημιουργίας, που χαρακτηρίζεται από μια "γλώσσα" θαρραλέα και άμεση. Η Κατερίνα Ισμαήλοβα, η δολοφόνος της νουβέλας του Λεσκόβ, στην όπερα του Σοστακόβιτς, γίνεται μια γυναίκα στοργική και ευαίσθητη, που αποζητά με πάθος την ελευθερία. Αυτή την τραγική ηρωίδα ενσάρκωσε η σοπράνο Κατερίνα Οικονόμου,που ανταποκρίθηκε με επιτυχία στις μεγάλες δυσκολίες του ρόλου. Εξαιρετική ήταν η ερμηνεία του Ρώσου Λεονίντ Μπολντίν,στο ρόλο του Μπορίς Ισμαήλοφ, ενώ ο Βιατσισλάβ Οσιμποβ, στο ρόλο του Σεργκέι, δεν κατάφερε να ξεπεράσει κάποιες υπερβολές στη σκηνική του παρουσία. Πολύ καλοί ήταν οι Ελένη Κελεσίδου (στο ρόλο της Αξίνια), Γιάννης Τσελεπίδης (παπάς), Λάζαρος Τσελεπίδης (αστυνόμος), Χριστόφορος Σταμπόγλης(γερο - κατάδικος).
Η ορχήστρα, υπό τη διεύθυνση του Αλκη Μπαλτά απάντησε στην πρόκληση ενός μουσικού κειμένου που της δίνει ρόλο πρωταγωνιστικό. Εντυπωσιακή για μια ακόμη φορά η παρουσία της Χορωδίας της ΕΛΣ (διεύθυνση Φ. Παλαμήδη). Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Σπύρος Ευαγγελάτος, ενώ τα σκηνικά είναι του Γιώργου Πάτσα.
Απόψε θα δοθεί η δεύτερη παράσταση, ενώ το έργο θα παρουσιαστεί επίσης στις 26, 28/1 και 2,4,10/2.
Ρ. Σ.
Ξεχωριστή θέση ανάμεσα στους Ελληνες μουσικούς με πλούσια καλλιτεχνική δράση, έχουν ο βιολοντσελίστας Δημήτρης Μαγκριώτης και η πιανίστα Μερόπη Κολλάρου.Απόψε στις 8.30 το βράδυ, στην αίθουσα συναυλιών "Φίλιππος Νάκας" (Ιπποκράτους 41), θα ερμηνεύσουν κορυφαία έργα μουσικής δωματίου των: Μέντελσον, Μπετόβεν, Λουτοσλάβσκι και Γκριγκ.Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Ενας μεγάλος της τζαζ, ο σαξοφωνίστας, πιανίστας, συνθέτης και διευθυντής ορχήστρας Τζέρι Μιούλιγκαν,πέθανε προχτές, σε ηλικία 68 χρόνων, μετά από πολύχρονη ασθένεια. Γεννήθηκε το 1927 στη Νέα Υόρκη, μεγάλωσε στη Φιλαδέλφεια και έπαιξε στο πλευρό των Μάιλς Ντέιβις, Σαν Γκετζ, Ντέιβ Μπρούμπεκ, Τσετ Μπέκετ, Ντιούκ Ελινγκτον. Θεωρείται, μαζί με τον Μάιλς Ντέιβις, πρωτοπόρος της κουλ τζαζ, ενώ ορισμένα από τα γνωστότερα κομμάτια του είναι τα "Jeru", "Boplicity", "Venus de Milo" κ.ά. Είχε επίσης σπουδάσει άλτο και κλαρινέτο.
"Η μουσική του απευθύνεται σε σκεπτόμενους και "ζωντανούς" ανθρώπους", "Ο καθένας αυτή τη βραδιά γίνεται Ελληνας", "Είναι πια κλασικός". Με ενθουσιώδη σχόλια υποδέχτηκαν οι μεγαλύτερες εφημερίδες της Φρανκφούρτης τη συναυλία, που έδωσε πριν μερικές μέρες ο Μίκης Θεοδωράκης στην Οπερα της γερμανικής πόλης, με το πρόγραμμα "Θεοδωράκης Κλάσικς". Μπροστά σε ένα κοινό 2.500 ακροατών, υπό τη διεύθυνση του ίδιου, παρουσιάστηκαν τα έργα "Συμφωνιέτα", "Μαουτχάουζεν" (με τη Μαρία Φαραντούρη), "Ενας Ομηρος" (με την Ιρλανδέζα Τζούλι Ντένις) και "Κατάσταση πολιορκίας" (με τους Μ. Φαραντούρη και Κ. Θωμαϊδη). Το ίδιο πρόγραμμα θα παρουσιαστεί αργότερα σε μεγάλη περιοδεία σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.
