ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 20 Νοέμβρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
48ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εμποροπανήγυρη, σπόνσορες και χάος!

Του απεσταλμένου μας ΝΙΚΟΥ ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ

«Βάσερμιλ» του Ισραηλινού σκηνοθέτη Μουσόν Σαλμονά
«Βάσερμιλ» του Ισραηλινού σκηνοθέτη Μουσόν Σαλμονά
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης βρήκε το χαρακτήρα του... Στην πρόσοψή του κυριαρχεί το ουίσκι. Στους χώρους υποδοχής αυτοκινητοβιομηχανίες. Στο εσωτερικό του εταιρείες μπίρας, τράπεζες, πλυντήρια κλπ! Στις αίθουσες προβολής, απελπισία! Ο ήχος ή χάνεται ή ξεκουφαίνει. Η προβολή τρέμει. Προβολές αναβάλλονται, ανειδοποίητα. Προβολές δεν τελειώνουν, καθώς όλο και κάτι ανάποδο συμβαίνει! Εισιτήρια δεν αντιστοιχούν σε θέσεις. Στριμωξίδι και φασαρία. Οι διοργανωτές παριστάνουν το Χόλιγουντ, ενώ δεν έχουν κατακτήσει ούτε μια τριτοκοσμική οργάνωση. Κολακεύονται με υψηλούς προσκεκλημένους. Στους χώρους του Τύπου γίνεται χαμός για ένα κομπιούτερ. Ξοδεύονται αμύθητα ποσά, αλλά δε βρίσκεις χώρο να γράψεις για το φεστιβάλ. Να σε αποζημίωνε η επιλογή των ταινιών, τουλάχιστον...

Είδα τις τέσσερις πρώτες ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος, από τις δεκατέσσερις που θα προβληθούν, και δε βρήκα το λόγο γιατί ξοδεύεται τόσο χρήμα για προϊόντα μέτρια και μερικά κάτω του μετρίου. Αν υπήρχαν σοβαροί άνθρωποι στην επιλογή και αν δεν «αγόραζαν» έτοιμα πακέτα, θα έβρισκαν ολοκληρωμένες ταινίες, που να δικαιολογούν την παρουσία τους σε κάποιο φεστιβάλ.

Διαγωνιστικό Τμήμα

Το Διεθνές Διαγωνιστικό Πρόγραμμα άρχισε στις 16/11 (3 μ.μ.) με την ημιαυτοβιογραφική ταινία του Ισραηλινού Μουσόν Σαλμονά «Βάσερμιλ». Μέτρια, κινηματογραφικά, προσπάθεια. Τρεις έφηβοι στην ίδια γειτονιά, στο ίδιο κοινωνικό περιβάλλον. Ολα ίδια, εκτός από τις εσωτερικές και εξωτερικές διαφορές! Τις επίκτητες! Μια επιδερμική προσπάθεια περί «ομαδικότητας» και «προκαταλήψεων», με φόντο το εφηβικό ποδόσφαιρο, την ανίχνευση ταλέντων και την επιτυχία που τους περιμένει! Η ταινία διαθέτει κάποιες καλές (ποιητικές) κινηματογραφικές στιγμές. Στις 18/11, το απόγευμα, παίχτηκε η πολωνέζικη ταινία «Τετάρτη, Πέμπτη πρωί», του Γκζέγκος Πάτσεκ. Εδώ τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα. Δυο έφηβοι, κάνοντας διάφορες «αταξίες», θεωρούνται (από τον σκηνοθέτη) σύγχρονοι αντάρτες! Για να τονιστεί αυτή τους η ιδιότητα, ο Πάτσεκ κάνει αναφορές, τυπικές και γραφικές, στους αντάρτες της εξέγερσης της Βαρσοβίας. Για να γίνουν πιο «πειστικοί» οι συσχετισμοί του, τοποθετεί τη δράση της ταινίας την 1η Σεπτέμβρη, επέτειο της εξέγερσης της πολωνικής πρωτεύουσας! Οι αναφορές και η κριτική του στους «γερμαναράδες» πέφτουν στο κενό, καθώς οι σύγχρονοι «αντάρτες» (του), δεν έχουν καμιά σχέση με τους παλιούς αντάρτες. Η αγωνία του ζευγαριού της ταινίας είναι η προσωπική τους ευτυχία. Κυρίως, ο έρωτας! Ομως, και ο έρωτας, μπορεί να είναι επαναστατική πράξη, αν διαθέτει άλλα κριτήρια και ποιότητα. Στην επανάσταση δε χωράει το μελό! (Η νεαρή πάσχει από λευχαιμία. Τετριμμένη ιστορία). Με τη δεύτερη ταινία της Κυριακής (η τρίτη του διαγωνιστικού), γερμανικής παραγωγής, που γύρισε Ελληνας, ο Αθανάσιος Καρανικόλας, θα ασχοληθούμε στο αυριανό σημείωμα.

