ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Νοέμβρη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Οικονομικές "κατεργασίες"

Η χθεσινή συνάντηση του υπουργού Πολιτισμού με τους δημοσιογράφους αφορούσε στον προϋπολογισμό του '99.Πρωτομίλησε όμως για τη χρηματοδότηση του πολιτισμού στην ΕΕ με "πολύ μικρό μερίδιο".Αλλά και η χρηματοδότησή του από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν είναι καλύτερη, αφού είναι απόλυτα ταυτισμένη με εκείνη της Κοινότητας.Ο Ε. Βενιζέλος είπε ότι "υπάρχει η αντίληψη ότι ο πολιτισμός είναι κάτι δευτερεύον και ο προϋπολογισμός του '99 δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικός".

Στη συνέχεια όμως, προσπάθησε να αντιστρέψει αυτή την εικόνα, παρουσιάζοντας πηγές χρηματοδότησης εκτός Τακτικού Προϋπολογισμού και Δημοσίων Επενδύσεων, οι οποίες είναι υπαρκτές αλλά δεν είναι βέβαιες και σε καμία περίπτωση δεν αλλάζουν την εικόνα της πάγιας κυβερνητικής πολιτικής που αντανακλάται στα επίσημα βιβλία του υπουργείου Οικονομικών.Ετσι χθες συνυπολογίστηκαν τα 15 δισ. περίπου από τα λαχεία - ΛΟΤΤΟ και τρία νέα που θα κυκλοφορήσουν - τα 12 δισ. περίπου από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ) και τα 50 δισ. περίπου του Β ΚΠΣ (Εθνικό Σκέλος και Περιφερειακά Προγράμματα), εάν φυσικά επιβεβαιωθεί η ευελπιστία για απορρόφηση το 1999 του 85% της Κοινοτικής χρηματοδότησης. Με την παρατήρηση βέβαια ότι ακόμα και στο Β ΚΠΣ η συμμετοχή του πολιτισμού αγγίζει μόλις το 1 χιλιοστό,όπως είπε ο υπουργός. Επίσης, με παροχή εγγύησης του δημοσίου δίνεται η δυνατότητα στην Ανώνυμη Εταιρεία Προβολής και Ανάδειξης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς να συνάψει δάνειο ύψους 10 δισ. Κατά τ' άλλα η ηγεσία του ΥΠΠΟ, σύμφωνα με χθεσινή εξαγγελία, αφού πληρώσει όλες τις οφειλές σε φορείς στον τομέα του σύγχρονου πολιτισμού (ύψους 4 δισ. ), θα προχωρήσει σε επανεξέταση, από μηδενική βάση, όλων των επιχορηγήσεων και των Προγραμματικών Συμβάσεων (παραγωγή έργου, αξιολόγηση, διαχείριση κ. ά). Κάτι δηλαδή σαν ανακατανομή κονδυλίων και χρηματοδότηση εκ των έσω. Ωστόσο είναιαβέβαιη η κατάληξη και η απόδοση του μέτρου, αφού οι μεγάλοι ευνοούμενοι του προϋπολογισμού του ΥΠΠΟ δε θα θιγούν.Πάντως, για μια ακόμη φορά ανακοινώθηκε, ότι όσοι επιθυμούν επιχορήγηση δραστηριοτήτων, οφείλουν να το ζητούν εγκαίρως μέσω του Γενικού Κανονισμού Χρηματοδότησης.

Στο μεταξύ οι πάγιες ανάγκες και οι προτεραιότητες των Υπηρεσιών του ΥΠΠΟ θα περιοριστούν στα 4 δισ. των Δημοσίων Επενδύσεων που αφορούν σε έργο χρηματοδοτούμενο από Εθνικούς Πόρους.Σύντομα οι προϊστάμενοι των Διευθύνσεων και των Εφορειών Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ θα κληθούν σε σύσκεψη, όπου θα τους ανακοινωθούν δύο αποφάσεις: να δοθούν άμεσα τα κονδύλια για οφειλές σε τρίτους και για επιλεκτική οριζόντια χρηματοδότηση για κεντρικές προτεραιότητες του ΥΠΠΟ,όπως ηλεκτρονικά συστήματα, σημάνσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδηλώσεις. Για τα υπόλοιπα (ανασκαφές, συντήρηση, αναστήλωση, ανάδειξη) προφανώς θα γίνουν επαναπροσδιορισμοί σε σχέση με το φιλόδοξο "Πρόγραμμα Δράσης του 1998", το οποίο παρατείνεται ως τον Ιούνιο.

