ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 18 Φλεβάρη 1998
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ
Ξεπούλημα εν κρυπτώ

Η διοίκηση του ΟΣΕ αρνείται να ενημερώσει ακόμα και τα μέλη της Αντιπροσωπευτικής Συνέλευσης Κοινωνικού Ελέγχου για το μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων

Η άρνηση της διοίκησης του ΟΣΕ να ενημερώσει τα μέλη της Αντιπροσωπευτικής Συνέλευσης Κοινωνικού Ελέγχου (ΑΣΚΕ) για τα κρίσιμα θέματα που αφορούν στο μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων και των χιλιάδων σιδηροδρομικών, καυτηριάστηκε στη χτεσινή συνεδρίαση του οργάνου.

Παράλληλα, επισημάνθηκε ότι είναι απαράδεκτο να καλείται η ΑΣΚΕ να γνωμοδοτεί επί "ειλημμένων αποφάσεων" της διοίκησης ή, ακόμα χειρότερα, να καλείται στην ουσία να επικυρώσει πεπραγμένα παρελθόντων ετών, όπως είναι οι ισολογισμοί του ΟΣΕ 1995 - 1996 ή την οικονομική συμφωνία δημοσίου - ΟΣΕ, κ.ά.! Τα θέματα αυτά έφερε εκτός ημερήσιας διάταξης το προεδρείο της ΑΣΚΕ, αλλά ούτε καν συζητήθηκαν. Τα μέλη της ΑΣΚΕ επικέντρωσαν το ενδιαφέρον τους στο "επιχειρηματικό σχέδιο" του ΟΣΕ, που εκπόνησε κατ' εντολήν της διοίκησης η ιδιωτική κοινοπραξία εταιριών ΠΛΑΝΟΣΕ. Το σχέδιο αυτό, μεταξύ άλλων, προβλέπει τη δραστική μείωση του προσωπικού κατά 3.277 άτομα τα επόμενα πέντε χρόνια και το κλείσιμο, σε πρώτη φάση, τουλάχιστον εννιά σιδηροδρομικών γραμμών, που παρουσιάζουν μειωμένη επιβατική κίνηση! Ειδική αναφορά γίνεται στο προσωπικό υποδομής, με πρόβλεψη μείωσης κατά 1.500 άτομα (από 4.157 σήμερα, σε 2.646 το 2002).

Για τα δρομολόγια του ΟΣΕ, προτείνεται να κλείσουν οι γραμμές: Κόρινθος - Ναύπλιο, Διακοφτό - Καλάβρυτα, Λιανοκλάδι - Στυλίδα, Παλαιοφάρσαλα - Βόλος, Αργος - Καλαμάτα, Αλφειός - Κυπαρισσία, Καλό Νερό - Ζευγολατιό, Πύργος - Κατάκωλο και Καβάσιλα - Κυλλήνη. Τα δρομολόγια Πλατύ - Φλώρινα - Κοζάνη, Αθήνα - Πάτρα, Οινόη - Χαλκίδα και Λάρισα - Βόλος, χαρακτηρίζονται "αμφισβητήσιμα, αλλά ενδιαφέροντα", ενώ για το δίκτυο της Πελοποννήσου, αναφέρεται ότι μπορεί να λειτουργήσει με άλλα μέσα από τα παρόντα (παραχώρηση δικαιώματος εκμετάλλευσης, με κοινές επιχειρήσεις αν τα δρομολόγια λειτουργούν σιδηροδρομικά ή αλλιώς με λεωφορεία).

Σημειώνεται ότι το προεδρείο της ΑΣΚΕ είχε ζητήσει από τη διοίκηση του ΟΣΕ επίσημη ενημέρωση για το "επιχειρηματικό σχέδιο", αλλά με πρόσχημα ότι "βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της μελέτης", αρνήθηκε κάθε ενημέρωση! Επί του "επιχειρηματικού σχεδίου" θα τοποθετηθούν τα μέλη της ΑΣΚΕ, σε επόμενη έκτακτη συνεδρίαση του οργάνου.

Ο εκπρόσωπος της ΔΕΔΚ (υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ), Γ. Πάτρας,τόνισε ότι το σχέδιο της κυβέρνησης είναι η συρρίκνωση και η διάλυση του ΟΣΕ και επισήμανε ότι αυτό δεν προκύπτει μόνο από το σχέδιο της ΠΛΑΝΟΣΕ, αλλά και από τις περικοπές στα κονδύλια για τη συντήρηση της γραμμής τον τελευταίο καιρό, κάτι που έχει άμεση σχέση με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών δρομολογίων.

