ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 18 Οχτώβρη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο «Κουρέας της Σεβίλλης» ξεκινά στο «Ολύμπια»

Η κωμική όπερα του Τζοακίνο Ροσσίνι, ο «Κουρέας της Σεβίλλης», έρχεται από σήμερα στο θέατρο «Ολύμπια». Η όπερα θα παρουσιαστεί ακόμα στις 20 και 22 Οκτώβρη, ενώ θα επαναληφθεί και στις 5, 7 και 9 Φλεβάρη.

Η όμορφη Ροζίνα ζει υπό τη στενή παρακολούθηση του κηδεμόνα της, Ντον Μπάρτολο, ο οποίος σκοπεύει να την παντρευτεί με την ενηλικίωσή της. Ωστόσο, την νεαρή κοπέλα θα ερωτευτεί ο κόμης Αλμαβίβα και μεταμφιεσμένος στον φτωχό φοιτητή Λιντόρο θα τη διεκδικήσει με τη βοήθεια του κουρέα Φίγκαρο, ο οποίος καταρρίπτει κάθε ρεκόρ ευρηματικότητας στην προσπάθειά του να βάλει τον κόμη στο σπίτι του Μπάρτολο για να δει την αγαπημένη του...

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Βασίλης Παπαβασιλείου, σε συνεργασία με την Νικολέτα Φιλόσογλου. Αναφέρουν ανάμεσα σε άλλα στο σκηνοθετικό τους σημείωμα:

«Ο Ροσσίνι γράφει σε μια εποχή η οποία είναι συναρπαστική. Είναι η πρώτη εικοσαετία του 19ου αιώνα, εικοσιπέντε χρόνια μετά τη Γαλλική Επανάσταση, η οποία πυροδότησε εθνικές εξεγέρσεις όπως η ελληνική Επανάσταση, ενώ προετοίμασε επίσης το έδαφος για άλλες μορφές δημιουργίας εθνικού κράτους, όπως είναι η ενοποίηση της Ιταλίας, που θα εμφανισθούν αργότερα στο ιστορικό προσκήνιο. Είναι δηλαδή η στιγμή όπου μετά τον "ύπνο" του Παλαιού Καθεστώτος, όπου κυριαρχούσαν η κληρονομική αριστοκρατία και οι αξίες της, οι μη ευγενείς, η τρίτη τάξη όπως αποκαλείται κατά τη Γαλλική Επανάσταση, ανακαλύπτει τον εαυτό της σε κίνηση. Αυτή η συνθήκη εκδηλώνεται και στο πεδίο σύγκρουσης των διαφορετικών καλλιτεχνικών ιδιωμάτων.

Η συνύπαρξη των τεχνών στο πλαίσιο του θεάματος τροποποιείται, με αποτέλεσμα να προβάλλονται νέες αισθητικές αξίες. Το μελωδικό στοιχείο υπερτονίζεται και η ρομαντική μελωδία, που εύκολα τραγουδιέται, σαγηνεύει ένα πλατύτερο ακροατήριο από αυτό που υπήρχε παλαιότερα, πέραν δηλαδή της αισθητικής κυριαρχίας του κλασικού δράματος, όπου οι ήρωες που εξυμνούνται είναι αποκλειστικά ευγενείς και της κωμωδίας που διακωμωδεί αποκλειστικά τους μη ευγενείς. Εμφανίζονται επίσης νεότευκτες, υβριδικές μορφές τραγι-κωμωδιών».

Συμμετέχουν η Συμφωνική Ορχήστρα και η Χορωδία του δήμου Αθηναίων.

Διευθύνει ο Γιώργος Ζιάβρας.

Προπώληση εισιτηρίων: ticketplus.gr.

Ενάντια στην άβυσσο που μας περιβάλλει...

Τρία χρόνια χωρίς τον Γιώργο Κακουλίδη

Τρία χρόνια συμπληρώθηκαν από τον χαμό του ποιητή, συγγραφέα, ζωγράφου και πολύτιμου συνεργάτη του «Ριζοσπάστη», Γιώργου Κακουλίδη.

