ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Φλεβάρη 2000
Σελ. /32
Αλλοιώνουν τις θέσεις του Επιμελητηρίου

Στη στρέβλωση της θέσης του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, όσον αφορά στα καλλιτεχνικά έργα για το Μετρό, αναφέρεται η πρόσφατη ανακοίνωση του Επιμελητηρίου. Αφορμή, έδωσαν δημοσιεύματα εφημερίδων, μέσα από τα οποία έγινε προσπάθεια να φέρουν το ΕΕΤΕ αντίθετο με την τοποθέτηση των έργων του Γ. Ζογγολόπουλου και του Γ. Μόραλη στο Μετρό.

Αποκαθιστώντας την αλήθεια, το Επιμελητήριο σημειώνει στην ανακοίνωσή του «Το ΔΣ του ΕΕΤΕ είχε το ίδιο προτείνει διά των εκπροσώπων του στην "Επιτροπή Αισθητικής Πλαισίωσης" των σταθμών του Μετρό (Μάιος - Ιούνιος 1998), να γίνει απ' ευθείας ανάθεση στον Γ. Ζογγολόπουλο και Γ. Μόραλη (γιατί δε θα ήταν λογικό οι δύο αυτοί καλλιτέχνες που το έργο τους τιμά την Ελλάδα, να μπουν στη διαδικασία των διαγωνισμών), καθώς και να γίνουν απευθείας αγορές έργων καλλιτεχνών που έχουν φύγει από τη ζωή, μα που το έργο τους σημάδεψε τη σύγχρονη Ελληνική Τέχνη (Σκλάβος, Καπράλος, Καλαμάρας κ.α.)».

«Τώρα, γιατί πολλοί αλλοιώνουν τη θέση του ΕΕΤΕ και υποβαθμίζουν το ζήτημα πολιτικής των ανοιχτών διαδικασιών, των ίσων ευκαιριών και της διαφάνειας στα δημόσια καλλιτεχνικά έργα, ιδιαίτερα για το Μετρό (ένα έργο που δεν είναι ιδιωτικός χώρος, ούτε γίνεται με ιδιωτικό χρήμα, αλλά ανήκει στο λαό), είναι ευνόητο».

«Εμείς - παρ' όλα αυτά - θεωρούμε ότι κανείς άξιος και μεγάλος δημιουργός δεν έχει λόγο να φοβάται την άμιλλα, που εγγυάται το καλύτερο αισθητικά αποτέλεσμα για το δημόσιο χώρο. Ελπίζουμε ότι αυτή η αποκατάσταση της θέσης του ΕΕΤΕ, που γίνεται μ' αυτή τη δήλωση, θα προβληθεί με τον ίδιο ζήλο που προβλήθηκε και η "παρανόηση" των δηλώσεών μας».