ΕΛΤΑ
Ψήφος αγώνων και ενότητας

Προσκλητήριο της "Αγωνιστικής Συνεργασίας" προς τους ταχυδρόμους του Νομού Αττικής, ενόψει των εκλογών του σωματείου τους, που γίνονται αύριο και μεθαύριο

"Ηρθε η ώρα να συγκροτήσουμε ένα αγωνιστικό μέτωπο όλων των ταχυδρόμων της Αθήνας, όλων των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ, που θα βάλει φρένο στην ξέφρενη πορεία του ξεπουλήματος και της ανατροπής των πάντων".

Με αυτό το κάλεσμα η παράταξη της "Δημοκρατικής Συνεργασίας" απευθύνεται στους 1.300 ταχυδρόμους της Αθήνας και του Νομού Αττικής, που ψηφίζουν αύριο και μεθαύριο για την εκλογή νέου ΔΣ στο σωματείο τους, και τους ζητά να πάρουν την υπόθεση του δημόσιου ταχυδρομείου στα δικά τους χέρια. Αυτό το δρόμο δείχνει άλλωστε και η ευρύτερη συσπείρωση που έγινε στο ψηφοδέλτιο της παράταξης, με τη συμμετοχή σ' αυτό και ταχυδρόμων, που, ανεξάρτητα από τις κομματικές τους προτιμήσεις, έδωσαν τη μάχη στις κινητοποιήσεις του 1997, για την υπεράσπιση των εργασιακών τους δικαιωμάτων και της κοινωνικής αποστολής των ΕΛΤΑ.

"Η κυβέρνηση επείγεται να υλοποιήσει τις εντολές του μεγάλου κεφαλαίου και της ΕΕ για άμεση ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ και των ΕΛΤΑ, με όσο γίνεται λιγότερο εργατικό κόστος, με λιγότερους εργαζόμενους, χωρίς δικαιώματα και χωρίς συνδικάτα". Απέναντι σε αυτές τις επιδιώξεις - υπογραμμίζει στη διακήρυξή της η "Δημοκρατική Συνεργασία" - "χρειάζεται ένα δυνατό εργατικό κίνημα, που θα ορθώσει αδιαπέραστο τείχος ενότητας". Ομως, "οι σημερινές πλειοψηφίες της ΠΑΣΚΕ, στο σωματείο και την Ομοσπονδία, είναι όχι μόνο ανίκανες να υπερασπιστούν τα πραγματικά μας συμφέροντα, αλλά είναι αυτές οι ηγεσίες που βάζουν πλάτη για να περάσει αυτή η πολιτική". Γι' αυτό η αλλαγή των συσχετισμών στο σωματείο είναι προϋπόθεση της αγωνιστικής πορείας του κλάδου.

Στα άμεσα αιτήματα πάλης που θέτει η παράταξη περιλαμβάνονται: Το σταμάτημα της υπερεργασίας των ταχυδρόμων και του εξαναγκασμού τους για δουλιά τα Σαββατοκύριακα. Η επάνδρωση όλων των κενών τομέων και του 5% σε όλα τα Ταχυδρομικά Γραφεία και αυτών που θα προκύψουν από σωστή χαρτογράφηση των αναγκών. Εξασφάλιση της χορήγησης των κανονικών αδειών με πλήρη και έγκαιρη αναπλήρωση. Λειτουργία με τον αναγκαίο εξοπλισμό και στελέχωση των υπηρεσιών Πόρτα - Πόρτα, Express και Express Mail, με επενδύσεις άμεσης απόδοσης. Αναγνώριση της εργασίας τους ως βαριάς και ανθυγιεινής και αύξηση του επιδόματος εκμετάλλευσης. Υπεράσπιση του κλάδου της Διανομής, άμεση αποκατάσταση των συναδέλφων που έχουν προσληφθεί με το νόμο 2190 κλπ.

ΕΠΑΘΛΟ ΤΟΜΠΡΟΓΙΑΝΝΗ
Νέο θέμα η Ολυμπιάδα του 2004

Η Ολυμπιάδα του 2004 και οι οικονομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις, είναι το θέμα της νέας έρευνας για το έπαθλο στη μνήμη του Γιάννη Τομπρογιάννη.