«Τετάρτη, Πέμπτη, πρωί» του Γκζέγκος Πάτσεκ
«Τετάρτη, Πέμπτη, πρωί» του Γκζέγκος Πάτσεκ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Πενιχρή πολιτική για τις ταινιοθήκες

Προβληματισμός για την ανάγκη ύπαρξης ενός πολιτικού πλαισίου που να ανταποκρίνεται στις οικονομικές ανάγκες των κινηματογραφικών αρχείων και γενικότερα της κινηματογραφικής δημιουργίας (χωρίς, όμως, να αγγίξει την αιτία του προβλήματος που είναι τα οπτικοακουστικά μονοπώλια) επικράτησε στην ημερίδα που συνδιοργάνωσαν χτες η Ταινιοθήκη της Ελλάδος με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και την Ενωση Ευρωπαϊκών Κινηματογραφικών Αρχείων, στο πλαίσιο του 48ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Υπογραμμίστηκε η πενιχρή κρατική χρηματοδότηση της Ταινιοθήκης της Ελλάδας (250 χιλιάδες ευρώ) και του ελληνικού κινηματογράφου - χαρακτηρίστηκε ως «οικονομική έρημος» το κινηματογραφικό τοπίο στην Ελλάδα - γεγονός που προκάλεσε την «ενόχληση» της εκπροσώπου του ΥΠΠΟ.

Σε χώρες όπως η Γαλλία και η Ολλανδία οι προϋπολογισμοί των ταινιοθηκών είναι μεγαλύτεροι. Ωστόσο, σημειώθηκε ότι από τα μέσα της δεκαετίας του '90 η επιχορήγηση της ΕΕ είναι μειωμένη, καθώς οι προτεραιότητές της προσανατολίζονται σε ψηφιακές εφαρμογές (σ.σ. άκρως κερδοφόρες για το κεφάλαιο). Εδώ επισημάνθηκε και ...η «έλλειψη πολιτιστικής κουλτούρας» της ΕΕ! Ανεπαρκές χαρακτηρίστηκε και το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «MEDIA», που δεν προβλέπει χρηματοδότηση για συντήρηση κινηματογραφικών αρχείων.

Διαφάνηκαν, επίσης, οι διαφορετικές «ταχύτητες» και «ποιότητες» της κινηματογραφικής παραγωγής εντός της ΕΕ και κυρίως μεταξύ αυτής και των Βαλκανίων (ειπώθηκε ότι στη Γαλλία παράγονται 15 ταινίες τη βδομάδα, έναντι λίγων δεκάδων ετησίως στην Ελλάδα), ενώ τεράστιες είναι οι αποκλίσεις στις χρηματοδοτήσεις από χώρα σε χώρα.