Σήμερα (9μμ), εξάλλου, το κρουαζιερόπλοιο "Thommas II", στο πρώτο του ταξίδι υποδέχεται τον συνθέτη και το πολιτιστικό αφιέρωμα που πραγματοποιείται για τα 70 χρόνια του, στο πλαίσιο της έκθεσης "Xenia '96". Ο Μ. Θεοδωράκης θα τιμηθεί σε ειδική τελετή για την προσφορά του στην τέχνη και την Ελλάδα.
Ονομάζεται καμαντσέ και είναι ένα μουσικό όργανο (έγχορδο με δοξάρι), δημοφιλές στο Αζερμπαϊτζάν και σε άλλες χώρες της Κεντρικής Ασίας. Η ύπαρξή του μετράει τουλάχιστον 1.000 χρόνια, αλλά, όπως φαίνεται (το μαρτυρούν μινιατούρες του 16ου αιώνα), η μορφή του δεν έχει ιδιαίτερες αλλαγές από τότε. Σε αντίθεση με τη δυτική παράδοση, που το δοξάρι στα έγχορδα οδηγείται από τη μία χορδή στην άλλη, στο καμαντσέ ο μουσικός στρέφει το όργανο κρατώντας το σε όρθια θέση ώστε να συναντήσει το δοξάρι. Εξαίσια παραδοσιακά ακούσματα του Αζερμπαϊτζάν με πρωταγωνιστή έναν βιρτουόζο του καμαντσέ, τον Χαμπίλ Αλίεφ,θα ηχήσουν σήμερα, στις 5μμ, στο φουαγιέ του Μεγάρου Μουσικής. Ο "Παγκανίνι της Ανατολής", συνοδευόμενος από τον Φιρούζ Αλίεφ,που παίζει ταρ (νυκτό έγχορδο), θα παρουσιάσει μερικά από τα γνωστότερα κομμάτια της λαϊκής μουσικής της μακρινής αυτής χώρας. Τραγουδά ο Ζαχίντ Γκιούλιεφ.
"Ευδαίμων Κοντοθώρης ή Παραμυθία τριανταφυλλίας" είναι ο τίτλος του βιβλίου του Κώστα Γανωτή,η πρώτη παρουσίαση του οποίου θα γίνει απόψε (8.30μ.μ.) στην αίθουσα της ΠΠΚ "Κίνηση" (Υπατείας 1β και Μητροπόλεως). Για το βιβλίο θα μιλήσει ο ποιητής Ματθαίος Μουντές,ενώ ο Κ. Γανωτής θα παρουσιάσει με μουσικοθεατρικό τρόπο αποσπάσματα από το βιβλίο. Σε μια παράσταση με ήχο, φως, τραγούδι, μάσκες, που πιστεύει στην παραμυθία - παρηγοριά, τον πυρήνα του παραμυθιού. Θα ακουστούν επίσης τα μελοποιημένα ποιήματα "Νηπιοβαπτισμός" του Μ. Μουντέ και "Credo" του Τ. Παπατσώνη.
Συνεχίζεται με επιτυχία η χειμερινή περιοδεία του Αλκίνοου Ιωαννίδη στην επαρχία. Μετά τις πέντε συναυλίες του στα Χανιά, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο, το μουσικό του "ταξίδι" συνεχίζεται στη Λάρισα (30, 31/1), την Καστοριά (7, 8/2), το Μαρκόπουλο (17/2), την Ξάνθη (22/2) και την Κύπρο (13, 14 και 15/3). Η περιοδεία θα κλείσει στην Αθήνα, με οκτώ εμφανίσεις του στη "Σφεντόνα" (21 μέχρι 31 του Μάρτη).
Σημειώνουμε ότι ο Αλ. Ιωαννίδης έχει ήδη πραγματοποιήσει 15 συναυλίες στη Θεσσαλονίκη, τα Ιωάννινα, τα Φάρσαλα, την Καρδίτσα και την Καλαμάτα. Τραγούδια από την τελευταία του δισκογραφική δουλιά με τίτλο: "Οπως μυστικά και ήσυχα",αλλά και από την προηγούμενη "Στην αγορά του κόσμου",καθώς και δημιουργίες σημαντικών συνθετών, αποτελούν το βασικό κορμό του προγράμματός του. Μαζί του οι: Κατερίνα Νιτσοπούλου, Γ. Κιουρτσόγλου, Δ. Μικέλης, Α. Πολυχρόνου, Ν. Σιδηροκαστρίτης, Κ. Χατζόπουλος, Δ. Χουντής.