Στη δημιουργική του διαδρομή κατάφερε να αφήσει το δικό του ίχνος. Ολα όσα τον διαμόρφωσαν έχουν το δικό τους μερτικό... Η Καισαριανή, η πόλη όπου γεννήθηκε και πάντοτε επέστρεφε σε αυτή στα δύσκολα... «Ακούω τον ψίθυρο των Διακοσίων του Σκοπευτηρίου, που μου λένε πως ό,τι κάνουμε το κάνουμε για λόγους "ορθοστασίας" ενάντια στην άβυσσο που μας περιβάλλει». Οι ατελείωτες ώρες που σύχναζε στο ατελιέ του ζωγράφου πατέρα του και η γνωριμία του με ανθρώπους που τον επηρέασαν βαθιά, όπως οι ποιητές Μιχάλης Κατσαρός και Νίκος Καρούζος, ο ζωγράφος Αλέξης Ακριθάκης, και στη συνέχεια οι δεσμοί που ανέπτυξε με τους Μίλτο Σαχτούρη και Κωστή Μοσκώφ. Το μπάρκο του στην εφηβεία και τα ταξίδια του στη θάλασσα. Η αναγνώριση «της ποίησης ως μιας εκ των πολεμικών τεχνών. Της ποίησης που κυκλοφορεί μακριά από τους αποστειρωμένους χώρους των διανοούμενων που ανακυκλώνουν τα βιβλιοσκουπίδια τους χωρίς αιδώ. Της ποίησης ως πράξης που ανατρέπει τα αποτρόπαια όρια της Ιστορίας». Η συνάντησή του με την ιδεολογία, την Ιστορία, τις αρχές του ΚΚΕ και η απόφασή του να πορευτεί στο πλευρό του. «Είμαι με τους κόκκινους. Προστατεύουν την ορθοστασία μου, την αξιοπρέπειά μου. Είναι το τελευταίο καταφύγιο για κάθε πνευματικό άνθρωπο». Η γνώση ότι η ελπίδα βρίσκεται εδώ... «Τα κόκκινα δαιμόνια είναι εδώ. Σ' αυτούς τους μικρόψυχους καιρούς υπάρχουν σύντροφοι που παλεύουν με το πένθος μας, θυμίζοντας με τις πράξεις τους την καλύτερη εποχή που έχουμε μέσα μας».

Ο Γ. Κακουλίδης στη μακρά δημιουργική του διαδρομή εξέδωσε 16 ποιητικές συλλογές, 7 πεζογραφήματα, 2 θεατρικά και 2 μαρτυρίες, «Η μαύρη κούρσα του κυρίου Καρούζου» και «Το Απόλυτο Ρόδο (κείμενα πολιτικής και κοινωνικής καθημερινότητας)». Ποιήματά του έχουν μελοποιηθεί από συνθέτες όπως ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Νίκος Κυπουργός, ο Τάσος Μελετόπουλος, ο Στάμος Σέμσης κ.ά. Παράλληλα ασχολιόταν και με τη ζωγραφική, πραγματοποιώντας πολλές ατομικές εκθέσεις.

ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
«Εσείς μετράτε πολλές παραγωγές και εμείς μετράμε ανθρώπινες ζωές»

«Εσείς μετράτε πολλές παραγωγές και εμείς μετράμε ανθρώπινες ζωές». Το σύνθημα αυτό ακούστηκε ξανά και ξανά στην κινητοποίηση που διοργάνωσαν τα Σωματεία της Λυρικής στο υπουργείο Πολιτισμού, με αφορμή τον βαρύτατο τραυματισμό συναδέλφου τους, τεχνικού, ο οποίος εξακολουθεί να νοσηλεύεται στην Εντατική. Στο πλευρό των Σωματείων βρέθηκαν και οι γονείς του.

Για ακόμα μια φορά οι εργαζόμενοι συνάντησαν την απαξιωτική πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού απέναντι στους ίδιους και τις ανάγκες τους, αφού οι πόρτες τόσο του υπουργείου Πολιτισμού, όσο και του υπουργείου Εργασίας, όπου κατευθύνθηκε η πορεία, παρέμειναν κλειστές.

Τα Σωματεία διεκδικούν:

- Πλήρη οικονομική υποστήριξη του συναδέλφου τους τεχνικού για την αποκατάσταση της υγείας του και την επιβίωσή του μέχρι να επανέλθει στη δουλειά και άμεση μετατροπή της σύμβασής του σε αορίστου χρόνου.

- Να παρέχονται από την πρώτη στιγμή σε όλους τους εργαζόμενους όλα τα απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας, να τηρούνται και να γνωστοποιούνται σε όλους τα πρωτόκολλα και οι κανόνες ασφαλείας και να γίνεται περιοδικά δωρεάν επιμόρφωση των αντίστοιχων ειδικοτήτων.

- Να ενταχθούν οι ειδικότητες στα βαρέα και ανθυγιεινά με απόδοση του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Πρόσληψη όλου του απαραίτητου αναγκαίου προσωπικού για να γίνονται οι παραγωγές και μονιμοποίηση όλων των εργαζομένων, για να σταματήσουν το αίσχος και η ανασφάλεια των συμβάσεων ορισμένου χρόνου.

- Να υπογραφεί εδώ και τώρα νέα ΣΣΕ με αυξήσεις και σύγχρονους όρους δουλειάς για όλους.

Η Ταινιοθήκη για την Κατίνα Παξινού

«Ο Ρόκο και τ' αδέρφια του». Στον ρόλο της μάνας η Κατίνα Παξινού
«Ο Ρόκο και τ' αδέρφια του». Στον ρόλο της μάνας η Κατίνα Παξινού
Με αφορμή τα 80 χρόνια από τη βράβευση της Κατίνας Παξινού με Οσκαρ, το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζουν ένα αφιέρωμα στις σημαντικότερες κινηματογραφικές επιτυχίες της μεγάλης τραγωδού: «Για ποιον χτυπά η καμπάνα», «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα», «Ο Ρόκο και τ' αδέρφια του», «Το νησί της Αφροδίτης».