Ολα τα παραπάνω επιστεγάστηκαν με το γνωμικό διά στόματος υπουργού "Πενία τέχνας κατεργάζεται"...

Υφαρπαγή ξένης ιδιοκτησίας

Σε ένα κράτος, που αντιμετωπίζει το θέατρο ως "κοσμική" εκδήλωση, ή ως εμπορική δραστηριότητα, όλα μπορούν να συμβούν. Το πρόβλημα της θεατρικής στέγης είναι "πληγή" για τους ανθρώπους του θεάτρου και γιατί τα ενοίκια έγιναν δυσβάσταχτα και γιατί με την απελευθέρωση των μισθώσεων από το υπουργείο Εμπορίου, το 1994, πολλά θέατρα βρέθηκαν στον "αέρα". Οι μισθωτές των θεατρικών αιθουσών ζήτησαν την εξαίρεση των θεάτρων, αλλά το μόνο που πέτυχαν τότε ήταν παράταση για ένα χρόνο, που άτυπα ισχύει μέχρι σήμερα, ανάλογα όμως με την καλή ή κακή πίστη, δηλαδή το οικονομικό συμφέρον του ιδιοκτήτη. Η έλλειψη κατοχύρωσης, λοιπόν, των θεατρικών αιθουσών ως πολιτιστικής σημασίας χρήση, φέρνει αντιμέτωπους τους ανθρώπους του θεάτρου, με διάφορα παρατράγουδα.

Σε τέτοια κατάσταση βρέθηκαν ο θιασάρχες Βίλλυς Ανδρέου - Κατερίνα Μαραγκού,οι οποίοι από το 1990 είχαν την εκμετάλλευση του θεάτρου "Αθηνών" - ιδιοκτησίας της Τράπεζας Πίστεως, του οποίου μισθωτές ήταν οι κληρονόμοι της Σοφίας Βέμπο. Το περασμένο Ιούλη οι ιδιοκτήτες κατήγγειλαν την αορίστου χρόνου μίσθωση με τους κληρονόμους της Βέμπο και τους άσκησαν έξωση.

Οι κατά τεκμήριο φυσικοί κάτοχοι και ιδιοκτήτες των κινητών πραγμάτων του θεάτρου (ηλεκτρικός - τεχνικός εξοπλισμός, σκηνικά, βεστιάριο, προσωπικά είδη, κλπ.), δηλαδή οι Β. Ανδρέου - Κ. Μαραγκού που δεν ειδοποιήθηκαν, για να παραλάβουν αυτά που τους ανήκαν, βρέθηκαν έκπληκτοι μπροστά στον δικαστικό επιμελητή, ο οποίος κατέγραφε όσα υπήρχαν μέσα στο θέατρο. Μετά από διάφορες δικαστικές διαδικασίες (αιτήσεις αναστολής, αναιρέσεων, κλπ.), οι ιδιοκτήτες άρχισαν διαπραγματεύσεις για απευθείας σύμβαση με τον Β. Ανδρέου, οι οποίες απέβησαν άκαρπες. Επιπλέον, αρνούνταν να δώσουν στους θιασάρχες κλειδιά ή να ανοίξουν το θέατρο, για να πάρουν ό,τι τους ανήκει, παρότι υπήρχε και έγγραφη δήλωση κατατιθέμενη και ενώπιον του δικαστηρίου από τους κληρονόμους της Βέμπο, ότι αυτά ανήκουν στους επιμισθωτές. Παρ' όλα αυτά η ιδιοκτησία έβγαλε τα αντικείμενα του θιάσου σε πλειστηριασμό, στον οποίο παραβρέθηκε ένας υπερθεματιστής που έδωσε το ποσό των 2 εκατομ. για πράγματα που αξίζουν τουλάχιστον 60 εκατομ. και τα χρήματα αυτά οι ιδιοκτήτες τα έδωσαν στους μισθωτές. Εν ολίγοις, δεν τηρήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες του πλειστηριασμού και είναι φανερό ότι υπήρχε σχεδιασμός υφαρπαγής,αφού δεν ειδοποιήθηκαν οι φυσικοί κάτοχοι και δικαιούχοι των πραγμάτων, οι οποίοι θα ζητήσουν την ακύρωση του πλειστηριασμού. Παρότιείναι ιδιόμορφηαυτή η περίπτωση, σχετίζεται με το γενικότερο πρόβλημα της στέγης του θεατρικού κόσμου, το οποίο η πολιτεία οφείλει να επιλύσει και άμεσα.