Αυτό ανακοίνωσε προχτές το βράδυ η Επιτροπή του Βραβείου κατά τη διάρκεια της βράβευσης της εργασίας των Γρηγόρη Γρηγοριάδη χημικού μηχανικού και Γιώργο Τσομώκο ηλεκτρολόγου μηχανικού για την εργασία τους: "Τεχνολογικός εκσυγχρονισμός στην ελληνική βιομηχανία και ο ρόλος των Ελλήνων μηχανικών". Το θέμα της εργασίας για το 1997 ήταν: "Νέες τεχνολογίες και η αναπτυξιακή συμβολή των Ελλήνων τεχνικών επιστημόνων". Το το βραβείο αντιστοιχεί στο χρηματικό ποσό των 150.000 δρχ., και περιλαμβάνει και τη δημοσίευση της εργασίας.

Ο Γιάννης Τομπρογιάννης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1907 και το 1928 αποφοίτησε από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Την ίδια χρονιά έγινε μέλος του ΚΚΕ, του οποίου υπήρξε δραστήριο στέλεχος μέχρι το θάνατό του. Πίστευε πάντα στην ομαδική εργασία και συμμετείχε σε επιστημονικές έρευνες όπως: Το πολεοδομικό πρόβλημα της Αθήνας, το σχέδιο του νέου αεροδρομίου, καθώς και σε επιστημονικά, φιλοσοφικά, πολιτικά, κοινωνικά άρθρα.

"Οι θέσεις που ο Τομπρογιάννης εξέφραζε μέσα από τις εισηγήσεις και τα άρθρα του, οι θέσεις που πάγια έχει το Κομμουνιστικό Κόμμα, είναι πάντα επίκαιρες, ίσχυαν και ισχύουν και σήμερα. Αν ρίξουμε μια ματιά σε άρθρα του, γύρω από το μεταφορικό πρόβλημα, για τη σημασία των σιδηροδρομικών μεταφορών και των λιμανιών, για τη σημασία της σωστής αξιοποίησης του ορυκτού πλούτου, θα δούμε το πόσο αντέχουν στο χρόνο, 40 και 50 χρόνια από τότε που πρωτοδιατυπώθηκαν από τον Τομπρογιάννη". Σ' αυτά τα λόγια του Γ. Σαρηγιάννη,καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, συνοψίζεται και το πλούσιο επιστημονικό έργο και η δράση του Γ. Τομπρογιάννη.

Η συμπαράσταση του Γ. Τομπρογιάννη στους αγώνες των εργαζομένων για καλύτερες συνθήκες εργασίας και ζωής, πέρασαν μέσα από το τελευταίο μήνυμά του στο "Ριζοσπάστη" για την Πρωτομαγιά του 1995 (3.5.95).

Ο Γ. Τομπρογιάννης πέθανε λίγες μέρες μετά, στις 6 Ιούνη του 1995.

ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ ΔΙΑΣΩΣΗΣ
Επιμονή στον ένα "διαγωνιζόμενο"

Πέρασε ένας χρόνος από την παραπομπή σε διακομματική επιτροπή της προμήθειας έξι ελικοπτέρων παντός καιρού, για έρευνα - διάσωση στις ελληνικές θάλασσες, συνολικού προϋπολογισμού 18 δισ. δραχμών και η προμήθεια εκκρεμεί, παρά τις δεκάδες συνεδριάσεις της παραπάνω επιτροπής.

Σημειώνουμε ότι η αγορά των ελικοπτέρων χρηματοδοτείται - στο μέγιστο τμήμα της - από την Ευρωπαϊκή Ενωση και δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται παρόμοια προσπάθεια. Πριν 4 - 5 χρόνια, σχετικός "διαγωνισμός" του ΥΕΝ κατέληξε σε αδιέξοδο, για το λόγο ότι απ' αυτόν "προέκυψε" ένας και μόνο προμηθευτής, του οποίου οι οικονομικές και άλλες αξιώσεις ανάγκασαν το ίδιο το υπουργείο να ματαιώσει το διαγωνισμό.

Είναι στη συνέχεια το ίδιο το ΥΕΝ, που αποφάσισε να προχωρήσει στην υλοποίηση αυτής της προμήθειας, ζητώντας την έγκρισή της από την Επιτροπή Πολιτικής και Προγραμματισμού Προμηθειών του υπουργείου Ανάπτυξης (Γ. Γρ. Εμπορίου). Το τελευταίο παρέπεμψε την προμήθεια - λόγω μεγέθους - σε διακομματική επιτροπή, αλλά, παρά τον επείγοντα χαρακτήρα της και την ανάγκη αποτελεσματικού μηχανισμού διάσωσης ναυαγών στις θάλασσες, καρκινοβατεί πάνω από ένα χρόνο. Δυστυχώς, τα πρώτα παθήματα δε γίνανε μαθήματα: Η διορισμένη επιτροπή τεχνικής αξιολόγησης προσφορών του ΥΕΝ προέκρινε - για τεχνική αξιολόγηση - έναν και μοναδικό προμηθευτή, ακριβώς τον ίδιο που μονοπώλησε την προμήθεια στον προηγούμενο "διαγωνισμό".