Χρωστήρας γυναικών
Εργο της Δάφνης Αγγελίδου
Εργο της Δάφνης Αγγελίδου
  • Εγκαινιάζεται σήμερα στο Φιλολογικό Κέντρο «Παρνασσός» (πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8), έκθεση έργων ζωγραφικής της Πέπης Ρούτσου - Παπαγεωργίου. Η έκθεση οργανώνεται σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων Παιδιών με Νεοπλασματική Ασθένεια «Φλόγα». Πρόκειται για την 25η ατομική παρουσίαση έργων της ζωγράφου, στην οποία εκτίθενται δημιουργίες με θέματα από τον περασμένο αιώνα. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου.
  • Η καινούρια δουλιά της ζωγράφου Δάφνης Αγγελίδου εγκαινιάζεται στις 8 Φεβρουαρίου στην γκαλερί «7» (Ζαλοκώστα 7). Τα έργα της παρουσιαζόμενης ενότητας θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως σπουδές χρώματος και χώρου. Από θεματική άποψη, πρόκειται για τοπία, ή τμήματα τοπίων με θερισμένα χωράφια και αλώνια. Η ζωγράφος διατηρεί από τη φύση κάποια στοιχεία του χώρου: Τη διάρθρωση των χρωματικών μαζών και τις φυγές του ανοιχτού ορίζοντα στο βάθος. Μέσα στις μεγάλες με την κίτρινη ματιέρα επιφάνειες των χωραφιών, προβάλλουν μικρά μοναχικά δέντρα με τη σκιά τους ή απλά σχήματα, όπως ορθογώνια σπίτια που συναντά κανείς στην ελληνική ύπαιθρο, ο σκοτεινός κύκλος που σχηματίζουν οι πέτρες των αλωνιών, άνθρωποι σε παράταξη στη γραμμή του ορίζοντα ή μια μοναχική κοπέλα που «γράφει» μέσα στο γεμάτο από στάχυα έδαφος του αλωνιού.
  • Εργο της Ελσας Μεϊμάρογλου
    Εργο της Ελσας Μεϊμάρογλου
    Εγκαινιάζεται την Τρίτη στην γκαλερί «3» (Φωκυλίδου 3) η τρίτη ατομική έκθεση της Βαρβάρας Σπυρούλη. Πρόκειται για συρμάτινες κατασκευές που συνθέτουν εικαστικές επιφάνειες, αναδεικνύοντας μορφές μυθικές ή πραγματικές. Υλικό της Β. Σπυρούλη είναι μερικές εκατοντάδες συρμάτινες ακίδες. Με τη συγκόλλησή τους δημιουργεί ένα αρχικό σχήμα που παίρνει ρόλο μοντέλου, δηλαδή επαναλαμβάνεται ή πολλαπλασιάζεται. Ετσι, πλέκεται ένας ιστός σαν λέξεις - κλειδιά μιας κοσμογονίας που μεταβάλλει τη δομή των πραγμάτων. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 26 Φεβρουαρίου.
  • Θαλασσοπούλια, συνθέσεις με ρόδια και σταφύλια, αλλά και τρυφερές γυναικείες φιγούρες, δημιουργίες της Ελσας Μεϊμάρογλου, παρουσιάζονται έως τα μέσα Φλεβάρη στο «Μαντείο» (Δελφών 4 και Διδώτου). Πρόκειται για την πέμπτη ατομική έκθεση ζωγραφικής της. Είκοσι έξι έργα, δημιουργίες του τελευταίου χρόνου, στα οποία κυριαρχούν νεκρές φύσεις με χρυσό ακριλικό και λάδι μαζί. Τεχνική που επινόησε και χρησιμοποιεί η ζωγράφος, δίνοντας έτσι, με τον καλύτερο τρόπο, την αίσθηση του παλιού. Παράλληλα, εκτίθενται και έργα δουλεμένα με λάδι: Πουλιά, αλλά και πρόσωπα. Γυναικείες, κυρίως, φιγούρες, σιωπηλές και απόμακρες, με έντονο εκφραστικό βλέμμα.

Φωτογραφικές ματιές
  • «Πίσω από τις μάσκες», ονομάζεται η έκθεση φωτογραφίας του Ηρακλή Μουρατίδη , που παρουσιάζεται έως τις 15 Μαρτίου στο εστιατόριο «Καλλίστη» (Ασκληπιού 137). Ο Ηρ. Μουρατίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1956, όπου και ζει σήμερα. Εργάστηκε στη Γερμανία σαν ειδικός στην επεξεργασία εικόνας και στη φωτογραφική εκτύπωση. Ελαβε μέρος σε ομαδικές εκθέσεις στη Γερμανία και το 1999 στη Φωτογραφική Συγκυρία στη Θεσσαλονίκη. Στις φωτογραφίες που εκτίθενται δεν υπάρχει οιαδήποτε ψηφιακή ή άλλη παρέμβαση.
  • «Αρχέτυπες εικόνες», ονομάζεται η έκθεση φωτογραφίας του Στράτου Καλαφάτη, που εγκαινιάζεται στις 8 Φεβρουαρίου στο Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών (Σίνα 52). Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 3 Μαρτίου.

Νέα αποκτήματα

Εργο της Πόπης Ζωίδη
Εργο της Πόπης Ζωίδη
Ο Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων παρουσιάζει έως τις 29 Φεβρουαρίου την έκθεση «Νέα αποκτήματα της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων 1995 - 1999». Πρόκειται για έργα ζωγραφικής, χαρακτικής και γλυπτικής, τα οποία εμπλούτισαν τις μόνιμες συλλογές της Δημοτικής Πινακοθήκης (Πειραιώς 51), τα πέντε τελευταία χρόνια. Στα νέα αποκτήματα περιλαμβάνονται έργα των: Κώστα Μαλάμου, Κώστα Ανδρέου, Πάνου Σαραφιανού, Θεοδοσίας Παπαδοπούλου, Χάρη Μαύρου, Βρασίδα Βλαχόπουλου, Κίκου Λανίτη, Θεοχάρη Μορέ, Αριας Κομιανού, Αννας Φιλίνη, Ισμήνης Βογιατζόγλου, Γιώργου Βακαλό, Αλέξανδρου Παπακωνσταντίνου, Μιχάλη Αρφαρά, Πόπης Ζωίδη κ.ά.