  • Τη μακέτα της επέκτασής του παρουσίασε την Κυριακή το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 600 χιλιάδες ευρώ. Αντικείμενο του μουσείου θα είναι αποκλειστικά η πορεία του ελληνικού σινεμά, με φόντο τις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις της χώρας.
Φθίνει η παραγωγή, ανθεί η βιτρίνα

(Του συνεργάτη μας Κώστα ΣΤΑΜΑΤΟΠΟΥΛΟΥ).-

Το Φεστιβάλ, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, είναι πολυδάπανο, με μόνους κερδισμένους τρεις - τέσσερις παράγοντες. Λες και η διοργάνωση γίνεται γι' αυτούς! Μέσα στο γενικό κλίμα «αυτισμού», κανείς δεν αναφέρεται στο παράλογο γεγονός το Φεστιβάλ να χρηματοδοτείται περισσότερο από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, την κυριότερη οικονομική πηγή της ελληνικής κινηματογραφίας, που φέτος έσπασε το ρεκόρ μείωσης της ετήσιας παραγωγής του. Παρήγαγε μόνο 9 ταινίες (συνολικά φέτος παρήχθησαν 16 ελληνικές ταινίες). Το 2000 γυρίστηκαν 26 ταινίες. Το 2001 29. Το 2002 30. Το 2003 34. Το 2004 25. Το 2005 23. Το 2006 21.

Το Φεστιβάλ, λοιπόν, συνεχίζεται χωρίς πραγματικές εκπλήξεις, αλλά με πραγματικά - και πιεστικά - προβλήματα. Λ.χ., με το πρόβλημα των απολυμένων συμβασιούχων, οι οποίοι διεκδικώντας «αξιοπρεπή εργασία» πέταξαν φεϊγβολάν μέσα στον «Ολύμπιον», στην τελετή έναρξης. Στη διαμαρτυρία τους κανένας δεν έδωσε «συνέχεια». Συνεντεύξεις Τύπου, δημόσιες σχέσεις, επίσημες δηλώσεις αδιάφορες, εκτός από μερικές ελπιδοφόρες εξαιρέσεις, όπως του Νεοϋορκέζου φωτογράφου Ουίλιαμ Κλάιν, ο οποίος ζει και εργάζεται στο Παρίσι: «Δε θα μπορούσα να ζήσω στις ΗΠΑ», λέει ο Ουίλιαμ Κλάιν στην εφημερίδα του Φεστιβάλ. «Οι ΗΠΑ είναι αυτή τη στιγμή ο παγκόσμιος τρομοκράτης. Βομβαρδίζουν και σκοτώνουν χιλιάδες κόσμο στο Ιράκ και απειλούν να κάνουν το ίδιο και στο Ιράν... Αν οι ΗΠΑ είχαν κάνει κάτι παρόμοιο με την επίθεση στους Δίδυμους Πύργους θα περηφανεύονταν τώρα και επί χρόνια θα το θεωρούσαν ως το μεγαλύτερο στρατηγικό χτύπημα».

Δεν μπορούμε να μη σημειώσουμε το μούδιασμα, την απουσία του θεσσαλονικιώτικου λαού από τις προβολές. Επίσης, δεν μπορούμε να μη σημειώσουμε τη γενική «συνωμοσία» σιωπής, που επικρατεί, από την κορυφή ως τα νύχια του φεστιβάλ, για τον Ελληνα δημιουργό. Τον παραγκωνισμένο Ελληνα δημιουργό, ο οποίος αντιμετωπίζεται - και από το φεστιβάλ - σαν μακρινός και βαρετός συγγενής. Τον χρησιμοποιούν μόνον όταν έχουν κάτι να κερδίσουν από αυτόν και μετά τον ...πετούν και τον ξεχνούν.