Βραβεία Θεάτρου - Μουσικής

Αφιερωμένη στη μνήμη του Βάιου Παγκουρέλη είναι η τελετή απονομής τωνΒραβείων Θεάτρου και Μουσικής 1998 της Ενωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών,που θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Δευτέρα (1μ.μ.), στην αίθουσα "Δημήτρης Μητρόπουλος" του Μεγάρου Μουσικής. Στην εκδήλωση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων, εκτός των δύο μεγάλων βραβείων Θεάτρου και Μουσικής,θα δοθούν επίσης, δύο τιμητικές διακρίσεις σε νέους καλλιτέχνες των δύο κλάδων,ώστε να ενθαρρυνθούν οι ταλαντούχοι νέοι ερμηνευτές και δύο τιμητικές διακρίσεις σε διαπρέποντες καλλιτεχνικούς οργανισμούς της περιφέρειας, για την πολιτιστική και κοινωνική τους δραστηριότητα, σε καθένα από τους δύο τομείς, αντίστοιχα.

Η Ενωση Κριτικών και ο Δήμος Αθηναίων, από φέτος, επεκτείνουν το θεσμό προς τρεις ακόμη τομείς, απονέμοντας: Το Διεθνές Βραβείο Θεάτρου "Θέσπις" σε προσωπικότητα διεθνούς κύρους, τρία Βραβεία "Καρόλου Κουν" (σκηνοθεσίας, υποκριτικής, ελληνικού θεατρικού έργου). Επίσης, τιμητικές διακρίσεις σε σύγγραμμα Ελληνα θεατρολόγου, καθώς και μουσικολόγου και σε δίσκο Ελλήνων εκτελεστών κλασικής κυρίως μουσικής (η τελετή απονομής αυτών των βραβείων θα πραγματοποιείται κάθε Ανοιξη).

Οπως τονίστηκε, σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, το Διεθνές Βραβείο Θεάτρου "Θέσπις", αποτελεί μέγιστο δείγμα τιμής σε ξένες προσωπικότητες του θεάτρου, διεθνούς ακτινοβολίας, που με το έργο τους - καλλιτεχνικό ή συγγραφικό - και με το κύρος όλης της δραστηριότητάς τους, προβάλλουν τον αρχαιοελληνικό και νεοελληνικό θεατρικό πολιτισμό μας.

  • Οπως ανακοίνωσε η Ελλη Ευαγγελίδου,ο Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων, η ημερομηνία κατάθεσης των βιβλίων για το ετήσιο λογοτεχνικό βραβείο "Νικηφόρος Βρεττάκος" παρατείνεται μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου. Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 3247.263, 3211.214.
  • "Αφιέρωμα στους Ελληνες συνθέτες" πραγματοποιεί η Συμφωνική Δημοτική Ορχήστρα Αθηνών, στη συναυλία της στις 28/11 (8.30μ.μ.), στο Αθηναϊκό Δημοτικό Θέατρο. Θ' ακουστούν έργα των Μπαλτά, Ζάννα, Καλκάνη, Χαρονιάν,με σολίστ τους Γ. Χαρονιάν και Δ. Μίχα.Διευθύνει ο Ελ. Καλκάνης.Είσοδος ελεύθερη.
Αρχιτεκτονική στην Αθήνα του '30

