ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Νοέμβρη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ηταν όλοι τους παιδιά μου» στη σκηνή

Το αριστούργημα του Αρθουρ Μίλερ «Ηταν όλοι τους παιδιά μου» παρουσιάζεται στο Θέατρο «Αλκυονίς» (Ιουλιανού 42-46), σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη, κάθε Τετάρτη 19.30, Πέμπτη 20.00, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 18.00 και 21.00, Κυριακή 19.00.

Ο εργοστασιάρχης Τζο Κέλερ πουλάει ελαττωματικά εξαρτήματα πολεμικών αεροπλάνων στην αμερικανική αεροπορία. Κάποια αεροπλάνα πέφτουν και σκοτώνονται 21 άτομα. Ο Κέλερ αθωώνεται. Ο ένας του γιος επιστρέφει σώος από τον πόλεμο, όμως ο άλλος είναι αγνοούμενος.

Η απληστία, το ιδιωτικό απέναντι στο δημόσιο συμφέρον, το κέρδος σε βάρος της ανθρώπινης ζωής είναι οι βασικοί άξονες του έργου του Μίλερ, που μετά από μια σειρά αλλεπάλληλων γεγονότων και αποκαλύψεων οδηγούν σε τραγωδία...

Παρότι γράφτηκε το 1946, με αφορμή τα εγκλήματα του τελευταίου παγκόσμιου πολέμου, το έργο παραμένει τραγικά επίκαιρο, καθώς ρίχνει φως στον μηχανισμό ενός σάπιου κοινωνικοοικονομικού συστήματος, που ...κατασκευάζει «επιτυχημένες» προσωπικότητες. Η δηκτική πένα του Μίλερ μεταφέρει τον πόλεμο στο κατώφλι της οικογένειας και μετατρέπει το κυνήγι του «αμερικάνικου ονείρου» σε εφιάλτη.

«Επιθυμούσα πάνω απ' όλα να γράψω λογικά, να γράψω με τέτοιον τρόπο ώστε να πω την ιστορία του έργου ακόμα και σ' έναν αγράμματο και να διακρίνω στο πρόσωπό του μια σπίθα αναγνώρισης», έχει πει ο ίδιος ο Μίλερ για το «Ηταν όλοι τους παιδιά μου», ένα έργο που με το νυστέρι ξεσκίζει σκοτεινά σημεία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, τα οποία δεν παίχτηκαν στα πεδία των μαχών αλλά στα παρασκήνια των πολεμοκάπηλων επιχειρηματιών. Και ενώ έχει διαπραχθεί το έγκλημα, εκ των υστέρων επικεντρώνεται στη σχέση πατέρα - γιου, του Τζο και του Κρις Κέλερ, και πώς αυτή διαμορφώνεται διαλεκτικά και συγκρουσιακά, με τα κλειδιά της αρχαίας τραγωδίας.

Συντελεστές

Απόδοση - σκηνοθεσία - φωτισμοί: Γιώργος Νανούρης. Σκηνικά: Μαίρη Τσαγκάρη. Κοστούμια: Ντένη Βαχλιώτη. Μουσική επιμέλεια: Γιώργος Νανούρης. Βοηθός σκηνοθέτη: Βάσια Σκιαδά. Φωτογραφίες: Γκέλυ Καλαμπάκα. Βοηθός σκηνογράφου: Ελλη Σπένδου. Βοηθός σκηνογράφου β': Αλίκη Σπανουδάκη.

Διανομή:

Τζο Κέλερ: Γιώργος Γάλλος. Κέιτ Κέλερ: Αννα Μάσχα. Κρις Κέλερ: Κωνσταντίνος Μπιμπής. Αννυ: Λίλα Μπακλέση. Λύντια: Αννα Λουϊζίδη. Τζορτζ: Δημήτρης Σέρφας.

