Η λεγόμενη "ελεύθερη πρόσβαση" στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι η εξής διαδικασία:
β. Από την επίδοση στο τεστ δεξιοτήτων, ο βαθμός της οποίας πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 1.
γ. Από τους βαθμούς στα δύο μαθήματα "αυξημένης βαρύτητας", που πολλαπλασιάζονται με συντελεστές 1 και 0,5 αντίστοιχα ή με τους συντελεστές 0,7 και 0,3 στις περιπτώσεις αντικαταστάσεων αυτών των μαθημάτων (βλέπε διπλανή στήλη: "Τα Επιστημονικά Πεδία").
Στο συνολικό αριθμό μορίων που συγκεντρώνει ένα υποψήφιος προστίθεται ένα μόριο για κάθε χρόνο αναμονής από το έτος αποφοίτησης από το Λύκειο. Αυτά τα μόρια δεν μπορεί να είναι περισσότερα από 5.
Η "δοκιμασία δεξιοτήτων" (τεστ) που - όπως αναφέρει η σχετική Υπουργική Απόφαση - αποσκοπεί "στον έλεγχο βασικών δεξιοτήτων λογικής, κριτικής σκέψης και αναλυτικής και συνθετικής ικανότητας των εξεταζομένων". Είναι ενιαία σε εθνικό επίπεδο και πραγματοποιείται σε ειδικά εξεταστικά κέντρα και σε τακτά χρονικά διαστήματα στη διάρκεια του έτους. Η μία από αυτές πραγματοποιείται υποχρεωτικά μετά τη λήξη των γραπτών προαγωγικών εξετάσεων της Β Λυκείου.
Διενεργείται με ευθύνη της Κεντρικής Επιτροπής Δοκιμασίας Δεξιοτήτων και αυτή εξασφαλίζει "τόσο το απόρρητο της σχετικής διαδικασίας όσο και το αδιάβλητο της αξιολόγησης". Τα τεστ αυτά αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων μορφών, που μπορεί να αναφέρονται σε "γενικές γνώσεις", σε γλωσσικές ασκήσεις, σε "ερμηνεία όρων κοινής χρήσης και στην κατανόηση απλών επιστημονικών εννοιών", σε βασικές μαθηματικές γνώσεις και "ασκήσεις λογικής και κριτικής ανάλυσης" κτλ. Οι μαθητές στη διάρκεια της χρονιάς "θα διδάσκονται" και πώς θα εξετάζονται στις "δοκιμασίες δεξιοτήτων" με βάση ενδεικτικά υποδείγματα.
Τα Επιστημονικά Πεδία, στα οποία ομαδοποιούνται Τμήματα ομοειδών ή συγγενών γνωστικών αντικειμένων των ΑΕΙ και ΤΕΙ είναι:
1. Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες
2. Θετικές Επιστήμες
3. Επιστήμες Υγείας
4. Τεχνολογικές Επιστήμες
5. Επιστήμες Οικονομίας και Διοίκησης
1. Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες:
α) Νεοελληνική Λογοτεχνία (θεωρητικής κατεύθυνσης)
β) Ιστορία (θεωρητικής κατεύθυνσης)
Μπορούν να αντικατασταθούν αντίστοιχα από:
α) Ελληνική Γραμματεία (Γενικής Παιδείας)
β) Νεότερη Ελληνική Ιστορία (Γενικής Παιδείας)
2. Θετικές Επιστήμες:
α) Μαθηματικά (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)
β) Φυσική (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)
Μπορούν να αντικατασταθούν αντίστοιχα από:
α) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (Γενικής Παιδείας)
β) Φυσική - Βιολογία (Γενικής Παιδείας)
3. Επιστήμες Υγείας:
α) Βιολογία (θετικής κατεύθυνσης)
β) Χημεία (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)
Μπορούν να αντικατασταθούν αντίστοιχα από:
α) Φυσική - Βιολογία (Γενικής Παιδείας)
β) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (Γενικής Παιδείας)
4. Τεχνολογικές Επιστήμες:
α) Μαθηματικά (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)
β) Φυσική (θετικής ή τεχνολογικής κατεύθυνσης)
Μπορούν να αντικατασταθούν αντίστοιχα από:
α) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (Γενικής Παιδείας)
β) Φυσική - Βιολογία (Γενικής Παιδείας)
5. Επιστήμες Οικονομίας και Διοίκησης:
α) Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (Μάθημα Επιλογής)
β) Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (Μάθημα Γενικής Παιδείας).
Στη θέση των ΤΕΛ, ΕΠΛ και ΤΕΣ που καταργούνται, θεσμοθετούνται τα λεγόμενα Τεχνικά - Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ), που συνδέονται άμεσα με τη διαδικασία του "φιλτραρίσματος" των μαθητών στο "ενιαίο" λύκειο και διοχέτευση των "απόβλητων" μαθητών στη στενή επαγγελματική κατάρτιση.
Σύμφωνα με το νόμο που ψήφισε πριν λίγες μέρες η Βουλή:
Οι απόφοιτοι του Α Κύκλου μπορούν:
- να πάρουν "άδεια άσκησης επαγγέλματος"
- να συνεχίσουν στο Β Κύκλο
- να εγγραφούν στη Β τάξη του Ενιαίου Λυκείου