Αν αναλογιστεί κανείς την έκταση της καταστροφής των νεοκλασικών κτιρίων στη χώρα μας και ιδιαίτερα στην Αθήνα, με τις κατεδαφίσεις τους από τα μεταπολεμικά χρόνια και εντεύθεν, καθώς και της παραμόρφωσης του ρόλου και της μορφής τους, με ανεξέλεγκτες από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς "αναπαλαιώσεις" και πολύ περισσότερο με τις τουριστικοεμπορευματικές χρήσεις, που αλλοίωσαν τον οικιακό χαρακτήρα της πλειοψηφίας των νεοκλασικών, θα αντιληφθεί και το μεγαλύτερο βαθμό αδιαφορίας των αρμοδίων φορέων και για τη διάσωση και των δειγμάτων του Κινήματος της Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής στον τόπο μας. Είναι, ακριβώς γι' αυτό το λόγο, εξαιρετικά χρήσιμη - συγκινητικά χρήσιμη - η έκδοση ενός καλαίσθητου, δίγλωσσου (ελληνικά - αγγλικά) λευκώματος με τίτλο "Σπίτια του '30 Μοντέρνα Αρχιτεκτονική στην προπολεμική Αθήνα".Η ιδέα για μια τέτοια έκδοση ανήκει στο Ελληνικό Πρακτορείο Διανομής Ξένου Τύπου,το οποίο επιπλέον χρηματοδότησε την προσπάθεια καταγραφής των διασωθέντων κτιρίων της προπολεμικής μοντέρνας αρχιτεκτονικής στην Αθήνα.

Η έκδοση αυτή, με στόχο να αποκαταστήσει την αλήθεια και να αναδείξει τη "φιλοσοφία" και την πραγματική αξία της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στην Αθήνα του '30, πραγματοποιήθηκε με την επιστημονική συνεργασία της Ελληνικής Ομάδας Εργασίας του DOCOMOMO (διεθνής οργανισμός τεκμηρίωσης και διατήρησης κτιρίων, περιοχών και περιβάλλοντος του Κινήματος Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής) και εικονογραφήθηκε με 200 περίπου από τις 4.000 συνολικά φωτογραφίες που έβγαλε η γνωστή και άξια φωτογράφος Τζέλη Χατζηδημητρίου από κατοικίες. Την έκδοση προλόγισε ο Νίκος Δήμου και επιμελήθηκε ο Δημήτρης Φιλιππίδης.Τα κείμενα υπογράφουν οι αρχιτέκτονες: Μάρω Καρδαμίτση - Αδαμάκη, Νίκος Μοίρας, Παναγιώτης Νικολαϊδης, Παναγιώτης Τουρνικιώτης, Μέμος Φιλιππίδης, Δημήτρης Φιλιππίδης.

Από την περσινή καλή παράσταση του θιάσου με τις "Μικρές αλεπούδες" τη

Από την περσινή καλή παράσταση του θιάσου με τις "Μικρές αλεπούδες" της Λ. Χέλμαν

Μουσικός "θυμός"

Την υπογραφή του Βασίλη Δημητρίου φέρουν η μουσική και τα τραγούδια της τηλεοπτικής σειράς "Ο μεγάλος θυμός" (σκηνοθεσία Κ. Κουτσομύτη), που περιλαμβάνονται στον ομώνυμο δίσκο, που μόλις κυκλοφόρησε ("Λύρα"). Οι στίχοι των τραγουδιών είναι των Νάνου Βαλαωρίτη, Κατερίνας Παϊζη, Μυρτιώτισσας, Αντώνη Τσαγρή, Μάνου Ελευθερίου και Βασίλη Δημητρίου. Το τραγούδι των τίτλων της σειράς "Αγάπη" ερμηνεύει ο Χρήστος Θηβαίος από τους "Συνήθεις Υποπτους". Στο δίσκο συμμετέχει η Αναστασία Μουτσάτσου, ενώ ένα τραγούδι ερμηνεύει ο Γρηγόρης Βαλτινός.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