Προπώληση: more.com

«Σίγησε» η ζεστή φωνή του λυρικού βαρύτονου Ανδρέα Κουλουμπή

«Εφυγε» από τη ζωή στις 24 Οκτωβρίου ο αγαπημένος στο λυρικό κοινό, διαπρεπής πρωταγωνιστής της Λυρικής, Ανδρέας Κουλουμπής, σε ηλικία 88 ετών. Γεννήθηκε στην Αθήνα (25/11/1936) και ήταν σύζυγος της ηθοποιού, λυρικής τραγουδίστριας και σκηνοθέτιδας Κάρμεν Ρουγγέρη, και πατέρας των καλλιτεχνών Χριστίνας και Βίκτωρα. Μαθητής του παλιού μπάσου του Γ' Ελληνικού Μελοδράματος Εμμανουήλ Μολότσου - όπως άλλωστε και ο διάσημος βαθύφωνος της Μετροπόλιταν Οπερας της ΝΥ Δημήτρης Καβράκος - αποφοίτησε του Εθνικού Ωδείου (1961) με Α' βραβείο από την τάξη όμως της Ιρμας Τρύνιγγερ - Ηλιάδου, όπως μας πληροφορεί ο Τάκης Καλογερόπουλος στο Λεξικό του της Ελληνικής Μουσικής «Από τον Ορφέα έως σήμερα».

Πρωτοεμφανίστηκε στην ΕΛΣ ως «Μαζέτο» («Ντον Τζιοβάνι») και «Τόνιο» («Παλιάτσοι») το 1962, και αμέσως προσλήφθηκε στη Χορωδία της με τη βοήθεια του Κωστή Μπαστιά, ενώ από το 1967 έγινε σολίστ και ερμήνευσε όλους τους μεγάλους ρόλους για βαρύτονο του παγκόσμιου ρεπερτορίου σε εκατοντάδες παραστάσεις, μεταξύ άλλων στα έργα: «Μαντάμ Μπατερφλάι», «Μποέμ», «Τόσκα», «Τζάνι Σκίκι», «Μανόν Λεσκό», «Το κοριτσάκι της Δύσης» (Πουτσίνι), «Τραβιάτα», «Ριγκολέτο», «Ναμπούκο», «Χορός Μεταμφιεσμένων», «Τροβατόρε», «Μάκβεθ», «Σιμόν Μποκανέγκρα», «Δύναμη του Πεπρωμένου», «Ντον Κάρλος», «Ερνάνης», «Φάλσταφ» (Βέρντι), «Οι Γάμοι του Φίγκαρο», «Ετσι κάνουν όλες», «Ντον Τζιοβάνι», «Ο Μαγικός Αυλός» (Μότσαρτ), έργα του «μπελκάντο», των Ροσίνι, Μπελίνι και Ντονιτσέτι, και της «γκραν - οπερά» και του βερισμού, αλλά και πιο σπάνια, όπως «Τα Παραμύθια του Χόφμαν» (Οφενμπαχ), «Ο Πρόξενος» (Μενότι), «Η Αριάδνη στη Νάξο» (Ρ. Στράους), «Η Ανοδος και η Πτώση της Πόλης του Μαχαγκόνι» (Βάιλ), «Το Καμπανάκι» (Ντονιτσέτι), «Διδώ και Αινείας» (Πέρσελ), «Ο Κύριος Μπρουσκίνο» (Ροσσίνι), «Το Παιδί και τα Μάγια» (Ραβέλ). Σημαντική υπήρξε η προσφορά του και στην ελληνική οπερατική παραγωγή, με τον «Κωνσταντίνο Παλαιολόγο» (Καλομοίρης), τον «Κονρουά και τις Κόπιες του» (Κούκος), «Μαραθών - Σαλαμίς» και «Ρέα» (Σαμάρας), «Δέσπω» (Καρρέρ) κ.ο.κ.

