Η λεγόμενη "ελεύθερη πρόσβαση" στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι η εξής διαδικασία:
β. Από την επίδοση στο τεστ δεξιοτήτων, ο βαθμός της οποίας πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 1.
γ. Από τους βαθμούς στα δύο μαθήματα "αυξημένης βαρύτητας", που πολλαπλασιάζονται με συντελεστές 1 και 0,5 αντίστοιχα ή με τους συντελεστές 0,7 και 0,3 στις περιπτώσεις αντικαταστάσεων αυτών των μαθημάτων (βλέπε διπλανή στήλη: "Τα Επιστημονικά Πεδία").
Στο συνολικό αριθμό μορίων που συγκεντρώνει ένα υποψήφιος προστίθεται ένα μόριο για κάθε χρόνο αναμονής από το έτος αποφοίτησης από το Λύκειο. Αυτά τα μόρια δεν μπορεί να είναι περισσότερα από 5.
Η "δοκιμασία δεξιοτήτων" (τεστ) που - όπως αναφέρει η σχετική Υπουργική Απόφαση - αποσκοπεί "στον έλεγχο βασικών δεξιοτήτων λογικής, κριτικής σκέψης και αναλυτικής και συνθετικής ικανότητας των εξεταζομένων". Είναι ενιαία σε εθνικό επίπεδο και πραγματοποιείται σε ειδικά εξεταστικά κέντρα και σε τακτά χρονικά διαστήματα στη διάρκεια του έτους. Η μία από αυτές πραγματοποιείται υποχρεωτικά μετά τη λήξη των γραπτών προαγωγικών εξετάσεων της Β Λυκείου.
Διενεργείται με ευθύνη της Κεντρικής Επιτροπής Δοκιμασίας Δεξιοτήτων και αυτή εξασφαλίζει "τόσο το απόρρητο της σχετικής διαδικασίας όσο και το αδιάβλητο της αξιολόγησης". Τα τεστ αυτά αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων μορφών, που μπορεί να αναφέρονται σε "γενικές γνώσεις", σε γλωσσικές ασκήσεις, σε "ερμηνεία όρων κοινής χρήσης και στην κατανόηση απλών επιστημονικών εννοιών", σε βασικές μαθηματικές γνώσεις και "ασκήσεις λογικής και κριτικής ανάλυσης" κτλ. Οι μαθητές στη διάρκεια της χρονιάς "θα διδάσκονται" και πώς θα εξετάζονται στις "δοκιμασίες δεξιοτήτων" με βάση ενδεικτικά υποδείγματα.