Η παρουσίαση των συλλογών της Δημοτικής Πινακοθήκης σε τακτά χρονικά διαστήματα, με διαφορετικό κάθε φορά θέμα και περιεχόμενο, αποτελεί, παράλληλα με τη διοργάνωση σημαντικών περιοδικών εκθέσεων, σταθερό στόχο της λειτουργίας της, αφού δίνει τη δυνατότητα στους φιλότεχνους να επικοινωνούν και με αντιπροσωπευτικά έργα των συλλογών της.


Τοπία ψυχισμού και μνήμης

Εκθεση έργων ζωγραφικής του Μάνθου Γαΐτη φιλοξενείται μέχρι τις 22 Φεβρουαρίου στην γκαλερί «Αργώ» (Μέρλιν 8). Βασισμένη στην ανθρώπινη περιπέτεια των ημερών μας, είναι η παρουσιαζόμενη δημιουργία του. Ο ζωγράφος προσπαθεί με την εικαστική γλώσσα να μεταφέρει πτυχές της πραγματικότητας με εσωτερικά τοπία ψυχισμού και μνήμης. Πρόκειται για πτυχές της πραγματικότητας, γιατί η πραγματικότητα δεν μπορεί ποτέ να εκληφθεί μονοσήμαντα, τη στιγμή μάλιστα που αναγνωρίζουμε την πολλαπλότητα των επιπέδων της και τις ποικίλες εκδοχές των προσεγγίσεών της.

Οπως σημειώνει η Αθηνά Σχινά «Ο ζωγράφος δεν εστιάζει τη δική του προσοχή στα θέματα, αλλά στις παραλειπόμενες λεπτομέρειες. Μέσα από το πλάσιμο, την κίνηση ή τη θέση της φιγούρας, την προοπτική των οριζόντων που εκείνη ανοίγει, ο Μ. Γαΐτης τοποθετεί μεταπλάσεις στοιχείων της δικής μας εποχής, υπαινισσόμενος την τραγικότητα μέσα από μια θεατρική, ειρωνική απόσταση».


Η ζωγράφος Δανάη Δούκα θα μιλήσει τη Δευτέρα (8.15 μμ), στο εργαστήρι του γλύπτη Μιχάλη Κάσση (Τζιροπούλου 15, Νέο Φάληρο), με θέμα «Πώς βλέπουμε ένα έργο τέχνης». Είσοδος ελεύθερη.


Μετά τη Φραγκφούρτη και τη Θεσσαλονίκη, η έκθεση «Αρχιτεκτονική του 20ού αιώνα: Ελλάδα» παρουσιάζεται από τις 24 Φεβρουαρίου στο Παρίσι. Πρόκειται για μια παραγωγή του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής και του Γερμανικού Μουσείου Αρχιτεκτονικής. Το Μάιο του 2000, θα παρουσιαστεί στην Αθήνα. Στόχος της έκθεσης είναι η αφήγηση ενός αιώνα ελληνικής αρχιτεκτονικής, από τον εκλεκτικισμό ως τις εκφράσεις της δεκαετίας του '90, με την επιλογή 113 παραδειγματικών έργων, που συνθέτουν την ιστορία του νεότερου κτιριακού πολιτισμού του τόπου.


Από τις εκδηλώσεις που διοργανώνει το Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας σημειώνουμε: Εκθέσεις φωτογραφίας της Ελληνίδας Χριστίνας Βάζου, του Σουηδού Ουλφ Λόντιν και του Αγγλου Νικ Γουάπλινγκτον (18/2 έως 10/3). Εκθεση με τίτλο «Θεσσαλονίκη 1913 και 1918: Οι πρώτες έγχρωμες φωτογραφίες του αιώνα» (21/3 έως 2/6).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