Εκτός Ελλάδας, εμφανίστηκε σε δεκάδες παραστάσεις και ρεσιτάλ σε λυρικά θέατρα και συναυλιακές αίθουσες σε Γερμανία, Πολωνία, ΗΠΑ, Βουλγαρία, Βέλγιο, Γιουγκοσλαβία κ.α. Είχε τη μεγάλη τύχη να τον διευθύνουν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό μεγάλοι μαέστροι, όπως Γκουαντάνιο, Πατανέ, Ρεσίνιο, Μπαρτολέτι, Τζελμέτι, Τσου Χουί, και όλοι οι Ελληνες: Οδυσσεύς Δημητριάδης, Μιλτιάδης Καρύδης, Αντζελο Καβαλάρο, Τότης Καραλίβανος, Παρίδης, Χωραφάς, Αντίοχος Ευαγγελάτος, Κολάσης, Δημήτρης Αγραφιώτης, Φιδετζής, Καρυτινός, Βουδούρης, Ανδρέας Πυλαρινός κ.ά. Επαιξε δίπλα σε καλλιτέχνες του βεληνεκούς των Ατλάντοφ, Ταντέι, Ολιβέρο, Αραγκάλ, Μπονιζόλι, Νίκου Ζαχαρίου, Κώστα Πασχάλη, Ζανέτ Πηλού, Αντιγόνης Σγούρδα κ.ά., ενώ τον σκηνοθέτησαν οι μεγαλύτεροι του είδους, μεταξύ άλλων οι Μενότι, Κακογιάννης, Αζαγκαρόφ, Κόπλεϊ, Σάμπλιτς, Βιτ κ.λπ.

Με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ανάμεσα σε άλλα τραγούδησε την σπάνια παρουσιαζόμενη «Λειτουργία αρ. 2 σε σολ D.167» υπό τον Βαβαγιάννη (1965) και για πολλά χρόνια ήταν ο ιδανικός βαρύτονος του «Αξιον Εστί», του Θεοδωράκη, σε πολλές συναυλίες με πολλές ορχήστρες. Ως σολίστ εμφανίστηκε αρκετές φορές και με τη Συμφωνική της ΕΡΤ, λαμβάνοντας μέρος και σε πολλές ηχογραφήσεις της.

Η νεοελληνική έντεχνη μουσική τού χρωστάει πολλά, καθώς αποτύπωσε σε δίσκους μερικά από τα σπουδαιότερα έργα των τελευταίων 200 χρόνων: «Ρέα», «Μάρτυς», «Ξανθούλα» (Σαμάρας), «Δαχτυλίδι της Μάνας» (Καλομοίρης), «Ο Βαφτιστικός» (Σακελλαρίδης), «Αξιον Εστί» (Θεοδωράκης), «Ο Πικραμένος Αναχωρητής» (Κωνσταντακόπουλος, π. Βρεττάκος) κ.ά. Πέραν αυτών, δισκογράφησε και αποσπάσματα από τον βερντιανό «Μάκβεθ».

Επί πολλά έτη διετέλεσε μέλος του ΔΣ της ΕΛΣ αλλά και αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής της, εργαζόμενος με την σύζυγό του στην ίδρυση της Παιδικής Σκηνής, βοηθώντας πάντοτε νέους καλλιτέχνες με όποιον τρόπο μπορούσε, αλλά και διδάσκοντας. Ιδρυτικό μέλος της «Οπερας Δωματίου Αθηνών», έγραφε παιδικά έργα, στίχους για όπερες και θεατρικά έργα πρόζας. Ο Κουλουμπής ήταν ένας σεμνός καλλιτέχνης, ο οποίος με τη σκηνική του παρουσία, τη μουσικότητά του και τη ζεστή, αναγνωρίσιμη χροιά της φωνής του, θα μείνει για πάντα μέσα μας. Υπήρξε ένας από τους συνεπείς «εργάτες» της τέχνης μας, στους ώμους του οποίου για 45 χρόνια ακούμπησε στέρεα το μοναδικό μας - ακόμα - Λυρικό Θέατρο.


Δρ. Χρήστος Ηλ. ΚΟΛΟΒΟΣ
Διευθυντής ορχήστρας

Με «τα τραγούδια των άλλων που αγάπησα»

RIZOSPASTIS

Με μία νέα, μοναδική παράσταση, με τίτλο «Τα τραγούδια των άλλων που αγάπησα», ένα μουσικό αφιέρωμα σε τραγούδια που έχουν αγαπηθεί από το ευρύ κοινό από φωνές άλλων μεγάλων καλλιτεχνών, επιστρέφει η Αλκηστις Πρωτοψάλτη, στο θέατρο «Παλλάς».