Είναι βέβαιο ότι σε κάθε διαγωνισμό, ένας θα είναι κατά κανόνα ο μειοδότης. Αλλά, η επιδίωξη παραμερισμού κάθε ανταγωνισμού με αποκλεισμό όλων των άλλων προμηθευτών,πριν αυτοί αξιολογηθούν τεχνικά και με "αιτιολογία" την... έλλειψη δικαιολογητικών, που - κατά νόμο - σε κάθε περίπτωση, μπορούσαν να ζητηθούν από όλους τους προμηθευτές, αποτελεί πρόσχημα - σκάνδαλο!

Η τακτική αυτή συνάντησε την έντονη αντίθεση όλων των εκπροσώπων των κομμάτων που μετέχουν στην αρμόδια διακομματική (ΚΚΕ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ), αλλά και την επίμονη επιδίωξη του ΥΕΝ να επιβάλει τις απόψεις του με τα υπόλοιπα - υπουργικά - μέλη της διακομματικής. Επειδή, τελικά, ούτε αυτό έγινε κατορθωτό, διοχετεύτηκαν στον Τύπο μια σειρά ανακρίβειες από ανώνυμους συντάκτες που, εκτός των άλλων, την τεχνική αξιολόγηση προσφορών - που αρνείται η αρμόδια επιτροπή του ΥΕΝ, για τους λοιπούς, πλην ενός, προμηθευτές - την αναλαμβάνουν οι ίδιοι με ασύστατες και ανεύθυνες εκτιμήσεις, σε ποιοτικά χαρακτηριστικά των προσφερομένων ελικοπτέρων.

Από την άλλη, το ίδιο το ΥΕΝ, επιμένοντας στην επιλογή του ενός προβάλλει την - καθόλα σωστή - άποψη, ότι η γειτονική Τουρκία επιδίδεται σε διάσωση ναυαγών στο Αιγαίο με δικά της ελικόπτερα (!!!) και ότι αυτό το έργο πρέπει να αναλάβουν ελληνικά ελικόπτερα. "Παραλείπει", όμως, να σημειώσει ότι τα ελικόπτερα της Τουρκίας είναι ακριβώς ίδια με εκείνα, που, με διάφορα προσχήματα, δε δέχεται να αξιολογήσει τεχνικά η διορισμένη επιτροπή του ΥΕΝ. Με αποτέλεσμα να οδηγηθεί η προμήθεια σε έναν και μόνο "διαγωνιζόμενο" χωρίς ανταγωνισμό. Είναι ολοφάνερο ότι η όλη καθυστέρηση υλοποίησης της προμήθειας, σε ανταγωνιστικές τιμές και όρους παράδοσης, βαραίνει τους αρμόδιους τους ΥΕΝ, που οφείλουν να κατανοήσουν την αναγκαιότητα πραγματικού διαγωνισμού προς το συμφέρον της χώρας.

Το ΥΕΝ οφείλει, να επιλύσει, μέσω της αρμόδιας διακομματικής επιτροπής, το πρόβλημα άμεσης προμήθειας των ελικοπτέρων διάσωσης, στις καλύτερες δυνατές τιμές, τεχνικά χαρακτηριστικά, χρόνο παράδοσης και ουσιαστική συμμετοχή της εγχώριας επισκευαστικής βιομηχανίας (ΕΑΒ κ.ά.). Η προσπάθεια συγκάλυψης της επιδίωξης συμμετοχής στην τεχνική αξιολόγηση ενός και μόνο προμηθευτή - του ακριβότερου κατά τα διεθνή δεδομένα - δεν είναι δυνατόν να γίνει με αγνόηση των προτάσεων των εκπροσώπων των τριών κομμάτων που μετέχουν στη διακομματική και αναπλήρωσής τους με "το φύλλο συκής που επιδιώκει το ΥΕΝ, μέσω γνωματεύσεων" άσχετων με την προμήθεια φορέων (λόγω ύπαρξης εξουσιοδοτημένων διακομματικών επιτροπών της Βουλής), όπως το "τμήμα" ή η "ολομέλειά" του.

Μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