Μνήμη Αγγελου Τερζάκη

Ημερίδα για τον πολυγραφότατο πεζογράφο, δραματουργό, διευθυντή, επί πολλά χρόνια, δραματολογίου του Εθνικού Θεάτρου, δάσκαλο Δραματολογίας στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου, δοκιμιογράφο, κριτικό θεάτρου, Αγγελο Τερζάκη, με την ευκαιρία των 100 χρόνων από τη γέννησή του, συνδιοργανώνουν το «Megaron Plus» και οι εκδόσεις «Εστία», στις 23/11 (6 μ.μ.), στην αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας» του Μεγάρου (είσοδος ελεύθερη, με δελτία προτεραιότητας). Η ημερίδα, με συντονιστή τον Σταύρο Ζουμπουλάκη, θα χωριστεί σε δύο θεματικές ενότητες, ώστε το ακροατήριο να κατανοήσει την πολυσχιδή προσωπικότητα και το πολύπλευρο έργο του Αγγελου Τερζάκη. Στην πρώτη ενότητα, για τον άνθρωπο - δημιουργό Τερζάκη, θα μιλήσουν οι: Ιωάννης Μάνου, Μαρίνα Καραϊτίδη, Μένης Κουμανταρέας, Δημήτρης Τερζάκης και για τον θεατρικό Τερζάκη οι Κώστας Γεωργουσόπουλος, Σπύρος Ευαγγελάτος, Πολυξένη Μπίστα. Στη δεύτερη ενότητα, για τον πεζογράφο Τερζάκη, θα μιλήσουν οι Ελισάβετ Κοτζιά, Αγγέλα Καστρινάκη, Αγγελος Φρουδάκης, ενώ για το δοκιμιακό έργο του θα μιλήσει ο Γιάννης Βαρβέρης.

Το Ελληνικό Τμήμα

Του συνεργάτη μας Γιάννη ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ

Τέταρτη μέρα του Φεστιβάλ, αλλά ξεκινάμε με μια παρατήρηση: Τα οργανωτικά προβλήματα φέτος είναι πολλά, περισσότερα από άλλων διοργανώσεων. Οι δημοσιογραφικές προβολές αλλάζουν συχνά (μέρα και ώρα). Οι ενδιαφερόμενοι το μαθαίνουν την τελευταία στιγμή. Η προσέγγιση στις αίθουσες είναι προβληματική. Οι επαγγελματίες του χώρου δεν προφταίνουν την έναρξη των προβολών. Οι αίθουσες γεμίζουν με άτομα χωρίς εισιτήριο, ενώ όσοι πρέπει να γράφουν για το Φεστιβάλ δεν έχουν θέση για να κάνουν τη δουλιά τους. Οι διευθύνοντες το Φεστιβάλ να αναλάβουν τις ευθύνες τους, γιατί η δυσαρέσκεια αποκτά ορμή - τσουνάμι, στους επαγγελματίες, αλλά και στους κινηματογραφόφιλους.

Η προβολή των ελληνικών ταινιών άρχισε στις 17/11. Η «Ελλη Μάκρα», του Αθανάσιου Καρανικόλα, γερμανικής παραγωγής, προσπάθησε να μπει στην ψυχοσύνθεση του Ελληνα μετανάστη, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Ηταν, όμως, αξιόλογη προσπάθεια (η ταινία διαγωνίζεται στο διεθνές τμήμα). Η ταινία του Θοδωρή Αθερίδη «Μία μέλισσα τον Αύγουστο» (την είδαμε και στις αίθουσες), χωρίς κάτι ουσιαστικό στην αφήγηση, έχει ένα θεατρικό παίξιμο. Το «Alter ego», του Νικόλα Δημητρόπουλου (επίσης προβλήθηκε στις αίθουσες), με την επιφανειακή αφήγησή του δεν αγγίζει ούτε τους νέους, παρότι έχει σαν «δόλωμα» τον Σάκη Ρουβά. Το κοινό, πάντως, γεμίζει τις αίθουσες, με τις ελληνικές ταινίες. Η ελληνική ταινία τραβά ακόμη το ενδιαφέρον του κοινού, επειδή όλοι θέλουν να δουν την εγχώρια παραγωγή. Μέσα σε αυτή την παραγωγή εντάσσονται, από πέρυσι, και οι ψηφιακές παραγωγές, για το «digital wave» (ειδικό τμήμα του Φεστιβάλ).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