Κάθε κομμάτι έχει ιδιαίτερη θέση στην καρδιά της, δημιουργώντας ένα πολυδιάστατο, συναισθηματικό μουσικό ταξίδι.

Την παράσταση το βράδυ της Δευτέρας παρακολούθησε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, ο οποίος την συνεχάρη θερμά.

Μαζί με την Αλκηστη Πρωτοψάλτη, μία ορχήστρα 14 εξαιρετικών μουσικών υπό τη διεύθυνση του Αρη Αντωνιάδη.

Συμμετέχουν: Γιώργος Καραδήμος, Γιάννης Μαθές και Κωνσταντίνος Καϊκής.

Πέθανε ο Μιχάλης Γκανάς

Με θλίψη και σεβασμό τον αποχαιρετά το ΚΚΕ

Πέθανε σε ηλικία 80 ετών ο σπουδαίος ποιητής και στιχουργός Μιχάλης Γκανάς, αφήνοντας το δικό του ξεχωριστό σημάδι στο ελληνικό τραγούδι, καθώς ήταν δημιουργός πολλών αγαπημένων τραγουδιών, μελοποιημένων από τους Μίκη Θεοδωράκη, Νίκο Ξυδάκη, Δημήτρη Παπαδημητρίου, Θανάση Γκαϊφύλλια κ.ά.

Γεννήθηκε στον Τσαμαντά Θεσπρωτίας το 1944. Στα χρόνια του εμφυλίου η οικογένειά του, ακολουθώντας και το υπόλοιπο χωριό, κυνηγημένοι από τον Εθνικό Στρατό καταφεύγουν στις σοσιαλιστικές χώρες. Τα παιδικά του χρόνια τα περνά στην Ουγγαρία. Το 1962 επέστρεψε στην Ελλάδα και σπούδασε στη Νομική Σχολή Αθηνών, χωρίς να ολοκληρώσει τη φοίτησή του.

Εργάστηκε ως βιβλιοπώλης, ως επιμελητής λογοτεχνικών εκπομπών και σεναριογράφος, καθώς και ως κειμενογράφος. Εξέδωσε αρκετές ποιητικές συλλογές, όπως «Ακάθιστος Δείπνος» και «Μαύρα Λιθάρια», αλλά και πεζογραφία.

Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες. Για τα έργα του έλαβε πολλά βραβεία και διακρίσεις.

Με θλίψη και σεβασμό αποχαιρετά το ΚΚΕ τον σπουδαίο ποιητή. Σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

«Αποχαιρετούμε με θλίψη και σεβασμό τον σπουδαίο ποιητή Μιχάλη Γκανά, που άνοιξε με την πένα του δρόμους για να περπατήσουν όσοι "δεν έμειναν αλώβητοι από τις μυλόπετρες της Ιστορίας".

Η πολιτική προσφυγιά που γνώρισε από πολύ μικρός, καθώς η οικογένειά του κυνηγήθηκε από τον αστικό στρατό, και η οδύσσεια μέχρι να φθάσουν στην Ουγγαρία, έμεινε στη μνήμη του για πάντα και καθόρισε τη γραφή του.

Η Ελλάδα χαράχτηκε σε κάθε στίχο που έφτιαχνε, σαν περίτεχνο ηπειρώτικο κόσμημα, όπως εκείνα των παλιών μαστόρων της γενέθλιας γης. Ο,τι τον βασάνιζε ήταν η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής στην παιδική ηλικία, ίσως την πραγματική πατρίδα όλων μας, όπως εξομολογήθηκε ο ίδιος.

Στους δωρικούς του στίχους συνέχισε να τραγουδά καθώς πίστευε ότι "δουλειά της ποίησης είναι να στέκει πάνω στις πληγές και να τις ξύνει. Εχει μια παρηγορητική δύναμη. Μια ελευθεριότητα. Μια ασύγκριτη καταφυγή σε ένα άλλο προσωπικό σύμπαν. Γι' αυτό: Να μη κοιτάς, λοιπόν, μα να παρατηρείς. Γιατί η παρατήρηση έχει διάρκεια. Και η διάρκεια είναι πάθος".

Το ΚΚΕ εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