Εως και την Κυριακή 20 Οκτώβρη, στην Ταινιοθήκη, θα προβληθούν 4 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ (δύο επεισόδια του «Παρασκηνίου» αφιερωμένα στην σπουδαία ηθοποιό), δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να γνωρίσει μια άλλη όψη της κορυφαίας ερμηνεύτριας και να ξαναθυμηθεί μερικά από τα αριστουργήματα στα οποία συμπρωταγωνίστησε με ιερά τέρατα της 7ης Τέχνης: Τον Αλέν Ντελόν, την Κλαούντια Καρντινάλε, την Ινγκριντ Μπέργκμαν και τον Γκάρι Κούπερ.

Χτες προβλήθηκε η ταινία «Για ποιον χτυπά η καμπάνα» του Σαμ Γουντ. Το υπόλοιπο πρόγραμμα έχει ως εξής:

Σήμερα, Παρασκευή, στις 20.00, «Ο Ρόκο και τ' αδέρφια του» του Λουκίνο Βισκόντι.

Αύριο, Σάββατο, στις 20.00, «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» του Ντάντλεϊ Νίκολς.

Την Κυριακή, στις 20.00, «Το νησί της Αφροδίτης» του Γιώργου Σκαλενάκη, και στις 22.00, το «Παρασκήνιο: Αφιέρωμα στην Κατίνα Παξινού, α' και β' μέρος», σε σενάριο και σκηνοθεσία Δημήτρη Δημογεροντάκη και Κώστα Μαχαίρα.

Πλακέτα για τους εκτελεσμένους Γερμανούς αντιφασίστες

Μνημειακή πλάκα θα αποκαλυφθεί το Σάββατο 19 Οκτωβρίου, στις 12.30 το μεσημέρι, στην πλατεία Καζαντζάκη, στην Αμαλιάδα, προς τιμήν των εκτελεσμένων Γερμανών αντιφασιστών του Τάγματος 999 της Βέρμαχτ.

Ως αναπόσπαστο μέρος του ντοκιμαντέρ «Πειθαρχική Μεραρχία "999" Γερμανοί αντιφασίστες στην Ελλάδα 1941-1945», σε σκηνοθεσία Κώστα Σταματόπουλου και παραγωγή Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ΕΡΤ, Kfilm, θα στηθεί μνημειακή πλάκα για τους Γερμανούς αντιφασίστες στρατιώτες, μέλη της οργάνωσης «Ενωση Γερμανών αντιφασιστών στην Πελοπόννησο», που εκτελέστηκαν από τη φασιστική γερμανική κατοχή στην Αμαλιάδα το 1944.

Η οργάνωση «Ενωση Γερμανών αντιφασιστών στην Πελοπόννησο» αποτελούνταν από Γερμανούς στρατιώτες που υπηρετούσαν στα πειθαρχικά τάγματα 999. Τα τάγματα αυτά συγκροτήθηκαν στα μέσα του 1942 και επανδρώθηκαν με στρατιώτες που είχαν κριθεί παλαιότερα «ανάξιοι να υπηρετήσουν». Από την άνοιξη του 1943 άρχισαν να σταθμεύουν στην Ελλάδα, χρησιμοποιούνταν για τη φύλαξη των ακτών και τοποθετούνταν ανάμεσα σε κανονικές μονάδες του στρατού και των SS. Στην Αμαλιάδα μετά από προηγούμενες δραστηριότητες εντός της Βέρμαχτ δημιουργήθηκε μια αντιφασιστική αντιστασιακή οργάνωση, μετά από πρόταση του Βερολινέζου Werner Illmer, που ήταν ο σύνδεσμος των Γερμανών αντιφασιστών στην Πελοπόννησο με την 3η Μεραρχία του ΕΛΑΣ.

Η τοποθέτηση της τιμητικής πλακέτας εγκρίθηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου Ηλιδας. Την πλακέτα φιλοτέχνησε η εικαστικός Εύα Μελά.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ ΚΡΗΤΗΣ
Διαμαρτυρία έξω από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου

Σε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου προχώρησε το Παράρτημα Κρήτης του Συλλόγου Εκτακτων Αρχαιολόγων. Η κινητοποίηση αυτή έγινε στα πλαίσια της 24ωρης πανελλαδικής απεργίας του Συλλόγου για τις καθυστερήσεις πληρωμών στους συμβασιούχους αρχαιολόγους από το υπουργείο Πολιτισμού. Στην κινητοποίηση συμμετείχαν αντιπροσωπεία εργατοτεχνιτών που απασχολούνται στις ανασκαφές του έργου του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι καθώς και μέλη του ΔΣ του Συνδικάτου Οικοδόμων Ν. Ηρακλείου, οι οποίοι πραγματοποίησαν στάση εργασίας ως ένδειξη συμπαράστασης στον αγώνα των αρχαιολόγων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